Paljonko 156 TS sietää kilometrejä?
Valvoja: Moderators
Paljonko 156 TS sietää kilometrejä?
Harkitsen 1.8 tai 2.0 TS -koneista SW:tä. Koska hinta ja kilsat kulkevat jossain määrin käsikädessä, kysynkin nyt että kuin paljon noille koneille uskaltaa povata tulevaisuutta? Oletetaan, että hihna on vaihdettu ja vaihdetaan ajallaan?
Aiheesta on varmaan keskusteltu, mutta olen vähän laiska lukemaan kun 156-aiheisia topikkeja on niin paljon. Anteeksi ja etukäteen kiitos.
Aiheesta on varmaan keskusteltu, mutta olen vähän laiska lukemaan kun 156-aiheisia topikkeja on niin paljon. Anteeksi ja etukäteen kiitos.
- jiigee
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
- Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03 - Paikkakunta: Tampere
Eikös taannoisessa Biscionessa (carfin jäsenlehti) ollut kuusnelkku TS, jolla ajettu yli 500000 ilman isompia murheita ja matka jatkuu yhä. Jos hihnat ja öljyt vaihdetaan ajallaan tai vähän ennen sitä aikaa ja pidetään auto muutenkin kuosissa niin kyllähän tolla samat kilometrit ajaa kuin millä tahansa muullakin autolla. Kun ostaa vähän ajetun, saattaa, huom. saattaa olla, että se ei ole vielä kohdannut pahoja laiminlyöntejä. Vastaavasti mikään ei estä, etteikö 250 tkm veivattu yksilö voisi olla kuin kello. Jos on pidetty hyvin. Ei kestä toyotakaan ilman öljyjen ja kuluvien osien vaihtoa. Eikä Alfa.
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Kait sillä ajaa vaikka miljoonan, kun vaan välillä korjailee. Suosittelen ehdottomasti moottoriksi 1.8 koska siinä on vähemmän liikkuvia osia. Vanhoihin alumiinimoottoreihin näitä ei kannata verrata. Näissä esim. kampiakselin laakeriliuskat on kapeammat kuin vanhoissa koneissa ja ilmeisesti myös rasitus suurempaa. Kuitenkin siistillä käytöllä moottoreilla ajaa pitkään, hihnan vaihto kannattaa tehdä ajoissa. Kaksilitraisissa on kyllä jonkin verran lähtenyt laakeriliuskoja liikkeelle. 1.8 ei ole tietoa, mutta sama moottorihan on fiateissa ollut pitkään, tosin vähemmillä tehoilla.
Tuo on juuri se paha. Aikaa ja intoa ei ole niin hirveästi käyttöauton nysväämiseen, erityisesti kun työtahti on melko verkkainen. Tuo 1.8 kiinnostaa jo kulutuksenkin takia enemmän, ja kyllä sillä tälläinen tohvelisankari eteenpäin pääsee. Yhtä kävin jo kokeilemassa, tuntui ihan tehokkaalta verrattuna vastikään mällätyn V40:sen 1.8-moottoriin (rellun kone muistaakseni).VMTD kirjoitti: kun vaan välillä korjailee.
Joo, juuri tuollainen on hakusessa, harmi. Se mitä kävin kokeilemassa, oli juuri tuohon haarukkaan. Silloin vain ei ollut vielä ihan varmaa entisen auton lunastus ja arvelin ettei se kuitenkaan kaupaksi mene, mutta erehdyin.VMTD kirjoitti:No kyllä tuolla peruskoneella pitäisi ajaa ainakin 400 tkm. Harmi kun tuossa Hyvinkäällä olisi ollut juuri passeli auto sinulle, mutta kaveri ehti ilmeisesti jo myydä -03 mallinen ja vähän yli sata ajettu, Hintaa vähän päälle 8 tonnia.
Meillä ei tule mitenkään tolkuttomasti kilometrejä, mutta ei viitsisi heti olla vaihtamassa. Tosin seuraava ajokortti talouteen tulee parin vuoden päästä. Voi siis olla että nyt hankittava auto menee samaa tietä kuin edellinenkin...
