159 2.4 JTDm Qtronic: Sähköt poikki!
Valvoja: Moderators
159 2.4 JTDm Qtronic: Sähköt poikki!
Taannoin kirjailin siitä Qtronicin vaihdelaatikkoepisodista, joka nyt toistaiseksi näyttäisi olevan voitettu ongelma...kunnes ilmestyi uusi entistä mystisempi ongelma. Tänään onnistuneen työpalaverin päätteeksi ajattelin juhlistaa iltäpäivää tankkaamalla tankin täyteen. Tankkauksen jälkeen naivin lapsekkaasti toivoin lähteväni ihan kotimatkalle mutta kas, kiesihän ei startannutkaan! Elektronisen avaimen kun laittoi koloonsa, mittaristossa vilkkui valot hetken aikaa kunnes nekin sammuivat. Sen jälkeen konehuoneesta kuului ilmeisesti sähkömoottorin hurinaa. Tuskin kuitenkaan starttimoottorin koska se mielestäni kuulostaa erilaiselta. Mitään starttauspyöritystä ei tapahtunut eikä vaihdetta saanut P-asennosta mihinkään. Ovien lukko toimi kyllä avaimesta mutta esim. takaluukku ei. Eipä siinä auttanut muu kuin tilata taas (kolmannen kerran tälle autolle) hinausauto, jonka avulla pirssin sain Delta-autoon. Sieltä sitten sainkin tilalle Fiat Chroman, jolla täydensin jo aiemminkin monen kirjavaa sijaisautojen kavalkaadiani.
En tiedä itkeäkö vai nauraa. Autossa (jos sitä siksi voi edes kutsua) on reilut 47 tkm ja sitä on jo kolmasti hinurin lavalla kuskattu kun peli on tielle jättänyt. Onneksi tällä kertaa lähelle korjaamoa ja vielä virka-aikaan. Kauhulla mietin tilannetta, jossa seisoskelen keskellä yötä kapealla osuudella, jonne ei kerta kaikkiaan saisi pysähtyä.
Alan harkita toimenpiteitä, jolla kaupan saisi purettua ja toisen merkkisen auton tilalle. Mistä minä tiedän onko samanlainen toinen myös toiminnaltaan samanlainen! Siis aivan paska!
Kaikissa on vikoja mutta kun olen tätäkin foorumia seurannut, tuntuu että vikaa Alfoissa kyllä riittää. Oli malli mikä hyvänsä.
Täytyy valitettavasti sanoa että yhtään näin huonoa autoa en ole omistanut enkä taida olla edes ajanut! Mukula-aikojen -74 vuosimallin 100 Ampeerikin oli luotettavampi koska jos se jätti tielle, siitä tiesi miten sen taas saa liikkeelle.
Sen verran vielä lisättäköön siitä viasta eli jossain vaiheessa mittariin ilmestyi jotain mainintaa turvalaitteiden vioittumisesta ja rattilukostakin taidettiin jotan mainita.
Tällä hetkellä ketuttaa tosissaan mutta kai DA jonkin vian sieltä löytää ja ratkaisun sillekin keksii mutta hiukan liikaa samalle autolle on näinkin lyhyessä ajassa tapahtunut. Olisiko sitten maanantaikappale vai onko tämä sitä normaalia Alfaa?
En tiedä itkeäkö vai nauraa. Autossa (jos sitä siksi voi edes kutsua) on reilut 47 tkm ja sitä on jo kolmasti hinurin lavalla kuskattu kun peli on tielle jättänyt. Onneksi tällä kertaa lähelle korjaamoa ja vielä virka-aikaan. Kauhulla mietin tilannetta, jossa seisoskelen keskellä yötä kapealla osuudella, jonne ei kerta kaikkiaan saisi pysähtyä.
Alan harkita toimenpiteitä, jolla kaupan saisi purettua ja toisen merkkisen auton tilalle. Mistä minä tiedän onko samanlainen toinen myös toiminnaltaan samanlainen! Siis aivan paska!
Kaikissa on vikoja mutta kun olen tätäkin foorumia seurannut, tuntuu että vikaa Alfoissa kyllä riittää. Oli malli mikä hyvänsä.
Täytyy valitettavasti sanoa että yhtään näin huonoa autoa en ole omistanut enkä taida olla edes ajanut! Mukula-aikojen -74 vuosimallin 100 Ampeerikin oli luotettavampi koska jos se jätti tielle, siitä tiesi miten sen taas saa liikkeelle.
Sen verran vielä lisättäköön siitä viasta eli jossain vaiheessa mittariin ilmestyi jotain mainintaa turvalaitteiden vioittumisesta ja rattilukostakin taidettiin jotan mainita.
Tällä hetkellä ketuttaa tosissaan mutta kai DA jonkin vian sieltä löytää ja ratkaisun sillekin keksii mutta hiukan liikaa samalle autolle on näinkin lyhyessä ajassa tapahtunut. Olisiko sitten maanantaikappale vai onko tämä sitä normaalia Alfaa?
