Giulietta 940

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja mutt »

matti_vuorio kirjoitti:-Onko se kastellu tulpat? Paina kaasupoljin ihan pohjaan ja starttaa joku 15-20s tulppien kuivaamiseksi. Testaa sen jälkeen uudestaan käynnistys?
Ei taida toimia enää toivomuspolkimien (sähköinen kaasu, ei vaijeria kaasuläpälle) aikana.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

On siinä se tulppien kuivaus toiminto. Viimetalvena pelasti pinteestä.

Edit. Siis kun startissa painetaan kaasu tietyn % arvon yläpuolelle tyyliin 95-100% niin se katkaisee ruiskutuksen kokonaan.

Avatar
Kertsu
Viestit: 842
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Car(s): Giulietta T-jet 2011
Paikkakunta: Kuopio

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Öljykorkki+lähiseutu oli öljyssä, mutta tikku näytti täyttä ja oli paikallaan. Korkkikin oli tiukasti kiinni, niin mistä lie sitten on ruikkinut.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^ Onko se tuoretta?
Monessa edellisessä autossa mulla tuo alue on saattanut olla melko öljyinen varmaan täytön yhteydessä tapahtuneiden missausten seurauksena.
Kuva

Avatar
Kertsu
Viestit: 842
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Car(s): Giulietta T-jet 2011
Paikkakunta: Kuopio

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Tuoreelta vaikutti, enkä nyt viime aikoina ole lisäillyt. Tosin eihän se korkki paikoillaan sillon edes ole ja siksi ihmetyttää miten se oli päältäkin öljyssä.

gaylord
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Heinä 2017, 09:02
Car(s): Giulietta -11
Linea -08

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja gaylord »

Onko kenelläkään kokemusta tai tietoa diesel giulietan laturin vaihdosta? Pajalla arvelivat olevan koko päivän homma, pahassa paikassa ja paljon purkamista.

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 139
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): -2011 Alfa Giulietta MA 170
Paikkakunta: Heinola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

Jaahas, tänään kauppareissulta kotiin tullessa kun löin takaluukun kiinni niin samalla hetkellä vasemmalta puolelta pimeni takavalo, siis se luukussa oleva. Ei toimi takavalo, sumuvalo eikä peruutusvalo ja tästä valittaa myös ajotietokone. Kaikki muut valot toimii normaalisti. Mikäköhän mahtaa olla vikana? Liittyykö näihin kuuluisiin takaluukun johtosarjoihin?

Avatar
Pele
Viestit: 2068
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pele »

Siltä tuo vaikuttaa. Pakkasen kovettamat johdot tuli tiensä päähän ja napsahti poikki. :roll:

Oscar-Papa
Viestit: 3
Liittynyt: 03 Helmi 2021, 17:35
Car(s): Alfa Romeo GTV 2.0 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Oscar-Papa »

Olin haaveillut Giuliettasta jo vuosia ja sen piti olla selkeä valinta ensimmäiseksi ”käyttöautoksi” nimenomaan 1.4 MA koneella varustettuna. Luettuani kymmeniä sivuja huohottimen jäätymisestä, multiair-yksikön rikkoutumisesta, potentiaalisesta ruosteherkkyydestä lokasuojan tienoilla, tehottomista ajovaloista, takaluukun ongelmista ja TCT-vaihteiston nykimisestä yms. vaivoista olen kuitenkin alkanut epäilemään, onko tästäkään käyttöautoksi (vrt. VW Golf / Audi A3) vai tulisiko siitä toinen ikuinen työmaa nykyisen kesäkäytössä olevan GTV:n rinnalle. Onko tilanne todella näin paha kun auto on kuitenkin vika- ja katsastustilastoissa pärjännyt varsin hyvin Alfan mittapuulla? Voiko näitä viimeisimpiä Suomeen tuotuja 2015-2016 aikakauden autoja valitsemalla välttyä edes osalta mainituista ongelmista? Lisäksi ihmettelen, miten koko maassa ei juurikaan näy 2016 jälkeisiä facelift-autoja?

