Alfa 33 1.7ie 8v -92 ei ruiskuta eikä enää käynnisty

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Vesqu
Viestit: 10
Liittynyt: 20 Helmi 2009, 19:57
Paikkakunta: kuortane

Alfa 33 1.7ie 8v -92 ei ruiskuta eikä enää käynnisty

Viesti Kirjoittaja Vesqu »

Auto hyytyi akalla 500 metrin ajon jälkeen kun vaihtoi vaihdetta
ja tarkoitus oli jatkaa matkaan suuremmalla vaihteella niin auto
sammui. Uudelleen käynnistys niin auto kävi tyhjäkäynnillä mutta kun koski kaasuun sammui heti.

Auto hinattiin pihaan ja siinä kun käynnisteli niin kierrokset tyhjäkäynnillä
noin 500. myöhemmin auto sammui itsestään tyhjäkäynniltä
ja kun ruuvasin seosruuvia ruiskusta, otti vähän kierroksia kaasua pumppaamalla noin pari sekuntia ja sen jälkeen ei ole käynnistynyt enää, seosruuvi on takaisin siinä asennossa missä olikin.

Vaikuttaa että bensanpaine ei riittäisi ruiskulle enää kun ei edes käynnisty,mutta kun vetää akulta suoran johdon pumpulle ei auta, bensaa tulee kun avaa moottorille tulevaa bensaletkun mutteriliitosta.
bensapumpun relekin naksahtaa.

epäilen akun kuntoa vaikka ladattu täyteen,niin ei toimi.
Nyt toinen akku latauksessa. Jos akun antamassa jännitteessä on vikaa bensapumpulle ei tule tarpeeksi potkua.

Sellainenkin ihmeellisyys tässä autossa oli että öljyntäyttöaukon imupuolelle menevän letkun lähtö on täysin ummessa(samaa metallia),
vaikka letkulähtö on, kai sen pitäisi huohottaa edes ilmaan.

Tyhjäkäyntiventtiilikään ei taida oikein toimia kun se pakkasellakin on melkein kiinni, vaikuttaakohan käynnistymiseen kuinka?

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Katso ettei ole vuotoa ennen bensapumppua, siinä letkussa joka tulee tankilta pumpulle. Jos vuotaa niin paine ei välttämättä riitä ruiskulle vaikka pumppu ja jännitteet olisivat ok.

Kuvailepa vielä vähän tarkemmin sitä huohotinongelmaa. Käytitkö siis huohotinletkun irti, ja siinä öljyntäyttöputken yläpään metallitötsässäkö on lähtö ummessa? Se voi olla myös tukossa jos ei ole säännöllisesti puhdistettu, samoin kuin se letkukin, mutta tästä ei kenties ollut nyt kyse?

Tyhjäkäyntisäätimestä en osaa sanoa.

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

tohon voi mielestäni olla montakin vikaa.mutta tietty perusasiat kannattaa tarkistaa ensin eli tuleeko kipinää ja saako bensaa. saattaa olla huono maa kontakti siä puolan luona olevalla bosch katkojalaitteella(mikä sen virallinen nimi sitten onkaan).
se huohotin näyttää alkuun aika erikoiselta,siähän on sisällä sellanen "verkko" sen mötikän sisä- ja ulkokehän välissä,josta huohotus kulkee.

Vesqu
Viestit: 10
Liittynyt: 20 Helmi 2009, 19:57
Paikkakunta: kuortane

Viesti Kirjoittaja Vesqu »

Joo siinä öljyntäyttöputkessa ei ole mitään verkkoa ja sisällä ei ole mitään reikää letkulähdölle, ihan on umpinainen mutta letkulähtö kuitenkin on,joten on todella hyvin tulpattu jos siitä on kyse!

Ei siinä tankin letkussa taida vuotoa olla kun ei yhtään haise bensa
vaikka sitä ronkkii.

Tuskin se kipinästä on kiinni kun kerran toimi tyhjäkäynnillä.
tulpat ovat ihan kuivat kun tarkistin.

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

bensaa on kuitenkin tankissa?
..ammattina autoslalom..

Vesqu
Viestit: 10
Liittynyt: 20 Helmi 2009, 19:57
Paikkakunta: kuortane

Viesti Kirjoittaja Vesqu »

Kyllä sitä pitäis olla joku kymmenen litraa mutta taidan hakea siihen vielä lisää jos siitä nyt mitään apua on.

vanadoo
Viestit: 74
Liittynyt: 23 Syys 2004, 02:55

Viesti Kirjoittaja vanadoo »

Irrota koko öljyntäyttöhässäkkä pois paikoiltaan.
Kiinni vain yhdellä pultilla, jonka näet kun katsot sinne täyttöaukkoon.

