ECUn korjausta?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

ECUn korjausta?

Viesti Kirjoittaja MP »

Onko tiedossa paikka, jonne ECUa vois tarjota korjattavaksi ja ois toiveita, että vois saada kuntoonkin? 156V6:sessa -03 diagnosoitiin ECU-vika ja korjausehdotus ois ECUn vaihto = pirun kallis tietty.
MP

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

mikä vika ja missä on diagnoosi tehty...?
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Re: ECUn korjausta?

Viesti Kirjoittaja michael »

MP kirjoitti:Onko tiedossa paikka, jonne ECUa vois tarjota korjattavaksi ja ois toiveita, että vois saada kuntoonkin? 156V6:sessa -03 diagnosoitiin ECU-vika ja korjausehdotus ois ECUn vaihto = pirun kallis tietty.
Kuka tahansa, jolle pintaliitoselektroniikan käpistely on tuttua puuhaa ja jolla on siihen sopivat vermeet, osaa varmasti perusjutut tarkistaa, kuten johdinten katkottomuuden ja passiivisten komponenttien kunnon. Hyvällä tuurilla vika on vain huonosti juottunut komponentti jonka korjaa silmänräpäyksessä, jos sen vain ensin löytää...

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Lambdan lämmitysvirtapiirin ohjauksessa vikaa. Epäilin sitä aiemmin itse, kun mittailin ja http://www.autokorjaamonikunen.fi/ tutki pari tuntia ja päätyi samaan tulokseen. Olivat mm. oskilloskoopilla kattoneet mitä se ecu pukkaa ulos niistä lambdan lämmitysvastuksille menevistä piuhoista + tarkistaneet johtosarjat tms.

Googlettamalla ainakin UKsta löyty heti korjauspaikkoja, mutta liehän noita tosiaan lähempänäkin.
MP

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Soittelin Englantiin yhteen netistä bongaamaani puljuun, joka sanoi että tuohon ECUun niillä ei ole kytkentäkaavioita -> eivät voi auttaa. Fiat-konsernill aon ilmeiseti sopparit tehty siten, että uusia ECUja ei voi saada edes Bosch-huollon kautta. Vanhempia - ennen Euro 3 Ecuja on ilmeisesti helpompi korjata(?). Pariin muuhun firmaan laitoin mailia. Soittelin aika monta puhelua koto-suomessakin eri paikkoihin. Vein sitten lopulta ECUn yhteen Oululaiseen elektroniikkahuoltoliikkeeseen, jossa tarkistavat onko kylmiä juotoksia tai näkyviä vaurioita johtimissa. Kuullosti (kun soittelin Jyväskylään erääseen mm. ralli- mitsuja ja muitakin virittävään virmaan, ossa raplaavat ECUja em. vuoksi), ettei noihon uudempiin voi vaihdella juurikaan komponenetteja.

Katsotaan mitä tuosta seuraa.

Niin - uuden osan hinta Deltassa on 1300 Euroa.
MP

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

http://www.finnwaresystems.com/

Toiminnasta ei ole kokemuksia.

"Ohjainyksiköiden lisäksi korjautuvat myös Bosch ABS-yksiköt, Volkswagen/Škoda mittaristot jne" Jaa missä autoissa on niitä sähkövikoja :twisted:

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Onko lämmityksen ohjauksesssa joku logiikka, vai onko aina virroissa kun moottori käy? Molempia tyyppejä löytyy. Sellaisen aina virroissa olevaksi tarkoitetun lambdan kanssa ohjauksen voi ottaa vaikka bensapumpun ohjauksesta. Rele tietty väliin. Ehkä vähän liian halpa konsti :)
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Joo - se lämmtys on jatkuva virrat päällä ja pätkii moottorin käydessä (siis kunnossa ollessaanki). Mietin just noita kikkailuja, mutta niiden ongelma on ettei ecu tajua lämmityksen pelaavan vaikka se toimiski ja merkkivalo ja vikakoodi on sitten edelleen päällä.
MP

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Tuli vain mieleen että luulisiko ecu lämmityksen toimivan, jos sille syöttäisi lämmityskarvaa pitkin 12V? Kokeilemalla selviäisi, mutta siinä voi pahimmillaan onnistua rikkomaankin jotain.
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Onhan itse anturi alkuperäinen tai ainakin sopivalla lämmitysvastuksen resistanssilla? Omakin 16V-sparkki oli saanut ecu-tuomion, mutta vaihtamalla anturin boschilaiseen (~9ohmin vastus kuten alkuperäisessäkin) lakkasi vikakoodit lämmityspiiristä. Paikallaolleessa anturissa oli noin 4 ohmin vastus.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

kterkkila kirjoitti:Tuli vain mieleen että luulisiko ecu lämmityksen toimivan, jos sille syöttäisi lämmityskarvaa pitkin 12V? Kokeilemalla selviäisi, mutta siinä voi pahimmillaan onnistua rikkomaankin jotain.
Sinne lämmitysvastuksen virtanavalle tulee 12 V, mutta ECU säätää (katkoo) auton ollessa käynnissä jotenkin sitä maa-napaa ja jännite napojen välillä pienenee. Minun tapauksessa liikaa. Luulen, että se lambda tai ainakin lämmitysvastus kärähtää jos tulee jatkuva 12 V sinne. Lambdan vastus on jotain 8 Ohmin huiteilla - pitäs olla alkuperäinen Bosch.
MP

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Ok, eli jos se jännite nyrjähtää lmäätysvastuksen kuormasta, niin koitapa ottaa lambdan lämmityspiuhat irti, ja katso sitten pysyvätkö ecun lambdan vastuksen syöttöjännitteet sitten oikein. Voi kyllä olla että huomaa myös virran puuttumisen, eli homma ei johda mihinkään.

