33 takapään remonttia
Valvoja: Moderators
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
33 takapään remonttia
Takaiskarit jo vaihdoin tuohon 33:n, mutta korjauslistalla olisi nyt vielä jarruletkut, jarrukengät ja rummut sekä laakerit.
Olisko kellään mitään viimehetken vinkkejä työn helpottamiseksi ja sudenkuoppien välttämiseksi?
Rumpuja vielä odotan saapuvaksi, joten tässä on vielä aikaa ennenkuin noita pääsee vaihtamaan.
Olisko kellään mitään viimehetken vinkkejä työn helpottamiseksi ja sudenkuoppien välttämiseksi?
Rumpuja vielä odotan saapuvaksi, joten tässä on vielä aikaa ennenkuin noita pääsee vaihtamaan.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Käsijarrun automaattisäädön kanssa kannattaa olla tarkkana ettei pieni metallinen lukituslipare irtoa. Sen saa kyllä takaisin kiinni, mutta häviää helposti. Laakerin ulkokooli lähtee tuurnalla (tai vaikka ruuvimeisselillä) ja vasaralla, siellä on jopa lovet joista on hyvä koputella. Jarrukenkiä taisi olla paria erilaista saatavilla, varmista että on oikeaa paria rumpujen kanssa. Mulla oli rummut aika tiukassa ja irroitin ulosvetäjää käyttäen.
Tein itse - säästin
Takajarrut 33
Moikka
Kannattaa tarkistaa huolella kaikki metalliset jarruputket, voivat olla rapsakassa kunnossa vuosien suolakylpyjen jäljiltä. Kuormasäätimen toiminta kannattaa tarkistaa+ voidella jos vielä on jotain tehtävissä, yleensä ne ovat jumissa. Jos laitat käytetyt rummut, pese huolella rasvatila puhtaaksi ennen asennusta ettei ole vanhoja laakerijauhoja mukana. Homma on helppo jos ei tule yllätyksiä, alle puoli tuntia/ sivu.
Jarrukenkiä on useita erilaisia saatavilla 8" ja 9" rummuille, kannattaa ottaa malli mukaan kauppaan. Älä heitä vanhoja kenkiä pois, niihin voi paistaa uudet liinat kiinni jos ei löydy uusia sopivia.
Tarkista samalla etu reaktiotankojen kunto, ne ovat myös joskus hiukan pehmeitä. Omassa ed. 33:ssa murenivat käsiin kun avasin pultit.
2c TimoJ
Kannattaa tarkistaa huolella kaikki metalliset jarruputket, voivat olla rapsakassa kunnossa vuosien suolakylpyjen jäljiltä. Kuormasäätimen toiminta kannattaa tarkistaa+ voidella jos vielä on jotain tehtävissä, yleensä ne ovat jumissa. Jos laitat käytetyt rummut, pese huolella rasvatila puhtaaksi ennen asennusta ettei ole vanhoja laakerijauhoja mukana. Homma on helppo jos ei tule yllätyksiä, alle puoli tuntia/ sivu.
Jarrukenkiä on useita erilaisia saatavilla 8" ja 9" rummuille, kannattaa ottaa malli mukaan kauppaan. Älä heitä vanhoja kenkiä pois, niihin voi paistaa uudet liinat kiinni jos ei löydy uusia sopivia.
Tarkista samalla etu reaktiotankojen kunto, ne ovat myös joskus hiukan pehmeitä. Omassa ed. 33:ssa murenivat käsiin kun avasin pultit.
2c TimoJ
Brooommm_____köhköh_pazum__broooom___köhköh___????
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Vähän jännittää tuo 33:n katsastus joka pitäisi suorittaa tällä viikolla... Läpi se ei mene useastakin syystä, mutta ajokiellon pelko on suuri, koska se vaikeuttaa huomattavasti korjailua.
Työn alla on vielä:
- Takapyörien laakerit
- Takajouset
- Takajarrujen remontti (uudet rummut, kengät ja letkut)
- Pakoputki
- Tankin letku vuotaa (letku vaihdettu jo kerran, mutta kiristetty ilmeisesti huonosti)
- Takaiskarien kotelot läpimädät (toinen puoli jo osittain hitsattu)
Pohja tuli hitsailtua jo, mutta tuossa tänään bongasin taas yhden kohdan, joka pitääkin sitten hitsata auton alta. Tähänmennessä hitsailut on saatu tehtyä sisäkautta.
Pakoputken keskiosan sain jo hommattua mutta takapönttö on tilauksessa... samoin jarrurummut. Muuten kaikki osat jo löytyykin. Vielä kun olisi aikaa asentaa!
Miten herkästi päästöistä saa ajokiellon?
Työn alla on vielä:
- Takapyörien laakerit
- Takajouset
- Takajarrujen remontti (uudet rummut, kengät ja letkut)
- Pakoputki
- Tankin letku vuotaa (letku vaihdettu jo kerran, mutta kiristetty ilmeisesti huonosti)
- Takaiskarien kotelot läpimädät (toinen puoli jo osittain hitsattu)
Pohja tuli hitsailtua jo, mutta tuossa tänään bongasin taas yhden kohdan, joka pitääkin sitten hitsata auton alta. Tähänmennessä hitsailut on saatu tehtyä sisäkautta.
Pakoputken keskiosan sain jo hommattua mutta takapönttö on tilauksessa... samoin jarrurummut. Muuten kaikki osat jo löytyykin. Vielä kun olisi aikaa asentaa!
Miten herkästi päästöistä saa ajokiellon?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Kuulostaa aikas tutulta.Pasi kirjoitti: - Tankin letku vuotaa (letku vaihdettu jo kerran, mutta kiristetty ilmeisesti huonosti)
- Takaiskarien kotelot läpimädät (toinen puoli jo osittain hitsattu)

