3.5 V6

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

3.5 V6

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

http://www.alfa75-milano.20m.com/

Taas löyty hieno moottori, ennenkaikkea kun 75:en nokalla, olette ehkä jo nähneet mutta kumminkin.. :-D

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Kiitos hienosta linkistä. Herää vaan kysymys, että onko elämää ilman veekuutosta :?

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Savo kirjoitti:Kiitos hienosta linkistä. Herää vaan kysymys, että onko elämää ilman veekuutosta :?
ei ole... :)
kutonen pitää olla 8)

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Pahus, tuohan on hyvä esimerkki moottorista, jollaisen perään haikailin eri topikissa pari viikkoa sitten. 400 heppaa ja vapaastihengittävästä - siinä olisi kelpo mylly super rallicross 156:een jos syksyllä vielä ajatus pyörii mielessä ;) Ehkä huipputehoja hieman alas jollei vääntöä muuten riitä alemmilla kierroksilla.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Minkälaisia koneita, kuinka vapaasti.. siihen supercrossiin oikeen saa rakennella? onhan toikin 3.5 tehty varmaan ylikokoputki ja kampiakselisarjalla...oliko se sama sarja jossa etuveto vehkeet muutetaan takavetosiks.

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Kunhan lohko on samasta kauppamerkistä kuin auton runko... eikä saa olla ahdettu. Auton minimipainon ratkaisee moottorin tilavuus, joten joko tehoa pitää olla paljon pienestä moottorista tai sitten riittävästi isosta. Minimipainot:
alle 2400cc 860 kg
alle 2600cc 930 kg
alle 2800cc 1030 kg
alle 3000cc 1130 kg
yli 3000cc 1230 kg

Mutta kun 156:n korinpainon ottaa huomioon, niin pelkkiä ovia ja luukkuja keventämällä ei paljoa alle tonniin mennä joten kunnon kokoinen moottori voi olla hyvä vaihtoehto. Olisi se vaan mielenkiintoista kokeilla miltä tuntuu ajaa reilusti yli 300 heppaista takavetoista 156:sta ;)

Varsinainen sääntökohta:
"3.5.1 moottori on vapaa, mutta sylinterilohkon on oltava samaa kauppamerkkiä kuin auton kori. Moottorin on oltava vapaasti hengittävä. Kiertomäntämoottori ei ole sallittu. Moottorin paikka on vapaa alkuperäisessä moottoritilassa. Moottoritilavuuden maksimikoko on vapaa.
Muun kuin polttoaineen ruiskuttaminen sisäisesti tai ulkoisesti on kielletty. Vesiruiskutus on kielletty vaikka se olisi luokiteltu.
Hiili- tai komposiittimateriaalien käyttö on rajoitettu kytkimeen ja ei-kantaviin koteloihin tai kanaviin.
Moottorin ja kaasupolkimen välillä saa olla vain mekaaninen yhteys."
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Onpa vinkeät säännöt!

Mikä idea tuossa mekaanisen kaasuvivuston vaatimisessa on? Turvallisuusnäkökohta?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Turvallisuus, luistonesto... mene ja tiedä...
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Milläs sen 156:en takavetoseks sais kätevästi? BMV tekniikka lainaten..?

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Tällä hetkellä omassa mielessäni vahvin ehdokas tuohon käyttöön saattaisi olla laatikkovolvon jäykkä taka-akseli sopivalla lukkoperällä. Ensi kesänähän sen näkee miten hyvin BMW:n erillisjousitettu toimii verrattuna Volvon jäykkään akseliin. Volvon akselit ja välitykset ovat halpoja. Vaihteisto pitää olla H, joten joku sopiva suorakytkentä jonka saa sovitettua kytkimineen vauhtipyörään kiiinni.

Haastetta lisää se, että mikäli päätän autoa tuohon suuntaan muuttaa niin se pitäisi vielä säilyttää myös sprint ja jäärata kelpoisena. Tarkoittaa lähinnä paloseinän pitämistä jotakuinkin paikoillaan, mikä saattaa olla mahdotonta. Pitää mittailla moottoritilaa ja ihmetellä asiaa. Painojakauma pitää myös laskea ettei tule taunusilmiötä ;)
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Siinäpä onkin haastetta kylliksi, pistä 75 tekniikkaa niin ei ainakaan ole taunus ilmiöstä pelkoa.. :-D

mutta joku iso Getrag+Volvo Dana perä nelilinkein lienee kyllä kestävin ratkasu siihen käyttöön, saisivat mun puolesta tehdä 156:et jo tehtaalla takavetosiks... :-D

Vastaa Viestiin