Kun saat sen irti, revi täyttöaukon ulko-ja sisäputken välissä oleva pellistä väännetty kierrehässäkkä kokonaan pois paikoiltaan.
Tämä peltiviritelmä menee tukkoon hyvin herkästi talvella, eikä sen poistamisesta ole mitään haittaa, ainakaan enää siinä vaiheessa kun toteutat operaation numero 2.

Johda öljyntäyttöaukosta tulevat ohivirtauskaasut suoraan ulkoilmaan jonkun kymmenen sentin mittaisella letkulla.
Tulppaa ohivuotokaasujen alkuperäinen takaisinvirtauspaikka siitä mustasta haitariputkesta jollakin siihen putkenpätkään sopivalla viritelmällä ja se on siinä.

Kampikammion ohivirtauksen mukana tulevat moskat eivät enää tuki huohotijärjestelmää, eivätkä myöskään aiheuta ongelmia kaasuläpän toimintaan.

Laillisuudesta en tiedä, mutta eipä siitä koskaan ole katsastusten yhteydessä huomauteltu.

Vesqu
Viestit: 10
Liittynyt: 20 Helmi 2009, 19:57
Paikkakunta: kuortane

Viesti Kirjoittaja Vesqu »

Täytyy parannella tuota täyttöaukkoa, mutta auto ei tahdo suostua starttaamaan vieläkään

Täysi akku on ollut kiinni mutta ei vaikutusta.

bensaa tankissa vähintään 20 litraa

Sytytys voi olla huono kun kokeilin kipinää moottorin runkoon, kyllähän se kerran välähti, mutta kai sen pitäisi sätiä jatkuvasti kun starttaa.

maadoitusliitin on putsattu puolan vieressä olevasta laitteesta ja puolan liittimet.

Vaikuttaakohan sytytyksen huonous jotenkin ruiskutukseen,
kun ei kun bensaa ei tule tulpalle,siis tulpan pitäisi kastua jos
sytytys ei toimi.

bensapumppu toimii kun virrat laittaa päälle ja sammuu parin sekunnin päästä kun rele naksahtaa,startti päällä kyllä taas pumppu toimii. paineensäätimen alueelta kuuluu suhinaa, voisikohan paineensäädin toimia väärin jos päästää liikaa bensaa takaisin tankkiin päin, vai kuuluuko sen suhinan kuulua pumppu päällä?

Bensansuodatinta on puhallettu paineilmalla ulostuloletkun päästä jos olisi ollut tukossa, mutta ei vaikutusta, uusi suodatin tilattu.

Edelleen bensapuolen vialta tuntuu kun kävi kuitenkin tyhjäkäyntiä ennen kuin lakkasi kokonaan käymästä.

Käykö moottori kuitenkin jos paineet on huonot ennenkuin laskee tarpeeksi?

Avatar
jarvay
Viestit: 238
Liittynyt: 27 Syys 2005, 17:23
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvay »

Paineenhan pitäisi pysyä järjestelmässä jonkun aikaa sammuttamisenkin jälkeen, kokeile käyttää virtoja päällä ja sen jälkeen raotat bensaletkua ennen sitä paineen säädintä(johon menee se alipaineletku) elikkäs vaikka silta viereiseltä mötikältä. Bensaa pitäisi tulla, jos ei tule nii vika ilmeisemmin joko paineensäätimessä tai pumpussa(vai olikos jossain vielä joku takaisku?)

TimoJ
Viestit: 200
Liittynyt: 03 Elo 2003, 02:07

Bensat

Viesti Kirjoittaja TimoJ »

Moikka

Katso tankin sihti, tai kokeile paineilmalla. Kannattaa käydä koko bensalinja läpi.

2c

TimoJ
Brooommm_____köhköh_pazum__broooom___köhköh___????

Avatar
Wolffis
Viestit: 245
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Wolffis »

Mulla oli omassa 33:ssa samantyylinen ongelma eli starttasi kyllä terhakasti ja pitkiäkin starttauksia, ja pumppu pyöri suoralla virralla, mutta ei käynnistynyt muuten kuin työntämällä käyntiin! (tosin silloin kävi normaalisti) vika oli tuolloin akussa...
@lfat...

