156 kallistuminen oikealle kääntyessä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Turre
Viestit: 274
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03
156 SW 2.0 JTS -02
Kia Rio 1.2ISG LX -16
Ex:Mitsubishi Outlander 2.0 -07
Ex: 156 SW 1.8 TS -02
Paikkakunta: Salo

156 kallistuminen oikealle kääntyessä

Viesti Kirjoittaja Turre »

Italian ihme keksi uusia temppuja... Pari viikkoa sitten tuli lähdettyä vähän reippaammin risteyksestä oikealle ruuhkan sekaan, ilmeisesti siinä jotain sattui jotain kun heti sen jälkeen kun pelkääjän penkilläkin huomattiin että käyttäytyy vähän oudosti mutkassa oikealle kääntyessä, vaimo kommentoi muistaakseni että "ihan kuin ei rengas kääntyisi kunnolla tjsp". Joku kevyt naksahdus siinä kiihdyttäessä kuului etupäästä mutta on tietysti voinut olla kivi tai muuta ryönää tiellä. Mitään ylimääräisiä kolinoita yms ei sen jälkeen ole kuitenkaan kuulunut ja tiellä pysyy ihmeemmin venkoilematta - ainakin torikassi-vauhdeissa, ei ole muuta ajoa nyt ollut.

Ehdin nyt vähän tarkemmin testailemaan ilmiötä: oikealle kääntyessä nimenomaan kaasuttaessa, kuskin puolen etunurkka uppoaa kuin suohon. Melkoisen häijy tunne, vähän niinkuin tyhjän päälle astuisi / rengas kaatuisi alle. Vasemmalle kääntyessä ei vastaavaa ole - kallisteleehan tuo toki mutta paljon hillitymmin. Hidasteissa ei etupään niiauksessa ole minusta eroa, eikä käsin painelemallakaan huomaa. Rengaspaineet on tarkistettu ja kunnossa on. Kuskin puolen etupyörän otin irti (oli oma shownsa kun ei meinannut tämmöisen rimpulan elopaino riittää avaamaan pultteja auton oman rengasavaimen kanssa :roll:), kattelin ja heiluttelin eikä siellä mitään ainakaan meikäläisen silmään ilmiselvästi irti-poikki-rikki ollut eikä toisellakaan puolella sen kummempaa näkynyt tai tuntunut kun sinne kattelin ja rengasta heiluttelin.

Rengasjumpan jälkihiessä tuli semmoinen teoria mieleen että voisko pieleen menneet ohjauskulmat aiheuttaa tuommoista? Siis jos kuskin puolen etupyörä kääntyy paljon jyrkemmin kuin toinen niin normaalia enemmän painetta tulee sille puolelle ja niiaa siten syvempään. Vai meneekö nyt vaan ohjausgeometria ja jousituksen ym toiminta kilometrillä atk-nörtin käsityskyvyn yli? :D

Ideoita / teorioita / kommentteja? Jonkun sortin pajalle tuo täytyy viedä tutkittavaksi mutta mahtaako maksaa aikaa ja vaivaa käydä ensin tarkistamassa + säätämässä ne ohjauskulmat?

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Alatukivarren helat lopussa/väljät? raidetangonpää väljä? Silloin ainaki voi pyöränkulmat muuttua aikalailla, jos sopivasti välystä.
Viimeksi muokannut MP, 11 Syys 2009, 15:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MP

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Jousi poikki? Iskari kaputt?

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

jousi tai kallistuksenvakaaja/koiranluut?

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Terve,

jos noista ohjauskulmista yrittäisi kommentoida: sullahan oli ylätukivarret äskettäin vaihdettu? Lähinnä sitä haen, että käsittääkseni tukivarsien vaihdon yhteydessä pitäisi normaalisti kulmat aina säätää / tarkistaa, näin ainakin omalla luottokorjaamollani. Lieneekö hommasta mainintaa huoltolaskussa? Toisaalta jos tuo ilmeni äkillisesti vasta myöhemmin, niin ehkä ensisijaisesti voisi epäillä jotain muuta syytä. Samoin oman kokemuksen mukaan pielessä olevat kulmat saavat pahimmillaan auton tuntumaan rattikelkalta myös suoralla tiellä, mutta riippuu varmaan paljolti siitä millä tavalla ne ovat pielessä. En ole sen parempi tietäjä että osaisin tarkemmin kommentoida, eli en näillä kommenteilla kokonaan sulkisi pois tuota väärien ohjauskulmien vaikutusta. Ei ole kuitenkaan törmäilty kanttikiviin tms.?

Väljä raidetangonpää sai aikanaan myös Alfan tuntumaan elokuva-autolta (eli saa ohjata koko ajan suorallakin tiellä). Tuo pitäisi tuntua jos nostaa hieman autoa ylös ja ottaa renkaan etu- ja takalaidasta kiinni ja heiluttaa.

Lisää ideoita anyone?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Kääntyisin jo esitetylle iskari linjalle...

Kun otit renkaan pois, oliko iskari kostea? (saattanu vuotaa öljyt pihalle) ja satitko samalla silmäilemään onko se jousi poikki? se tosin kolisis koko ajan jos se olis katkennu.

painele sitä etukulmaa alas ja vertaile vastakaiseen puoleen.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Turre
Viestit: 274
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03
156 SW 2.0 JTS -02
Kia Rio 1.2ISG LX -16
Ex:Mitsubishi Outlander 2.0 -07
Ex: 156 SW 1.8 TS -02
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Turre »

^ Iskarit ja jouset tuossa toki ensimmäisenä mieleen tulee mutta kuten sanoin, etupäätä painelemalla eikä hidastetöyssyissä (kotoa ei pääse minnekään ajamatta n. viiden hidasteen yli) ei huomaa eroa puolien välillä. En ainakaan huomannut että iskari olis kosteakaan. Muuten ovat kyllä varmaan lähestymässä matkansa päätä, ulkonäöstä päätellen ei ole ihan äskettäin vaihdettu, tiedä vaikka olisivat alkuperäiset.

Eikä kolise, pauku, nitise eikä natisekaan (eikös noiden raidetankojen, koiranluiden ym väljyys yleensä ilmene (myös) jonkun sortin kolinoina?) Jos se niin tekisi, olisin jo ajanut jo enempiä miettimättä mutta tämmöisen haamuvaivan kanssa on jotenkin nuijaa mennä huoltoon: "no se kuskin puoli tuntuu jotenkin hutjakalta ja niiaa liikaa oikealle kaasuttaessa" :roll: Vaikka kaipa autokorjaamoillakin on totuttu perin epämääräisiin selityksiin, ammatin vuoksi tietokoneongelmia "riittävästi" kuulleena: ihmisten sepustukset vieraalta alalta on monesti ihan uskomattomia :D

^^ Juu ylätukivarret vaihdettiin eteen heinäkuussa. Ei ollut kuitissa mainintaa kulmien tarkistuksesta/säätämisestä, mutta ei tätä ilmiötä heti huollon jälkeen ollut - sen verran tuli pyöritettyä mutkateitä elokuussa että luulisi tuon huomanneen.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Ei se välttämättä juurikaan kolise, jos esim. raidetangonpää on väljä. Samoten alatukivarren helat jos on on pehmenneet.

Jos joku toinen kääntelee rattia edestaksin pikasen niin ota itse kiinni raidetangonpäästä renkaan takaa - tunnet jos siinä on välystä, ku se on sun käden sisällä. Alatukivarren helat on vähän hankalampi - melkein nosturilla tarkastettava. Alatukivarren pallonivelen tarkistamiseksi joudut tunkkaan renkaan ylös - jos klappia tuntuu ylä- ja alareuinasta rengasta heilutettaessa niin tod. näk vika siinä. Nuo kaikki vaikuttaa siihen, että käännettäsessä pyöränkulmat voi muuttu aaikalailla ja tuntuu kuin rengas kuin luiskahtaisi auton alle. Toki suuntavakavuuskin on heikompi, mutta kun se välys pikkuhiljaa lisääntyy nin sitä ei aina niin selvästi huomaa.

Kyllähän ne pajallaki pientä korvausta vastaan ettii missä vika.
MP

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Turre kirjoitti:^ Iskarit ja jouset ... Muuten ovat kyllä varmaan lähestymässä matkansa päätä, ulkonäöstä päätellen ei ole ihan äskettäin vaihdettu, tiedä vaikka olisivat alkuperäiset.
Hyvin todennäköisesti on alkuperäiset, mullakin on, tänään just pyöräytin 150 tkm mittariin. Viime katsastuksessa ainakin saivat vielä ihan tuoreen paperit. Eli ei niitä(kään) tarvitse solkenaan vaihtaa, mutta tietty jos se on "korkannut" ja vuotanut öljyt pihalle niin sitten se on tietysti selvä homma. Mutta tuo voi olla hankala todentaa, taas esimerkkinä, mulla oli 155:n takaiskari täysin kuollut (pummasi katsastuksessa testerissä), mutta päällepäin ihan kuiva ja painelemalla ei huomannut mitään, en minä, ei korjaaja, eikä katsastajakan osannut varmaksi sanoa onko se oikeasti rikki. Oli se.

- J

Avatar
Turre
Viestit: 274
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03
156 SW 2.0 JTS -02
Kia Rio 1.2ISG LX -16
Ex:Mitsubishi Outlander 2.0 -07
Ex: 156 SW 1.8 TS -02
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Turre »

Dodii... auto meni aamulla pajalle alustan tehotarkastukseen vihdoin viimein, papukaijamerkkejä jaossa: aksiaalinivelessä (alias raidetangon sisäpää käsittääkseni) väljää.

Iskareiden lukemat katsastuksessa oli ihan kohtuulliset mutta perstuntuma ei ole oikein samaa mieltä, ja pariin otteeseen kovemmalla tuulella on ollut suorastaan pelottava ajettava. Joten uusintaan koko iskarisetti, tietääpähän ainakin sen puolen olevan kunnossa... Takapää oli alkanut töyssyissä narskumaan jossain vaiheessa, olin melko varma että tukivarsia/puslia menee uusiksi mutta ei, siellä oli kuulemma vaan kiviä välissä. :lol:

Nyt vaan odotellaan ehtiikö saada viikonlopuksi auton alle. :?
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

saa olla todella loppu iskarit,että katsastuksessa jotain ilmenisi,siis niin huonossa hapessa,etten itse enää edes ajaisi niillä :roll:

Avatar
Turre
Viestit: 274
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03
156 SW 2.0 JTS -02
Kia Rio 1.2ISG LX -16
Ex:Mitsubishi Outlander 2.0 -07
Ex: 156 SW 1.8 TS -02
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Turre »

^ Tämän elämyksen jälkeen kyllä allekirjoitan... Katsastuksen iskaritestissä arvot oli siis edessä 68/66% ja takana 63/56%, jostain netistä kaivetun taulukon mukaan nuo piti olla varsin hyvät lukemat eikä tuo takapään 11% erokaan ole vissiin lähelläkään huomautusrajaa. Mietitytti vähän tuliko kuitenkin turhaan uusittua kun ihan halpaa lystiä se nyt ei ole, mutta nyt kun on uudet iskarit alla - juma mikä ero. :shock: Hidastetöyssyissä (joita täälläpäin on tusina sadalla metrillä) huomaa jo hyvin miten hillittömän paljon tiukemmin nappaa löysät pois, siitä voi sitten miettiä (vielä ei ole ehtinyt paljon kokeilemaan) millainen ero on maantienopeuksilla esim. sillan saumoissa.

No, oppia ikä kaikki, tiedänpä jättää katsastuksen raportin jatkossa omaan arvoonsa. :?
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Vastaa Viestiin