Vanha kunnon Motor control system failure

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
henrikx
Viestit: 29
Liittynyt: 05 Heinä 2013, 20:52
Car(s): GT 2.0 JTS -06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja henrikx »

Täältäkin ääni suuttimelle sekä puolalle. Tarkka myös tulpista (ngk bkr6ekpa)

GTJu
Viestit: 217
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
ex: mm Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja GTJu »

Suutinvika tai moottorinohjausyksikkö on tällä hetkellä vahvin ehdokas. 1 ja 4 sylinterit käy liian laihalla kun auto on kylmänä, lämpimänä toimii normaalisti. Lambdat ja puolat on ok. Otan taas auton ajoon vähäksi aikaa kun korjaamo selvittelee mitä kustantaa ja miten kannattaa edetä. Tähän mennessä mennyt n. 400 euroa ja vika melkein siis löytynyt :) Ei oo köyhän autoja nämä...

Toinen vika: Mittaristo on ilm. vaihdettu eikä oo synkronoitu ja siksi jumissa. Mutta moottorinohjausyksikkössä on vähemmän kilsoja kuin mittarissa... jotain positiivista?

GTJu
Viestit: 217
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
ex: mm Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja GTJu »

Parina päivänä auto toiminut kylmänäkin nyt normaalisti? Vikavalo toki syttyilee ja sammuilee. On tää jännä vekotin. :-D Lomareissu olis tulossa (n. 1000km) joten mielellään lähtis kyllä silleen että on kaikki pytyt käytössä ja muutenkin mystiikkaa vähemmän..

Avatar
Alfa 33 QV
Viestit: 113
Liittynyt: 13 Huhti 2003, 11:49
Car(s): Alfa Romeo 33 16v QV ,91
Alfa Romeo 156 2,5 V6 ,99
Alfa Romeo GTV 2,0 TS ,95
Alfa Romeo 147 1,6 TS ,02
Alfa Romeo 156 2.0 JTS , 03
Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 09
Paikkakunta: Köyliö

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Alfa 33 QV »

Valot vilkkuu täälläkin. P0300 sekä P0304 ovat vikakoodeista päällä. Kone käy tyhjäkäyntiä huonosti. Tulpat (NKG) ja puolat (Bosch) vaidettu kaikki neljä, ei vaikutusta. Ilmin piuhan kun ottaa pois niin käy vielä huonommin tyhjäkäyntiä. Kierrokset kun on yli 3000 niin meno on suht normaalia. Suuttimetko ovat nyt seuraavaksi purku vuorossa vai onko vielä jotain mihin kannattaa tutustua ennen tätä?

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja a-m »

Alfa 33 QV kirjoitti:Valot vilkkuu täälläkin. P0300 sekä P0304 ovat vikakoodeista päällä. Kone käy tyhjäkäyntiä huonosti. Tulpat (NKG) ja puolat (Bosch) vaidettu kaikki neljä, ei vaikutusta. Ilmin piuhan kun ottaa pois niin käy vielä huonommin tyhjäkäyntiä. Kierrokset kun on yli 3000 niin meno on suht normaalia. Suuttimetko ovat nyt seuraavaksi purku vuorossa vai onko vielä jotain mihin kannattaa tutustua ennen tätä?
Oletko mittaillut puristuspaineita?

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^^Äkkiseltään tulisi mieleen perehtyä (myös) nelospytyn puokan kaapelointiin ja varmuuden vuoksi katsoa, miltä se nelosen tulppa näyttää - onko A) kipinäjälkeä, B) palojälkeä tai haiseeko C) bensalle? Jos se on just vaihdettu uuteen, niin pitäisi näkyä aika selvästi, mitä sylinterissä on tapahtunut.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Alfa 33 QV
Viestit: 113
Liittynyt: 13 Huhti 2003, 11:49
Car(s): Alfa Romeo 33 16v QV ,91
Alfa Romeo 156 2,5 V6 ,99
Alfa Romeo GTV 2,0 TS ,95
Alfa Romeo 147 1,6 TS ,02
Alfa Romeo 156 2.0 JTS , 03
Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 09
Paikkakunta: Köyliö

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Alfa 33 QV »

Puristuspaineet mittailtu ja 1-3 oikein hyvät ja tasaiset ja 4 ei mitään. Eli oliskos se nyt sitten männässä reikä?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Alfa 33 QV kirjoitti:Puristuspaineet mittailtu ja 1-3 oikein hyvät ja tasaiset ja 4 ei mitään. Eli oliskos se nyt sitten männässä reikä?
Se, tai venttiileissä sanomista.