Ite näpräilin kans pientä ruostesavottaa vähän aikaa sitten. Takakontinpohjan ja toisen takaiskarin/pyöränkotelon oon jo saanu hitsattua. Vielä jäljellä toinen takaiskarin/pyöränkotelo on vielä tekemättä. Samalla sitten korjauspala rivosti ruostuneen tankinkorkin ympäryksen tilalle. http://s225.photobucket.com/albums/dd17 ... aikkailua/ löytyy joitain kuvia korjailuista. Toivottavasti sulla ei oo päässy ihan yhtä rapeaan kuntoon.

Tein itse - säästin
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Heh, vastaavaa rapeutta minullakin.... nuo iskarin kotelot tosiaan vaatii mullakin "vähän" työtä. Toistaiseksi kaveri hitsailee siihen päälle pellin ja takoo sen muotoon. Myöhemmin olisi tarkoitus työstää koko kotelo uusiksi, mutta nyt on vähän kiirus että menee läpi niin ei pysty alkaa hifistelemään sen kanssa 
Tankinletku lakkas ilmeisesti vuotamasta kun laitoin vähän sopivamman kokoisen kiristimen... aika näyttää

Tankinletku lakkas ilmeisesti vuotamasta kun laitoin vähän sopivamman kokoisen kiristimen... aika näyttää

