Ohjaustehostimen vuoto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
wabatus
Viestit: 64
Liittynyt: 01 Maalis 2008, 21:17
Paikkakunta: Helsinki

Ohjaustehostimen vuoto

Viesti Kirjoittaja wabatus »

Ohjaustehostimen alaletku/putki näyttää vuotavan liitoksista, mitkä sijaitee edestäpäin katsottuna vasemmalla syylärin vierestä. Liitin mikä vuotaa näyttää olevan puristusliitos tai prässätty jota ei voi vaihtaa. Onko kukaan vaihtanut kyseisiä putkistoja uusiin?. Tyhjenee MAX rajasta MIN rajaan noin kolmessa päivässä, joten vuoto on aika merkittävä.
waba

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Deltan hinnoilla todennäköisesti voit jättää loppuauton osamaksuksi. Kysäisepä hintaa joltain hydrauliikkaletkuja tekevältä pajalta, tuskin maksaa paljon mitään mutta haittapuolena tahtonevat vanhan letkun malliksi.
- Epäkelpokeräilijä -

wabatus
Viestit: 64
Liittynyt: 01 Maalis 2008, 21:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja wabatus »

Mietin jos ite kuparista tekisi kyseiset letkut (hehkutetusta 10mm tai 12mm cu putkesta) töitten puolesta saisin liittimet ja putket maksutta hommattua, mutta en tiedä miten paljon haittaa jos putken sisähalkaisija muuttuu.
waba

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

siis onko nyt kyseessä sellainen ohut putki, joita on itseasiassa kaksi, toinen on sisäänmeno ja toinen ulostulo - putkian ohjaustehostimen nesteelle?

Viikko sitten nimittäin Chrysler PT Cruiseriin korjasin kyseistä ongelmaa. Toinen putki, se lyhyempi putki oli hapettunut/ruostinut/mitälie puhki kahdesta kohtaa, eli siinä oli kaksi pientä reikää. Putki oli rautaa 6.3mm ja tilalle vaihdettiin 6mm kupariputki joka prässättiin pajalla. Pajalla prässääminen ja uusi putki maksoi 5 euroa, kun toin entisen putken jossa oli liittimet ja tilalle laitettiin pajalta uusi kupariputki.
Alkuperäisenä putkea ei esimerkiksi myyty ei Chrysler liikkeessä kuten ei purkaamoiltakaan, sillä se kuuluu ohjaustanko-pakettiin.

Periaatteessa alkuperäisen putken paikan hitsaaminen on mahdollista mutta laitonta, sillä itse ei saa noihin kajota, ja jos kajoaa, mahdollisen onnettomuuten sattuessa syy on hitsaajan(jos tulee huono hitsaustulos:vuotoja ym)

Esim uutta kupariputkea saa motonetistä, mutta siellä sitä myydään about 25€ kahden metrin kerässä eli kannattaa kysellä pajoilta jos löytyy.
Eli putki irti vaan ja pajalle jossa löytyy putken prässi.

PS; kun asennat putken takaisin, maalaa se mustalla lämmönkestomaalilla, ettei tulevassa katsastuksessa katsastusmiehen katse tartu siihen.
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Syylärin vieressä ei kulje muita ohjaustehostimen putkia kuin lauhdutin kierukalle menevä putki, eikä niiden liitoksissa tarvitse prässäystä. Tavallinen kiristettävä letkuklemmari alkuperäisen klemmarin paikalle ja vuoto loppuu, mikäli itse putkessa ei ole syöpymää.

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Täytyy korjata itseään, saattaa V6:ssa ollakin paineputki etupuolella, mikäli tehostimen pumppu on myös etupuolella moottoria. Muistelin vain neloskoneisia malleja.

wabatus
Viestit: 64
Liittynyt: 01 Maalis 2008, 21:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja wabatus »

Tein 12mm hehkutetusta kupariputkesta uuden rikkoutuneen tilalle. Nyt toimii hyvin eikä näytä enään vuotovan mistään. Vanha putki oli alumiiniä ja ulkomitoltaan tasan 12mm.
waba

Vastaa Viestiin