156 lämppärin puhallin ei toimi, eikä pyyhkijät.
Valvoja: Moderators
156 lämppärin puhallin ei toimi, eikä pyyhkijät.
Do diin, auto on pelannut tähän asti niin hyvin kuin toistakummentä vuotta aikaa ja korroosiota nähnyt auton voi odottaakin, mutta nyt on sitten jos jonkunlaista renkkaa. Päällimmäisenä ongelmana on tuo lämppärin puhallin, joka yks kaks päätti lakata pyörimästä. Aamupäivän olen etsinyt käsiini kaikki aiheeseen liittyvät sulakkeet ja tarkistanut, että niiden puolesta virran pitäisi kulkea. Vaiva tuli ilman ihmeempiä ennakkovaroituksia tai rutinoita. Huomasinpa vain päivänä eräänä, että ilmaa ei tule suuttimista ja näkyvyys näi ollen kohtalaisen heikko. Olisiko nyt niin, että moottori on sanansa sanonut ja uutta pitää tilalle hankkia. Minkälainen operaatio tuo mahtaa olla, onko kokemuksia. Totuttuun tyyliin kaiketi pitää puoli autoa purkaa...
Samaan kytöön jäivät pyyhkijät yläasentoon eivätkä palaudu kuin käsin saattamalla. Pirullinen jurina kuuluu, mutta varret eivät palaudu. Joku nivel vivustossa? Ehdotuksia? Vaikka purkamallahan sen näkee. Ikäviä vaivoja siis näkemisen kannalta molemmat ja kuntoon pitää saada.
Samaan kytöön jäivät pyyhkijät yläasentoon eivätkä palaudu kuin käsin saattamalla. Pirullinen jurina kuuluu, mutta varret eivät palaudu. Joku nivel vivustossa? Ehdotuksia? Vaikka purkamallahan sen näkee. Ikäviä vaivoja siis näkemisen kannalta molemmat ja kuntoon pitää saada.
Kaikki kuluu mikä hemppuu.
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 19 Huhti 2007, 21:51
- Paikkakunta: Vaasa
Puhaltimen moottori ilmastoituun vekottimeen näyttäisi Motonetissä kustantavan noin 160 eugeniaa. Ja pyyhkijän moottori tuon 79,90.
EDIT: Ja edelleen vinkkejä tuon puhaltimen moottorin irroituksen suhteen otetaan vastaan. Katselin, että hanskalokeron reiästä näkyy yksi pultti joka voisi olla aiheeseen liittyvä. Raitisilmasuodattimen pohjalla näkyisi lisäksi kaksi mutteria joilla voisi olla syy-yhteys tähänkin aiheeseen...
EDIT: Ja edelleen vinkkejä tuon puhaltimen moottorin irroituksen suhteen otetaan vastaan. Katselin, että hanskalokeron reiästä näkyy yksi pultti joka voisi olla aiheeseen liittyvä. Raitisilmasuodattimen pohjalla näkyisi lisäksi kaksi mutteria joilla voisi olla syy-yhteys tähänkin aiheeseen...
Kaikki kuluu mikä hemppuu.
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 19 Huhti 2007, 21:51
- Paikkakunta: Vaasa
Ja kalliiksi tuli..
Hammasta purren maksettavaksi tuli pyyhkimen moottori ja koko "#¤%& vivusto joka osoittautui erittäin kalliiksi.. En tiedä olisiko saanut muualta, mutta deltan kautta tilattiin, vaikka auto olikin laitettava ns halvemmassa huoltoliikkeessä. Sanoivat että ko.vivustoa hankala löytää muualta?! Työ ei maksanut paljoa mutta osat n. 700€ joten kyllä kirpaisi! Tuo vivusto oli haljennut kahtia joten pelkän moottorin vaihtaminen ei olisi auttanut..
Tässä tapauksessa ei onneksi vivustossa ole vikaa. Jäykkähän tuo on eli rasvaa kaipaa, mutta muuten toimii. Moottorikin on ehjä, mutta tuota kulmavaihdetta tuskin saa irrallisena joten moottorikaupoille tässä on kai mentävä.