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Kyllä alfa on hyvä auto ja se tomii jos vain ollut hyvässä pidossa. Mutta 159 kanssa tuntuu, että vikoja on liian paljon. Kun se vasta tuli markinnoille olen kokellut 2.2 bensa koneella varustettu yksilön, joka ei suostunut lähteä käyntiin(mittarissa 2tkm) ja siten kun lähti(oli Deltan nosturilla päivän!
) taustapeili jäi käteen
Pelkään pahasti, että kaupoja ei pureta, koska sinun tapauksessasi on erilaisia ongelmia, eli ne menee aina takuun piikin. Toinen asia jos sinulla hajoaa vaihdelaatikko kerran toisensa jälkeen niin sitten voi laittaa koko romun kierätykseen. Toivon että jatkossa se toimisi paremmin...


Pelkään pahasti, että kaupoja ei pureta, koska sinun tapauksessasi on erilaisia ongelmia, eli ne menee aina takuun piikin. Toinen asia jos sinulla hajoaa vaihdelaatikko kerran toisensa jälkeen niin sitten voi laittaa koko romun kierätykseen. Toivon että jatkossa se toimisi paremmin...
Nothing beats cubic inch
- Alfisti felice
- Viestit: 99
- Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45
Joo, sori vaan kaksi ensimmäistä postaajaa, mutta kyllä minunkin tielle jäämiset liittyvät kaikki muihin merkkeihin, kuin Fiat ja Alfa.
Eli 122 S ja 940. No sattuhan sitä, mutta kun usein sattuu, niin tottuu.
Eli 122 S ja 940. No sattuhan sitä, mutta kun usein sattuu, niin tottuu.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Noh, meillä oli kanssa kerran joku 20tkm ajettu laguna, joka oli aivan täysi susi
Sähkövikoja riitti, mikään ei ikinä toiminut.. Kerran keskellä kirkasta päivää siitä lähti töötti soimaan, avaimet eivät olleet virtalukossa! Töötti sammui vasta, kun akkukengän nappasi irti.. Ja eihän sen viat sähkövikoihin loppu, kun sillä oli ajettu meidän perheessä 4kk, niin siitä paloi neljäs pakoventtiili ja täten sille jouduttiin tekemään kansiremontti. Lähti muuten äkäseen pois meiltä ja oli viimeinen Renault.

Ei se tietysti turhaa jauhamista ole, jos kaveri ostaa kalliin auton, jolla ei voi ajaa. Suurin osa uuden tai uudehkon Alfan ostajista ei ole ostanut mitään puuhamaata itselleen, vaan kulkuneuvon, jolla siitä kuuluisasta paikasta A pääsee sinne legendaariseen paikkaan B mahdollisimmat nautinnollisesti ja tyylikkäästi. Ja sitten, kun rupeaa tuntumaan siltä, että sekin riittäisi, että edes pääsisi, alkavat nämä tyylipisteet tuntua toisarvoisilta. Kyllä sen Alfankin pitää toimia.V6 kirjoitti:jep aika turhaa jauhamista... seuraaamitä tahansa foorumia niin kaikki autot ovat paskoja... ite olen yli 20 vuotta ajellu makarooneilla enkä ole ikinä jäänyt tien päälle. Hiukan vaikuttaa ettö nuo sinun 159 viat liittyvät kaikki toisiinsa.
Enimmäkseenhän se toimiikin ja itsekin olen satoja tuhansia kilometrejä Alfoilla päästellyt.
Siinä asiassa olen kanssasi samassa uskossa, todennäköisesti kaikki nuo viat liittyvät samaan asiaan. Vähän yksinkertaistaen sanoisin, ettei tuossa aloittajan autossa ole kuin yksi vika, joka ilmenee muutamalla eri tavalla ja jota Delta-auto ei ole löytänyt. Se ei sinänsä yhtään vähennä potutusta, kun huomaa jälleen odottavansa hinausautoa.
Itselläni on samantapainen kokemus vuodelta 2003, kun upouuden 156:n matka katkesi Selespeedin kieltäydyttyä lämmettyään löytämästä mitään vaihdetta. Sitten hinattiin auto Deltaan ja haettiin seuraavana aamuna pois. Mitään ei oltu tehty, kun auto kuulemma toimi, kun sitä kokeiltiin. Toki olin sanonutkin, että se toimii kylmänä. Sitten taas parin päivän päästä hinaamalla huoltoon. Ajettiin vaihteiston kalibrointiohjelma ja sitten taas parin päivän päästä... Vaikka kyseessä oli vain yksi vika, se toistuessaan sai auton tuntumaan uskomattoman huonolta. Todellisuudessa uskomattoman huonoa oli huolto, joka ei viitsinyt tai osannut etsiä vikaa. Kun se lopulta löytyi, vaihteisto pelasi iloisesti seuraavat 200 000 km.
Juuri näin, korjaamoiden taso vaihtelee niin paljon, että aivan hirvittää.
Tänä päivänä liikkeillä ei ole mitään muuta mielessä kuin tuloksen teko, ja silloin jää asentajaparat häviölle, kun ei kokemusta kerry eivätkä pääse esim. koulutukseen, on se ikävää auton omistajia ajatellen. Hommat huiskitaan ja osia vaihdellaan mutu-tuntuman perusteella hyvin paljon, varsinaiseen vianhakuun ei ole mahdollisuutta. Ne paikat joissa merkin autokanta on pieni, panostavat volyymiin, eli niihin merkkeihin joita myydään.
