Tulipas sopivasti sopiva topicci eteen... Vika on täysin erillainen, samoin oireet, mutta lopputulos sama-> ainoa toimiva jarru on käsijarru.
Eilen GFF:n ratapäivillä tuli ajettua useita kierroksia ja sitten yht´äkkiä tarunkurvin jarrutuksessa ei olekkaan muuta kuin käsijarru toiminnassa
Ok, käydäänpäs hieman tarkemmin asiaa läpi:
- Jarrutukseen tultaessa poljin oli kova kuin kivi ja ABS rupesi hakkaamaan. Nostin jalan jarrulta ja painoin uudestaan, sama juttu. Sitten vaan käsijarrulla takapyörät lukkoon ja auton keula kohti kävelytien alkua missä oli eniten tilaa ennen rengasvalleja.
- Heti auton pysähdyttyä penkalle, keula kohti harjun lakea, poljintuntuma palautui normaaliksi. Painoin koko ajan jarrua (ja kovaa)vaikka jarrutin myös käsijarrun avulla.
- Olen ajanut usein radalla ja tiedän mitä tapahtuu jos jarrunesteet kiehuu tai paloista irtoaa kitkapinta-> poljin muuttuu pehmeäksi ja menee syvemmälle/pohjaan.
- Ajoin aiemmin päivällä useampia kierroksia putkeen kovempaa ja jarrut toimivat aivan normaalisti.
- Nyt ajoin kaverini edellä useita kierroksia n. 90% nopeudella ja sitten tarkoituksena oli ajaa pari nopeaa ja tulla pois radalta. No, pääsin vain tarunkurviin... Kaverini tuli sen verraan kaukana, ettei nähnyt mitä tapahtui.
- Jarru eivät esittäneet mitään vastaavaa ennen eikä jälkeen päin.
Volkkareissa on tällaista ilmennyt, mutta vain silloin kun levy on märkä. Tähän auttaa jarrun helpottaminen ja uudestaan painettaessa jarrut ovat normaalit. Nyt tuostakaan ei ollut apua...
Olisikohan perä keventynyt jarrutuksen alussa sen verran, että toinen takapyörä olisi lukkiintunut ja tätä sitten ABS yritti korjata edellä kuvatuin seurauksin? Pitänee nypätä ABS:n sulake pois seuraavalla kerralla...
Ei ole tainnut tapahtua kenellekkään aikaisemmin?