33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Katsastus podettu... olipas taas seikkailu!
Päästöt meni kirkkaasti läpi!
Hylky tuli tiedossa olevista vioista, eli iskarin kotelon ulkopuoliset kaaret mädät ja käsijarru toimi heikosti.
Hitsailut tehdään perjantaina loppuun ja käsijarru korjaantuu kaiketi kiristyksellä (kahva oli irti kun purin sisustaa ja löysäsin sitä kiristys ruuvia silloin).
Kehotuksia tuli ainoastaan valojen suuntauksesta, takaumpiossa pieni reikä ja vilkkulamppu palanut (sekin paloi tuossa pari päivää sitten).
Eli tällä yksilöllä on toivoa vielä
Sekkailu tästä kaikesta tuli kun auto sammui katsastuksen lopussa halliin... pyöritti, mutta ei lähtenyt käyntiin. Eikä auttanut vaikka yritettiin työntämällä! Vähän aikaa ihmeteltiin pihalla ja katsastusmies vaan totesti "Nämä italialaiset ovat vähän tälläisiä... sähkövikaisia"
Syy löytyi tyhjenneestä bensatankista, joka on selvästikkin sähkövika
Mutta täytyy sanoa että Tattarisuon autokatsastuksessa on todella hyvä asiakaspalvelu ja ystävällinen henkilökunta!
Päästöt meni kirkkaasti läpi!
Hylky tuli tiedossa olevista vioista, eli iskarin kotelon ulkopuoliset kaaret mädät ja käsijarru toimi heikosti.
Hitsailut tehdään perjantaina loppuun ja käsijarru korjaantuu kaiketi kiristyksellä (kahva oli irti kun purin sisustaa ja löysäsin sitä kiristys ruuvia silloin).
Kehotuksia tuli ainoastaan valojen suuntauksesta, takaumpiossa pieni reikä ja vilkkulamppu palanut (sekin paloi tuossa pari päivää sitten).
Eli tällä yksilöllä on toivoa vielä

Sekkailu tästä kaikesta tuli kun auto sammui katsastuksen lopussa halliin... pyöritti, mutta ei lähtenyt käyntiin. Eikä auttanut vaikka yritettiin työntämällä! Vähän aikaa ihmeteltiin pihalla ja katsastusmies vaan totesti "Nämä italialaiset ovat vähän tälläisiä... sähkövikaisia"

Syy löytyi tyhjenneestä bensatankista, joka on selvästikkin sähkövika

Mutta täytyy sanoa että Tattarisuon autokatsastuksessa on todella hyvä asiakaspalvelu ja ystävällinen henkilökunta!
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- 1300ti
- Viestit: 942
- Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
- Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
- Viesti:
Joo-o. Tutun näköisiä ruostevaurioita kyllä! Katsastusmies on paha kyllä oikeassa, jos puhutaan 80-luvun Alfoista ja Lancioista, monenlaista olen nähnyt, huh!
Oma 33 jätti pitkän kunnostuksen jälkeen useita kertoja mystisesti tien varteen, kun veti itsensä oikosulkuun. Asun Turussa ja Sipooseen sekä varsinkin Oulun ja Kuusamon välille oli kiva lähteä trailerin kanssa! Ja sitten taas seuraavana päivänä auto toimii 10, 50 tai 200 km ja menee mykäksi.
No nyt sitten pitkän 33-johteisen vit... päänsäryn hiivuttua löin akun paikalleen ja yritin käynnistää, niin eipä startannut, mutta kierroslukumittarin ja nopeusmittarin mukaan koin 0-200 km/h alle viidessä sekunnissa! Siitä on hyvä lähteä, kun projekti on paikoillaankin noin nopea!
Onneksi pihapiiriin on tulossa näillä näkymin sähkömielessä paremmin toimiva (toivon) 33 ja tämä jää varmaankin osien luovuttajaksi.
Oma 33 jätti pitkän kunnostuksen jälkeen useita kertoja mystisesti tien varteen, kun veti itsensä oikosulkuun. Asun Turussa ja Sipooseen sekä varsinkin Oulun ja Kuusamon välille oli kiva lähteä trailerin kanssa! Ja sitten taas seuraavana päivänä auto toimii 10, 50 tai 200 km ja menee mykäksi.
No nyt sitten pitkän 33-johteisen vit... päänsäryn hiivuttua löin akun paikalleen ja yritin käynnistää, niin eipä startannut, mutta kierroslukumittarin ja nopeusmittarin mukaan koin 0-200 km/h alle viidessä sekunnissa! Siitä on hyvä lähteä, kun projekti on paikoillaankin noin nopea!

