147 2.0 TS Selespeed vaihteisto-ongelma - neuvoja kaivataan!

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Alfukka
Viestit: 13
Liittynyt: 17 Syys 2009, 18:19

147 2.0 TS Selespeed vaihteisto-ongelma - neuvoja kaivataan!

Viesti Kirjoittaja Alfukka »

Tervehdys

Ajattelin kysäistä, josko täältä foorumilta löytyisi vinkkejä Alfaa kohdanneen ongelman taltuttamiseksi.

Kyseessä on vm. 2001, 120tkm ajettu 147 2.0 TS Selespeed ja ongelma on seuraavanlainen:

Selespeed vaihteisto on ruvennut toimimaan epäloogisesti ja kojetaulussa päällä olevaa vaihdetta ilmaiseva numero vilkkuui N, 1, 2 ja 3 vaihteilla.

Tuntuu siltä, kuin järjestelmä ei tietäisi mikä vaihde on sisässä. Esim. kun vaihdetaan ykköseltä kakkoselle saattaa kojetaulu väittää, että sisässä onkin nelonen, vaikka tosiassa kakkonen on sisässä. Sitten kun vaihtaa ylöspäin, järjestelmä vaihtaa omaa logiikkaansa seuraten suoraan vitoselle. Ongelma ilmenee etenkin koneen ollessa kylmänä ja liikuttaessa kaupunkiliikenteessä.

Välillä kojetaulun numerot saattavat myös ruveta tosissaa arpomaan mikä vaihde on päällä, eli numerot 1 - 5 rullaa edestakaisin, vaikka oikeasti on esim. kolmonen päällä.

Ongelma ilmenee myös startatessa, eli startatessa kojetaulu saattaa välkyttää joko N tai 1 -vaihdetta, eikä anna järjestelmän startata. Sitten kun pistää pakin päälle järjestelmä starttaa ja vaihtaa vapaalle normaalisti.

CITY-moodissa ei voi ajaa käytännössä ollenkaan, koska järjestelmä arpoo vaihdetta liikkeelle lähdettäessä ja pysähdyttäessä.

MEKAANISESTI tuntuu kuitenkin, että kaikki toimii. Eli kaikki vaihteet löytyy eikä mikään tipu pois päältä. Jos järjestelmä väittää nelosen olevan sisällä vaikka oikeasti on kakkonen, niin kolmonen tulee kyllä kun vaihtaa alaspäin. :roll:


Sitten tulee se verta kiehauttava osuus: käytin tänään auton huollossa Delta-Autossa. Siellä todettiin testerillä, että vaihteiston ohjaimen ja moottorinohjaimen välissä on CAN-väylävika. Tätä tutkittiin ja lopulta tinattiin uudet johdot ohjainten välille, jotta liittimien kosketushäiriöt yms. saatiin eliminoitua. Tämän operaation jälkeen testeri ei enää ilmoita sanottua väylävikaa, mutta OIREET EIVÄT POISTUNEET. Sama vika siis jatkuu.

Korjaajan mukaan tämä "viittaisi mekaaniseen vikaan, esim. vaihteiston siirtovivuston nahkeaan toimintaan". Ja tämä lysti maksoi tietenkin 376,20 euroa, ilman että vikaa edes löydettiin saati korjattiin!

:crazyeyes:

Kysymys kuuluu: mistä tuossa viassa oikeasti on kyse ja miten vian voi korjata? Paljonko se maksaa? Ja missä sen voisi korjauttaaa?


Vai otanko auton suoraan pois vakuutuksesta ja ajan takapihalle lasten leikkimökiksi?

Kiitokset jo etukäteen vastauksista.



Alfukka

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Ensinnäkin, missä oli moinen "korjaaja"? Varoita muitakin menemästä moiseen paikkaan.

edit... jaaha, Delta siis, kai tuo olisi pitänyt arvata

Minusta tuo on sähkövika. Jokin anturi, liitin tai piirin kanta pätkii. Tietääkseni SP vaihteiston elektroniikan pitäisi olla aika hyvin koottuna yhteen nippuun. Sähkömiehelle tuo pitäisi viedä.

Tilanne on vain ohgelmallinen sikäli, että korjaamolla pitäisi olla jotain tietoa Selespeedistä. Deltaa voi kokeilla, mutta konkurssi voi viedä viimeisenkin motiivin. Täälläkin suositellut Alfa pajat voisivat olla hyvä lähtökohta.