Tässäkin tapauksessa vika voi olla (pelkkä arvaus) maakaapelissa, joka tulee vaihteiston kylkeen, sehän on ollut irti kun loota vaihdettiin.
Tänä päivänä liikkeillä ei ole mitään muuta mielessä kuin tuloksen teko, ja silloin jää asentajaparat häviölle, kun ei kokemusta kerry eivätkä pääse esim. koulutukseen, on se ikävää auton omistajia ajatellen. Hommat huiskitaan ja osia vaihdellaan mutu-tuntuman perusteella hyvin paljon, varsinaiseen vianhakuun ei ole mahdollisuutta. Ne paikat joissa merkin autokanta on pieni, panostavat volyymiin, eli niihin merkkeihin joita myydään.
Tässäkin tapauksessa vika voi olla (pelkkä arvaus) maakaapelissa, joka tulee vaihteiston kylkeen, sehän on ollut irti kun loota vaihdettiin.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Se yksi ja sama - tai siihen välillisesti liittyvä - vikahan siellä todennäköisesti kummittelee.
Itse autohan voi olla hyväkin mutta ei se vielä paljon lämmitä jos sitä ei pajalla osata korjata. Uuden auton ostaja kun maksaa tuotteesta johon sisältyy sen varsinaisen auton lisäksi myös huolto- ja korjaamopalvelu, ja siinä tienposkessa seisoskellessa se mahtaa olla suhteellisen samantekevää onko vika uusi ja ennenkokematon vai sama vanha jota ei olla saatu kuntoon.
Valitettavasti tuollainen auto on asentajallekin pykälän verran haastavampi tapaus. Kaiket päivät Corollia nypläävälle kaverille alkavat yleisimpien tyyppivikojen ratkaistut olla jotakuinkin selvillä - tai ainakin niiden pitäisi olla, mutta jos 159 JTDm Qtronicceja on myyty tänne pohjolaan muutamia kymmeniä niin harjoituskappaleet ovat olleet vähemmässä.
Itse autohan voi olla hyväkin mutta ei se vielä paljon lämmitä jos sitä ei pajalla osata korjata. Uuden auton ostaja kun maksaa tuotteesta johon sisältyy sen varsinaisen auton lisäksi myös huolto- ja korjaamopalvelu, ja siinä tienposkessa seisoskellessa se mahtaa olla suhteellisen samantekevää onko vika uusi ja ennenkokematon vai sama vanha jota ei olla saatu kuntoon.
Valitettavasti tuollainen auto on asentajallekin pykälän verran haastavampi tapaus. Kaiket päivät Corollia nypläävälle kaverille alkavat yleisimpien tyyppivikojen ratkaistut olla jotakuinkin selvillä - tai ainakin niiden pitäisi olla, mutta jos 159 JTDm Qtronicceja on myyty tänne pohjolaan muutamia kymmeniä niin harjoituskappaleet ovat olleet vähemmässä.
- Epäkelpokeräilijä -
en tarkoittanut sitä vaa että "Kaikissa on vikoja mutta kun olen tätäkin foorumia seurannut, tuntuu että vikaa Alfoissa kyllä riittää. Oli malli mikä hyvänsä. " tietysti sen auton pitää toimia, mutta jos omalle kohdalle sattuu paska ei minun mielestäni tarvitse haukkua kaikki malleja/yksilöitä.Jönsson kirjoitti:
Ei se tietysti turhaa jauhamista ole, jos kaveri ostaa kalliin auton, jolla ei voi ajaa. Suurin osa uuden tai uudehkon Alfan ostajista ei ole ostanut mitään puuhamaata itselleen,.
Kuten sanoin riittää kun seuraa mitä tahansa merkkifoorumia tuskn tämä kovin paljon eroaa muista. Eikä suurin osa ole todellakaan ostanut mitään puuhamaata.
Riemastuttavaa havaita asian kiinnostavan niin monia. Uskon kyllä että huoltamoissa on eroja mutta kun kyseinen D-A on nimenomaan Alfan huoltamo, luulisi niiden jotain aiheesta tietävän.
Mutta, mutta, nyt auto on toisessa kaupungissa ja saas nähdä löydetäänkö vikaa siellä. Sanoin heille että nyt varsinkaan ei anneta kiireen pilata hommaa vaan autoa en suostu hakemaan ennen kuin vika löytyy ja se korjataan. Saattaa olla että vika juontuu samasta lähteestä. Tiedä häntä.
Turhaa jauhamista tämä ei todellakaan ole koska ostin mahdollisimman uuden auton enkä tarkoita mallia, sen vuoksi etten jäisi vikojen takia tienposkeen. Olen toki seurannut muidenkin merkkien foorumeja ja kyllähän vikoja muissa on koska käyttäjiäkin paljon on mutta kyllä vaan aika moni Alfan malli näissä vikajutuissa esiintyy. On hyvä havaita että merkistä on positiivisiakin kokemuksia ja ihme olisikin jos ei koska merkkiä on vuosia Suomessa myyty.