Avatar
kuutiopaavo
Viestit: 4
Liittynyt: 24 Touko 2016, 20:27
Car(s): Alfa Romeo GT 2005

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja kuutiopaavo »

Itellä vikavalon vilkuttelun ja nykimisen seurauksena puolat ja tulpat vaihdettu, mutta silti sytyttää P0354 ja P0352 eli puolat taas sekoilee. Kyseessä Alfa GT 05 2.0 jts. Mitähän sitä seuraavaks rupeis ropaamaan?
i had fun once and it was awful

GTJu
Viestit: 217
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
ex: mm Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja GTJu »

Omalla ajellu nyt lomalla n. 1000 km, kuittasin omalla lukijalla just tuon valon pois ku palanu koko ajan. jotain p117X koodeja oli pari. Mulla siis käy laihalla kylmänä pari sylinteriä (vian selvitus kesken... :-D )
ja kierrosten noustessa yli 5000 ei anna tehoa ja vikavalo innostuu. Lämpimänä 1000-3500 kierrosta niin ihan normaalisti toimii. Täytyy lomareissulta palatessa olla korjaamoon taas yhteyksissä jos sieltä ei oo karattu kokonaan kun en oo saanu kiinni... :lol: Näköjään näissä alfoissa sekin haaste että pitää löytää korjaamo joka näitä hoitaa..

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kannattaa tuo laihallakäyminen selvittää nopeasti, seurauksena voi olla jännän muotoisia mäntiä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

GTJu
Viestit: 217
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
ex: mm Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja GTJu »

Kannattaa tuo laihallakäyminen selvittää nopeasti, seurauksena voi olla jännän muotoisia mäntiä
Joo. Nyt on kuumalla ilmalla toiminu vähän paremmin ja käyny kylmänäkin paremmin. Mutta heti jos on useempi päivä ilman ajoa niin ei oo kauhean kiva käyntiääni, kunnes lämpenee. Mutta jäi kesken vianselvitys ennen lomia ja nyt ens viikolla koitan jatkaa.

GTJu
Viestit: 217
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
ex: mm Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja GTJu »

Suutinvika nyt todennäköisin kun kaikki muut jo aika lailla tehty, mm. ilmamassamittari vaihdettu ja käyntihäiriö silti jatkui vaikka im kyllä oli epälooginen.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Höh, nyt syttyi tuo valo palamaan omassakin autossa. Samalla bensamittari näyttää nollaa ja bensavalo vilkuttaa. Bensaa on yli puolitankkia varmasti :shock:

Kun sammuttaa moottorin ja laittaa virrat päälle ennen käynnistystä, niin bensamittari näytää oikein. Sitten kun käynnistää, niin bensamittari pönttöilee ylläkuvatulla tavalla ja Motor control system failure - valo alkaa palamaan.

Ajossa ei huomaa mitään. On se kumma.

Noh, torstaiksi varasin ajan vikakoodien lukuun.

(Alfalla on sielu ja tunteet: kävin meinaan koeajamassa yhtä autoehdokasta ja siitä tuo varmaan otti nokkiinsa).
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Ciancarlo kirjoitti:Höh, nyt syttyi tuo valo palamaan omassakin autossa. Samalla bensamittari näyttää nollaa ja bensavalo vilkuttaa. Bensaa on yli puolitankkia varmasti :shock:

Kun sammuttaa moottorin ja laittaa virrat päälle ennen käynnistystä, niin bensamittari näytää oikein. Sitten kun käynnistää, niin bensamittari pönttöilee ylläkuvatulla tavalla ja Motor control system failure - valo alkaa palamaan.

Ajossa ei huomaa mitään. On se kumma.

Noh, torstaiksi varasin ajan vikakoodien lukuun.

(Alfalla on sielu ja tunteet: kävin meinaan koeajamassa yhtä autoehdokasta ja siitä tuo varmaan otti nokkiinsa).
Muistaakseni jäsen Ghost sanoi että kun ilmamassamittarin vika sytyttää vikavalon niin samalla tipahtaa bensamittari nollaan. :roll: Varmaan sieltä päin saisi harrastajilta vikakoodin lukuun apuja ennen torstaitakin.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^kiitos vastauksesta ja hyvin todennäköisestä oikeasta ratkaisusta ongelmaani! Niin se taitaa ollakin. Ilmin ollessa kyseessä, se olisikin vasta ensimmäinen tähän autooni, joka kuitenkin on kohta jo 13-vuotias ja 181 tkm ajettu.

Harmi, ettei ole jäsen Ghostin luoksepäin asiaa alkuviikolla, vaan on menoaihan toiseen suuntaan. Menen varmuuden vuoksi tuolla emännän kipalla.

Laitan tänne eniveis ongelman syyn ja ratkaisun torstaina.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja toolman »

Ciancarlo kirjoitti:^kiitos vastauksesta ja hyvin todennäköisestä oikeasta ratkaisusta ongelmaani! Niin se taitaa ollakin. Ilmin ollessa kyseessä, se olisikin vasta ensimmäinen tähän autooni, joka kuitenkin on kohta jo 13-vuotias ja 181 tkm ajettu.

Harmi, ettei ole jäsen Ghostin luoksepäin asiaa alkuviikolla, vaan on menoaihan toiseen suuntaan. Menen varmuuden vuoksi tuolla emännän kipalla.

Laitan tänne eniveis ongelman syyn ja ratkaisun torstaina.
Mulla ois myös lukija ja hyllyssä 3.2 ilmi jolla vois kokeilla !
-t-

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^jäsen Toolman:lle kovasti paljon kiitoksia avuntarjouksesta! Harmi, että huomasin viestisi vasta nyt, kun tulin kotio reissultani.

Noh, vien aamulla auton pajalle, kun sinne on aika varattuna.

On tämä hieno foorumi, eipä voi muuta sanoa :P
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

GTJu
Viestit: 217
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
ex: mm Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja GTJu »

Omassa autossa tehty nyt kaikki muu ja suutinten vaihto olis edessä.. kustantaa vaan noin nelinumeroisen summan eikä satavarma takuu auttaako sekään (?) ... Jos lähtis siitä liikkeelle että etsis itte jostain uuden suuttimen JTS:ään aluksi niin mistähän noita kannattais metsästää?
Mitä tarkkaan ottaen pitäis tilata?

Voiko / kannattaako laittaa muuta kuin Boschia??

Avatar
henrikx
Viestit: 29
Liittynyt: 05 Heinä 2013, 20:52
Car(s): GT 2.0 JTS -06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja henrikx »

^^ taisin ihastella bussoa mkahin pihalla kun kävin öljynvaihdossa. Hieno väriyhdistelmä!

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^kiitos, niin minunkin mielestäni.

Juu, sinne vein aamulla klo 07:05 kipponi :)


Edit: ja ilmihän se oli viallinen. Ilmi ja ilmansuodatin ovat nyt vaihdettu ja vikakoodi nollattu. Taas pelittää.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Fama
Viestit: 6
Liittynyt: 07 Syys 2018, 08:36
Car(s): Alfa Romeo 147 2002

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Fama »

Hei! Ostin Alfa Romeo 147 (vm. 2002) n. kuukausi sitten. Nyt syttyi moottorin vikavalo ja Motor control system failurea ilmoittaa. Ilmeisesti autolla kuitenkin uskaltaa edelleen ajella, ainakin lyhyitä matkoja? En itse ajanut kun valo syttyi, mutta ilmeisesti auto toimi aivan normaalisti eikä outoja ääniä tms. kuulunut. En omista koodinlukijaa (on kyllä tarkoitus hommata), onko väliä missä huoltamolla autoa kannattaisi Jyväskylässä käyttää? Arvostan apuanne suuresti, en tiedä autoista paljoakaan (tosin tarkoitus on alkaa opetella).

GTJu
Viestit: 217
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
ex: mm Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja GTJu »

Hei! Ostin Alfa Romeo 147 (vm. 2002) n. kuukausi sitten. Nyt syttyi moottorin vikavalo ja Motor control system failurea ilmoittaa. Ilmeisesti autolla kuitenkin uskaltaa edelleen ajella, ainakin lyhyitä matkoja? En itse ajanut kun valo syttyi, mutta ilmeisesti auto toimi aivan normaalisti eikä outoja ääniä tms. kuulunut. En omista koodinlukijaa (on kyllä tarkoitus hommata), onko väliä missä huoltamolla autoa kannattaisi Jyväskylässä käyttää? Arvostan apuanne suuresti, en tiedä autoista paljoakaan (tosin tarkoitus on alkaa opetella).
Mulla auto oireilee niin että tehot leikkaantuu kierroksilla ja kylmänä auto käy todella epätasaisesti. Muut pulmat on aika lailla eliminoitu ja näyttäis olevan suutinvika josta aiemmin kirjoittelin. Ottaako auto sulla normaalisti kierroksia ajaessa?

Fama
Viestit: 6
Liittynyt: 07 Syys 2018, 08:36
Car(s): Alfa Romeo 147 2002

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Fama »

GTJu kirjoitti: Mulla auto oireilee niin että tehot leikkaantuu kierroksilla ja kylmänä auto käy todella epätasaisesti. Muut pulmat on aika lailla eliminoitu ja näyttäis olevan suutinvika josta aiemmin kirjoittelin. Ottaako auto sulla normaalisti kierroksia ajaessa?
Toissapäivänä autolla ajettiin pari minuuttia valon syttymisen jälkeen, ja en ole sen jälkeen uskaltanut ajella. Ymmärsin että moottorin vikavalon syttyminen on yleensä hyvin vakava asia, mutta ilmeisesti tämä Motor control system failure ei välttämättä estä ajamasta autolla?

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^^^Lue ne koodit, jos/kun itsellä ei ole työkalua, pyydä jotain kaveria jolla on tai vie pajalle. Pelkän valon perusteella on mahdotonta sanoa, onko siellä kohta männässä reikä tai jotain muuta kivaa jos jatkaa ajoa vai jotain kevyempää. Pääsääntönä kuitenkin voi pitää, että ei se valo siellä turhaan ole. Tuosta voit katsella, josko joku foorumilainen olisi seudulla ilmoittautunut diagnostiikan omistajaksi: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=13&t=21374

^^147:aa kun ei ole koskaan saanut JTS:llä, niin vastaava suutinvika ei taatusti osu, joku muu (esim. puolavaiva) voi sama vika ollakin. Suutinvikaisesta JTS:stä sanoisin että älä aja, se on pidemmän päälle koneen turma riippumatta siitä, vuotaako suutin vai onko se tukossa.

^Vakavuustasoja on monia ja tosiaan näillä lähtötiedoilla ei voi sanoa, onko siellä ajotusvikaa, seosvikaa, sytkävikaa vai mitä. Voi olla että uskaltaisi ajaa, voi olla että ei kannata ajaa, voi olla että voi ajaa vähän ja harkiten, mutta vasta koodien lukeminen ja/tai tekniikkaa tuntevan ihmisen suorittama diagnosointi kertoo paljon enemmän.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Fama
Viestit: 6
Liittynyt: 07 Syys 2018, 08:36
Car(s): Alfa Romeo 147 2002

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Fama »

Polforea kirjoitti:^^^Lue ne koodit, jos/kun itsellä ei ole työkalua, pyydä jotain kaveria jolla on tai vie pajalle. Pelkän valon perusteella on mahdotonta sanoa, onko siellä kohta männässä reikä tai jotain muuta kivaa jos jatkaa ajoa vai jotain kevyempää. Pääsääntönä kuitenkin voi pitää, että ei se valo siellä turhaan ole. Tuosta voit katsella, josko joku foorumilainen olisi seudulla ilmoittautunut diagnostiikan omistajaksi: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=13&t=21374

^^147:aa kun ei ole koskaan saanut JTS:llä, niin vastaava suutinvika ei taatusti osu, joku muu (esim. puolavaiva) voi sama vika ollakin. Suutinvikaisesta JTS:stä sanoisin että älä aja, se on pidemmän päälle koneen turma riippumatta siitä, vuotaako suutin vai onko se tukossa.

^Vakavuustasoja on monia ja tosiaan näillä lähtötiedoilla ei voi sanoa, onko siellä ajotusvikaa, seosvikaa, sytkävikaa vai mitä. Voi olla että uskaltaisi ajaa, voi olla että ei kannata ajaa, voi olla että voi ajaa vähän ja harkiten, mutta vasta koodien lukeminen ja/tai tekniikkaa tuntevan ihmisen suorittama diagnosointi kertoo paljon enemmän.
Kiitos paljon vastauksista! Ei näkynyt Jyväskylän seudulla foorumilaisia, eli pitää varmaan viedä huoltamolle. Saako ne luettua kaikkialla vai pitääkö olla erikoislaitteita Alfaa varten?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ei tarvita erikoislaitteita Alfaa varten, eli onnistuu monimerkkikorjaamolla.

arv
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja arv »

Maanantai-iltana (10.9.) vikakoodien luku onnistuu, kun palaan Jyväskylään viikonlopun vietosta.

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Polforea kirjoitti:^^^Lue ne koodit, jos/kun itsellä ei ole työkalua, pyydä jotain kaveria jolla on tai vie pajalle. Pelkän valon perusteella on mahdotonta sanoa, onko siellä kohta männässä reikä tai jotain muuta kivaa jos jatkaa ajoa vai jotain kevyempää. Pääsääntönä kuitenkin voi pitää, että ei se valo siellä turhaan ole. Tuosta voit katsella, josko joku foorumilainen olisi seudulla ilmoittautunut diagnostiikan omistajaksi: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=13&t=21374

^^147:aa kun ei ole koskaan saanut JTS:llä, niin vastaava suutinvika ei taatusti osu, joku muu (esim. puolavaiva) voi sama vika ollakin. Suutinvikaisesta JTS:stä sanoisin että älä aja, se on pidemmän päälle koneen turma riippumatta siitä, vuotaako suutin vai onko se tukossa.

^Vakavuustasoja on monia ja tosiaan näillä lähtötiedoilla ei voi sanoa, onko siellä ajotusvikaa, seosvikaa, sytkävikaa vai mitä. Voi olla että uskaltaisi ajaa, voi olla että ei kannata ajaa, voi olla että voi ajaa vähän ja harkiten, mutta vasta koodien lukeminen ja/tai tekniikkaa tuntevan ihmisen suorittama diagnosointi kertoo paljon enemmän.
Niin siis taitaa mennä karkeasti niin, että jos helikopterivalo palaa, on/ollut jotain häikkää, mutta jos se vilkkuu ei saa ajaa.

GTJu
Viestit: 217
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
ex: mm Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja GTJu »

Helikopterivalo ja "misfire" ilmoitukset johtuivat mulla
               JTS:n karstaisista suuttimista. Nyt on uudet ja viiden kilsan kokemuksella auto toimii :-D

Fama
Viestit: 6
Liittynyt: 07 Syys 2018, 08:36
Car(s): Alfa Romeo 147 2002

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Fama »

Arvin koodien nollauksen (kiitos vielä kerran!) jälkeen valo palasi muutaman viikon jälkeen. Nyt sain itse hommattua koodinlukijan ja nollattua koodit, eikä ole vielä usean päivän jälkeen syttynyt valo uudestaan.

Molemmilla kerroilla on valitusta tullut mixture 1 ja mixture 2 -vahvuudesta. Nyt pidemmän ajan jälkeen myös sylinterien sytytysvikoja (generic, ja cylinder 2), näissä kaikissa mainittu sensorin matala signaali. Onkohan noissa sama sensori, tai voiko liittyä esim. noihin karstaisiin suuttimiin?

GTJu
Viestit: 217
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
ex: mm Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja GTJu »

Molemmilla kerroilla on valitusta tullut mixture 1 ja mixture 2 -vahvuudesta. Nyt pidemmän ajan jälkeen myös sylinterien sytytysvikoja (generic, ja cylinder 2), näissä kaikissa mainittu sensorin matala signaali. Onkohan noissa sama sensori, tai voiko liittyä esim. noihin karstaisiin suuttimiin?
Mullahan oireet oli seuraavat suuttimista:
-Yli 4000 kierrosta alkoi moottorivikavalo vilkkua ja tehot (yleensä) loppui, kylmänä kone kävi kahdella pytyllä (ei aina) minkä kuuli äänestä ja oli melkosta nykimistä välillä
-lämpimänä toimi muuten ok mutta yläkierroksilla edelleen häiriöitä
-p301 tuli vikakoodina ja jotain muita (näkyy aiemmissa viesteissä tässä ketjussa)

Ongelmana noissa suuttimissa on että niiden testaus/vaihto on niin työläs ja kallis operaatio että sitä ennen yleensä kannattaa selvittää muut vaihtoehdot. Myös ilmamäärämittari vaihdettiin itsellä kun toimi miten sattuu. Onko sulla korjaamoa jossa alfoista jotain tiedetään?

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Suutinvian Fama voinee hylätä erittäin epätodennäköisenä - ne on yleensä suoraruiskujen ongelmia, eikä sellaista ole bensanpolttimena tainnut 147:aan ikinä saada.

Mitkä ne koodit ovat mitä se auto sanoo? Ei siis pelkkä selitys, vaan myös se Pxxx -koodi.

Misfiret voi johtua seosongelmasta tai toisinpäin. Ihan ekana tulisi mieleen vaihtaa puolat 1/2 <-> 3/4 ja katsoa, siirtyykö vika. Toinen mikä tulee mieleen heti kättelyssä, on nostaa tulpat ylös ja katsoa miltä ne näyttää ja/tai haisee. Kovin nokinen tulppa kertoo rikkaasta pytystä, "ylipuhdas" puolestaan laihasta pytystä.

Koska muuten ne tulpat on vaihdettu? Nehän voi myös olla vaan jo käyttöikänsä lopussa ja siksi oireilla. Millainen huoltohistoria autolla muuten on?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Fama
Viestit: 6
Liittynyt: 07 Syys 2018, 08:36
Car(s): Alfa Romeo 147 2002

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Fama »

Kiitos vastauksista!
GTJu kirjoitti: Mullahan oireet oli seuraavat suuttimista:
-Yli 4000 kierrosta alkoi moottorivikavalo vilkkua ja tehot (yleensä) loppui, kylmänä kone kävi kahdella pytyllä (ei aina) minkä kuuli äänestä ja oli melkosta nykimistä välillä
-lämpimänä toimi muuten ok mutta yläkierroksilla edelleen häiriöitä
-p301 tuli vikakoodina ja jotain muita (näkyy aiemmissa viesteissä tässä ketjussa)

Ongelmana noissa suuttimissa on että niiden testaus/vaihto on niin työläs ja kallis operaatio että sitä ennen yleensä kannattaa selvittää muut vaihtoehdot. Myös ilmamäärämittari vaihdettiin itsellä kun toimi miten sattuu. Onko sulla korjaamoa jossa alfoista jotain tiedetään?
Mitään kummallista en ole käynnissä tai äänessä huomannut ja moottorivalo ei vilku vaan palaa joten kuulostaa kyllä ihan erilaiselta ongelmalta. Asun Jyväskylässä jossa ymmärtääkseni ei ole virallista Alfan korjaamoa ollenkaan, enkä ole vielä autoa missään korjaamolla käyttänytkään. Onko kellään suosituksia Jyväskylässä? Tampereelle ei viitsi ajella korjaamon perässä kuitenkaan.
Polforea kirjoitti:Suutinvian Fama voinee hylätä erittäin epätodennäköisenä - ne on yleensä suoraruiskujen ongelmia, eikä sellaista ole bensanpolttimena tainnut 147:aan ikinä saada.

