jarru ja kytkinneste

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

jarru ja kytkinneste

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Olisi tarkoitus vaihtaa jarru ja kytkinnesteet. Säiliöstähän saa nesteet helposti vaihdettua ja jarruista päästettyä ilmausruuvista vanhat pois. Kysymys kuuluukin, kuinka kytkimen kanssa.
Onko sielä ilmausruuvi vai miten toimia?

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Ilmausruuvi on kytkinkoppaan menevän letkun päässä olevassa työsylinteri-painelaakeri yhdistelmässä. Suojakumi sivuun, niin sen alla on ilmausruuvi. Se vaan auki ja imulla vanhat pois. Onhan kyseessä 156 tai 147. Vanhemmissa ilmausruuvi työsylinterin yhteydessä.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

kiitoksia

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Näin epäilinkin, mutta en ole ikinä tullut katsoneeksi.
Vaihdampa tässä jokupäivä nesteet.
Kiitos tiedosta!

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Onko kytkinnesteen vaihtamiseen jotakin syytä? Jarrunestehän on oleellista vaihtaa, koska siihen kertyy vettä, joka jarrujen kuumuuden vuoksi voi höyrystyä ja häiritsee jarrujen asianmukaista toimintaa - jotenkin näin on opetettu. Kytkimen kanssa ei kai ole tätä ongelmaa???

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Vesi nesteen seassa saattaa aiheuttaa syöpymistä työsylinteriin tai kumeihin ja toimintakin voi tulla tahmeammaksi. Tapana on ollut vaihtaa myös kytkimen neste ja ainakin 155:ssa oli tosi mustan näköistä mönjää.

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Jep, vuosikertatavaraa oli omassakin kun neste "vaihtui" kun fiksasin uuden työsylinterin. Tuon jarrunesteen olen vaihtainut/vaihdattanut noin joka toinen vuosi, aina on sen verran ollut suuntautuneisuutta vuoristoon/moottoriteille. Kytkinnestettä en ole ymmärtänyt erikseen ruveta vaihtamaan. Ehkä voisi yrittää vähän useammin... Mahtavatkohan huollossakaan tuohon kytkipuoleen kajota nesteen vaihdossa...

Avatar
GT-Pappa
Viestit: 64
Liittynyt: 10 Kesä 2007, 17:47
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja GT-Pappa »

Alfieri kirjoitti:Jep, vuosikertatavaraa oli omassakin kun neste "vaihtui" kun fiksasin uuden työsylinterin. Tuon jarrunesteen olen vaihtainut/vaihdattanut noin joka toinen vuosi, aina on sen verran ollut suuntautuneisuutta vuoristoon/moottoriteille. Kytkinnestettä en ole ymmärtänyt erikseen ruveta vaihtamaan. Ehkä voisi yrittää vähän useammin... Mahtavatkohan huollossakaan tuohon kytkipuoleen kajota nesteen vaihdossa...
156:n nelivuotis/80000km huoltoon kuuluu jarru-ja kytkinnesteen vaihto. Ilmeisesti on tarpeellinen toimenpide.

Harrikka
Viestit: 148
Liittynyt: 27 Marras 2005, 22:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Harrikka »

No kyllähän toi vetinen neste jäätyy pakkasella.Mukavaa ku kytkin jää pohjaan,sen se tekee ku jäätyy.

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Mikäli kytkimen työsylinteri alkaa vuotaa 156:ssa niin vaihto ei ole ihan pieni homma, senkin takia kannattaa huolehtia nesteen vaihdosta. Tämä ei koske 2.5 V6 eikä ilmeisesti dieseleitä, joissa tavanomainen työsylinteri.

Vastaa Viestiin