kivoja jarruyllätyksiä?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

kivoja jarruyllätyksiä?

Viesti Kirjoittaja michael »

Olipa onnekas aamu tänään, lähestyin liikennevaloja ja jarruttaessa poljin painuikin sitten lattiaan ja hidastuvuus oli aika mietoa. Samalla tuli vihreät valot ja edellä oleva ehti alta pois. Tuossa risteyksessä osuu vihreisiin ehkä kerran kahdestakymmenestä. Jarruputki petti letkun liitännän tyvestä takaa vasemmalta.

Toinen onnenkantamoinen olikin sitten se, että olin matkalla jo muutenkin korjaamolle, eli lisävika ei sinänsä haittaa.

Kolmas uskomaton tuuri asiassa oli se, että olin menossa vaihdattamaan pakoputken, joten jarruputken vaihto ei olisi parempaan saumaan voinut osua. Jarruputkethan menee pakoputken alla.

Niin uskomaton tuuri, että pitäisiköhän koittaa myös lottoa tällä kierroksella. :crazyeyes:

Onko 156:n jarrut kellään muulla pettänyt näin totaalisesti? Itsellä oli eka kerta eläessäni ja toivottavasti viimeinen myös...

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Alfaowner forumilla on joku "ismopi" juttu näistä jarruputkien pettämisestä. Onneksi ei ole omalle kohdalle sattunut!
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Itse lukaisin kans jotain juttua näistä jarruputkista, muistaakseni siinä puhuttiin vain etuputkista, joiden ongelmakohta jää piiloon etulokarin taakse. Kokonaisuus on kai putki-letkuliitos+korikannatin ja kiinnitysklipsu. Mutta ilmeisesti nuo kohdat ovat herkkiä, joten kannattaa varmaan itse kunkin vilkaista varsinkin vanhemmissa vuosimalleissa aina kun mahdollista!

Muuten, miten voi olla että jarrut häviää kokonaan? Kaksipiirijarruthan on olleet jo puoli vuosisataa juuri tuon takia kaikissa autoissa?

alfdats
Viestit: 152
Liittynyt: 11 Syys 2003, 06:08
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja alfdats »

JiiTeeÄssä kirjoitti:Itse lukaisin kans jotain juttua näistä jarruputkista, muistaakseni siinä puhuttiin vain etuputkista, joiden ongelmakohta jää piiloon etulokarin taakse. Kokonaisuus on kai putki-letkuliitos+korikannatin ja kiinnitysklipsu. Mutta ilmeisesti nuo kohdat ovat herkkiä, joten kannattaa varmaan itse kunkin vilkaista varsinkin vanhemmissa vuosimalleissa aina kun mahdollista!

Muuten, miten voi olla että jarrut häviää kokonaan? Kaksipiirijarruthan on olleet jo puoli vuosisataa juuri tuon takia kaikissa autoissa?
Vaikka autoissa on ollut jo kauan kaksipiirijarrut toisen piirin katoaminen pienentää jarrutustehon aika pieneksi.
Toinen vieläkin merkittävämpi syy jarrujen katoamiseen kaksipiirijarruissa on se että kun toinen piiri pettää tulee esiin jarrupääsylinterin vuotava kumi jonka pitäisi jakaa ne jarrut kaksipiirisiksi.
Eli autossa on ollut usein jo monta vuotta todellisuudessa yksipiirijärjestelmä joka tulee esiin vasta kun toinen piiri pettää.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Mulla räjähti jarruputket takaata pari vuotta sitten koulun jarrudynossa. Italialaiset tekee jostain paskamateriaalista noi putket ja kevyt maalipinta päälle = ruostuu heti .

Mikseivät voi tehdä kuparista niinkuin useat muut valmistajat ?

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

mulla ei toistaiseksi ole ollut ongelmia jarruputkien tai letkujen keston kanssa. sen sijaan tuli todettua useempaan kertaan ettei motonetin paloilla tee mitään kovemmissa vauhdeissa.tunne oli sellanen että poljin voimaa lisätessä ei tullu muutosta ollenkaan pysähtymiseen.satulatkin oli juuri huolletut. ferodon palat on nykyään käytössä ja purevat tosi hyvin varsinkin muutaman kovan jarrutuksen jälkeen.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1683
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Tulipas sopivasti sopiva topicci eteen... Vika on täysin erillainen, samoin oireet, mutta lopputulos sama-> ainoa toimiva jarru on käsijarru.

Eilen GFF:n ratapäivillä tuli ajettua useita kierroksia ja sitten yht´äkkiä tarunkurvin jarrutuksessa ei olekkaan muuta kuin käsijarru toiminnassa :crazyeyes:

Ok, käydäänpäs hieman tarkemmin asiaa läpi:
- Jarrutukseen tultaessa poljin oli kova kuin kivi ja ABS rupesi hakkaamaan. Nostin jalan jarrulta ja painoin uudestaan, sama juttu. Sitten vaan käsijarrulla takapyörät lukkoon ja auton keula kohti kävelytien alkua missä oli eniten tilaa ennen rengasvalleja.
- Heti auton pysähdyttyä penkalle, keula kohti harjun lakea, poljintuntuma palautui normaaliksi. Painoin koko ajan jarrua (ja kovaa)vaikka jarrutin myös käsijarrun avulla.
- Olen ajanut usein radalla ja tiedän mitä tapahtuu jos jarrunesteet kiehuu tai paloista irtoaa kitkapinta-> poljin muuttuu pehmeäksi ja menee syvemmälle/pohjaan.
- Ajoin aiemmin päivällä useampia kierroksia putkeen kovempaa ja jarrut toimivat aivan normaalisti.
- Nyt ajoin kaverini edellä useita kierroksia n. 90% nopeudella ja sitten tarkoituksena oli ajaa pari nopeaa ja tulla pois radalta. No, pääsin vain tarunkurviin... Kaverini tuli sen verraan kaukana, ettei nähnyt mitä tapahtui.
- Jarru eivät esittäneet mitään vastaavaa ennen eikä jälkeen päin.

Volkkareissa on tällaista ilmennyt, mutta vain silloin kun levy on märkä. Tähän auttaa jarrun helpottaminen ja uudestaan painettaessa jarrut ovat normaalit. Nyt tuostakaan ei ollut apua...

Olisikohan perä keventynyt jarrutuksen alussa sen verran, että toinen takapyörä olisi lukkiintunut ja tätä sitten ABS yritti korjata edellä kuvatuin seurauksin? Pitänee nypätä ABS:n sulake pois seuraavalla kerralla...

Ei ole tainnut tapahtua kenellekkään aikaisemmin?
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Keltsi kirjoitti: Ok, käydäänpäs hieman tarkemmin asiaa läpi:
- Jarrutukseen tultaessa poljin oli kova kuin kivi ja ABS rupesi hakkaamaan.
Jonkun anturin signaali pätkäissyt hetkellisesti ja järjestelmä tulkinnut pyörän lukkiutuneen? Luulisi tosin ABS härövalon syttyvän melko nopeasti.
VMP

Vastaa Viestiin