33 sähkö *köh* *köh* vika vilkuissa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

33 sähkö *köh* *köh* vika vilkuissa

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Joo.... viikonloppuna tuli kurvailtua 33:lla vähän pidempi matka ja eikös me saatu sillä matkalla taas uusi ominaisuus aikaiseksi!

Eli vilkut alkoivat kesken matkan täysin yhtäkkiä vilkuttelemaan omia aikojaan!

Joskus sellanen nopea 10 sarjan putki ja joskus 1 kerta 5 minuutissa.....

Sisällä rele naksuu ja mittariston vilkun merkkivalo vilkkuu, mutta ulkona lamput eivät vilkut tämän häiriön aikana.

Muuten vilkut (vasen, oikea ja hätävilkku) toimii niinkuin pitää... se vaan naksuttelee relettä satunaisesti virtojen ollessa päällä....

Tuttua kenellekkään?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Heh aika mielenkiintoista, eiköhän rele vain ole vaihdon tarpeessa =) Antaako vilkkua kuinka herkästi jos relettä vähän kopauttelee
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Tai sitten ihan vaan maavika. Joku laite ei löydä maita ja sähkö kiertää releen kelan kautta maihin... noi on välillä pirullisia löytää.

Jos mahdollista niin toki kannattaa aloittaa koittamalla toisella releellä (helpoin vaihtoehto), josko vika olisi siinä. Jos ei ole niin sitten käydä CRCn tms. kanssa läpi kaikki isommat liittimet siinä lähellä kuin myös tarkistaa mahdolliset maadoitusjohtimet (lähinnä kiinnitys ja hapettumisen taso) kojetaulun alla.
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
JTE
Viestit: 122
Liittynyt: 22 Maalis 2006, 19:54
Car(s): 2x33 16v,155 1.9td,75 2.0ts,coupe 20vt,164 2.0ts,Lybra 1.9jtd
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JTE »

itsellä korjautui samanlainen vika 155:sessa releen vaihdolla.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Jees, testataan vaihtaa rele ensin.... mun tuurilla se ei varmasti ole kuitenkaan näin helppoa ;)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

*köh* *köh*

Ei auttanut releen vaihto............ nyt ei muuta ku etsimään viallista maadoitusta tms.

Laitetaan poliisiteevee tyylinen haku päälle!

Eli vian ratkaisevan vinkkin/ehdotuksen tms. kirjoittajalle pieni palkkio :D
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Vika taisi löytyä!

Tutkin tuossa vilkkujen kytkentäkaaviota varmaan sellaset 8 tuntia eilen yhteensä ja sisäistin vilkkujen toiminnan niin että muistan sen vaikka löisin pääni ja unohtaisin kaiken muun!

Eli ilmeisesti vilkkujen kytkin "vuotaa" sähköä läpi vähän... Kun nappaan liittimen vilkkuviiksen juuresta irti niin releen naksuminen loppuu... Vilkkujen kytkimessähän on vain 2 toimintoa, vasen ja oikea, josta lähtee johdot suoraan lampuille ... ja tämä kytkin siis periaatteessa kytkee vilkkureleen "impulsille" maan, jolloin rele alkaa naksuttamaan... nyt vuoto on pientä tai tapahtuu johonkin toiseen maahan kytkimessä joten rele naksuu, mutta vilkkulamput ulkona eivät vilku.

Seuraava operaatio on irroittaa koko systeemi ja puhdistaa se.


-----> Tutkimaan huolto-opusta...!
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Altara
Viestit: 116
Liittynyt: 06 Loka 2007, 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Altara »

Itselläni oli samanlaista vikaa tuon 155 16v kanssa. Eli vilkkurele naksui itsestään ja muistaakseni mittaristossa välkkyi merkkivalo, mutta ulkona vilkut eivät palaneet. Ongelma korjaantui vilkkuviiksen vaihdolla.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Altara kirjoitti:Itselläni oli samanlaista vikaa tuon 155 16v kanssa. Eli vilkkurele naksui itsestään ja muistaakseni mittaristossa välkkyi merkkivalo, mutta ulkona vilkut eivät palaneet. Ongelma korjaantui vilkkuviiksen vaihdolla.
Jeps, kuulostaa samalta ongelmalta.... olisikohan 155 ja 33 käytössä samat osat = sama vika.

Koitan nyt ensimmäiseksi puhdistella ja "huoltaa" tuon vipusysteemin... kunhan saan sen ensiksi irti (ratti pitää irroittaa).
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Noniin... vilkut toimii taas normaalisti.

Irrotin koko vilkku/pyyhkijän viiksi systeemin ratin takaa, purin palasiksi ja puhdistin kaikki kontaktipinnat.

Ilmeisesti tuossa viimeisen 19 vuoden aikana, kun kytkinten kontaktipinnat ovat liukuneet toisiaan vasten, niin kuparijohtimista on irronnut kuparia pikkuhiljaa vaseliinimäiseen rasvaan jota pintojen välissä on ollut. Ja nyt yksinkertaisesti johtavan aineen määrä rasvassa oli kasvanut niin suureksi että rasva alkoi johtaa sähköä.

Mekanismi oli suht helppo avata. Kopat ovat kumpikin kiinni 2 muoviklipsillä sekä 2 metalli "klipsillä" ... metalliklipsit porasin pois (koska niitä ei selvästikkään ole tarkoitettu avattavaksi) ja muoviklipsit aukeavat melkein itsestään kun metalliklipsit ovat pois.

Sisältä löytyvät mekanismit olivat melko yksinkertaisia, eikä siellä ole jännitettyjen jousien tms. vaaraa, joten purkaminen ja kasaaminen on todella helppoa.

Vanupuikoilla pyyhin kontaktien liukupinnat puhtaaksi ja johan alkoi toimimaan :)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Vastaa Viestiin