Posahtanut sytytystulppa 155:ssa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Poderoso
Viestit: 70
Liittynyt: 16 Huhti 2008, 18:46
Paikkakunta: Turku

Posahtanut sytytystulppa 155:ssa

Viesti Kirjoittaja Poderoso »

Piti tuossa noin tunti sitten lähteä töihin autolla mutta en päässyt montaa sataa metriä ennen kuin moottorista alkoi kuulumaan todella ihmeellistä ja kovaa ääntä. Noh, kurvasin sit tietenkin takaisin parkkipaikalle ja avasin konepellin ja totesin että kolmos- tai nelossylinteristä vaikutti tulevan paineet pihalle. Avasin sen suojakannen ja tulos on tässä:

Kuva

Lisää kuvia löytyy täältä: http://notafront.org/~jacko/tulpat/

Ruuvimeisselillä tökin hieman tuota vasemmanpuoleista sytytystulppaa ja sen kanta liikkuikin ihan vapaasti vaikka itse tulppa oli kyllä kunnolla kiinni. Toisessa tulpanreiässähän (kuten kuvista näkyy) on aika reilusti öljyä, mutta tässä vasemmanpuoleisessa ei ollenkaan... Kyllä siinäkin sitä öljyä on ollut mutta nyt se onkin sitten ruiskittuna ympäri konetilaa :twisted: . Täytyy näköjään hankkia myös uusi tulpanhattu tai saisikohan tuommoisia pelkkiä kumeja yksittäiskappaleina jostain?

Kilometrejä tulpilla on takana yhtä paljon kuin itse autollakin (todennäköisesti, itse en ainakaan niitä ole vaihtanut) eli 178tkm. Eikös se vaihtoväli ollut juuri jotain 170tkm? Näin siinä sitten käy kun ei tee huoltoja ajallaan mutta kyllä kuitenkin nyt hieman potuttaa...

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Muistelisin vaihtoväliksi 100tkm, ei ole ihan mahdoton investointi :-D

Avatar
Poderoso
Viestit: 70
Liittynyt: 16 Huhti 2008, 18:46
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Poderoso »

Rolle kirjoitti:Muistelisin vaihtoväliksi 100tkm, ei ole ihan mahdoton investointi :-D
NGK:n tulpathan tämmöiseen peliin kannattaa laittaa?

http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :1686.html

Tuossa ainakin väitetään että menee kaikkiin 16V koneisiin, kai siinä sitten on ne 4 pientä ja 4 isoa tulppaa vaikka ei erikseen mainita.


Muttamutta taidan tässä samalla ottaa ja tiedustella kaikilta forumin käyttäjiltä (Turun seudulla) jos kellään sattuisi olemaan 1-2kpl kunnossa olevia ylimääräisiä käytettyjä tulppia? Niitä pieniä siis. Tarkoitus on kyllä uusia kaikki tulpat mutta auto pitäisi saada taas liikkeelle mahdollisimman nopeasti jotta voin ajaa sen Tampereelle seisontaan talveksi, ja seisontaan ei tarvita tuliteriä sytytystulppia :) .

Il Mostro
Viestit: 353
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
Car(s): GLC 300e
Coupe Fiat
9-3 Aero
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Il Mostro »

Tell me about it!

Ei tarvita vajaata pariasataa tonnia et tulpat paukkuu. Mulle kävi aikoinaan kesälomareissulla just samalla lailla, arvatenkin kaukana kotoa. Ja kilometrejä ei ollut takana kuitenkaan kuin muistaakseni noin puolet tosta vaihtovälistä :roll:

Avatar
Poderoso
Viestit: 70
Liittynyt: 16 Huhti 2008, 18:46
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Poderoso »

Pari kyssäriä olisi vielä:

Ensinnäkin, minulla on se Alfan alkuperäinen työkalu (16mm) sytytystulppien vaihtoon mutta mietin vielä että kannattaisikohan hankkia paremmat työkalut tuohon hommaan? Kun eihän tuohon Alfan omaan tekeleeseen saa edes räikkää/momenttiavainta kiinni ja ei muutenkaan vaikuta kovinkaan hyvältä. Ja ovatko molempien tulppien (pienen ja suuren) kannat se 16mm? Varmaan Motonetistä voisi löytyä sopiva avain...

Tässä vielä kuva siitä avaimesta sekä haljenneesta kumista ja pistokkeesta: http://notafront.org/~jacko/tulpat/02102009.jpg

Saako tuon oranssinruskean pistokkeen irti tuosta piuhasta vai täytyykö koko setti uusia piuhoineen päivineen??

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Pitäisi varmaan itsellekin laittaa "talviaikana tapahtuu" -listalle tulppien vaihto Twin Sparkiin. Kilometrit eivät vielä ole täynnä, mutta vuosia kertyy... Onko tuo AlfistiNetin pakettihinta OK?

Kai niitä tulppa-avaimia tarvitaan kahta kokoa ja K:n rintaäänellä todettuna työkalujen sopivuudessa/laadussa ei kannata tinkiä. Ei se minusta ole mikään tekijämiehen merkki, että vaihtaa tulpat Lethermanilla :-D

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Heikalta saa tulpat muutaman euron halvemmalla kuin tuo Alfisti.netin paketti (toimituskulujen kohdalla saattaa tulla vielä joku euro lisää säästöä).

En muista mitkä tulpat omassa 155 16V:ssä oli, mutta ainakin 147 ja 156 sparkkeihin käy kaikkiin samat tulpat (BKR6EKPA & PMR7A) paitsi ei 1.6 105 hv versioon, näin sen muistan joskus selvittäneeni. Kannattaa tarkistaa ohjekirjasta.

Alfred Romero
Viestit: 548
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Ja halpoja on :-D . Toiset tulpat 114 € ja toiset 107 €. 220 €. Mikä hinta se nyt tulpista on? Niitä on ihan sellaisiakin, jotka maksaa 12 € sarja :lol:
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

On kattos vähän eri vaihtoväli. Noilla kalliilla mennään 100tkm ;)

Tulppien vaatimuksetkin uusissa moottoreissa on vähän eri luokkaa kuin 80-luvulla.

Vastaa Viestiin