Edelleen täytyy sanoa että Alfa on Bemarin ohella ajettavuudeltaan paras auto mitä olen käyttänyt. Yksikään sijaisauto paitsi Alfa, ei ole ollut niin suuri ajonautinto kuin oma pirssini. Pääsisi vaan ajamaan.
Katsotaan nyt mitä tapahtuu kun korjaamolla sitä tutkivat.
Mutta, mutta, nyt auto on toisessa kaupungissa ja saas nähdä löydetäänkö vikaa siellä. Sanoin heille että nyt varsinkaan ei anneta kiireen pilata hommaa vaan autoa en suostu hakemaan ennen kuin vika löytyy ja se korjataan. Saattaa olla että vika juontuu samasta lähteestä. Tiedä häntä.
Turhaa jauhamista tämä ei todellakaan ole koska ostin mahdollisimman uuden auton enkä tarkoita mallia, sen vuoksi etten jäisi vikojen takia tienposkeen. Olen toki seurannut muidenkin merkkien foorumeja ja kyllähän vikoja muissa on koska käyttäjiäkin paljon on mutta kyllä vaan aika moni Alfan malli näissä vikajutuissa esiintyy. On hyvä havaita että merkistä on positiivisiakin kokemuksia ja ihme olisikin jos ei koska merkkiä on vuosia Suomessa myyty.
Edelleen täytyy sanoa että Alfa on Bemarin ohella ajettavuudeltaan paras auto mitä olen käyttänyt. Yksikään sijaisauto paitsi Alfa, ei ole ollut niin suuri ajonautinto kuin oma pirssini. Pääsisi vaan ajamaan.
Katsotaan nyt mitä tapahtuu kun korjaamolla sitä tutkivat.
Joo. Sama juttu. Kolmas menossa ja jokainen on jättänyt tienpäälle, jopa tuo yli 35 vuotias. Vaan niin on moni muukin.Alfisti felice kirjoitti:Kolmas Alfa menossa, eikä yksikään oo jättäny tielle - ei edes tuo 10 vuotias.
Taitaa olla maanantaikappale tai todella huono säkä.
Janne
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Mikähän ihme näitä nk. maanantaikappaleita aiheuttaa?
Eihän tuo tilastollisestikaan ole kovin todennäköistä, että kymmenestä erilaisesta hilavitkuttimesta esim. 1 %:n ollessa viallisia, niin kaikki nämä sattuisivat samaan autoyksilöön. Silti toisiaan vastaavista autoista osa toimii vailla mitään murheita vuodesta toiseen ja joissakin sitten tuntuu pettävän jokaikinen kohta. Nykyisin tuntuu näitä oikeastaan aika hupaisia vikoja riittävän: "Laita vilkku vasemmalle, niin radio sammuu ja pyyhkijät käynnistyvät".
Ei tuo kolme kertaa tuolla matkalla hinurin kyydissä vielä mikään ennätys ainakaan ole. Eräs ranskalainen mallinumeronsa nelosella aloittava lasikattoinen ahtausihme halusi lyhyemmällä matkalla neljä kyytiä ja yli 20 ylimääräistä korjaamokäyntiä.... Onneksi oli merkkikorjaamo työmatkalla.
Eihän tuo tilastollisestikaan ole kovin todennäköistä, että kymmenestä erilaisesta hilavitkuttimesta esim. 1 %:n ollessa viallisia, niin kaikki nämä sattuisivat samaan autoyksilöön. Silti toisiaan vastaavista autoista osa toimii vailla mitään murheita vuodesta toiseen ja joissakin sitten tuntuu pettävän jokaikinen kohta. Nykyisin tuntuu näitä oikeastaan aika hupaisia vikoja riittävän: "Laita vilkku vasemmalle, niin radio sammuu ja pyyhkijät käynnistyvät".
Ei tuo kolme kertaa tuolla matkalla hinurin kyydissä vielä mikään ennätys ainakaan ole. Eräs ranskalainen mallinumeronsa nelosella aloittava lasikattoinen ahtausihme halusi lyhyemmällä matkalla neljä kyytiä ja yli 20 ylimääräistä korjaamokäyntiä.... Onneksi oli merkkikorjaamo työmatkalla.
- liekki
- Viestit: 1079
- Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
- Car(s): Mitoc TCT 135hv
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: 159 2.4 JTDm Qtronic: Sähköt poikki!
Tottakai Alfojen vioista riittää juttua koska alfa-foorumi on kyseessä ja Kaikkea Alfasta-osastolla ollaan. Harvoinpa sitä perustetaan ketjua sen takia kun on auto toiminut niin hyvin, päinvastoin. Sitten taas kun vikaa tai vaivaa ilmenee niin uutta ketjua pukkaa. Ja se taitaa olla itse asiassa parasta tällä palstalla. Alle kahteen tuntiin saa vastauksen melkein asiaan kuin asiaan. Eli porukka on mielestäni todella hyvää ja apua saa aina kun tarvitsee.PeksiU kirjoitti:Kaikissa on vikoja mutta kun olen tätäkin foorumia seurannut, tuntuu että vikaa Alfoissa kyllä riittää. Oli malli mikä hyvänsä.