Avatar
pitkämies
Viestit: 2457
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Jotenkin tuntuis että vaihteiston ohjausyksikossä ois jotain mätää....luin jostain että akun kunnolla olisi merkitystä selespeedin toimintaan...ilmeisesti systeemi ajaa jonkinlaisen diagnostiikka-ohjelman jokaisen käynnistyksen yhteydessä ja alhainen akun jännite saattaa tällöin olla syynä "vikaviestien" lähtöön keskusyksikölle....Villi veikkaus tämä siis...tsekkaisin akun kunnon :silent:
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Tarvii näin alkuun todeta, että vaikka tämä foorumi on tiedoiltaan hyvin kattava, niin löytyy näihin aika yleisiin Selespeed-ongelmiin todella vähän neuvoja. Otappa siis tämän foorumin lisäksi suunta tänne: http://www.alfaowner.com/ . Sieltä löytyy yksi jos toinenkin topicki koskien Selen ongelmia.

Ja sitten aiheeseen. Minulla oli tuossa aiemmin vähän vastaavaa vikaa, eli vaihteet eivät toimineet loogisesti. Ongelma oli myös todella ärsyttävä ja vaikeutti jokapäiväistä ajamista todenteolla. Mulla siis parittomat vaihteet (1, 3, 5) toimivat hyvin vaihtelevalla menestyksellä. Vaihdettaessa vaikkapa kakkoselta kolmoselle, alkoi auto yht'äkkiä ikäänkuin miettimään jotain, vauhtikin hiukan laski ja sitten hetken kuluttua heitti loota nelosen pesään. Tuplanäpäytystä joutui käyttämään, jotta hypättiin suoraan parittoman vaihteen yli. Välillä kaikki vaihteet taas toimi moitteitta. Pari kertaa ajossa kone näytti nelosen olevan pesässä, vaikka oikeasti auto oli vapaalla. Siinä ehti jo pientä paniikkiakin iskeä, että sai jonkun vaihteen pesään keskellä liikennettä. Toisella kertaa joutui auton sammuttamaan muutamaksi minuutiksi. Onneksi tuolloin sain auton tien sivuun.

Otin akun pois päästäkseni käsiksi Selespeediin liittyviin osiin. Avasin kaikki liittimet ja laitoin puhdistussprayta. Vaihdelaatikon päällä oleva mokkula, joka arvatenkin siirtää vaihteita, piti myös sisällään antureita. Yhden anturin muovinen "runko" oli haljennut puolesta välistä ja liittimet olivat täynnä öljyä, paskaa yms. Tämä puhdistettiin kunnolla (runko vaihdetaan uuteen myöhemmin) ja sen jälkeen auto nippuun. 2½ viikkoa vaihteet ovat toimineet täysin moiteitta. Ärsyttävää, kun noin onnettoman pieni juttu vaikeuttaa ajamista todella paljon. Lisäksi vika ei varsinaisesti johdu Selespeedistä.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Epäilisin kanssa liitin vikaa.
Yleismittarilla sitä tuskin löytää, koska käyttämä jännite on niin pieni ja vika ehkä vain hetkellinen.

Yksi asia mikä tulee mieleen, koita ottaa akku irti pidemäksi aikaa. 1/2-1h

Ps: Onhan laatikon öljyt ok.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Alfukka
Viestit: 13
Liittynyt: 17 Syys 2009, 18:19

Viesti Kirjoittaja Alfukka »

Itsekin olen ajatellut, että kaiken järjen mukaan ja Delta-Auton sähläyksestä huolimatta kyseessä täytyy olla jonkin sortin sähkövika.

Laatikon öljyt on kunnossa, Deltassa olivat lisänneet vajaan desin seleniaa.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Millä selespeed tunnistaa, mikä vaihde on päällä? ehkä siellä on vikaa?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Alfukka
Viestit: 13
Liittynyt: 17 Syys 2009, 18:19

Viesti Kirjoittaja Alfukka »

No niin, pientä edistystä:

Tein perjantaina sellaisen toimenpiteen, että otin autosta akun irti ja latasin sitä yön yli. Seuraavana aamuna kun laitoin akun kiinni niin kas kummaa - vaihteisto pelaa. Pientä oireilua on kuitenkin edelleen havaittavissa, eli muutamaan otteeseen vaihteiston numeronäyttö on vilkuttanut 1 ja 2 vaihdetta, mutta vaihdot ovat silti tapahtuneet normaalisti.

