alfa 156 ohjaustehostimen korjaus?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Hannalfa
Viestit: 27
Liittynyt: 09 Joulu 2008, 12:42

alfa 156 ohjaustehostimen korjaus?

Viesti Kirjoittaja Hannalfa »

Niin elikkäs.. Onkos kellää muulla mennyt rikki ohjaustehostin? Mitä tulee maksamaan ja onko kovahomma korjata?

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Nämä tämänpäivän tehostimet eivät ole tarkoitettu korjattavaksi, TRW jopa kieltää sen. Ainoastaan hammastangon vasteen säädön voi tehdä, jos siellä päässä on kohtuuttomasti välystä.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Eipä näitä paljoa voi korjailla, kun ei ole edes korjaussarjoja tarjolla. Hankin sittemmin 156:een tehdaskunnostetun ohjausvaihteen - Deltasta. Olisikohan kustantanut jotakin 700euron kieppeissä öljyineen ja pientarvikkeineen.

T: Zeipii
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Hannalfa
Viestit: 27
Liittynyt: 09 Joulu 2008, 12:42

Viesti Kirjoittaja Hannalfa »

Apuva.. Eli ei voi ite tehdä mitää!? Vika on just siis siinä ohjausvaihteessa vissii ainakin näin fiksumpi taho selosti. Tänään vaan yhtäkkiä paukahti se ja ratti meni ihan jäykäks ja öljyt tuli sisää. Voiko johtua jostain muusta? Miten musta alkaa tuntua että alfa tais olla vika autovalinta meitsille.. :x Saan vielä kuulla tästä päivittäin "mitäs ostin alfan" tyyliin..

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Öh, elikkä mihin öljyt tulivat? Tuliko ne maahan, vai tuliko ne raidetangon suojakumien sisään?

Jos ei ole tietoa niin auto pajalle ja tutkittavaksi mistä vuotaa. Esim 156:sessa saattaa yksi letku akun alta joskus irrota, tämän jälkeen tulee nesteet maahan ja ohjaustehostin ei luonnollisestikaan toimi. Korjaus maksaa työtä vajaan tunnin ja yhden putkiklemmarin.

Hannalfa
Viestit: 27
Liittynyt: 09 Joulu 2008, 12:42

Viesti Kirjoittaja Hannalfa »

joo eli ne tuli ihan autoon sisälle jalkatilaan ainakin.. :? En tie sit mitä se merkkaa...

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Mielenkiintoista, vaikea varmaksi sanoa, mutta pieni epäilys on että hammastangon tiivisteet ovat pettäneet ja öljy on päässyt sitä kautta ohjaustankoon ja sitä myöten jalkotilaan.

Sitä en osaa sanoa että onko niitä tiivisteitä mahdollista vaihtaa, jos deltasta kysyy niin ei tietenkään, vaihtavat aina mielellään koko osan. Mutta voi toki olla että tuo ohjausvaihde ei ole purettavaa/korjattavaa mallia. Jostain purkuautosta voisi tuollaista etsiä, säästäisi ainakin osan hinnassa. Vaihtotyö on melko työläs, 8tunnin veloitukseen kannattaa varautua.

Vie auto johonkin paikalliseen korjaamoon, Alfat ei välttämättä tarvitse olla korjaamolle tuttuja, mutta tuskinpa siitä haittaakaa on. Kunhan kierrät Deltan kaukaa ;)
Voivat sitten vahvistaa diagnoosin ja tutkia eri korjaus mahdollisuudet.

Hannalfa
Viestit: 27
Liittynyt: 09 Joulu 2008, 12:42

Viesti Kirjoittaja Hannalfa »

niin siis tarkoitus olis tehdä niin paljon kun vaan pystyy itse jos mahdollista ja osia löytyy. Harmittaa jos joutuu viemään korjattavaks. :crazyeyes: mut se on sit varmaan pakko.. :evil:

Hannalfa
Viestit: 27
Liittynyt: 09 Joulu 2008, 12:42

Viesti Kirjoittaja Hannalfa »

no nyt on uus osa tilattu ja tulee noin 3 päivän päästä.. hinta 260e plus postitukset.. saas nyt sit nähdä et miten ämmän käy.. :twisted:

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Ohjaustehostimen öljyn tuleminen jalkatilaan viittaa vahvasti pinioniakselin tiivisteen pettämiseen. Tämä akseli on se, johon ohjauspyörän akseli kiinnittyy jalkatilassa lattian kieppeillä. Tiivisteitä ei ole markkinoilla, mutta ainahan uutta voi yrittää teettää esim Tiivistekeskuksella. Itse teetin, mutta ei toiminut, koska ko. akselin laakerikin osoittautui rikkinäiseksi. Tästä aiheutui liian paljon poikittaisvälystä. Laakeriahan ei tietty mistään saanut, josko olisi saanut edes purettuakaan pois.