Onneksi pihapiiriin on tulossa näillä näkymin sähkömielessä paremmin toimiva (toivon) 33 ja tämä jää varmaankin osien luovuttajaksi.
Ens viikolla ois tarkoitus käydä oma näyttämässä katsastussedälle. Käyntiin lähti ekalla, tosin kerran kuussa on pihassa pyöritelty. Tunkinpaikka edestä pitää korjata, takapönttö vaihtaa ja normaali huolto päälle. Takapää oli kuin tehtaalta ois juuri tullut, tosin en vielä pahemmin ronkkinut
Tämä on muuten suorasytkällä ja mitään käyntihäröjä ei oo ollut. Talvet on seisonut mutta käyntiin on silloinkin lähtenyt kun oon kokeillut. Tuo kiekkamittari tässäkin välillä saa hepulin 


Pasi kirjoitti:Katsastus podettu... olipas taas seikkailu!
Päästöt meni kirkkaasti läpi!
Sekkailu tästä kaikesta tuli kun auto sammui katsastuksen lopussa halliin... pyöritti, mutta ei lähtenyt käyntiin. Eikä auttanut vaikka yritettiin työntämällä! Vähän aikaa ihmeteltiin pihalla ja katsastusmies vaan totesti "Nämä italialaiset ovat vähän tälläisiä... sähkövikaisia"
Syy löytyi tyhjenneestä bensatankista, joka on selvästikkin sähkövika![]()
Kirkkaasti

- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Nyt on joka paikka masassa ... aloin tänään massailemaan noita hitsattuja paikkoja... homma alko takaiskarien koteloista, jotka on nyt katsastusmiehen hyväksyttävässä kunnossa.
Pohjalle erillinen ruosteenesto sinkkimaali ja massaa päälle.
Samalla kun tänään aamulla hitsailtiin niin käytiin ajelemassa hitsarikaverin vm. 59 Mossella. Itseasissa oli eka käynnistys moneen vuoteen ja lähti laakista käyntiin (tai no bensat piti vaihtaa ensin kun olivat seisseet tankissa sen pari vuotta) ........... Vaihdelaatikko piti aivan järjetöntä metakkaa, mutta sekin korjaantui kun laatikossa ollut ruosteinen vesi (luit oikein... siellä oli ruosteista vettä) vaihdettiin öljyyn
Kurvailtiin pitkin pihatietä komea sinertävä savu perässä... ilman ovia
Pohjalle erillinen ruosteenesto sinkkimaali ja massaa päälle.
Samalla kun tänään aamulla hitsailtiin niin käytiin ajelemassa hitsarikaverin vm. 59 Mossella. Itseasissa oli eka käynnistys moneen vuoteen ja lähti laakista käyntiin (tai no bensat piti vaihtaa ensin kun olivat seisseet tankissa sen pari vuotta) ........... Vaihdelaatikko piti aivan järjetöntä metakkaa, mutta sekin korjaantui kun laatikossa ollut ruosteinen vesi (luit oikein... siellä oli ruosteista vettä) vaihdettiin öljyyn

Kurvailtiin pitkin pihatietä komea sinertävä savu perässä... ilman ovia

33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Meinaan ruuvailla irti tuon jumittuneen jarrujen ALB venttiilin ... Korjaamokäsikirja kertoo että sieltä pitää ruuvata irti letkut sekä 2 pulttia, eli suht helppo homma.
Mutta mites nuo "kiinteät" metalliset jarruletkut. En ole ikinä ruuvaillut sellaisia auki. Onko niissä jotain ihme kikkaa, vai onko ihan peruskauraa?
Mutta mites nuo "kiinteät" metalliset jarruletkut. En ole ikinä ruuvaillut sellaisia auki. Onko niissä jotain ihme kikkaa, vai onko ihan peruskauraa?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Niko Tuomola
- Viestit: 561
- Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
- Car(s): 166 ts , 75 ts
- Paikkakunta: Orivesi
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Nyt ei taas tiedä mitä haluaisi tehdä...
Jarrurummut pitäisi vaihtaa, mutta pitäisi päättää miten ne haluaisi suojata ruostumiselta...
Maalia? -> ainoa väri mitä suostun laittamaan sinne on musta... ei mitään tuningia! Mutta mustana ne näyttää "tönköiltä"
Kuumakestolakkaa -> Eipä tunnu tuollaista saavan mistään, ja kuinka hyvin mahtaa pelkkä lakka pysyä niissä, kun rumpuun kohdistuu varmaan kaikenlaista resonointitärinää yms.
Metallivahalla -> Alkuperäinen metallin kiilto säilyy, mutta kesto on suht lyhyt = pitäisi varmaan käsitellä uudelleen aika usein.....
Tässä vielä pari kuvaa siitä miksi en haluaisi maalata niitä:


Jarrurummut pitäisi vaihtaa, mutta pitäisi päättää miten ne haluaisi suojata ruostumiselta...
Maalia? -> ainoa väri mitä suostun laittamaan sinne on musta... ei mitään tuningia! Mutta mustana ne näyttää "tönköiltä"

Kuumakestolakkaa -> Eipä tunnu tuollaista saavan mistään, ja kuinka hyvin mahtaa pelkkä lakka pysyä niissä, kun rumpuun kohdistuu varmaan kaikenlaista resonointitärinää yms.
Metallivahalla -> Alkuperäinen metallin kiilto säilyy, mutta kesto on suht lyhyt = pitäisi varmaan käsitellä uudelleen aika usein.....
Tässä vielä pari kuvaa siitä miksi en haluaisi maalata niitä:


33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Sillä ei kyllä ajeta surkeilla keleillä... talveksikin on nyt 90% varmuudella löytynyt lämmin hallipaikkajeQQ kirjoitti:Riittäiskös renkaidenvaihdon yhteydessä käsittely? Voi kyllä kulahtaa nopeammin, varsinkin surkeilla keleillä..

Varmaan tuolla Colliniten Metalwaxilla koitan mennä.... ja jos ruostuvat eikä käsittely jaksa pitää niitä puhtaina esim 3kk kerrallaan niin sitten pistän varmaan maalia päälle.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Rasvassa on varmaan sama vaiva sen paskan kertymisen kanssa kuin sitten vahata ne uudelleen metalwaxilla (joka siis poistaa myös pintaruosteen)Hepa kirjoitti:Olsko joku rasva hyvä? Toki kerää kakkaa päälle, mutta ainakin sitten voisi pyyhkiä ja rasvata uudelleen?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Noniin....
Oikeanpuolen takapyörään nyt vaihdettu uudet rummut, kengät ja laakerit.
Jousen vaihdan varmaan vielä huomena.
Onko normaalia että uudet jarrukengät jäävät vähän laahaamaan asennuksen jälkeen (kun on uusi rumpukin)?
Ovat nyt niin että noin puolet ympyrästä pyörii laahaamatta ja puolet laahaa... jarrut pelittää ihan normaalisti ja vain käsijarru vaatii säätöä.
Laakerin kiristin ensin tiukalle, löysäsin ja pyörittelin ~10 kierrosta kumpaankin suuntaan ja sitten kiristin niin että rummun ulos/sisään liike katosi (mutteri jäi "löysälle"). Näinhän se pitää ollakkin?
Oikeanpuolen takapyörään nyt vaihdettu uudet rummut, kengät ja laakerit.
Jousen vaihdan varmaan vielä huomena.
Onko normaalia että uudet jarrukengät jäävät vähän laahaamaan asennuksen jälkeen (kun on uusi rumpukin)?
Ovat nyt niin että noin puolet ympyrästä pyörii laahaamatta ja puolet laahaa... jarrut pelittää ihan normaalisti ja vain käsijarru vaatii säätöä.
Laakerin kiristin ensin tiukalle, löysäsin ja pyörittelin ~10 kierrosta kumpaankin suuntaan ja sitten kiristin niin että rummun ulos/sisään liike katosi (mutteri jäi "löysälle"). Näinhän se pitää ollakkin?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Noniin... nyt on homma tehty molemmille puolille... pitää avata vielä molemmat puolet, kun käsijarru ei pure vaikka sisältä säätäisi niin tappiin kun menee. Eli säätö hommia.
Mulla olis yks ylimääräinen UUSI jarru sylinterikin, mutta en tiedä jaksanko alkaa nyt sitä ruuvaamaan kiinni, kun sylinterit tuntuu toimivan (vaihtaa joskus tulevisuudessa molemmille puolille uudet)
Samalla kun säätä jarrut niin voisi viimein vaihtaa ne uudet jousetkin. On vaan niin perkeleen kuuma tuola ulkona työskennellä.
Mulla olis yks ylimääräinen UUSI jarru sylinterikin, mutta en tiedä jaksanko alkaa nyt sitä ruuvaamaan kiinni, kun sylinterit tuntuu toimivan (vaihtaa joskus tulevisuudessa molemmille puolille uudet)
Samalla kun säätä jarrut niin voisi viimein vaihtaa ne uudet jousetkin. On vaan niin perkeleen kuuma tuola ulkona työskennellä.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Säädin jarrut... Rumpujen sisällä olevalla säädöllä säädin aika lähelle kengät, niin että pientä laahausääntä kuuluu.... tästä huolimatta käsijarrun sisällä olevan säädön sai vetää aika tappiin että alkoi puremaan...
Toimii jokatapauksessa nyt mutta itse en ole jotenkin tyytyväinen... pitää kait säätää lisää kun on saanut muutama sata kilometriä ajeltua.
Tuli myös huomattua pieni "ihmeellisyys"....
Eli vipu johon käsijarrun vaijeri tulee rummun sisällä on yläpäästään nyt väärässä kohdassa vasemman puolen renkaassa... Se ei nojaa oikein siihen säätö mekanismiin niinkuin pitäisi... eli sen pitäisi kait olla ihan kiinni siinä säätömekanismissa, mutta siellä on nyt sellainen 1mm välys ... Tuntuu muutenkin ettei se istu 100% oikein (vipuamiskohta on väärä).
Väänsin sinne väliin nyt sellaisesta 1mm paksusta rautalangasta täytettä että se vipuaa oikein, koska ilman sitä, se nykyinen vipuamis kohta ei jaksa työntää kenkiä tarpeeksi ja käsijarrua saa kiskoa ihan hullun ylös että saa edes vähän liikettä.
Hassua on se että se vipu ei mene sinne kuin yhdessä asennossa ja tasan siihen yhteen kohtaan (koska vivun yläosan tappi ei voi mennä kuin siihen yhteen reikään jarrukengässä).
Kenelläkään ideoita missä ollaan menty metsään?
Sanottakoon nyt vielä että katsastuksessa jo huomattuivat käsijarrun epätasaisesta toiminnasta... juurikin tämä vasen puoli ei jarruttanut tarpeeksi ... ja tämä siis ennen uusia rumpuja ja kenkiä...
Toimii jokatapauksessa nyt mutta itse en ole jotenkin tyytyväinen... pitää kait säätää lisää kun on saanut muutama sata kilometriä ajeltua.
Tuli myös huomattua pieni "ihmeellisyys"....
Eli vipu johon käsijarrun vaijeri tulee rummun sisällä on yläpäästään nyt väärässä kohdassa vasemman puolen renkaassa... Se ei nojaa oikein siihen säätö mekanismiin niinkuin pitäisi... eli sen pitäisi kait olla ihan kiinni siinä säätömekanismissa, mutta siellä on nyt sellainen 1mm välys ... Tuntuu muutenkin ettei se istu 100% oikein (vipuamiskohta on väärä).
Väänsin sinne väliin nyt sellaisesta 1mm paksusta rautalangasta täytettä että se vipuaa oikein, koska ilman sitä, se nykyinen vipuamis kohta ei jaksa työntää kenkiä tarpeeksi ja käsijarrua saa kiskoa ihan hullun ylös että saa edes vähän liikettä.
Hassua on se että se vipu ei mene sinne kuin yhdessä asennossa ja tasan siihen yhteen kohtaan (koska vivun yläosan tappi ei voi mennä kuin siihen yhteen reikään jarrukengässä).
Kenelläkään ideoita missä ollaan menty metsään?
Sanottakoon nyt vielä että katsastuksessa jo huomattuivat käsijarrun epätasaisesta toiminnasta... juurikin tämä vasen puoli ei jarruttanut tarpeeksi ... ja tämä siis ennen uusia rumpuja ja kenkiä...
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4