Suurempi onkelma on tuo lämppärin puhallin. Pitäisi saada muita osia rikkomatta tuo moottori irti, että pääsisi tutkimaan onko siitä enää mihinkään vai pitääkö sekin uusia. Jossain foorumilla on ollunna juttua viallisesta säätimestä joten sekin pitää varmaan irti repiä ja tutkia. Tuntuu vain oudolta, että säädin vioittuisi niin, ettei motoori pyöri millään nopeudella. Vaan kaikki lienee mahdollista...
Suurempi onkelma on tuo lämppärin puhallin. Pitäisi saada muita osia rikkomatta tuo moottori irti, että pääsisi tutkimaan onko siitä enää mihinkään vai pitääkö sekin uusia. Jossain foorumilla on ollunna juttua viallisesta säätimestä joten sekin pitää varmaan irti repiä ja tutkia. Tuntuu vain oudolta, että säädin vioittuisi niin, ettei motoori pyöri millään nopeudella. Vaan kaikki lienee mahdollista...
Kaikki kuluu mikä hemppuu.
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Aivan varmaa en osaa sanoa 156:n puhaltimen irroituksesta, mutta joskus tuli ihmeteltyä puhaltimen johdotuksia pää jalkatilassa( Eberin laiton yhteydessä) ja kovin näytti saman tapaiselta Tempran kanssa...
Siinä homma meni kutakuinkin seuraavasti:
- Irroita jalkatilan katossa oleva suojaverhoilu (jos on)
- Irroita johdot puhaltimen moottorin liittimestä
- Irroita moottorin lukitusruuvi puhallin kotelosta
- Käännä moottoria hieman jompaan kumpaan suuntaan ja moottori on kädessä
Siinä homma meni kutakuinkin seuraavasti:
- Irroita jalkatilan katossa oleva suojaverhoilu (jos on)
- Irroita johdot puhaltimen moottorin liittimestä
- Irroita moottorin lukitusruuvi puhallin kotelosta
- Käännä moottoria hieman jompaan kumpaan suuntaan ja moottori on kädessä
"No smoke => no power => no hope"
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Joo kyllä se noilla Keltzin ohjeilla menee, saattaa olla että piti ensin moottori irrottaa ja sitten vasta saa johdon irti. Se itse moottori on itse asiassa sellaisessa pohjassa kiinni, jossa on tärinänvaimennus kumit, pitäs näkyä ulkopuolelle. Niitä kumeja voi joutua painamaan että saa moottorin irti.
Niin ja irrotuksen pyöräytyssuunta vastapäivään koko hoidolle.
Niin ja irrotuksen pyöräytyssuunta vastapäivään koko hoidolle.
Itse tulin just korjaamasta pyyhkijöiden moottoria,korjasin hiilet yms. vika löytyi,eli se laakeri oli sökö siinä akselissa,eli kanitti niin ettei moottorissa ollu voimaa vääntää,eli ulosvetäjällä ja lämmöllä irti ja uusi tilalle(nylon laakeri 608,maksoi biltemassa 5,95€) ja sitten kasaan,eli tarkistakaa onko laakeri sökö ennen kuin tilaatte uutta moottoria.
Kauan siinä kesti, mutta viimein tuli jotain tehtyäkin. Moottorin otin irti ja hyvin tuntuu toimivan, kunhan puskee suoraan sähköä sisään. Johtopäätelmä: virta ei matkusta keskikonsolin säätimeltä roottorille asti. Purettuani keskikonsolin sain tuon valkoisen muovilootan käteeni, jossa nuo däätönupit istuvat. Hetken ihmettelyä ja toteamus etten ainakaan minä tee tuolle purkille mitään korjausta.
Osaako kukaan vinkata mistä tuollainen ehjä voisi löytyä joltisenkin järkevään hintaan tai mitä vaihtoehtoisia korjaustoimia voisi harkita...