Mitä siis tilasit 260euroon?

T. Sielunveli
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Hannalfa
Viestit: 27
Liittynyt: 09 Joulu 2008, 12:42

Viesti Kirjoittaja Hannalfa »

elikkä tilasin sen ohjausvaihteen uuden... :crazyeyes:

Harrikka
Viestit: 148
Liittynyt: 27 Marras 2005, 22:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Harrikka »

Siis uusi tehostettu hammastanko tohon hintaan? :shock:

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Siis purkuosan, ei uuden? Uusien osien hinnat on tulleet alas aina joskus, mutta ei varmaan noin paljon? Jos se öljy työntyy auton lattialle, on paluupuoli todennäköisesti tukossa. Se tila stefan takana on periaatteessa paineeton normaalisti, mutta jos paluukierto menee tukkeeseen nousee paine myös sillä puolella. Tämähän oli tyypillistä alkupään 166-mallissa, tuli lattia ainakin rasvattua pakkasilla, ja mikä haju siitä tulee kun matot nostaa ylös :shock:

Hannalfa
Viestit: 27
Liittynyt: 09 Joulu 2008, 12:42

Viesti Kirjoittaja Hannalfa »

niin siis ostin avk:lta... eli käytetty

Hannalfa
Viestit: 27
Liittynyt: 09 Joulu 2008, 12:42

Viesti Kirjoittaja Hannalfa »

juuu siis se haju!!!! :crazyeyes: hyi hittooo oli varmaa 2litraa öljyä siel lattialla..ei kiva

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Seppohan tuossa jo valaisi asiaa. Eli samalla kun vaihdat ohjausvaihteen niin käy läpi koko muu järjestelmä, putket ja letkut.

Tuleekohan tuo ohjausvaihde irti irroittamatta apurunkoa? :roll: Jos tulee niin ei pitäisi olla ihan mahdoton homma itsekin vaihtaa. Voisin vaan kuvitella että apurunkoa pitää laskea että ohjausakselin mahtuu pujottamaan ohi läpiviennin.

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Apurunkoa alaspäin, se ei käytännössä ole kovin yksinkertainen operaatio, pakoputket ja lämpösuojat pitää myös tiputtaa alaspäin...ja samalla voi entisöidä vakaajan, sehän yksi potentiaalinen kolisija, jota ei ihan heti lähdetä vaihtamaan :-D

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Juu, kyllä tuossa joutuu aika paljon purkamaan. Jos ei ole kunnon paikkaa missä mielellään nosturilla pääsee väsäämään niin en kyllä suosittele aloittamaan.

Hannalfa
Viestit: 27
Liittynyt: 09 Joulu 2008, 12:42

Viesti Kirjoittaja Hannalfa »

ei voi mtn.. aloitettu jo.. :lol:

Gebardi
Viestit: 10
Liittynyt: 16 Syys 2007, 21:07

Viesti Kirjoittaja Gebardi »

Sama homma täälläkin.. Öljyt tulivat jalkatilaan.

Täytyy kysellä Hannalfa:lta korjausvinkkejä ja että miten onnistui.

Itseltä löytyy pienikorjauspaja ja nosturit niin en mieluusti veisi korjattavaksi.

Avatar
Pele
Viestit: 2068
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pele »

Heikaltakin varmaan kannataisi kysellä: http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... cts_id=592
Hinta ainakin sopivampi kuin Deltassa. :roll:

Hannalfa
Viestit: 27
Liittynyt: 09 Joulu 2008, 12:42

Viesti Kirjoittaja Hannalfa »

hienosti meni ohjausvaihteen vaihto toimii taas kuin valettu... korjauskustannuksia 0e! viikonloppu siihen uhraantui.

Hannalfa
Viestit: 27
Liittynyt: 09 Joulu 2008, 12:42

Viesti Kirjoittaja Hannalfa »

niin siis tietenkin se osa maksoi 260e.... muita kustannuksia ei.. Olkaa vaan tarkkoja et ratti tulee suoraa :lol:

Vastaa Viestiin