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Taitaa olla ettei näitä nykydieseleitä voi ainakaan toimintavarmuudessa verrata vanhoihin. Tekniikka on viety niin pitkälle, että vähintään sama vikaherkkyys kuin bensakoneissa. Pakokaasujen takaisinkierrätys ja nokiloukon toiminta ainakin aiheuttaa pitemmän päälle oireita. Vanhoissa saattoi pa-takaisin kierrätyksen poistaa käytöstä, mutta uusissa ainakin jää vikamuistiin merkintä. Peruskoneen kestävyys sinänsä voi olla hyvä ja yleensäkin dieselit ovat pitkäikäisimpiä kuin bensakoneet.
Joo, lähinnä tuli tämä mieleen: http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/156/2424696VMTD kirjoitti:Peruskoneen kestävyys sinänsä voi olla hyvä ja yleensäkin dieselit ovat pitkäikäisimpiä kuin bensakoneet.
Että pitäisikö harkita... Tosin kilsoja taitaa tulla maksimissaan 15000, joten ihan mielettömästä säästöstä ei ole kyse. Tuulilasin laskurin mukaan vuositasolla n. 600 e.
Håkkan myy halvalla kruunu nyt 11,30 ja heikkenee kokoajan kannattaa hakea Ruotsista auto. Tassä autoja:
http://www.blocket.se/vi/20235194.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/20434784.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/20147314.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/20102540.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/15828242.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/20235194.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/20434784.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/20147314.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/20102540.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/15828242.htm?ca=11_s
Alkuperäiseen kysymkseen:
Eiköhän voisi ajatella, että nykyisen autosuunnittelun lähtökohta on sellainen, että normaaliajossa auto pysyy liikenneturvallisena "järkevällä" huollon määrällä max. kymmenkunta vuotta ja/tai pariin sataantuhanteen kilometriin. Jos automallin yksilöt yleisesti jäävät pahasti tuon alle tai vaihtoehtoisesti rupeavat keskimäärin kestämään paljon tuon yli, niin suunnittelussa on tehty joitakin ratkaisevia virhearviointeja.
Eiköhän voisi ajatella, että nykyisen autosuunnittelun lähtökohta on sellainen, että normaaliajossa auto pysyy liikenneturvallisena "järkevällä" huollon määrällä max. kymmenkunta vuotta ja/tai pariin sataantuhanteen kilometriin. Jos automallin yksilöt yleisesti jäävät pahasti tuon alle tai vaihtoehtoisesti rupeavat keskimäärin kestämään paljon tuon yli, niin suunnittelussa on tehty joitakin ratkaisevia virhearviointeja.
Tomi, noista kaksi on vkutosia ja muut aika paljon ajettuja. Jotenkin tuntuisi yksinkertaisemmalta tehdä ostoksia tästä lähiseudulta kun aikaakaan ei ole liikaa käytettävissä. Menen lauantaina syynäämään sen vähän ajetun.lai kirjoitti:Håkkan myy halvalla kruunu nyt 11,30 ja heikkenee kokoajan kannattaa hakea Ruotsista auto. Tassä autoja:
http://www.blocket.se/vi/20235194.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/20434784.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/20147314.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/20102540.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/15828242.htm?ca=11_s
Noista yli 300 000 ajetuista: hyvä että ovat kestäneet, mutta itse en taitaisi moiseen tarttua...
^^Kyllä monenlaiset autot ajokunnossa säilyy, jos niihin uhraa "järjettömästi" rahaa tai aikaa. Jos käyttöautoa tarvitsee, niin kymmenvuotias tai yli 200 tuhatta ajettu ei ole "järkevä". Paitsi jos esim. rahan tai ajan (tai käytön) suhteen tilanne on jotenkin poikkeuksellinen.
Jos sitten on ylettömästi 300 000 km ajettuja tarjolla käyttöautoiksi, niin se kertoo siitä, että tehtaat ovat tehneet liian kestäviä tuotteita, siinä vaiheessa valmistajien intressissä on jo korvata tuotteita uusilla ja saada vanhat poistumaan markkinoilta. Tai sitten suomalaiset huolehtivat autoistaan "liian" hyvin. Se kertoo puolestaan jotakin suomalaisista automarkkinoista ja suomalaisesta autonkäytöstä.
***
No, ehkä yli 300 tkm on valmistajan vinkkelistäkin enemmän OK, jos se tulee yli 50-60 tkm vuosiajomäärällä, mikä on kai aika paljon yli keskiarvon (Suomessakin). Jokainen pohtii sitten itse, millaiseen käyttöön tuollaista voisi omalla kohdallaan harkita....