Osaako kukaan vinkata mistä tuollainen ehjä voisi löytyä joltisenkin järkevään hintaan tai mitä vaihtoehtoisia korjaustoimia voisi harkita...
Kaikki kuluu mikä hemppuu.
Tarkista sieltä jalkatilasta se moottorisäädin ensimmäiseksi. On ehkä hiukan halvempi kuin se ohjausyksikkö. Tarkoitan siis sitä murikkaa siinä moottorin vieressä.Terzius kirjoitti:
Osaako kukaan vinkata mistä tuollainen ehjä voisi löytyä joltisenkin järkevään hintaan tai mitä vaihtoehtoisia korjaustoimia voisi harkita...
Täytynee kysyä. Kysyin muuten vertailun vuoksi Deltasta, heh heh, 140 euroa! Sama osa EBSparesilta tulisi maksamaan £55 ja siihen kun lisätään postitus ja ALV niin hintaa kertyy ainakin £80, euroissa lienee sekin toista sataa. Tuskin tuota kuitenkaan kovin usein joutuu vaihtamaan...
Kaikki kuluu mikä hemppuu.
Täällä ilmaantunut samaisia oireita säädin paneelin ja moottorin säätimen kanssa.
Puoli vuotta on reistaillut tuo lämppäri ja oireina on ollut se että se puskee ilmaa suulakkeista koko ajan naamalle. Vaikka kuinka vaihtaa asentoa toiseen. Välillä se saattoi muuttaa sen jaloille ja tuulilasille, mutta tätä ei ole tapahtunut nyt enään. Kerran mankan irroituksen yhteydessä katsastin sitä systeemiä ja huomasin että kyllä se valkoinen akseli tms sielä liikkui ja piti liikkuessaan asiaan kuuluvaa ääntä kun vaihtoi suulakkeilta toiselle. Mutta kun mankan työnsin takaisin ei se enään seuraavalla käynnistyksellä pelannut.
Kun virrat kääntää päälle kuuluu samanlainen ääni, ikäänkuin testaa sitä suulakkeiden säädintä, varmaan vika ei ole itse siinä suulakkeiden säätömoottorissa??
Nyt pari kuukautta ilmastointi on sekoillut oikein kunnolla, lämmöt soutaa kun säädin on yli 19 astetta. Alle sen se toimii joten, kuten. Lämpötilan haistelija pyörii, ettei mika ole pysähtyneessä puhaltimessakaan.
Syyksi epäilen tuota säädinpaneelia ja olen ajatellut korjauttaa sen elektroniikka korjaajalla. Onko kukaan korjauttanut tuota ja millainen oli lopputulos?
Puoli vuotta on reistaillut tuo lämppäri ja oireina on ollut se että se puskee ilmaa suulakkeista koko ajan naamalle. Vaikka kuinka vaihtaa asentoa toiseen. Välillä se saattoi muuttaa sen jaloille ja tuulilasille, mutta tätä ei ole tapahtunut nyt enään. Kerran mankan irroituksen yhteydessä katsastin sitä systeemiä ja huomasin että kyllä se valkoinen akseli tms sielä liikkui ja piti liikkuessaan asiaan kuuluvaa ääntä kun vaihtoi suulakkeilta toiselle. Mutta kun mankan työnsin takaisin ei se enään seuraavalla käynnistyksellä pelannut.
Kun virrat kääntää päälle kuuluu samanlainen ääni, ikäänkuin testaa sitä suulakkeiden säädintä, varmaan vika ei ole itse siinä suulakkeiden säätömoottorissa??
Nyt pari kuukautta ilmastointi on sekoillut oikein kunnolla, lämmöt soutaa kun säädin on yli 19 astetta. Alle sen se toimii joten, kuten. Lämpötilan haistelija pyörii, ettei mika ole pysähtyneessä puhaltimessakaan.
Syyksi epäilen tuota säädinpaneelia ja olen ajatellut korjauttaa sen elektroniikka korjaajalla. Onko kukaan korjauttanut tuota ja millainen oli lopputulos?