Tänään kävin akkuhuollossa mittauttamassa akun ja mittareiden mukaan akku ja laturi olivat ok-kunnossa, mutta kuitenkin ihan pientä jännitehävikkiä oli havaittavissa. Laitatin sitten autoon uuden akun. Nyt vaihdot pelaavat edelleen, mutta vilkkuminen ei vieläkään hävinnyt. Akkuhuollon kanssa kun keskustelin, niin arveltiin, että kyse voisi olla viallisesta/huonosta liittimestä jossain, jolloin jännitteen vähänkin laskiessa pätkintä alkaa.

Nyt näyttäisi kuitenkin olevan aika todennäköistä, että kyse on sähköviasta.

Yritin edellisten viestien ohjeiden mukaisesti vähän etsiskellä ja puhdistaa liittimiä, mutta eihän siellä pääse mihinkään käsiksi purkamatta puolta konehuonetta. Ja kun ei oikein edes tiedä mitä etsisi. :lol:

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Alfukka kirjoitti:Yritin edellisten viestien ohjeiden mukaisesti vähän etsiskellä ja puhdistaa liittimiä, mutta eihän siellä pääse mihinkään käsiksi purkamatta puolta konehuonetta. Ja kun ei oikein edes tiedä mitä etsisi. :lol:
En tiedä 147:sta, mutta ainakaan 156:ssa ei tarvitse. Imusarjasta ilmansuodattimelle menevä putki pois ja akku telineineen. Tämän jälkeen pääsee kaikkeen oleelliseen käsiksi. Mokkulat kyllä eroavat jonkun verran ulkonäöltään konehuoneiden vakio-osiin ;)

karjuhani
Viestit: 4
Liittynyt: 19 Elo 2009, 13:05
Paikkakunta: Helsinki

147 Selespeed ongelma

Viesti Kirjoittaja karjuhani »

Morjens Alfukka!

Vaimokkeella juuri samanlainen 2001 147 2.0ltr TS Selespeed, ajettu noin
130tuh/km, ja juuri samanlaisilla oireilla kuin kuvailit siinä ekassa
viestissäsi. Kuitenkin sillä erolla, että alkoi ajaessa vilkuttaa R:rää
vaikka loota toimi normaalisti, sitten liikenneympyrän jälkeen kaasua
hieman löysättyä, pudotti vaihteen vapaalle, jolloin pysäytin sopivasti
kohdalle sattuneelle linja-autopysäkille, sammutin koneen jonka
jälkeen päälle ei mennyt kuin R. aikani keppiä renkuteltuani sain päälle
1:sen joka kuitenkin heti vaihtui näytössä 4:seen mutta liikkeelelähtö
kuitenkin oli noin perstuntumalla se ykkönen. Loota toimi ihan ok senjälkeen, mutta ajoin auton kuitenkin suoraan kotiin, ja siinä
se on seissyt nyt viikon, kun sattui sopivasti pieni reissu eurooppaan kohdalle. Onko autosi akun vaihdon jälkeen workkinut kunnolla?

Terkut, Karjuhani

Alfukka
Viestit: 13
Liittynyt: 17 Syys 2009, 18:19

Viesti Kirjoittaja Alfukka »

Tervehdys

Niin uskomatonta kuin se onkin, vaihdelaatikko-ongelma korjaantui lopullisesti akun vaihdolla. Takana on nyt n. 1500 kilometriä ilman minkäänlaista vaihteisto-ongelmaa - indikaattorivalo ei vilku ja kaikki toimii niinkuin pitääkin! Kyse mitä ilmeisemmin oli siis jollain tapaa viallisesta akusta, vaikkei akkumittaus osoittanutkaan kuin ihan minimaalista jännitevaihtelua. Alfan sielunelämä on siis vähintäänkin herkkää.

Delta-autossa olisivat halunneet seuraavaksi vaihtaa siirtovivuston ja hydrauliikkapaketin, koska heidän sähkömiehensä mielestä kyse oli selvästi mekaanisesta viasta..

:crazyeyes:

Onneksi tuli kokeiltua akun vaihtamista. Suurkiitokset kaikille täällä annetuista vinkeistä!