Tuo Joksan ehdottama vikamahdollisuus kannattaisi kyllä katsoa.
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

kterkkila kirjoitti:Ok, eli jos se jännite nyrjähtää lmäätysvastuksen kuormasta, niin koitapa ottaa lambdan lämmityspiuhat irti, ja katso sitten pysyvätkö ecun lambdan vastuksen syöttöjännitteet sitten oikein. Voi kyllä olla että huomaa myös virran puuttumisen, eli homma ei johda mihinkään.

Tuo Joksan ehdottama vikamahdollisuus kannattaisi kyllä katsoa.
Sinne virtanavalle tulee aina 12V (riippumatt aonko vastus kytketty vai ei) jos pistää maaksi esim. auton moottorin. Virrat päällä virtanavan ja miinusnavan välillä on joku 9 V ja auto käynnissä jotain epämääräistä 0-9 V välillä (kun se katkoo sitä maata). Silloinkin virtanavalle tulee kumminkin se 12 V, jos kytkee maaksi esim. auton moottorin ECUn miinusnavan sijaan.

Pitää varmistaa vielä se vastus.
MP

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Eilen lähti ECU korjattavaksi tuonne http://www.vekatronics.fi/

Vähän jännittää tuleeko kuntoon. Kakkosvaihtoehtona oli vaihtoecu Hollannista http://www.schepers-autotechniek.com/en_contact.htm hintaan noin 440 € kotiin lähetettynä. Siihen hintaan joku chippi on vaihdettu, jotta ajonestolaite kopioi koodinsa (tai jotain) siihen ECUu, kun se kytketään ensi kerran autoon paikoilleen.

Nämä tiedot, jotta jollekulle vois olla apuja ECU-tai miksei jonkun muunkun elektroniikkavian korjauksessa. Oli tosi vaikea löytää yhtään pajaa, joka edes luipailisi, että vois ymmärtää tuon kyseisen ECUn päälle jotain. Noita ei todellakaan korjailla joka elektroniikapajassa.
MP

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Auto kunnossa. Tuohon Schepersin vaihtoECUun piti turvautua. Vikaa tai ainakaan mitään juotos/liitosvikoja alkuperäisessäkään ECUssa ei löytynyt - paitsi ei toiminut :?

Jonkinlaista prosessorivikaa epäiltiin, mutta oikeesti kukaan ei tienny.
MP

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Hienoa, että tuli kuntoon lopulta "kohtuukustannuksin", jos auton korjaamisessa nyt tänäpäivänä mikään on kohtuullista.

Avatar
J Grönlund
Viestit: 112
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 06:50
Paikkakunta: Norrtälje Ruotsi

Viesti Kirjoittaja J Grönlund »

Toi Scheper on muuten yhteistyössä Squadra Tuning:in kanssa , mukavia ja osaavia kavereita kun on kyse alfasta/fiatista/lanciasta...
Korjas mun ECU:n GTV Turboon 280€ :-D kun Alfa/Bosch antoi korjausehdotuksia 1000-4000€ :crazyeyes:

/Juha
AR GTV V6 TB,AR166 V6,AR 156 V6 SW,AR 155 V6 ,DUCATI 900 SSie ,Ferrari Testarossa

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Sieltä Squadralta sainkin vinkkiä tuosta paikasta.
MP

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

EI OIKEIN KUULU TÄHÄN.

Savo kirjoitti:
Toiminnasta ei ole kokemuksia.

"Ohjainyksiköiden lisäksi korjautuvat myös Bosch ABS-yksiköt, Volkswagen/Škoda mittaristot jne" Jaa missä autoissa on niitä sähkövikoja

Ostin jousku n. vuonna 98 alfa 75, missä nopeusmittarihajalla. Käytin teltassa joka totesi, että mittarion hajalla :-D
Teltta ei sitä korjaa, mutta hesassa olis joku äijä, joka korjaa mutte min velotus 500MK. Ruuvasin sen sit irti ja yks diodihan sieltä oli palanut. Maksoi kai 20 penniä, vaihdoin sen ja kaikki toimi.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Tuolla Finnwarella ei vastattu puhelimeen eikä sähköpostikyselyyn eli en tiedä oisko siellä osanneet korjata. Vekatronicsilla tuntui olevan kokemusta Audien, Mersujen ja Volvojen ECUista ja sain vinkin Oulun Delta-autosta.
MP

Vastaa Viestiin