Jos sitten on ylettömästi 300 000 km ajettuja tarjolla käyttöautoiksi, niin se kertoo siitä, että tehtaat ovat tehneet liian kestäviä tuotteita, siinä vaiheessa valmistajien intressissä on jo korvata tuotteita uusilla ja saada vanhat poistumaan markkinoilta. Tai sitten suomalaiset huolehtivat autoistaan "liian" hyvin. Se kertoo puolestaan jotakin suomalaisista automarkkinoista ja suomalaisesta autonkäytöstä.
***
No, ehkä yli 300 tkm on valmistajan vinkkelistäkin enemmän OK, jos se tulee yli 50-60 tkm vuosiajomäärällä, mikä on kai aika paljon yli keskiarvon (Suomessakin). Jokainen pohtii sitten itse, millaiseen käyttöön tuollaista voisi omalla kohdallaan harkita....
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Miten sen järkevyyden nyt ottaa. Kymmenvuotiaan käyttöpösön mittarissa on nyt 365 tonnia, viimeiseen puoleen vuoteen ei mitään remonttia. Arvonalenema ymmärrettävästä syystä mitätön ja kyytikin on vähintäänkin kohtuullisen mukavaa. Kyllä tuo on omaan käyttöön nimenomaan järkevä ja tarkoituksenmukainen, tarkoitus on ajaa tuonne puolen miljoonan hujakoille jos pysyy kohtuullisin ponnistuksin läjässä.
Yhdessä vaiheessa kärrystä kypsyi jos sun mitä kuluvaa osaa peräjälkeen jolloin homma alkoi harmittaa ja kävin kiertelemässä vähän uusienkin autojen liikkeitä. Vaan kun numerot pistää paperille niin kolmen vuoden käyttöjaksolla nykyistä koslaa saisi korjauttaa reilulla 20.000 eurolla jotta sillä ajaminen tulisi saman hintaiseksi kuin uudella vastaavalla kruisailu. Ei siinä tarvitse yhtään näppejään rasvata jos ei huvita, kyllä kirkonkylän monimerkkikorjaamo laittaa kärryn kuntoon jos ja kun jotain laukeaa.
Auton luotettavuus on tietysti yksi asia jonka kalliimmassa luulisi olevan paremmalla tolalla. Tämä 406 on katsastustilastojen pahnanpohjimmainen, tai no, on siellä vielä 156 alapuolella
ja siinä ei vanhanakaan ole tullut vastaan mitään mikä olisi muuttanut suunnitelmia liikahtaa paikasta A paikkaan B silloin kun sattuu olemaan tarve. Tietysti jos luotettavuuden puutteeksi katsoo sen että koiranluut tai reaktiotangon nivelet kestävät 50 tonnia niin paskahan se on, tosin nutikat maksavat luokkaa pari-kolmekymppiä kappale. Eli siis saman verran kuin liisari-Avensiksen tai -Mondeon verotusarvo (eli keskimääräinen kokonaiskulu) on päivässä.
Itse en kovasti jännittäisi ostaa enemmänkään ajettua 156:sta, vaikuttaa vähän siltä että ne pitää joka tapauksessa rakentaa uudelleen aina sadantonnin välein
Yhdessä vaiheessa kärrystä kypsyi jos sun mitä kuluvaa osaa peräjälkeen jolloin homma alkoi harmittaa ja kävin kiertelemässä vähän uusienkin autojen liikkeitä. Vaan kun numerot pistää paperille niin kolmen vuoden käyttöjaksolla nykyistä koslaa saisi korjauttaa reilulla 20.000 eurolla jotta sillä ajaminen tulisi saman hintaiseksi kuin uudella vastaavalla kruisailu. Ei siinä tarvitse yhtään näppejään rasvata jos ei huvita, kyllä kirkonkylän monimerkkikorjaamo laittaa kärryn kuntoon jos ja kun jotain laukeaa.
Auton luotettavuus on tietysti yksi asia jonka kalliimmassa luulisi olevan paremmalla tolalla. Tämä 406 on katsastustilastojen pahnanpohjimmainen, tai no, on siellä vielä 156 alapuolella

Itse en kovasti jännittäisi ostaa enemmänkään ajettua 156:sta, vaikuttaa vähän siltä että ne pitää joka tapauksessa rakentaa uudelleen aina sadantonnin välein

- Epäkelpokeräilijä -