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Vesqu kirjoitti:Sytytys voi olla huono kun kokeilin kipinää moottorin runkoon, kyllähän se kerran välähti, mutta kai sen pitäisi sätiä jatkuvasti kun starttaa.maadoitusliitin on putsattu puolan vieressä olevasta laitteesta ja puolan liittimet.
tosiian se ei auta välttämättä se pelkän maadotus liittimen putsaus.ootko kattonu sen katkojalaitteen alle? jos ja kun siä on hapettumaa,ei välttämättä maadota kunnolla aina jolloin kipinä ei syty.mulla oli tämän kanssa pari kertaa ongelmia vaikken ollut koskenutkaan koko mötikkään. käytin myös lisä maapiuhaa joka poisti ongelman.myöhemmin otin puolan ja sen katkojalaitteen käteen ja putsasin kaikki liitos pinnat hyvin.myös sen alumiini kehikon johon puola tulee kiinni,koska katkojalaite maadottaa sitä kautta runkoon niin pitää olla kontakti hyvä silläkin välillä.

se suhina ääni kuullostas siltä että sulla saattaa olla imuvuotoa jossain..jarrukliinerillä/vastavaalla sekin selviää

Vesqu
Viestit: 10
Liittynyt: 20 Helmi 2009, 19:57
Paikkakunta: kuortane

Viesti Kirjoittaja Vesqu »

Mittasin resistansseja yleismittarilla kaasuläpän asentotunnistimelta
tämän sivun ohjeen mukaan
http://david.alfa-romeo.eu/alfa/33/injection-Boxer.pdf

ja tämän
http://www.alfa-restoration.co.uk/contents.html

tuli aivan vääriä arvoja mittariin mitä olis ohjeen mukaan pitänyt
joten laitan motonetiin tilauksen tästä asentotunnistimesta.
Tuote
28-1420
Nimike
Kaasuläppäsäädin "Bosch"120302
Hinta
37.50 €

tuotenumero ei aivan täsmää kun nykyinen on 120315
mutta tähän autoon sen pitäisi olla.

lämpötilantunnistin toimi oikein.

tällä yritetään

Avatar
jarvay
Viestit: 238
Liittynyt: 27 Syys 2005, 17:23
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvay »

Vähän epäilen ettei ole tuossa vikaa, taitaa tuo anturi yhdistää vain silloin kun on tyhjäkäynnillä ja kaasu pohjassa, eli sillä välillä ei anturilla ole mitään virkaa. Täältäkin muuten löytyy jonkun verran osaa jos tarvit.

Vesqu
Viestit: 10
Liittynyt: 20 Helmi 2009, 19:57
Paikkakunta: kuortane

Viesti Kirjoittaja Vesqu »

Ei toimi ei

Bensapumpulle ei tule jännitettä kun pyörittää starttia mutta virrat kun laittaa
sitä ennen päälle pyörii sekunnin verran.
pitäiskö sen pumpun pyöriä koko ajan startatessa?.

paluuletkuun menee tavaraa kun laittaa suoran johdon akulta
pumppuun, suhina vaan käy.. -paineensäädin viallinen?

letkun kun puristaa kasaan virtaus loppuu mutta ei vaikuta käynnistymiseen,
ei nosta paineita?.. pumppu viallinen?

vai eikö vaan avaa suuttimia jostain syystä, liittyyköhän se siihen kun bensapumpulle ei tule jännitettä startatessa? releissä ei vikaa kun kokeiltu samanlaisia releitä kun oli aluksi kiinni.

kumma kun kuitenkin kuukausi sitten käynnistyi ja kävi tyhjäkäyntiä?

huomenna tulee ehkä uusi pumppu mutta taitaa olla turhaa sekin.

täältä tähän.

:evil:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Muistaakseni tuo L-jetti ei ohjaa pumppua eikä avaa suuttimia jos ilmamäärämittarin läppä ei aukea. Näin käy esmes silloin jos imuputkistossa on joku letku irti tai muuten riittävän iso vuoto.

Voihan se mittari tietty olla myös rikki tai liittimessä huono kontakti.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Viesti Kirjoittaja mutt »

Bemarin (ja monien muiden) toteutus L-Jetin parina bensapumpun ohjaukseen oli sytykseltä tulevaan signaaliin perustuva, eli bensapumpun releelle meni sytytyksen ohjausyksiköltä (komea nimi yksinkertaiselle puolijohdekomponentille) signaali, ja rele piti pumppua niin pitkään päällä, kun tuo signaali tuli. Tietysti 33:ssa voi olla tuollainen ilmamäärämittariinkin perustuva, minkä vikaantuminen selittäisi vähän tuota vian ilmenemistapaakin.

Vastaa Viestiin