Motronic naputtaa...?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
JVTL
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
Paikkakunta: Joutseno

Motronic naputtaa...?

Viesti Kirjoittaja JVTL »

164:n tehot tuntuis olevan hukassa ja käynistävyys kylmänä huono (ei aina). Pensapumppu, lämpöanturi, ja suuttimet ultraäänipesty. motronic pitää naputtavaa ääntä ja kierrosten kasvaessa naputus tahti tihenee. Pensan syötön katketessa taas naputus häviää...?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Mikä siellä siis naputtaa? Motronic on koko moottorinohjaussysteemin nimi, joten sillä on vielä vähän vaikea lähteä vikaa yksilöimään.

Millä koneella se auto on?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Jos ääni on enemmän sellaista tikityksen/raksutuksen yhdistelmää, niin tulee suuttimista, 12 venttiilinen kutoskone pitää yllättävän "pahaa" ääntä ja toimii silti oikein. Venttiilinsäädöt tarkistettu?

Onko bensapumppu siis vaihdettu vai pesty? Muistan foorumilta tapauksen, että oli tehopulaan auttanut bensapumpun vaihto?

Monza
Viestit: 897
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Monza »

Komppaan Alfissimoa, ollut sekä TS että 12V samoilla äänillä. Huonoon käynnistyvyyteen (pitkä vieteri?) voi tosiaan vaikuttaa väsynyt bensapumppu, joka ei jaksa nostaa painetta.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Omassa ainakin suuttimet naputtaa ehkä normaalia kovempaa , joskus kuulostaa ihan kuin venttiilit naputtaisivat .

Myös starttaukset ovat pitempiä kuin muissa ajamassani autoissa , ja kun pakkasta kunnolla (yli -15C) niin aamun eka startti niin ei pysy ekalla tyhjäkäynnillä , jotenka pitää käynnistää uudestaan .

JVTL
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Siis 2.0 ts -93. Starttaukset ovat olleet jo pitkiä monta vuotta, käyntiin aina lähtenyt, mitä parina viime talvena sammunut starttauksen jälkeen ja nyt välillä tosi pitkiä starttauksia ja käynti horjuvaa, tosin kylmänä. Suuttimet sitten ilmeiseti naputtavat, eikä pelkästään venttiiliit. Motronicissa (ohjaus boxi) naputtaa joku muovi/metalli mökö..? pensan syötön katketessa naputus häviää. Vähäiset tehot sai paremmaksi nokan hienosäädöllä.. Ei silti oikein kule mihinkää :) Lämpötila-anturi, pensapumppu uusia "halpa tarvike" ja paineet piti tyhjä/kierroksilla kohillaan ja lisänä listaan lambda vaihdettu.

JVTL
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Naputus kuului myös toisella ohjausyksiköllä, naputtaakos muiden 2,0 ts:en motronicit? Voi olla ettei saa joltain anturilta yms. täyttä tietoa ja naputtaa sen takia:o

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

JVTL kirjoitti:Naputus kuului myös toisella ohjausyksiköllä, naputtaakos muiden 2,0 ts:en motronicit? Voi olla ettei saa joltain anturilta yms. täyttä tietoa ja naputtaa sen takia:o
Itsellä oli 156:ssa sama homma, huono käynnistyvyys ja moottorinohjaus naputti kun hullu.

Laittoi maadotuksen kuntoon niin loppui naputus.

JVTL
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Ihanko päämaatto vai sivu..? Akulta jos vetäis runkoo suoraa, ni sithä se selvii.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

JVTL kirjoitti:Ihanko päämaatto vai sivu..? Akulta jos vetäis runkoo suoraa, ni sithä se selvii.
156:ssa tuli johtosarjalta maatto suoraan ecun runkoon, en tiedä miten tuossa sinun laitteessa?

Avatar
PP
Viestit: 161
Liittynyt: 02 Elo 2005, 09:15

Viesti Kirjoittaja PP »

Kannattaa myös irrottaa boxi liittimestä ja katsoa ettei mikään liitin ole hapettunut. Kaverin auto alkoi käynnistyä huonosti ja otti huonosti kierroksia. Boxi ei kyllä naputellut mutta oli ihan kuuma. Suuttimien ohjauksen liitin oli vihreässä mömmössä. Putsauksen jälkeen toimii jälleen.

Myös 164:ssa motronic boxi saa maan johtosarjan kautta. Kannattaa siis tarkistaa myös venttiilikopassa oleva maadoituspiste ja lisäksi että itse moottori on hyvin maadoitettu koriin. Olen myös törmännyt tapaukseen jossa moottorin maadoitusjohto oli katkennut. Moottori maadoittui kaikkia muita mahdollisia reittejä, mm. kaasuvaijeri hehkui punaisena moottorin käydessä.
TPP

Vastaa Viestiin