Törö.
Lainaampa tässä tätä ketjua hieman omille tunnoille. Sain muutaman päivän saikkua kun loukkasin hieman selkää vloppuna (6v duunia ja ekat päivät saikulla) ja kun ei voi maata eikä saa urheilla pitää tehä kaiken näköstä päiväsaikaan. No pidemmän aikaa on kutitellu testata tuota 2,5l v6:sta kun en oo kyseistä motoria kokeillu 156:sessa ja ens kesänä pitäs ostaa joko motskari (triumph thruxton luultavimmin) tai naatiskeluauto. Olettaen ettei tule yllätyksiä työrintamalla.
Oulussa pörhöllä olikin toi -05 vuosimallia oleva farkku-156 v6:sella ja päätin antaa mieliteolle hieman valtaa.
Eka vaikutelma oli miellyttävä. Auto oli todella nätti sekä sisältä että ulkoa. Ajoasento ei oikeen tahtonut asettua, sillä ratti oli turhan kaukana ja kädet aivan suorana vaikka rattia hieman sai säädettyäkin. Lisäksi kyynärnojan ja oven tasot olivat erit. Mutta asento oli silti ihan kohtuullinen.
Muoviosat ovissa ja parissa kohtaa konsolia hieman söy-söy. Esmes kädensija tuntuu hajoavan kun ottaa kii ja tämä on jo toinen 156 jossa moista ongelmaa on. Toki näppivoimia on kiipelyn takia kohtuullisesti, mutta ei nyt sentään ihan noin paljoa

.
Koska kyseessä oli Pörhö, niin palvelu oli ensiluokkaista ja ystävällistä. Koeajoa ei tarvinnut tingata ja auton olisi saanut ajoon pidemmäksikkin aikaa. Ainoa miinus oli, että tankissa oli vain 1/5 löpöä jäljellä.
Selvisi että autoon oli juuri vaihdettu jakohihna (mittarissa 58k) ja auto muutenkin huollettu. Hintaa kuulemma olisi ollut 16k. Tinkivaraa kuulemma tuon alle ei ole, koska hintaa on pudotettu jo useaan otteeseen.
Auton käynnistäminen toi auton hienoimman ominaisuuden esille. Moottorin miehekäs murahdus aiheutti oikeasti pienen nautinnon väreen bensalenkkarin selkäpiidassa. Ja ei kun menoksi.
Ohjaustunto oli hyvä, mutta ei juuri poikennut 159/MiTo -akselista. Paras ohjaus on silti tähän mennessä ollut Alfetta GTV6:sessa ja 147:ssa. Silti moottoritien rampit ja mutkat olivat nannaa. Muutenkin annoin moottorin laulaa koko ajan aika lähellä tappia ja nautin täysin siemauksin sulosoinnuista.
Negatiivisena puolena oli että ei tuo silti tuntunut kovin pontevalta. Jotenkin tuntui että massaa oli liikaa ja meno turhan isoautomaista ollakseen todella hauskaa. Vaikka koeajamani 147 2l koneella oli numeroiden mukaan huomattavasti hitaampi, TUNTUI meno silti nopeammalta. Mutta ne mureat v6-soundit... Ja kyllähän toi silti ihan kivasti liikahti. Jotenkin silti olisin toivonut pikkasen lisää vauhtia tuon ääniraidan lisäksi.
Kulutus tuntui myös olevan aika mureaa. Koeajolle lähdettäessä tankissa OLI 1/5 jäljellä. 30 min myöhemmin mittari oli aivan tapissa.
Koeajosta jäi hieman ristiriitainen fiilis. Käyttöautona toi olisi todella makea. Mutta en tarvitse tilaa ja tuollaisenaan tuo on pikkasen turhan raskas ja janoinen suhteessa kulkuun. Se mitä haluaisin olisi tuo kevyempi 147 tuolla koneella. Ihmetyttääkin miksei Alfa tuonut moista markkinoille. Tuloksena olisi ollut kohtuullisen mehevä kevyt-GTA.
Mä luulen että ensi kesänä tulee hankittua motskari. GTA mallien (joissa olisi riittävästi menohaluja) käyttökulut on turhan kalliit ja hinta samaten.