Vanha totuushan on, että huono palaute kiiri 10 kertaa pidemmälle kuin hyvä palaute. Voitaisiin muuttaa muotoon, että vioista puhutaan 10 kertaa helpommin kuin siitä että homma pelaa.
Todella ikävää kyllä että on ollut noin paljon ongelmia 159:n kanssa. Eipä se silti ainoa merkki ole. Reilut kolme vuotta olen pyörinyt avokin kanssa ja "appiukon" kolmossarjan bemariin on vaihdettu sinä aikana sähköpuolelle osaa parin-kolmen tonnin edestä. Ja nyt on taas aika varattuna huoltoa varten. Vaivaahan ei ole missään vaiheessa saatu selville.
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: 03 Helmi 2009, 17:41
- Car(s): GTV 1.8 itselle ja Q5 perheelle, Exinä: 159 SW 1750 Tbi TI, Mito QV, 159 2.4 jtdm, 156 2.0 JTS, 147 2.0 TS
- Paikkakunta: Hki
Terve vaan kaikille. Uusi jäsen kirjoittelee. Oli pakko oikein tämän vuoksi rekisteröityä, kun mulla on samanlainen Alfa, jossa oli oireiden perusteella sama vika kuukausi sitten.
Minulla oli kyse auton runkoon kytketyn maadoituksen löystymisestä / kosketushäiriöstä. Sen kiristäminen poisti vian ja auto toimii.
Vika korjattin minulla (toisella yrittämällä, toisen hinauksen jälkeen) kuntoon Konalan DA:ssa. Tästä on aikaa noin pari-kolme kuukautta, joten siellä pitäisi olla tuo korjaus vielä jonkinlaisessa lihasmuistissa.
Toivottavasti tästä on apua. En ole itse mikään autoteknikko, joten en osaa hirveän tarkkaan selittää vikaa (tai muutakaan...)
Kiva peli tuo 159 jtdm, mutta neuvoni sitä harkitseville on, että ottakaa se manuaalilla, koska automaatti tekee siitä liian säyseän pelin. Koeajamani manuaali tuntui tehokkaammalta. GTA:ta odotellessa.
Ja Alfan kanssa pitää suhtautua autossa oleviin vikoihin filosofisesti. Sinulla voi olla Alfa, jossa on vikoja tai sitten ei. Alfoja molemmat.
Minulla oli kyse auton runkoon kytketyn maadoituksen löystymisestä / kosketushäiriöstä. Sen kiristäminen poisti vian ja auto toimii.
Vika korjattin minulla (toisella yrittämällä, toisen hinauksen jälkeen) kuntoon Konalan DA:ssa. Tästä on aikaa noin pari-kolme kuukautta, joten siellä pitäisi olla tuo korjaus vielä jonkinlaisessa lihasmuistissa.
Toivottavasti tästä on apua. En ole itse mikään autoteknikko, joten en osaa hirveän tarkkaan selittää vikaa (tai muutakaan...)
Kiva peli tuo 159 jtdm, mutta neuvoni sitä harkitseville on, että ottakaa se manuaalilla, koska automaatti tekee siitä liian säyseän pelin. Koeajamani manuaali tuntui tehokkaammalta. GTA:ta odotellessa.

Ja Alfan kanssa pitää suhtautua autossa oleviin vikoihin filosofisesti. Sinulla voi olla Alfa, jossa on vikoja tai sitten ei. Alfoja molemmat.
No niin, sainpa Alfan Forssan Deltasta varsin pian ja vika oli akussa. Se oli mennyt oikkariin! Kylläpä ihmetyttää miten noin nuoressa kiesissä akku jo vanhenee? Sattuuhan näitä mutta kun niitä on ihan tarpeeksi sattunut muutenkin. Tarkistivat kuulemma ensi töikseen laatikon maakaapelin mutta sen olivat kunnolla kiristäneet edellisessä huollossa toisaalla. Forssasta Espooseen ajettassa peli toimi kunnolla mutta kyllä tässä aika kova luottamuspula on. Missä ja milloin paukahtaa seuraavaksi?
Totta on että vioista tulee purnattua ja kirjoitettua helpommin kuin hyvistä asioista. Niinhän se elämässä muutenkin tuppaa olemaan.
Täytyy nyt kuitenkin hyväksi lopuksi kerrata että ajonautinto, silloin kun siihen pääsee, on kerrassaan ensiluokkainen. Eipä Chromakaan huono ollut mutta Alfalle jää olkoonkin eri hintaluokan vempele. Ja on 159 hieno pesun jälkeen! Kyllä toiseksi jää tylsät tojotat ja ooppelit.
Katsotaan nyt miten pärjätään tästä eteenpäin. Ihan edullista ei ole auton vaihtokaan mutta kyllä valitettavasti se päällimmäisenä mielessä pyörii kaiken tämän jälkeen. Onneksi takuu on vielä voimassa mutta äkkiä se tällä ajomäärällä täyttyy.
Erittäin hyvä ja tarpeellinen tämä foorumi on koska vaikea muualtakaan käyttäjien kokemuksia on kerätä. Kiitos taas kerran kaikille!
Totta on että vioista tulee purnattua ja kirjoitettua helpommin kuin hyvistä asioista. Niinhän se elämässä muutenkin tuppaa olemaan.
Täytyy nyt kuitenkin hyväksi lopuksi kerrata että ajonautinto, silloin kun siihen pääsee, on kerrassaan ensiluokkainen. Eipä Chromakaan huono ollut mutta Alfalle jää olkoonkin eri hintaluokan vempele. Ja on 159 hieno pesun jälkeen! Kyllä toiseksi jää tylsät tojotat ja ooppelit.
Katsotaan nyt miten pärjätään tästä eteenpäin. Ihan edullista ei ole auton vaihtokaan mutta kyllä valitettavasti se päällimmäisenä mielessä pyörii kaiken tämän jälkeen. Onneksi takuu on vielä voimassa mutta äkkiä se tällä ajomäärällä täyttyy.
Erittäin hyvä ja tarpeellinen tämä foorumi on koska vaikea muualtakaan käyttäjien kokemuksia on kerätä. Kiitos taas kerran kaikille!
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Tuli kyllä mieleen, että olisi jotain kohellettu sen laatikkojumpan aikana, äkkiähän sitä jättää liittimiä huonosti kiinni tai sörkkii pinnejä nurin tms. Tuolla tavalla saadaan yhteen yksilöön runsaasti vikoja. Kyse ei ole osaamisesta, vaan asenteesta. 
Nykyakkujen hajoaminen ei ole ihan tavatonta, kun niistä pyritään tekemään niin kevytrakenteisia.

Nykyakkujen hajoaminen ei ole ihan tavatonta, kun niistä pyritään tekemään niin kevytrakenteisia.
- juhala
- Viestit: 685
- Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
- Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010 - Paikkakunta: Espoo
Sinäsnsä hyvä tilanne kuitenkin että vika löytyi ja oli korjattavissa.
Meillä on nyt käynnissä vääntö Deltan kanssa tuon fiiun kohdalla kun tuossa mallissa on moottorinohjauksessa joku suunnitteluvika jota ei edes välttämättä saa korjattua.....
(näin sanoi Deltan edustaja). No uittuako mä sellaisella autolla teen....?
Yleensä kuitenkin ihmisen tekemät vimpaimet on saatu korjattua, jos vaan on ammattitaitoa ja asennetta.
Mutta usein kommentit on huollossa jotain tyyliin. "tehtiin sitä ja tätä, aja vähän aikaa niin nähdään toimiiko"...
ok, mutta jos pitää olla johonkin aikaan töissä/asiakkaalla/päiväkodin portilla jne. ja sattuu ettei toimikkaan.....
Työkuvioissa viivästymisistä yms. aiheutuneet hämmingit lasketaan helposti tonneissa, päiväkodin ihmisten pitää kanssa päästä elämiensä pariin jne.
No joo, en kaappaa threadia enempää, ymmärrän vaan alkuperäisen kirjoittajan kommentit hyvin.
Meillä on nyt käynnissä vääntö Deltan kanssa tuon fiiun kohdalla kun tuossa mallissa on moottorinohjauksessa joku suunnitteluvika jota ei edes välttämättä saa korjattua.....


Yleensä kuitenkin ihmisen tekemät vimpaimet on saatu korjattua, jos vaan on ammattitaitoa ja asennetta.
Mutta usein kommentit on huollossa jotain tyyliin. "tehtiin sitä ja tätä, aja vähän aikaa niin nähdään toimiiko"...
ok, mutta jos pitää olla johonkin aikaan töissä/asiakkaalla/päiväkodin portilla jne. ja sattuu ettei toimikkaan.....
Työkuvioissa viivästymisistä yms. aiheutuneet hämmingit lasketaan helposti tonneissa, päiväkodin ihmisten pitää kanssa päästä elämiensä pariin jne.
No joo, en kaappaa threadia enempää, ymmärrän vaan alkuperäisen kirjoittajan kommentit hyvin.
- HopeinenQ
- Viestit: 439
- Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
- Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
- Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta
Hieno homma, että tuo selvisi ja kyse oli onneksi vain auton akusta. Minäkin voin kirjoittajan mielipiteeseen yhtyä siinä, että jos on ostanut useamman kiloeuron auton niin kyllähän se alkaa korpeamaan jos sitä jatkuvasti saa olla pajalle hinaamassa.
Itellänikin viime kesänä pamahti patterin kuva mittaristoon ja ihan ensimmäisenä tuli tietenkin laturi mieleen, että on pashana. Onneksi syynä olikin vain laturin irronnut herätevirtakaapeli - ruuvattiin paikoilleen ja meno jatkui. Ja nyt on tilanne päällä EGR-venttiilin kanssa. Sen vaihto on ensi viikon torstaina. Tuo ei ole onneksi vielä ainakaan vaikuttanut auton menohaluihin (kop, kop).
Täältä foorumilta saa paljon hyvää ja hyödyllistä infoa. Ainakin mä tiedän nyt, että jos autosta katoaa sähköt voi vika olla auton akussa tai maakaapelissa.
Kiitos ja kumarrus.
P.S. Aamulla ei lähtenyt naapurin Toyota käyntiin
Itellänikin viime kesänä pamahti patterin kuva mittaristoon ja ihan ensimmäisenä tuli tietenkin laturi mieleen, että on pashana. Onneksi syynä olikin vain laturin irronnut herätevirtakaapeli - ruuvattiin paikoilleen ja meno jatkui. Ja nyt on tilanne päällä EGR-venttiilin kanssa. Sen vaihto on ensi viikon torstaina. Tuo ei ole onneksi vielä ainakaan vaikuttanut auton menohaluihin (kop, kop).
Täältä foorumilta saa paljon hyvää ja hyödyllistä infoa. Ainakin mä tiedän nyt, että jos autosta katoaa sähköt voi vika olla auton akussa tai maakaapelissa.
Kiitos ja kumarrus.
P.S. Aamulla ei lähtenyt naapurin Toyota käyntiin

- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Onko noissa sähköisiä lisälämmittimiä moottorissa? GM:n 1,7 dieseleiden akut eivät kestäneet lainkaan talvella, lyhyessä ajossa noita. Pahiten ongelma tuli eteen kun iso vartiointiliike osti kymmeniä Astroja 1,7 dieselinä (2003 ? ). Lyhyt ajo, pakkanen, moottori ei lämpene kunnolla, vastukset päällä kokoajan, siihen päälle valaisinlaturia yms. niin akkuja meni ihan jatkuvasti. Akkuja meni takuuseen, vaihdettiin isompiin, laitettiin isompaa laturia....no...talvi onneksi loppui ja autot vaihtuivat. 

Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- einari
- Viestit: 517
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
- Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
- Paikkakunta: Jokiloinen
Kyllä se akkuongelma on ollut Fiatissakin. Mulla oli 2003 -mallinen Stilo JTD ja akku meni parissa vuodessa vaikka ajo oli pääasiassa matka-ajoa. Akun vaihdossa tuli esille, että se akku oli reilusti pienempi kuin mitä manuaali sanoo. Teltta-auto oli säästänyt laittamalla vehkeeseen jonkin Uunon akun...Alfistipohjoosesta kirjoitti:...GM:n 1,7 dieseleiden akut eivät kestäneet lainkaan talvella, lyhyessä ajossa noita. Pahiten ongelma tuli eteen kun iso vartiointiliike osti kymmeniä Astroja 1,7 dieselinä (2003 ? ). Lyhyt ajo, pakkanen, moottori ei lämpene kunnolla,
Mulla ei ole lohko- eikä sisälämmitintä eikä muitakaan ylimääräisiä sähkölaitteita. Paitsi, kännykkää lataan monta kertaa viikkossa ajon aikana mutta kuluttaisiko se akkua liikaa? Tuskinpa. Muuten kyllä Alfan tai minkä tahansa muun oikuttelua kestäisinkin mutta tielle jättäminen on niin riskaabeli ilmiö, etten uskoa että kauan viihdyn tämän yksilön kanssa. Saatanpa erittäin raskaasti miettiä muun merkin valintaa mutta kuten sanottu, auton vaihto tällä velkamäärällä ei ole ihan kivuton juttu, mihinkään merkkiin.
Muuten, asiasta toiseen, onko kokemusta kannattaisiko auton liisata? Näillä kilsoilla auton arvo tippuu nopeammin kuin velan määrä, joten takkiin tulee aina kun vaihtaa. Olen harkinnut liisaamista koska siinä saisi muutaman vuoden välein uuden auton eikä tarvitse kustantaa huoltoja, paitsi vuokrassa tietysti.
Muuten, asiasta toiseen, onko kokemusta kannattaisiko auton liisata? Näillä kilsoilla auton arvo tippuu nopeammin kuin velan määrä, joten takkiin tulee aina kun vaihtaa. Olen harkinnut liisaamista koska siinä saisi muutaman vuoden välein uuden auton eikä tarvitse kustantaa huoltoja, paitsi vuokrassa tietysti.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Meinasin 12V toimivia lohkolämmittimiä. Eli nykydieselit eivät tuota hukkalämpöä riittävästi. Yleensä moottoria jelpataan webastolla yms. mutta ainakin tuossa Isuzu pohjaisessa moottorissa se hoidettiin voimakkailla 12V lämpövastuksilla ja muistelisin lukeneeni muistakin autoista löytyvän samaa. Toinen mikä syö akkua on pa-taukolämmittimet.
Ei noilla perus-tupakansytkän latureilla paljoa kuluteta eli niillä ei merkitystä mutta jotkut kiinteät lisävarusteet imevät paljon virtaa.
Meneehän sitä talvella tuota virtaa paljon, ensiksi starttaus, takalasin lämmitys, taustapeilit lämpeää, penkit.... akkukin toimii pakkasella huonommin. Siihen hieman alamittainen laturi ja lyhyttä ajoa niin ei ole haittaa vaikka tallissa latailisi akkua.
Ei noilla perus-tupakansytkän latureilla paljoa kuluteta eli niillä ei merkitystä mutta jotkut kiinteät lisävarusteet imevät paljon virtaa.
Meneehän sitä talvella tuota virtaa paljon, ensiksi starttaus, takalasin lämmitys, taustapeilit lämpeää, penkit.... akkukin toimii pakkasella huonommin. Siihen hieman alamittainen laturi ja lyhyttä ajoa niin ei ole haittaa vaikka tallissa latailisi akkua.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Matti_S
- Viestit: 595
- Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
- Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08
Pärtsätin: Triumph Thruxton '06 - Paikkakunta: Oulu
No vähän varmaan riippuu sopparista. Itellä on duunin kautta joka maksaa diesel verot, jne ja 35% vuokrasta. Tuolleen toi kannattaa ainakin Alfan tapauksessa. Varsinkin kun ajattelee arvon alenemista pelkästään.PeksiU kirjoitti:Muuten, asiasta toiseen, onko kokemusta kannattaisiko auton liisata? Näillä kilsoilla auton arvo tippuu nopeammin kuin velan määrä, joten takkiin tulee aina kun vaihtaa. Olen harkinnut liisaamista koska siinä saisi muutaman vuoden välein uuden auton eikä tarvitse kustantaa huoltoja, paitsi vuokrassa tietysti.
Oletus, että 159:sin arvo tippuu vaikka 15k kolmessa vuodessa, niin tippumista on reilu 416€/kk. Lisätään tuohon vielä korot (jollei oo suora kauppa), vakuutukset, huollot, jne.
Esmes itelle maksaa toi auto verojen jälkeen vähemmän kuin toi arvonaleneminen kuukaudessa + bensat. Ei tarvinnu kamalasti ajatella ostoa. Tosin mulla on 50 kaakkia vähemmän. Ei mahu firman päästöpolitiikkaan toi isompi diesel farkkuna. Eikä varsinkaan nelivetona.
-Matti-
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Muuten, asiasta toiseen, onko kokemusta kannattaisiko auton liisata? Näillä kilsoilla auton arvo tippuu nopeammin kuin velan määrä, joten takkiin tulee aina kun vaihtaa. Olen harkinnut liisaamista koska siinä saisi muutaman vuoden välein uuden auton eikä tarvitse kustantaa huoltoja, paitsi vuokrassa tietysti.
Niin, auton osto on aina sijoitus, yleensä huono sellainen... liisaus on bisnestä ja raha pyrkii pyörimään bisneksen tekijän suuntaan...ratkaisevaa on tietysti se että saako jonkun muun, esim työnantajan osallistumaan kuluihin vai maksaako kaiken itse.
Niin tai näin mutta autoilu on niin kallista että joka kilometristä ja bensalitrasta kannattaa nauttia eikä tuhlata niitä mihkään nissantojotaan

- Alfisti felice
- Viestit: 99
- Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45
Onhan noissa, käynnistyksen jälkeen lämmittää sähköllä sekä lämppärin vettä että moottoria nopeampaa lämpenemistä varten.Alfistipohjoosesta kirjoitti:Onko noissa sähköisiä lisälämmittimiä moottorissa? GM:n 1,7 dieseleiden akut eivät kestäneet lainkaan talvella, lyhyessä ajossa noita. Pahiten ongelma tuli eteen kun iso vartiointiliike osti kymmeniä Astroja 1,7 dieselinä (2003 ? ). Lyhyt ajo, pakkanen, moottori ei lämpene kunnolla, vastukset päällä kokoajan, siihen päälle valaisinlaturia yms. niin akkuja meni ihan jatkuvasti. Akkuja meni takuuseen, vaihdettiin isompiin, laitettiin isompaa laturia....no...talvi onneksi loppui ja autot vaihtuivat.
Saattaa tosiaan lyhyessä ajossa kuluttaa akkua. Itse en ole huomannut muuta kuin hyötyä kyseisestä laitteesta. Lämpenee todellakin nopeammin kuin mikään bensakone.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Jos sillä vastuksella on oikeasti mitään merkitystä niin sen pitää lämmittää usealla sadalla watilla. JOS watteja menisi 600 (lähellä normi lohkolämmitintä) ottaa se 50A. Ehkä ei noin paljoa....valot, puhallin, "mukavuus"lämmitykset, noihin menee helposti 30-40A. Nykydieseli kahmaisee melkoisesti virtaa toimiakseen. Ollaan lähellä laturin rajoja. "Maanantai" kappale laturi, pienehkö akku (suurikaan ei auta jos lataukset ei riitä), pakkaskausi ja lyhyet ajot. Ehkä virta loppuu....
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfisti felice
- Viestit: 99
- Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45
Aika hyvä arvaus, ohjekirjan mukaan matkustamon teho 600W+300W moottori.Alfistipohjoosesta kirjoitti:Jos sillä vastuksella on oikeasti mitään merkitystä niin sen pitää lämmittää usealla sadalla watilla. JOS watteja menisi 600 (lähellä normi lohkolämmitintä) ottaa se 50A.

Eli yhteensä tuohon n. 75 A heti käynnistyksen jälkeen. Toki termari vähentää tehoa heti lämmettyä.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti: