156 outo ääni

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
evilpet
Viestit: 705
Liittynyt: 25 Joulu 2008, 18:33
Paikkakunta: Vantaa

156 outo ääni

Viesti Kirjoittaja evilpet »

Mikäköhän mahtaa olla kun 3 päivää sitten alkoi 156 pitää voimakasta hankaavaa ääntä. Ääni on jo 50 nopeudessa sen verran voimakas että peittää moottorin ja renkaiden äänet. Kaikki tuntuu normaalilta ja toimii kuten ennenkin, eikä pyörissä tunnu käsivoimin mitään esim laakereihin viittaavaa. Ääntä voisi kuvailla niin, kuin jotain olisi tarttunut pyörään ja hankaa siellä. Mitään tälläistä ei kuitenkaan ole. Ihmetyttää myös äänen äkillinen ilmaantuminen asteittaisen voimistumisen sijaan...

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Ettei kuitenkin olis etupyörän laakeri?
jarrut jumissa tai palat loppu? Koita lämpeneekö joku pyörä muita enemmän!

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

ootko kattonu ettei oo vanteen sisällä kuraa/lunta niin paljon että hankaa jarrusatulaan?entä pyörän kotelot,ettei siä jää/lumi kököt ota pyörään kiinni. eikä missään vetarien lähellä ole mitään ylimäärästä rojua. jarrujen väliin joutunut kura/kivet voi aiheuttaa myös erinäisiä ääniä,kuten myös jarrujen laahaus varsinkin kun palat alkaa oleen lopussa.voihan pyöränlaakerikin metelöidä ilman että siinä olisi vielä välystä.

Avatar
evilpet
Viestit: 705
Liittynyt: 25 Joulu 2008, 18:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja evilpet »

Jotenkin epäilen tuota laakeria, koska ääni ei kuulu selkeästi mistään pyörästä, ja se kuuluu jatkuvasti. Jarrut ei ole lämmenneet, mutta pitänee tutkia tarkemmin tuota lumi / jää tilannetta...

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Muuttuuko ääni mitenkään kaarteissa, verrattuna
suoralla baanalla ajoon? Kaarteissahan laakeri
normalisti elämöi enemmän. Tosin täysin hajalla
oleva laakeri ei välttämättä ääntele ollenkaan,
nimim. kokemusta on.
Laahaava ääni kyllä minustakin viittaisi jarruihin.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
evilpet
Viestit: 705
Liittynyt: 25 Joulu 2008, 18:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja evilpet »

Mullakin on kokemusta laakereiden loppumisesta, eikä tämä ääni viittaa tuohon mitenkään. Ääni on kokoajan vakio, ja siihen vaikuttaa ainoastaan kuljettu nopeus... Jarrut on laitettu alle 3000 sitten, joten en usko että ne lopussa on... Jonkin sortin moska pyörissä voisi kyllä olla syyllinen... Juuri nyt en tosin pääse tutkimaan...

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Voisko olla kivi (tai joku muu roska) pompannut jarrusatulaan kuten Caijo-Romeo tuossa jo ehdotteli? Vaikea tosin uskoa että moinen peittäisi moottorin ja renkaiden äänet kokonaan, mutta äkillinen ilmestyminen ja ajonopeudesta riippuvuus puoltaisivat tätä. Tosin silloinkin luulisi että sen saisi johonkin pyörään paikallistettua.

Mulla kävi 33:n kanssa usein tuolla tavalla, varsinkin talvella kun oli hiekoitusmursketta tiellä. Vieras esine kaikkosi yleensä muutamalla reippaalla peruutusliikkeellä. En tiedä onko 156 kuinka arka moiselle, en ainakaan muista että itselle olisi käynyt.

Avatar
evilpet
Viestit: 705
Liittynyt: 25 Joulu 2008, 18:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja evilpet »

Tuo äänen voimakkuus on itseäkin hieman hämmentänyt. Kunhan saa duunit hoidettua, ja mikäli valoisuus vielä antaa periksi, täytyy nostaa kärry illemmalla ylös ja tutkia josko jokin syyllinen löytyisi...

Avatar
evilpet
Viestit: 705
Liittynyt: 25 Joulu 2008, 18:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja evilpet »

Kävin tuossa parkkiksella pikaisesti kykkimässä auton alla, ja näköjään puolet pohjapanssarista on jäänyt matkan varrelle... Mitään syytä äänelle en havainnut. Mahtaisiko tuo pohjalevyn puolikas aiheuttaa jotain resonaatioita?

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Itselläni oli joskus samanlainen ongelma ja syyllinen on jarrupalan ja levyn väliin mennyt rautalanka . Peruutus ja ratti linkkuun ja sieltä se lähti kädellä poijes .

Avatar
evilpet
Viestit: 705
Liittynyt: 25 Joulu 2008, 18:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja evilpet »

Nyt vasta oli aikaa perehtyä tähän päivänvalossa hieman paremmin. Mitään syytä en kyllä tuolle äänelle löydä :shock:
Pohjalevyssä ei ole mitään liikkuvia osia, jarruista ei löydy mitään hankaavaa, ja koitin jarrutella ja kiihdytellä tuolla aika villisti tuossa, mutta ääni se ei vain häviä mihinkään, eikä muutu.
Pakko se on kai pajalle viedä...

