Olisi tarkoitus vaihtaa jarru ja kytkinnesteet. Säiliöstähän saa nesteet helposti vaihdettua ja jarruista päästettyä ilmausruuvista vanhat pois. Kysymys kuuluukin, kuinka kytkimen kanssa. Onko sielä ilmausruuvi vai miten toimia?
Ilmausruuvi on kytkinkoppaan menevän letkun päässä olevassa työsylinteri-painelaakeri yhdistelmässä. Suojakumi sivuun, niin sen alla on ilmausruuvi. Se vaan auki ja imulla vanhat pois. Onhan kyseessä 156 tai 147. Vanhemmissa ilmausruuvi työsylinterin yhteydessä.
Onko kytkinnesteen vaihtamiseen jotakin syytä? Jarrunestehän on oleellista vaihtaa, koska siihen kertyy vettä, joka jarrujen kuumuuden vuoksi voi höyrystyä ja häiritsee jarrujen asianmukaista toimintaa - jotenkin näin on opetettu. Kytkimen kanssa ei kai ole tätä ongelmaa???
Vesi nesteen seassa saattaa aiheuttaa syöpymistä työsylinteriin tai kumeihin ja toimintakin voi tulla tahmeammaksi. Tapana on ollut vaihtaa myös kytkimen neste ja ainakin 155:ssa oli tosi mustan näköistä mönjää.
Jep, vuosikertatavaraa oli omassakin kun neste "vaihtui" kun fiksasin uuden työsylinterin. Tuon jarrunesteen olen vaihtainut/vaihdattanut noin joka toinen vuosi, aina on sen verran ollut suuntautuneisuutta vuoristoon/moottoriteille. Kytkinnestettä en ole ymmärtänyt erikseen ruveta vaihtamaan. Ehkä voisi yrittää vähän useammin... Mahtavatkohan huollossakaan tuohon kytkipuoleen kajota nesteen vaihdossa...
Alfieri kirjoitti:Jep, vuosikertatavaraa oli omassakin kun neste "vaihtui" kun fiksasin uuden työsylinterin. Tuon jarrunesteen olen vaihtainut/vaihdattanut noin joka toinen vuosi, aina on sen verran ollut suuntautuneisuutta vuoristoon/moottoriteille. Kytkinnestettä en ole ymmärtänyt erikseen ruveta vaihtamaan. Ehkä voisi yrittää vähän useammin... Mahtavatkohan huollossakaan tuohon kytkipuoleen kajota nesteen vaihdossa...
156:n nelivuotis/80000km huoltoon kuuluu jarru-ja kytkinnesteen vaihto. Ilmeisesti on tarpeellinen toimenpide.
Mikäli kytkimen työsylinteri alkaa vuotaa 156:ssa niin vaihto ei ole ihan pieni homma, senkin takia kannattaa huolehtia nesteen vaihdosta. Tämä ei koske 2.5 V6 eikä ilmeisesti dieseleitä, joissa tavanomainen työsylinteri.