V6 moottorin viritys

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

V6 moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Onko jollain kokemusta/tietoa millaisiin tehoihin alfan V6 moottoreilla ollaan päästy ilman ahtamista? Siis lähinnä 164:n tai 156:n V6 3.0 tai V6 2.5

Ei, en ole virittämässä GTA:n moottoria ;)


Pohjaksi tuohon, että Englannissa virityspaja myy 147 GTA:
"London-based Alfa Romeo tuners Autodelta’s Alfa 147 GTA is powered by a bored-out version of the existing 3.2 V6 unit, with engine capacity now up to 3750cc, delivering 328bhp at 7300rpm".

Mutta miten olisi jos tilavuuden pitäisi joko 2.5 tai 3.0 litrassa?
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

yhdestä 2.5:sta 12V koneesta otettu irti n 290 hv tosin siihenkin oli vaihdettu 3.3:t männät ja putket....
moottori oli paikallaan vanhassa GTV6:ssa.... 8)

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Vakiona 24 venttiilisessä V6 3.0:ssa on kai 220 heppaa? Onko tuota 164:ssa vai vain GTV:ssä ja 166:ssa? Englannissa oli joku paja joka myi upgrade kittejä 3.0 litraisesta 3.5 tai 3.8 litraiseksi.

Ajattelin selvitellä mahdollisuuksia laittaa 156:een v6 pitkittäin ja takaveto... Lattiaa auki kardaanitunnelin verran jne. Kilpakäyttöön ei rekisteriin.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Noita 24-venttiilisiä kolmelitraisia on tehty ainakin teholukemilla 210, 220 ja 232 hepokattia. Ensimmäinen ja viimeinen löytyvät 164:n Super- ja QV/Q4-malleista ja 220 konin muunnosta on ympätty GTV:n, Spiderin ja 166:n nokalle.

Vai että takavetoinen 156... Minkälaisilla voimansiirron komponenteilla ajattelit tuollaisen toteuttaa? Perinteisellä taka-akseliston perä-vaihteistopaketilla vai jopa Autodeltan kisapalikoilla?

Niin, se englantilainen "paja" on muuten Autodelta 8) Kyseessähän lienee kumminkin eri narikka kuin tuo kilpailemiseen keskittyvä? Autodeltan männillä ja putkilla saa kolmelitraisen kasvatettua kolmepuolikkaaksi ja GTA:n pidempi-iskuista kampuraa käyttäen tilavuudeksi pitäisi tulla 3,8 litraa. Näin ovat isot pojat kertoneet. Tuota samaa mäntä-putkisarjaa saa (tai ainakin sai) muuten Muukkoseltakin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

BSTR kirjoitti:Ajattelin selvitellä mahdollisuuksia laittaa 156:een v6 pitkittäin ja takaveto... Lattiaa auki kardaanitunnelin verran jne. Kilpakäyttöön ei rekisteriin.
Samanlaista väsäilee eräs ruotsalainen heppu, tosin 164:seen. Kaveri tekee ihan tosissaan, konekin tulee osittain matkustamon puolelle ja kuivasumppua että saa tarpeeksi alhainen painopiste 8)

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Rolle kirjoitti:
BSTR kirjoitti:Ajattelin selvitellä mahdollisuuksia laittaa 156:een v6 pitkittäin ja takaveto... Lattiaa auki kardaanitunnelin verran jne. Kilpakäyttöön ei rekisteriin.
Samanlaista väsäilee eräs ruotsalainen heppu, tosin 164:seen. Kaveri tekee ihan tosissaan, konekin tulee osittain matkustamon puolelle ja kuivasumppua että saa tarpeeksi alhainen painopiste 8)
juu, mielenkiintoista.....olisikohan tästä ruotsalaisesta projektista olemassa mitään tarkempaa tietoa..
ihan vain kiinnostuksen vuoksi kyselen...

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Katos tuolta:

http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=7173

Oli tuolla toinenkin projekti RWD 164. Löytyy myös Fiat 1/9 3.0V6...

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Englantilainen "Autodelta" on eri paja kuin uudelleen nimensä löytänyt "Autodelta" eli entinen N-technology eli entinen Fiat Corse. Autodeltalla ei liene kisapalikoita tuollaiseen voimansiirron muutokseen ainakaan kohtuullisella hinnalla. Se englantilainen paja, jonka sivuja olin lueskellut oli muuten http://www.ahmotorsports.co.uk joilla näyttää olevan jotain tekemistä paikallisen alfa kisailun kanssa.

Ajatus on vasta muhimassa ja kiinnostaa etukäteen miettiä mitä kaikkia hankaluuksia moisen projektin kanssa tulisi. Joten en nyt heti pistä rälläkkää laulamaan ja pohjapeltiä palasiksi ;)

Vaihteisto ja voimansiirto ei tarvitsisi olla peräisin alfasta. On tuollaisissa kilpapeleissä käytetty jopa volvon tai hiacenkin taka-akseleita.

Puhdetöinä (vain puoliksi tosissaan) suunnittelen mitä vaatisi 156:n muuttaminen uuteen SRC-rallicross luokkaan ja Special Saloonina sprinttiin. Radalla alkaa auto olla jo historiansa päässä viimeistään ensi kesän jälkeen.

Tuota murtolukufiiattia muuten juuri yksi päivä tuolta ruotsalaisilta sivuilta lueskelin... hyvinhän se V6 moottori sinne loppujen lopuksi sopi ;)
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Jarno kirjoitti:Katos tuolta:

http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=7173

Oli tuolla toinenkin projekti RWD 164. Löytyy myös Fiat 1/9 3.0V6...
Hitto tuo pata kyllä tulee aika liki kuskin viereen.
No ei tuu ainakaan kylmä kesähelteellä radalla ajaessa 8)

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Aikoo näemmän pistää 164Q4:n taka-akselin, tuskinpa kestää ainoana vetävänä päänä.

Tuossa onkin koko moottori etuakselin takapuolella. SRC:ssä tulee moottorilohkosta 37,5 % sijaita etuakselin etupuolella.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Jarno kirjoitti:Katos tuolta:

http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=7173

Oli tuolla toinenkin projekti RWD 164. Löytyy myös Fiat 1/9 3.0V6...
no tuossa Alfassa projektia piisaa vähäksi aikaa..
mutta tuo fiude on aika mielenkiintoinen... 8)
hyvin näkyisi kutonen istuvan murtolukuun kun vähän soveltaa........ :)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Sinähän voisit BSTR hommata elimenluovuttajaksi jonkun beigeillä nahoilla varustetun 164 QV/Q4:n ja myydä sitten ne sporttisähkönahkarecarot mulle sopuhintaan :mrgreen:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

BSTR kirjoitti:Olisiko tuossa komeat penkit ;)
Kyllä kiitos :) Siitä kun ostat auton ja myyt rahit mulle (siis jos ehjät/siistit) ja vaikka vielä nokka-akselitkin niin sulle jää aika sopuhintainen koneaihio 156:een nostettavaksi.
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin