Jarrut vinkuu 159:ssä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Katajahan
Viestit: 20
Liittynyt: 15 Huhti 2009, 15:16
Paikkakunta: Oulu

Jarrut vinkuu 159:ssä

Viesti Kirjoittaja Katajahan »

Onko muut törmänneet Alfa 159:n kanssa jarrujen vinkumiseen?

On nimittäin aika koomista ajaa risteykseen hienolla autolla kun jarrut vinkuu kuin viimeistä päivää.

Vinkuna poistuu joksikin aikaa kun auton pesee.
Tarkastuksia luvassa kun renkaiden vaihto lähenee.
:)

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

Jarrupalat tai jarrulevyt lopussa?
kuparitahnaa vaa nii melut loppuu jos osat ovat toimintakuntoiset.
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Mun mielestä motonetissä myydään sillaista tahnaa jota levitetään palan selkäpuolelle ja vaimentaa kitinät . Tuo kuparitahna estää korroosiota , ettei palat jumiudu heti . Joissain paloissa on tarrapinta joka myös estää vinkunaa .

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Sitä tarrapintaa saa myös kaupasta.. ;)

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Ei vingu jarrut.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Vaikuttaa varmaan kun vaihtaa kunnolliset palat sinne. Ebc tai vastaavat.
UliUli

vale
Viestit: 62
Liittynyt: 01 Huhti 2009, 00:58
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja vale »

Niin, tai edes hyvät palat eivät auta jos niissä ei ole kitinänvaimennuslevyjä. Siis jos vinkuminen johtuu palan ja satulan välisestä resonoinnista (volvo ongelma). Ja kupari tahna on kanssa suotavaa paloja asennettaessa. Lisäksi vinkumista aiheuttaa lasittunut levy tai pala, jolloin ei auta kuin vaihtaa uudet.
Niin se motonet -aine on siis vastaavaa kuin liimattavat kitinälevyt, mutta siis nestemäistä.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

kunnon jarruttelua nii eiköhän se kitinä tokene
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Tai sit ei jarruta ollekaa? :lol:
UliUli

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Saattaa olla myös jarrukilpi kun ottaa levyyn kiinni, mutta se kyllä soi koko ajan jos on soidakseen...

Paniikki jarrutuksia silloin tällöin! tekee vaan ja ainoastaan hyvää jarruille, jos hissuttelee, niin se on sata varma että rupee inisemään. mut jos palat ja levyt on OK, niin eiköhän mennä hionta ja kuparitöhnä linjalle? tuntuu toimivan useimmissa tapauksissa :wink:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Eipä ole mullakaan vinkunut.
Kannattaisi kokeilla muutamaa tosi rajua jarrutusta moottoritienopeuksista.
- Alfaholic -

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

Tässä minun tarina jarrujen vinkumisesta
Vinkui uudet jarrut, pari viikkoa asennuksen jälkeen yhä vinkui ->
-> meni hermot
-> motonet, ostin kitinävaimennuslevyn
-> kotona renkaat irti
-> jarrupalat irti
-> kitinävaimennuslevyt leikkasin jarrupalojen muotoiseksi
-> jarrulevy puhdistettiin
-> kaikki kasaan ja testaamaan


-> ei auta

-> kaikki taas purkuun: pähkäilemisen jälkeen jarrupalat käsissäni totesin, että tarvike jarrupalat olivat hiukan liian leveät korkeussuunnassa, jolloin jarrupalojen molemmat reunat korkeussuunnassa hankasivat jarrulevun reunoihin (toivottavasti ymmärsitte.)

ratkaisu: hioin jarrupaloista 2-3 mm molemmista reunoista pois.

nyt ei enää vingu.
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

kirves
Viestit: 20
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 20:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja kirves »

Mulla kans vinku 159 jarrut heti ostopäivästä lähtien, mutta reippaampia jarrutuksia harrastamalla vinkuna väheni ja loppu sitte kokonaan.

Avatar
Miles Per Hour
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miles Per Hour »

Väittäisin, että nää Brembon jarrut vaatii kunnon polkasua välillä :-D

Itselläni myös ollu samanlaista vaivaa ja kyllä noi kunnon runttasut auttaa asiaan :mrgreen:
Jos se voi olla niin, niin miksei se olisi?
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06

Avatar
Suba
Viestit: 3210
Liittynyt: 09 Syys 2008, 19:28
Car(s): -
Giulia super
159 sw
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Suba »

^Tuo pitää paikkansa täysin. Palat ja levyt tykkäävät vain hyvää kun niitä runttaa välillä oikein kunnolla.

Avatar
PP
Viestit: 161
Liittynyt: 02 Elo 2005, 09:15

Viesti Kirjoittaja PP »

Polkeminen tietenkin aina helpottaa...

Jarrupalat pitäisi aina sovittaa viilan kanssa niin, että ne asettuvat paikoilleen nihkeästi/kevyesti ja tietenkin tulee varmistaa että palat on oikean malliset etteivät ota kiinni minnekkään mihin ei ole tarkoitus. En ole vielä koskaan mihinkään autoon löytänyt paloja ja satuloita jotka sopisivat täydellisesti yhteen ilman viimeistelyä.

Liukupinnoille ohuesti kuparitahnaa jotta palat liikkuvat vielä vähän ajan kuluttuakin.

Vanha kunnon asentajan tapa, johon tuolla aiemminkin yritettiin viitata, jota käytettiin ennenkuin erillisiä värinälevyjä oli kaupan ja joka toimii edelleenkin on kunnon mälli kuparitahnaa hyvin sovitetun palan selkäpuolelle (keskelle) - lakkaa jarrut kitisemästä.
TPP

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

mulla ei saa..na auta ei polkeminen, ei käsijarru päällä ajaminen vähän aikaa, ei mikään!! Itseasiassa entistä enemmän alkoi vinkumaan kun ajoin hetken aikaa kässäri päällä.

Kävin pikahuollossa nostattamassa autoa ja todettiin ensinnäkin se, että molemmat takapyörät pyörivät todella tuskaisesti, ihan kuin jarrupalat hinkaisivat levyä vasten, jolloin se estää vanteen vapaan pyörimisen.

Noh, korjaaja päätyi siihen tulokseen, että jarrupalani ovat vaihtokunnossa, koska niiten pinnalle on muodostunut pinta(en muista nimeä enää) ja ne pitää vaihtaa, yhdyin hänen mielipiteensä ja tilasin motonetistä uudet palat.

MUTTA, sitten heräsikin kysymys ajaessa takaisin kotiin: eikös käsijarrusysteemissä ole ihan omat lukittajat eli eivät ole jarrupalat jotka pitävät autoa paikallaan? ainakin vanhoissa autoissa näin ollut


KOSKA vinkuminen loppuu; KUN painaa jarrua. MUTTA MYÖS silloin kun ajan käsijarru päällä.

Tästä voi päätellä, että on sama mekanismi, joka vinkuu^^


alkaa hävettää ja ..tuttaa tuo vinkuminen. hjälp-



http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
TTi
Viestit: 209
Liittynyt: 20 Marras 2009, 22:05
Car(s): ex-α β κC
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TTi »

Niiiin, kyllähän ne jarrupalat aina enemmän tai vähemmän lepää levya vasten, mutta jos jarru laahaa, niin todennäköisempää on mielestäni se, että jarru makaa päällä. Joko mäntä jumissa sylinterissä tai käsijarru ei palauta. Toki jos autolla on ajettu pitkälti yli 100 tkm, voi palatkin olla kuluneet. Ja voi olla kumpaakin vaivaa. Jarrunesteitä kannattaisi vaihtaa/vaihdattaa ainakin parin vuoden välein, niin ei jarrut jumita.

Minulla on parikin vanhempaa, 70-lukuista italiaanoa, ja kyllä niissä käsijarru vaikuttaa vivun kautta takapyörän sylinterin mäntään ja puristaa siten jarrupaloja levyä vasten. Saabeissa taisi olla erilliset rummut käsijarruille, joskus.

Hiukan tuo vinkuminen hiljaisissa nopeuksissa ja kevyissä jarrutuksissa häiritsee omassa Alfassanikin. Elän tuon kanssa, ainakin vielä.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Mulla vinkui jarrut 159:ssä kesällä jonkun aikaa. Vinkuminen loppui ennen kuin ehdin mitään asialle tekemään. Ääni kuului juurikin hiljaisissa nopeuksissa ja kevyissä jarrutuksissa, eikä silloinkaan aina. Mitään pientä vikinää se ei ollut, vaan melkoista kirskuntaa.. hävetti ihan oikeasti.

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Kannattaneekohan sitä kuparitahnaa tunkea sinne jarruihin? Hyvää katalyyttiä hapettamaan paloja/satulaa... Männät (pinnoitus) lienevät jalompaa kuin kupari? Laittaisin ja käytänkin, metallittomia rasvoja jarruihin, kun sellasia ihan jarruja varten tehtykin, saa tuubissa ja sprayna.
Backstroker kirjoitti:Noh, korjaaja päätyi siihen tulokseen, että jarrupalani ovat vaihtokunnossa, koska niiten pinnalle on muodostunut pinta(en muista nimeä enää) ja ne pitää vaihtaa, yhdyin hänen mielipiteensä ja tilasin motonetistä uudet palat.
Pinta? Liekkö "lasittuneet"? Hiomapaperia...

Oma kosla ei ole vielä jarruista vinkunut, enkä niihin ole vielä koskenutkaan. Edellinen kulkinekaan ei juuri vinkunut. Yleensä renkaanvaihdon (kevät/syksy) yhteydessä pyrin putsaamaan jarrut, kun noissa huolloissa se puhdistus on mielestäni suurpiirteistä jos sitä yleensäkään tehdään ollenkaan...

Tuli mieleen, että kun käytän jostain perverssistä syystä yleensä moottorijarrutuksia hidastuksiin ja jarrua painan kun sitä oikeasti tarvitsee. Meinaan kun esmes punavaloristeystä lähestyessä näkee edessäajavien jarruvalojen syttyvän pitkän matkaa ennen pysäytystarvetta. Eikös tommoinen palojen hively nimenomaan ole sitä pintojen kiillottamista?

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

juu, lasittuneet. Täytyy yrittää ottaa tänään työn alle, hioa vähän palojen pintaa ja laittaa kuparitahnaa. Maanantaina tulevat sitten uudet palat. jos ei auta niin sitten korjaamolle, sitten asiat menevätkin jo luultavasti takuuseen.
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Jarrut vinkuu 159:ssä

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Nyt on tänkin 159:n takajarrut alkaneet vinkua kevään aikana. Renkaiden vaihdon yhteydessä otin palat ja liu’ut irti. Annoin kevyen viilakäsittelyn ja tuuppasin kuparitahnan kera takaisin. Viilasin ruosteet pois, mutta pintaa aika vähän ja kun sovittelin paloja irtonaisena liukuihin tuntui sovite aika timmiltä, eikä palat kovin juoheasti liikkuneet. Päivää myöhemmin vinkuna palasi. Pitäisiköhän noista ottaa viilalla vähän enemmän tavaraa pois? Pintaa paloissa oli vielä luokkaa 6 mm, paljonkos noissa on uutena?

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Jarrut vinkuu 159:ssä

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Tässä Alfassa takajarrujen vinkumisen aiheutti levyjen sisäpuolelle syntynyt "porras". Levyt ja palat muuten ovat vielä ok kunnossa, joten pyöräytin rälläkällä portaan pois. Enää ei vikise yhtään 8)

Vastaa Viestiin