Avatar
evilpet
Viestit: 705
Liittynyt: 25 Joulu 2008, 18:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja evilpet »

Tänään auto kävi Carpojilla, ja kyllähän se vaan laakeri oli, vaikken itse olisi uskonutkaan. Sen verran tasainen oli tuo ääni... Noh, nyt halvinta huoltoa etsimään. Carpojilla tarjous oli 230,-

Minkäs hintaisia laakerinvaihtoja on muilla ollut?

Avatar
jokri
Viestit: 16
Liittynyt: 30 Touko 2006, 11:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja jokri »

evilpet kirjoitti:Tänään auto kävi Carpojilla, ja kyllähän se vaan laakeri oli, vaikken itse olisi uskonutkaan. Sen verran tasainen oli tuo ääni... Noh, nyt halvinta huoltoa etsimään. Carpojilla tarjous oli 230,-

Minkäs hintaisia laakerinvaihtoja on muilla ollut?
Laakeri maksaa harakiriliikkeessä 120 euroa, joten ei tuo tarjous kovin huono ole jos siihen kuuluu tuo laakeri.

Avatar
evilpet
Viestit: 705
Liittynyt: 25 Joulu 2008, 18:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja evilpet »

^osineen ja töineen oli hinta juu...

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

evilpet kirjoitti:^osineen ja töineen oli hinta juu...
Ole tyytyväinen, jos tuohon hintaan saat vaihdetuksi sen laakerin. Kysy kumminkin pitääkö hinta jos joutuvat tekeen töitä laakerin irroituksen kanssa? Minulla korjaamo poltti aikaa sen irroituksen kanssa.

Avatar
evilpet
Viestit: 705
Liittynyt: 25 Joulu 2008, 18:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja evilpet »

Sanoivat vaihtavansa koko navan, joten ei luullisi irroituksen olevan niin haastavaa...

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tuo on ihan normihintanen keikka. Jos osa maksaa 120€ niin työlle jää esim. 2hx55€.

Noin kaksi tuntia siinä meneekin. En usko että napaa vaihtavat, tarkoittivat varmaankin että irroittavat navan :wink:

Avatar
evilpet
Viestit: 705
Liittynyt: 25 Joulu 2008, 18:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja evilpet »

^No tuo minuakin ihmetytti, ja tarkensin vielä asiaa. Ukko sanoi että vaihdetaan koko napa, joka maksaa kuulemma noin 130,-

Saattoi tietenkin puhua läpiä päähänsä. Viimeksi kun olen joutunut vaihdattamaan pyörän navan autoon, maksoi se lähes 500. Tosin merkkiliikkeessä...
Kuulosti silti kumman halvalta...

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

höpö höpö. Pyörännapa termi käsittää sen koko valumötikän johon esim alapallonivel ja ylätykivarren pallonivel kiinnittyy.

156:sen etupyöränlaakerin ulkokehä on sellanen neliön mallinen joka pultataan kiinni pyörännapaan.

Tätä laakeri hässäkkää tarkoittivat, termit vaan hieman väärät.

Koko pyörännapa maksaa varmasti lähemmäs 500€ (uutena).

Avatar
evilpet
Viestit: 705
Liittynyt: 25 Joulu 2008, 18:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja evilpet »

^kuten sanottu, olen tietoinen laakerien ja pyörän navan erosta, ja tästä syystä huollon lausunto ihmetyttkin.

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Kyse on ilmeisesti etupyörän laakerista? Takana vaihdetaan koko napa, ainakin 155:ssa. Viime kesänä Motonetissa 156 etupyörän laakeri maksoi 80 e, nyt en muista minkä valmistajan laakeri oli kyseessä.

Avatar
evilpet
Viestit: 705
Liittynyt: 25 Joulu 2008, 18:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja evilpet »

Kyse on etupyörästä juu...

Avatar
J Grönlund
Viestit: 112
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 06:50
Paikkakunta: Norrtälje Ruotsi

Viesti Kirjoittaja J Grönlund »

No , tuohon hintaan ei paljon kanatta edes käsiä alkaa sotkemaan...

/Juha
AR GTV V6 TB,AR166 V6,AR 156 V6 SW,AR 155 V6 ,DUCATI 900 SSie ,Ferrari Testarossa

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Perjantaina vasemman etulaakerin vaihtoon, pörhötakuuseen. Kilometrejä 93tkm. Oulun pörhön huollon esimies ajoi n. 50m ja sanoi että selvä homma, itsellä taasen vaihdellut päivästä toiseen että onko se laakeri menossa vai ei.
Mukavan oloinen setä tuo huollon päällikkö, jutteli ummet lammet vanhoista hyvistä ajoista. Kuinka laakerivalmistajat ottaa mieluummin takuuvastuita kuin alkavat kalliilla tekemään 100% virheettömiä tuotteita. Ja kuinka esim. ennen näki vaihdelaatikkojen hammaspyörien pinnoista oman peilikuvan kun nykyään näkyy vain karkea koneistusjälki.

Vastaa Viestiin