Dieselin talvioikuttelua

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Dieselin talvioikuttelua

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Reilu viikko sitten, kun oli pakkasta sellaiset 15 graadia, herättelin Alfaa 2 viikon jouluhorroksesta puolentoista tunnin lohkolämmittämisellä.

Tyhjäkäynti oli tavallistakin rumempaa ja epätasaisempaa ja hädin tuskin kone pysyi hereillä. Liikkeelle lähdettyä koneen ääni kuulosti oudon pörisevältä, lähinnä Valmetin kolmesylinterinen traktorin moottori tuli mieleen, joskin hieman vaimeampana. Moottori myös täristi suuremmillakin kierroksilla melkoisesti.

Jonkin aikaa ajettuani päätin sammuttaa, tutkailla pellin alle (ei mitään mielenkiintoista) ja yrittää uudestaan.´Sama meno jätkui. Lämmöt nousivat normaaleiksi, ahtopaineet olivat ok, mutta meno oli hieman alavireistä, hieman täriseväistä ja kulutus todella korkealla, moottoritiellä mittari näytti lukemia 18 - 20 l. / 100km. Matkan edetessä kulutus vain kasvoi ja menohalut hiipuivat.

Jos ei olisi ollut kiirus lentokentälle, olisin ajanut talliin sulattelemaan, mutta nyt oli pakko mennä, vaikka hiukan ihmetytti, kun edes pitkissä moottorijarrutuksissa tai vapaalla ei kulutus laskenut alle kympin.

Auto Seutulassa parkkiin, uusi koekäynnistys ja yhtä outoa pörinää piti edelleen. Lämmöt normaali, öljyt tallella.

Kuskin lämmettyä viikon verran Miamissa (on muuten autokanta edelleen isoa ja bensa halpaa) käynnistyi Alfakin taas normaalisti ja kulki, kulutti ja äänteli kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Ja sitten onkin valistuneiden arvauksien vuoro: mikä siellä oikein oli jäässä?

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »


Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Oliko tuolla jossain vastaus?

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Sitä minäkin ihmettelin kysymysmerkilläni, ilmeisesti ei ole tuo EGR sulla sitten.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Rolle kirjoitti:Sitä minäkin ihmettelin kysymysmerkilläni, ilmeisesti ei ole tuo EGR sulla sitten.

Ahaa, joo. Ilmeisesti kyse on eri asiasta, kun minulla ei syttynyt mikään merkkivalo. Lämmötkin pysyivät normaalissa ja vika ei ole uusiutunut. Mutta voihan se oireilla vähän eri tavoinkin. Ans kattoo ny.

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Taitaa olla kyse nokiloukun puhdistuspoltosta. Se nostaa kulutuksen joissain tilanteissa todella korkeaksi, varsinkin jos tukkeutumisaste on päässyt nousemaan epäedullisten poltto-olosuhteiden johdosta kriittiselle alueelle. Muistan itsellänikin hetkellisen kulutuksen kerran nousseen 30...40 l/km, ja käynti oli todella oudon tuntuista. Kesti 15-20 min ja sitten se oli ohi.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

seppo kirjoitti:Taitaa olla kyse nokiloukun puhdistuspoltosta. Se nostaa kulutuksen joissain tilanteissa todella korkeaksi, varsinkin jos tukkeutumisaste on päässyt nousemaan epäedullisten poltto-olosuhteiden johdosta kriittiselle alueelle. Muistan itsellänikin hetkellisen kulutuksen kerran nousseen 30...40 l/km, ja käynti oli todella oudon tuntuista. Kesti 15-20 min ja sitten se oli ohi.
Juu, mutta tämä outokäynti alkoi heti startista ja jatkui tunnin.

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

No sitten se on todennäköisesti jostain muusta, esim. egr-venttiili liimautunut auki, jolloin esim. ilmamassamittarin säädöt ja palotapahtuma menee sekaisin? On ne ominaisuudet niin outoja nykyisin että...

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Jönsson kirjoitti:
seppo kirjoitti:Taitaa olla kyse nokiloukun puhdistuspoltosta. Se nostaa kulutuksen joissain tilanteissa todella korkeaksi, varsinkin jos tukkeutumisaste on päässyt nousemaan epäedullisten poltto-olosuhteiden johdosta kriittiselle alueelle. Muistan itsellänikin hetkellisen kulutuksen kerran nousseen 30...40 l/km, ja käynti oli todella oudon tuntuista. Kesti 15-20 min ja sitten se oli ohi.
Juu, mutta tämä outokäynti alkoi heti startista ja jatkui tunnin.
Sama täällä ja moottorin häiriövalo syttyi ja sammui ja syttyi. Oli huollon jälkeen vuorokauden rauhassa ja syttyi taas. EGR-venttiili on rikki ja odottaa varaosaa. Tämä alkoi viimeisten pakkasten jälkeen, kun auto oli kaksi viikkoa seissy katoksessa ja nappasin käyntiin -16 asteen pakkasessa - käynti oli kuin traktorissa ja naftaa paloi. Ajoin yhteen putkeen 35 km eikä käynti siitä tasoittunut. Merkkivalo syttyi jossain puolenmatkan kohdilla. Iltapäivällä käynti oli normaali, mutta valo kiilui kyllä mittaristossa.

Lienee selvintä viedä auto pajalle ja tutkituttaa siellä? Takuuhan noissa sitä varten on?

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

HopeinenQ kirjoitti:
Jönsson kirjoitti:
seppo kirjoitti:Taitaa olla kyse nokiloukun puhdistuspoltosta. Se nostaa kulutuksen joissain tilanteissa todella korkeaksi, varsinkin jos tukkeutumisaste on päässyt nousemaan epäedullisten poltto-olosuhteiden johdosta kriittiselle alueelle. Muistan itsellänikin hetkellisen kulutuksen kerran nousseen 30...40 l/km, ja käynti oli todella oudon tuntuista. Kesti 15-20 min ja sitten se oli ohi.
Juu, mutta tämä outokäynti alkoi heti startista ja jatkui tunnin.
Sama täällä ja moottorin häiriövalo syttyi ja sammui ja syttyi. Oli huollon jälkeen vuorokauden rauhassa ja syttyi taas. EGR-venttiili on rikki ja odottaa varaosaa. Tämä alkoi viimeisten pakkasten jälkeen, kun auto oli kaksi viikkoa seissy katoksessa ja nappasin käyntiin -16 asteen pakkasessa - käynti oli kuin traktorissa ja naftaa paloi. Ajoin yhteen putkeen 35 km eikä käynti siitä tasoittunut. Merkkivalo syttyi jossain puolenmatkan kohdilla. Iltapäivällä käynti oli normaali, mutta valo kiilui kyllä mittaristossa.

Lienee selvintä viedä auto pajalle ja tutkituttaa siellä? Takuuhan noissa sitä varten on?
Juu, ja dialogi on seuraavanlainen:
- tää teidän autonne olis nyt valmis
- aha, mikäs sitä vaivasi?
- ei sitä mikään vaivannut
- te ette siis löytäneet mitään vikaa?
- huoltomies kokeili sitä tuossa pihalla ja se oli ihan kunnosssa
- no mähän sanoin, että se ei juuri nyt oireile, mutta mikähän sitä olisi voinut vaivata silloin...
- sitä on kyllä vaikea lähteä arvailemaan. Jos se vika uusiutuu vielä, nii tuo se sitten tänne, niin katsotaan, mikä sitä vaivaa
- ettehän te nytkään katsoneet?
- ei, kun ei siinä ollut mitään vikaa.
- toi on kyllä kiistaton tosiasia. Kaikki on vain korvieni välissä :crazyeyes:

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mulla toi hiukkassuodattimen puhdistuspoltto aiheutti harmaita hiuksia kun ajoin autolla vain noin 3km ja pistin parkkiin. Parkissa huomasin että pakoputkesta tuli vielä 5 minuutinkin päästä savua. Siinä vaiheessa alkoi kyllä jo käymään mielessä että näikö lyhyt oli yhteinen tiemme, mutta pistin auton käyntiin ja kaasutin kunnolla. Ison vaalean savupilven päästyä putkesta pois kaikki oli taas normaalia.


Kerran on tullut sen jälkeen ajotietokoneen ruudulle anti pollution filter blocked teksti, mutta en ole huomannut auton siihen mitenkään reakoineen. Onkohan tuo sama asia kuin hiukkassuodatin?
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Maunu kirjoitti:Mulla toi hiukkassuodattimen puhdistuspoltto aiheutti harmaita hiuksia kun ajoin autolla vain noin 3km ja pistin parkkiin. Parkissa huomasin että pakoputkesta tuli vielä 5 minuutinkin päästä savua. Siinä vaiheessa alkoi kyllä jo käymään mielessä että näikö lyhyt oli yhteinen tiemme, mutta pistin auton käyntiin ja kaasutin kunnolla. Ison vaalean savupilven päästyä putkesta pois kaikki oli taas normaalia.


Kerran on tullut sen jälkeen ajotietokoneen ruudulle anti pollution filter blocked teksti, mutta en ole huomannut auton siihen mitenkään reakoineen. Onkohan tuo sama asia kuin hiukkassuodatin?
Taitaa olla sama asia kuin tuolla, hajusta sen polton huomaa:

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=14979

Vastaa Viestiin