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Alfukka kirjoitti:Tervehdys

Niin uskomatonta kuin se onkin, vaihdelaatikko-ongelma korjaantui lopullisesti akun vaihdolla. Takana on nyt n. 1500 kilometriä ilman minkäänlaista vaihteisto-ongelmaa - indikaattorivalo ei vilku ja kaikki toimii niinkuin pitääkin! Kyse mitä ilmeisemmin oli siis jollain tapaa viallisesta akusta, vaikkei akkumittaus osoittanutkaan kuin ihan minimaalista jännitevaihtelua.
Onneksi tuli kokeiltua akun vaihtamista. Suurkiitokset kaikille täällä annetuista vinkeistä!
Aika uskallettua puhua vielä lopullisesta voitosta, mutta hyvä, jos vika poistui. Siellä on aikakin yksi rele ja hydraulipumppu, jotka voivat myös aiheuttaa samanlaisia oireita.

Selespeed on hieno vaihteisto käyttää, paljon edellä useita muita robottivaihteistoja - uudempiakin. Valitettavasti se ei vain ole aivan ongelmaton. Kahdella eri yksilöllä yhteensä 330 000 ajaneena tekisi jopa mieleni sanoa että se ei todellakaan ole ongelmaton. Ja Delta-auton olematon ongelmanratkaisuhalu/-taito ei tilannetta juurikaan helpottanut.

zarre
Viestit: 114
Liittynyt: 17 Kesä 2003, 14:47
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja zarre »

Laitoin albumiin kuvan potikasta, jolla sele tunnistaa siirtäjän asennon. Noita on robotissa kaksi kappaletta ja ovat kuluvia osia. > Ekaks aiheuttaa vaihdenäytön vikkumista, kun mykistyy täysin laatikko halpaantuu.

Tietenkään ei pidä unohtaa johdotusta ja liitoksia välillä ecu>potikka.
AUTO on kaunis kun se VOITTAA

Alfukka
Viestit: 13
Liittynyt: 17 Syys 2009, 18:19

Vika uusiutui

Viesti Kirjoittaja Alfukka »

Noniin, taas on ongelmia.

Elikkä edellisen viestini jälkeen ehdin ajaa kesäkuun alkuun asti ilman mitään ongelmia selen kanssa. Sitten alkoi taas sama oireilu kuin ensimmäisessä viestissä olen kuvaillut, ensin pikkuhiljaa ja sitten niin pahasti että ajamisesta ei meinaa tulla mitään.

Ja tietenkin viikko sen jälkeen kun autoon oli vaihdettu uudet takaiskarit + muut huollot ja katsastettu ja se oli tarkoitus ajaa autoliikkeeseen vaihtoon. :roll:

Nyt olen 4 päivää räplännyt konepellin alla, suihkutellut crc:tä liittiimiin, ottanut akun irti, ladannut akun... ja ei toimi. Akun lataaminen taas selvästi paransi tilannetta, mutta vaihteisto sekoilee edelleen.

Toimintaehdotuksia?

Ajattelin, että jos sitä nyt vielä kokeilisi taas uuttaa akkua kun ei se paljoa maksa, ja jos vika sillä poistuu niin hyvä niin - ja auto vaihtoon liikkeessä.

Itselläni on konstit lopussa ja mitään 3 tonnin aktuuaattoreita tuohon en enää ala tilailemaan, kun sitä rahaa ei saa ikinä takaisin.

Yksi vaihtoehto on tietysti myydä jollekin harrastajalle.

Näin viettävällä joenrantatontilla asuvana kyllä pyörii mielessä myös yksi kolmas vaihtoehto v-käyrän noustessa...


:evil:

Alfukka
Viestit: 13
Liittynyt: 17 Syys 2009, 18:19

Viesti Kirjoittaja Alfukka »

Tiedustelisin vielä, että onko kukaan foorumilainen vaihdattanut Selespeediin tuota aktuaattoria (engl. actuator, siis se Magneti Marellin hydro-elektrinen siirtovivustohässäkkä sensoreineen ja akkumulaattoreineen ym.) ja paljonko tuli kustannuksia osat + työt?

Ebay:sta bongailin, että brittiläinen Alfalusso myy uutta osaa n. 1500 euroon ja kunnostettua käyttettyä n. 800 eur.

Alfukka

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: Vika uusiutui

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Alfukka kirjoitti: autoon oli vaihdettu uudet takaiskarit + muut huollot ja katsastettu ja se oli tarkoitus ajaa autoliikkeeseen vaihtoon.
OT, mutta tätä logiikkaa ei voi ymmärtää....

Alfukka
Viestit: 13
Liittynyt: 17 Syys 2009, 18:19

Re: Vika uusiutui

Viesti Kirjoittaja Alfukka »

hjpp kirjoitti:OT, mutta tätä logiikkaa ei voi ymmärtää....
Niin siis katsastuksesta hylsy -> uudet takaiskarit, polttimoita, samalla rahalla öljynvaihto -> katsastuksesta läpi. Autoliikkeet kun ei oikeen katsastomattasta Alfasta ole kiinnostuneita.

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Kannattaisi tarkistaa se moottorin maadoitus. Varmaan sitä kautta maadoittaa sen vaihdelaatikonkin ja sen takia reagoi jännitevaihteluihin jos se on hapettunut.
Ainakin 166:sen 2.0 ts moottorista se löytyy kuskinpuolen eturenkaan takaa, minulla oli 1999 vuosimallissa hapettunut niin pahasti että ihan mitättömällä voimalla napsahti se kiinnitys pultti poikkki.
Tämän korjaaminen auttoi minulla pariinkin sähkövammaan...

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Jep, omankin kokemuksen mukaan Selespeedissä on jännite todella tärkeä asia. Akun vaihdolla korjaantui ensimmäisestä omistamastani yksilöstä ongelmat. Se ehkä ei kuitenkaan ole alkuperäinen vika vaan jossain on huono liitos ja sen takia vekotin on niin herkkä pienellä jännitteenlaskulle. Olen myös Alfadiagilla vilkaissut molempia sähkövikaisia yksilöitä ja Selespeed-ecu näytti jännitteeksi alle 12- 13V vaikka auto oli käynnissä. Moottorin ECU taas näyttää hieman korkeampaa jännitettä, joten jossain on häviötä matkalla. Olis tietty kiva jos joku toimivan Selespeedin omistava vois vilkaista Alfadiagilla millasta jännitettä selen ecu näyttää.

Nyt tässä nykyisessä on myös jotain mystistä sähkövikaa joka ilmenee tällä hetkellä niin että vaihteisto arpoo välillä city-moodin päälle vaikka nappia ei paina kukaan (olen itseasiassa katkaissut koko piuhan ECUn päästä). Aina jarrua painamalla city-mode lähtee pois tai menee päälle. Aivan kuten jarrupoljin toimisi city-kytkimenä. Kokeilin toisella Selespeed-ECUlla ja sillä en lukuisista kalibrointiyrityksistä huolimatta edes saanut vaihteita menemään sisälle auton ollessa käynnissä. Jos moottori ei käy, vaihteet menee sisään moitteetta eikä anna mitään vikakoodeja.

Yritin hieman paikantaa noita maadoituspisteitä, mutta en löytänyt kun sen yhden vaihteiston kyljestä Huoltokirjan mukaan pitäis jossain hanskalokeron tienoilla olla kojelaudan/sisustan maadoitus ja selespeed-ecu ois ymmärtääkseni tässä maadoituksessa. Tietääkö kukaan missä moinen maadoituspiste on?

Siellä selespeed-ecun luona (apukuskin jalkotilassa oikealla) on myös 2 liitintä joiden kautta valtaosa signaaleista menee, joten kannattaa nekin tarkastaa. Helpoiten pääsee liittimiin käsiksi kun irroittaa hanskalokeron. Myös siellä konetilassa sen Selespeed-hässäkän luona on liitin, jonka kanssa monilla on ollut ongelmia.

Selespeedin vikoja haettaessa on kyllä diagnostiikkatyökalu aivan ehdoton minimi. Ilman Alfadiagia tuskin olisin saanut näistä omistani hankinnoistani kumpaakaan toimimaan. Molemmat ostin rikkonaisina kun myyjä kyllästyi tuhoamaan rahaa tulosta tuottamattomaan vianhakuun merkkiliikkeiden kanssa.

Alfukka
Viestit: 13
Liittynyt: 17 Syys 2009, 18:19

Viesti Kirjoittaja Alfukka »

Noniin, sain toissapäivänä OBD-piuhan ja Alfa Diagin toimimaan (ei ollut muuten macilla ihan helppo homma..).

Nollasin moottorin eculta 2 virhekoodia ja selen eculta yhden (pump driver relay ja motor speed tms.). Sitten resetoin ecun self adaptive parametrit ja ajoin selen eculle bleed clutchin, depressurise accumulator ja EOL calibrationin.

Ja istu ja pala, ota ja purista, vaihteisto rupesi pelaamaan ja numeronäytön välkyntä hävisi - noin tunniksi.

...ja nyt ollaan sitten taas lähtöpisteessä.

Moottorin ecu näyttää akun jännitteeksi 12,5 - 13,5 V ja selen ecu 12,5 - 13 V.

Tuo pump driver relay on ilmeisesti se akun vieressä, moninapaliittimen kyljessä oleva rele?

Mitäköhän seuraavaksi yrittäisi?

Ai niin, ja samalla huomasin rikkinäisen lähivalojen korkeuden säädön ja nappasin siitä liittimen irti millä sai surinan lakkaamaan.

Avatar
pasinoffi
Viestit: 149
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 12:09
Car(s): 164 TS-89
164 TS-94
Giulietta TC-82
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja pasinoffi »

Jos tuota relettä herjaa niin itse ainakin aloittaisin siitä...? Onko lie pelkkä kosketus häiriö, tai sitten vaan rele vaihtoon.

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

pasinoffi kirjoitti:Jos tuota relettä herjaa niin itse ainakin aloittaisin siitä...? Onko lie pelkkä kosketus häiriö, tai sitten vaan rele vaihtoon.
Voi olla jopa että se rele on pelkästään hapettunut ja putsaamalla sen, jännitteet napsahtaa kohdilleen ja homma pelaa. Iso vika tuo ei voi olla jos tunnin verran on jopa normaalisti toiminut.
Ja jos rele on viallinen kannattaa uutta sitten kysellä autosähköliikkeistä, ei deltasta. Yleensä noita erilaisia releitä saa alle kympillä autosähköliikkeestä.

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Vaihteen vilkkuminen kertoo liian alhaisesta paineesta, joka voi johtua lopuillaan olevasta pumpusta, paineanturista tai releviasta (rele, liittimet jne).
Alhainen paine vaikuttaa toimintaan hiukan eri tavalla, riippuen paineen arvosta, se lopuksi estää kytkimen toiminnan kun on tarpeeksi alhainen.
Kannattaa viedä auto osaavaan korjaamoon, vaikka se kirpaisisikin, nimittäin se on ainoa oikea tapa!!! Ja niitä osaavia on ikävä kyllä vain ja ainoastaan jotkut Deltan pisteet, tosi harvat!

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Seppo taitaa olla delta-autolla töissä...

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Alfukka kirjoitti:Sitten resetoin ecun self adaptive parametrit
Mikäs ECU siinä olikaan (ME3.1?). Kuinka onnistuit resetoimaan ECUn self adaptive arvot? Siis puhutaanko moottorin ECUsta vai Selen?
Alfukka kirjoitti: Tuo pump driver relay on ilmeisesti se akun vieressä, moninapaliittimen kyljessä oleva rele?
Jep, Siinähän se akun vieressä (etupuolella) on. Ihan perusrele näyttäis olevan, joten tuskin kannattaa deltan puoleen kääntyä.
seppo kirjoitti: Vaihteen vilkkuminen kertoo liian alhaisesta paineesta, joka voi johtua lopuillaan olevasta pumpusta, paineanturista tai releviasta (rele, liittimet jne).
Selespeed-valon vilkkuminen voi kyllä kertoa ihan mistä tahansa muustakin viasta kuin paineviasta. Itselläni molemmissa yksilöissä paineet olleet ok ja silti vilkuttaa Selespeedin valoa kun tulee joku muu vikakoodi.

Hydrauliikkapainehan on helppo kattoa AlfaDiagilla. Pitäis ymmärtääkseni olla jotain 40-60baria ja jotain sellasta se on noissa omissa ollutkin. Molemmat vaihtaneet vaihteita täysin normaalisti.

Omaani taidan kokeilla vaihtaa akun seuraavaks kun on nyt muutaman kerran jättänyt auto starttaamatta ihan vaan sen takia kun oon pitäny muutaman minuutin kuskin ovea auki ennen käynnistämistä (pumppu käynnistyy heti kun oven avaa). Ei siis ihan huippukunnossa ole tuo akku..

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Vaihteen numeron vilkkuminen on eri asia kuin Selespeed-vikavalon vilkkuminen...

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

seppo kirjoitti:Vaihteen numeron vilkkuminen on eri asia kuin Selespeed-vikavalon vilkkuminen...
No joo, totta. Siellähän on vielä se oma valonsakin mikä palaa jos on joku aktiivinen vikakoodi. Mutta siis pointti oli ettei se vaihdenäytön vilkkuminen merkitse välttämättä alhaista painetta.

Taidan todellakin tänään mennä akkukauppaan kun jättänyt jo useamman kerran starttamaatta. Tuntuu todella nopeasti tuo pumppu vetävän akun tyhjäksi.

Vastaa Viestiin