Mitkä ne koodit ovat mitä se auto sanoo? Ei siis pelkkä selitys, vaan myös se Pxxx -koodi.

Misfiret voi johtua seosongelmasta tai toisinpäin. Ihan ekana tulisi mieleen vaihtaa puolat 1/2 <-> 3/4 ja katsoa, siirtyykö vika. Toinen mikä tulee mieleen heti kättelyssä, on nostaa tulpat ylös ja katsoa miltä ne näyttää ja/tai haisee. Kovin nokinen tulppa kertoo rikkaasta pytystä, "ylipuhdas" puolestaan laihasta pytystä.

Koska muuten ne tulpat on vaihdettu? Nehän voi myös olla vaan jo käyttöikänsä lopussa ja siksi oireilla. Millainen huoltohistoria autolla muuten on?
Koodit järjestyksessä ylhäältä: P1176 (mixture 2 strength), P1173 (mixture 1 strength), P0300 ignition failures (generic), P0302 (cylinder 2 ignition failures), näissä kaikissa "Signal low". Nämä kuulemma "present now", vikavalo ei kuitenkaan syttynyt uudestaan vielä 6 päivän aikana.

Lisäksi tallennettuina P0115 (water temperature sensor, invalid signal) ja P0100 (air flow meter, signal high).

Tulpat on ymmärtääkseni vaihdettu ~elokuussa, ostin siis auton henkilöltä joka oli ostanut sen hajanaisena ja korjannut kuntoon & vaihtanut ~kaikki kuluvat osat harrastusmielessä. Mutta ainakin tuo tulppien tarkastus kuulostaisi olevan sellainen mihin omilla taidoillani kykenen.

Huoltohistorian suhteen, huoltokirja on ainakin kattava, ja kaikki ns. suositeltavat huollot on ymmärtääkseni tehty, tosin minun pitää vielä tutustua tarkemmin siihen mitä huoltoja suositellaan milloinkin ko. autolle tehtävän. Mutta en tarkemmin tiedä kuin tuon yhden suuremman remontin, minkä johdosta tietysti jotain kummallisia vikoja varmaankin voisi esiintyä.

Edit: Unohdinkin tänne päivittää, tosiaan puslan vaihdolla korjaantui tämä ongelma.
Viimeksi muokannut Fama, 05 Kesä 2019, 06:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Nollaa koodit, vaihda kakkosen ja nelosen puolat keskenään ja katso, siirtyykö vika neloseen. Jos siirtyi niin vaihda se puola uuteen ja katso mitä tapahtuu. Jos ei siirtynyt niin tarkista kakkosen puristukset, tulpat, puolan johtosarja sekä ehkä suutin ja sen johtosarja.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

156 JTD teki nyt jännän tempun, kun rankkasateessa ajelimme Väli-Suomen läpi E-P:lta Etelä-Savoon.
Kangasniemi-Mikkeli-tien Toivakan kohdilla ohitin reippaasti ajaen lätäköiden kautta hevoskuljetusyhdistelmän jonkin SUV-penarin vetämänä. Samalla sitten MCSF - pamahti tauluun, ja sitten ajoin Juvalle asti varmaan noin 90 hp-tehoisella Alfalla :mrgreen:

No mökkieväät marketista ja Alkosta käytyämme ja pari kolme kertaa auton samalla sammuttaen ja vikavalot edelleen loimottaen havaitsen, että hitto JTD kiihtyy taas ihan normaalisti. Joten teemme varmaan ihan normisetillä MCSF- valo loimottaen tämän suunnitellun reilun 1200 km:n rengasmatkan :wink:

Veikkaus häiriöön oli eka: VNT-turbo kaputt ( n. 370 tkm taulussa ja alkuperäinen ahtaja töissä edelleen).
2. veikkaus oli ahtoputki ( ala) tuli reikää yms. Yläahtoputki se ei voi olla, sen verran järeä jöötiputki sinne 3-4 vuotta sitten vaihdettiin. 3. veikkaus on MAF-anturi. Nyt kun tehot palautui niin 4. veikkaus on jokin alfamainen maadoitusvika umpikostealla kelillä. 5. veikkaus voisi olla EGR-venttiili veti juntturaan siinä ohitustilanteessa ( en ole puhdistanut sitä reiluun 4 vuoteen nyt, ja sitä ei ole tulpattu myöskään). Niin vikakoodinlukija on nyt kotona 400 km:n päässä. Tuleeko muilla riisselista muita koodiselityksiä mieleen ?

Plussaa reissussa myös so far - moottorisahaa ei tarvinnut tien raivaukseen farmille, vain pari isoa männyn oksaa sain nakella pois tilatieltä.
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

JTD osaa korjata näemmä itsensä, aamulla pikku lenkillä isoon hiekkatien ylämäkeen reilusti rundia ja kappas MCSF-valo kuittasi itsensä pois. Seuraavaa kertaa odotellessa... :mrgreen:
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Kivahan se on arvailla ja spekuloida mutta koodit lukemallahan tuo selviää mikä hetkellisesti kiikasti.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Tiige kirjoitti:Kivahan se on arvailla ja spekuloida mutta koodit lukemallahan tuo selviää mikä hetkellisesti kiikasti.
Jep. 4. tai 5. potentiaalisin.
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Eipä koodeja ollut mitään jäänyt muistiin näemmä... Canscan D900 on kapulana.

Sanokaas onko muuttuvasiipisen turbon välittäjätanko (actuator) pahassa paikassa ? Altapäin kai vaan päässee käsiksi...
meinaan tämä saattaa kovilla kierroksilla jämähtää kiinni.

Maffin ja EGR:n voisi myös puhdistaa kun nyt oikein innostuu.
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

TulevaAlfisti
Viestit: 5
Liittynyt: 19 Kesä 2020, 11:25

Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja TulevaAlfisti »

Jos on samalla tavalla ku 2.4 159 ni on kyllä vittumaisessa välissä. Pitäs omaankin päästä käsiks. Kerran kurkkasin alakautta ja totesin ettei asialla niin kiire olekkaan

Lähetetty minun Redmi Note 8 Pro laitteesta Tapatalkilla

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

P 1235-koodi
ahtopaine liian alhainen - EGR ei pitäisi olla liian tukossa, uusi MAF löytyy ( ei vielä vaihdettu), huoltomies tsekkaa juuri nyt normihuollon yhteydessä vielä VNT-aktuaattorin toimintaa.
Muita ehdokkaita ?
Huoltomies sanoi, että vaihtoehtoja on aika paljon... ihan pakoputken tukkoisuudesta lähtien, entäs katti ?
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Letkussa turbon aktuaattorille havaittu halkeama-
kuvassa tuo ohut letku. Kuva

Koodi saatu pois , toivottavasti pysyykin :wink:
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
dnapekko
Viestit: 350
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 156 SW JTS 2,0 Brera 3,2 -06

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Tässä taannoin JTS herjaili ykköspytyn puolaa sekä käyntihäiriöiden että vikakoodien muodossa. Kauaskantoisesti ajattelevana olin varautunut puolaongelmiin ja vaihdoin varalle ostamani puolan vikaantuneen tilalle. Käynti parani, mutta välittömästi hyppäsi koodi 351 kehiin. Aiemmat olivat 300 ja 301. Onko nyt niin ettei Magneti Marellin (niin, menin säästämään) puola keskustele oikein auton kanssa? Edellisen puolanvaihdon (Bosch) jälkeen kaikki toimi normisti.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Sattumaa vai mitä, mutta itsellä JTS rötäsi ja herjasi nelospyttyä, vika siirtyi puolan mukana kolmoseen ja ko. puolassa luki MagnetiMarelli. Irtonaisena ollut käytetty Bosch korjasi ongelman.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Vastaa Viestiin