Aluvanteiden pulttien momentit?
Valvoja: Moderators
Aluvanteiden pulttien momentit?
Tyhmä kysymys; mihin per**leen momenttiin aluvanteiden epäkeskopultit kannattaa kiristää 155:ssa? Tänään meinasi mennä hermot kun sain paskaksi kierteet kolmesta pultista. Huomenna sit motonettiin ja kierretapilla jengat kuntoon (siis autossa) ja taidan ostaa samalla momenttiavaimen jotta saan varmasti momentin kuntoon... Mutta kuinkas lujaa ne pitäisi vääntää?
Autossa on edellisten omistajien jäljiltä ollut joka vanteessa 3 epäkeskopulttia ja yksi lukkopultti (vanteissa 4x100 jako). Kierteet eivät varmastikaan oikein ole tykänneet tämmösestä ja nyt saan maksaa siitä. Niin ja minä siis ostin 4kpl uutta epäkeskopulttia tilanteen korjaamiseksi mutta operaatio hieman epäonnistui kun kolmessa on nyt entiset kierteet.
Autossa on edellisten omistajien jäljiltä ollut joka vanteessa 3 epäkeskopulttia ja yksi lukkopultti (vanteissa 4x100 jako). Kierteet eivät varmastikaan oikein ole tykänneet tämmösestä ja nyt saan maksaa siitä. Niin ja minä siis ostin 4kpl uutta epäkeskopulttia tilanteen korjaamiseksi mutta operaatio hieman epäonnistui kun kolmessa on nyt entiset kierteet.
- MiNkO^^
- Viestit: 869
- Liittynyt: 06 Huhti 2006, 13:03
- Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Saksalainen
Ex: Alfa Romeo 147 - Paikkakunta: Päijät-Häme
jos en nyt ihan väärin muista niin omaan autoon laitoin momentin 110Nm
ja kiinni ovat pysyneet ja helposti myös saa irtikin,mutta siihen en ihan varmuudella sanoo että päteekö sama momentti sitten epäkeskopultteihin

ja kiinni ovat pysyneet ja helposti myös saa irtikin,mutta siihen en ihan varmuudella sanoo että päteekö sama momentti sitten epäkeskopultteihin

Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.
Tarkennan hieman edellistä viestiäni; kaksi vanhaa epäkeskoa ja yksi uusi meni hajalle, ja niissä on sama nousu. Olen kyllä laittanut juurikin näitä pultteja kiinni ja auki aika monta kertaa ja aina on toiminut hyvin mutta nyt, jostain syystä, ne päättivät mennä hajalle. Mutta toisaalta, en omasta mielestäni ainakaan kovinkaan paljon edes vääntänyt joten voisiko nousu (1,25) sittenkin olla väärin?Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Onko niiden uusien pulttien kierteissä varmasti oikea nousu? Aika paljon saa olla pattia hihassa jos aikoo oikealle kierteelle menneestä pyöränpultista vääntää jengat sekaisin.
EDIT: ei se nousu kyllä sittenkään voi olla väärin, sillä kyllä minä olen saanut ne pultit ruuvattua ihan helposti käsipelillä ilman työkaluja loppuun asti renkaan ollessa poissa.
MiNkO^^: Kokeilen sitten tuolla momentilla, katsotaan miten käy

Eiköhän näillä eväillä pärjätä! Jos tämä epäkeskopulttien nysvääntyminen jatkuu vielä sen jälkeen kun olen vetänyt kierteet uudestaan tapilla ja laittanut oikeaan momenttiin avaimella niin sitten ei kyllä auta muu kuin heittää noi 4x100 vanteet lähimpään jorpakkoon.
Hieman jännittää lähteä ajamaan motonettiin kun takarenkaissa on vain kolme pulttia kiinni mutta eiköhän ne renkaat sen vähän reilu kymmenen kilometriä kiinni pysy.
Hieman jännittää lähteä ajamaan motonettiin kun takarenkaissa on vain kolme pulttia kiinni mutta eiköhän ne renkaat sen vähän reilu kymmenen kilometriä kiinni pysy.
Päivitys: kävin motonetissä, ostin kierretapin ja momenttiavaimen ja ajelin kotiin. Ottaessani renkaan pois huomasin, että pultit (3kpl) olivat kaikki tulikuumia... Eivät tainneet oikein tykätä rääkkäyksestä. No anyway, vedin kierretapilla kaikki kierteet läpi ja mielestäni tuli ihan hyvää jälkeä. Kokeilin vielä kierteiden toimivuutta ruuvaamalla pultit paikoilleen ilman rengasta ja kaikki menivät ihan sormilla vääntämällä tappiin asti. Sitten rengas kiinni ja momenttiavaimella kiristys ristiin. Hyvältä näytti sillä kolme pulttia neljästä oli jo kiristetty runsaaseen 100 newtoniin muttamutta neljäs sitten taas antoi periksi!
--> pultin jengat taas pashana
Nyt en kyllä enää itse jaksa väkertää näiden kanssa, taidan viedä suosiolla jonnekin pajalle jotta tämän saa kerralla kuntoon. Suosituksia Turun seudulla? Työkalutkin maksoivat jo sen mukavat 20+20+30e ja lopputulos yhtä tyhjän kanssa
--> pultin jengat taas pashana
Nyt en kyllä enää itse jaksa väkertää näiden kanssa, taidan viedä suosiolla jonnekin pajalle jotta tämän saa kerralla kuntoon. Suosituksia Turun seudulla? Työkalutkin maksoivat jo sen mukavat 20+20+30e ja lopputulos yhtä tyhjän kanssa

- MiNkO^^
- Viestit: 869
- Liittynyt: 06 Huhti 2006, 13:03
- Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Saksalainen
Ex: Alfa Romeo 147 - Paikkakunta: Päijät-Häme
korjaukseen menossa ehjät kierretapit olemassa odottaa vain asennustaMidi kirjoitti:Nyt äkkiä korjaamaan, on nimittäin tullut todistettua miten irtoaa rengas kun ei ole neljällä pultilla kiinni! Uskomatonta porukkaa kun uskaltaa ajella semmosella pommilla, tappaa vielä jonkun!
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Se että pultit oli tulikuumia ei kuulosta järkeenkäyvältä jos ne ei olleet tippumassa, eikä ne laahaa. Ainoa mikä tulee mieleen niin jarrulevy hehkui polttavana. Se että ne samat kierteet petti kuin ennenkin on normaalia, kierretappi ei korjaa kierteitä vaan poistaa väärään kohtaan menneen metallin. Jos pultista meni kierteet noin mitättömillä voimilla niin on valmistusvirhe.Poderoso kirjoitti:Päivitys: kävin motonetissä, ostin kierretapin ja momenttiavaimen ja ajelin kotiin. Ottaessani renkaan pois huomasin, että pultit (3kpl) olivat kaikki tulikuumia... Eivät tainneet oikein tykätä rääkkäyksestä. No anyway, vedin kierretapilla kaikki kierteet läpi ja mielestäni tuli ihan hyvää jälkeä. Kokeilin vielä kierteiden toimivuutta ruuvaamalla pultit paikoilleen ilman rengasta ja kaikki menivät ihan sormilla vääntämällä tappiin asti. Sitten rengas kiinni ja momenttiavaimella kiristys ristiin. Hyvältä näytti sillä kolme pulttia neljästä oli jo kiristetty runsaaseen 100 newtoniin muttamutta neljäs sitten taas antoi periksi!
--> pultin jengat taas pashana
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 