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 139
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): -2011 Alfa Giulietta MA 170
Paikkakunta: Heinola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

^ Ensirekisteröinnit putosivat huimasti 2010-luvun loppua kohden: http://www.autowiki.fi/index.php/Alfa_R ... etta_(940)
Mitä tulee ajovaloihin, niin xenoneilla varustetuissa yksilöissä ei pitäisi olla ongelmaa valotehon suhteen. Manuaalivaihteisto taitaa olla melko varmatoiminen, ei ole se surullisenkuuluisa GM:n laatikko joka esim. Mitosta löytyy. Takaluukun ongelmat johtuvat heikosta johtosarjasta, ongelmia tulee käytön myötä johtojen hapertuessa ja lopulta katketessa. Omastani meni viime viikonloppuna toinen takavalo pois pelistä mitä todennäköisimmin juuri tästä syystä, korjaus varattu ensi viikolle ja maksaa reilun satasen. Kai niitä huonompiakin käyttöautoja löytyy, Giulietta ei ainakaan tylsimmästä päästä ole :)

Oscar-Papa
Viestit: 3
Liittynyt: 03 Helmi 2021, 17:35
Car(s): Alfa Romeo GTV 2.0 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Oscar-Papa »

Sehän siinä onkin kun nuo saksalaiset tuntuvat niin kuolettavan tylsiltä ja harmailta, eikä sellaista ikinä pysähdy kadunvarressa katsomaan. Toisaalta käytettävyys talvella on autossa ehdottomasti oltava sellainen, ettei hinauspalveluun tarvitsisi turvautua esim. viikon Lapin reissulla kovin suurella todennäköisyydellä. Nimenomaan nuo talviongelmat vaikuttaisivat olevan viestien perusteella niitä yleisimpiä, eikä valmistaja ilmeisesti ole onnistunut ongelmia korjaamaan myöhemmissäkään malleissa. No täytyy joka tapauksessa varmaan suorittaa viikonloppuna koeajoa kun tällä hetkellä näkyy olevan parissa paikassa myynnissä n. 5v ikäistä +50k ajettua yksilöä (tosin kaikki näistä nimenomaan TCT-laatikolla).

Avatar
Kertsu
Viestit: 842
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Car(s): Giulietta T-jet 2011
Paikkakunta: Kuopio

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Nojaa, kahdella työkaverilla pakkanen otti bemareista voiton mutta Giulietta se vaan porskuttaa. Ainoa ongelma kovilla pakkasilla ollut ettei radio lähde heti toimimaan.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

-27c, moottorin esilämmitys + TCT = huono kombo. Sekin kuulemma korjaantuu, kunhan vetää 10min breikin ja jatkaa matkaa.

Giuliettan suurin ongelma talvikeleissä on mataluus. Aivan heittämällä. Muuten en kyllä osaa autoa pelätä. Joo, johtosarjaa on rikki ollut omassanikin jo (kohta 89tkm ajettu '11) takaluukusta, mutta nää on nyt näitä.

aaiitee
Viestit: 344
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta MA 2011,191Hp-315Nm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Minulla on ollut takaluukun johto rikki 2x. Tapahtui kai 3v. välein, mutta korjaus alle 150€, ajettu n.85000km. Kerran etujousi poikki, ei juuri muuta. Jaa tuulilasi vaihdettiin kulumisen takia. Pidän luotettavana autona, vain Toyota ollut luotettavampi. Alfa on kuitenkin muuten parempi auto, kohtuullisen lämmin, aika kiva ajaa ja kulkee hyvin. Ostohinta 8v. sitten joku 16000€, en pidö pahana.
Auto on niin hyvässä kunnossa, että ei tule mieleenkään vaihtaa sitä.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 978
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS
Paikkakunta: Veikkola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

2011 MA TCT oli minulla 2.5 vuotta ja 60 tkm. Ainut viaksi lukemani tilanne oli kun laturi piti vaihtaa, eikä silloinkaan jääty tien päälle. Muuten oli tosi huoletonta ajoa. Talvella jännitti huohotin, mutta arpaonni suosi eikä ollut ongelmia.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Diesel Giulietta ollut mulla nyt kolmisen vuotta (50 tkm) ja talviautona en voi muuta kuin kehua. Lähtee käyntiin kelillä kuin kelillä kunhan akku on kunnossa. Lämpenee nopeasti ja kulkee luotettavasti.
Takaluukun johtosarjat vaihdettu itse, muuten menty määräaikaishuolloilla.
En missään nimessä odottaisi saman luokan luotettavuutta vastaavanlaisesta saksalaisesta, erikoisuutta, kauneutta ja ajettavuutta mainitsematta.
Kuva

sanctus
Viestit: 1053
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Tasan 2 vuotta ja 22 000 kilsan verran ollut nyt 75 000 ajettu vuoden 2016 MultiAir+TCT-Giulietta alla. Öljyjä, tulppia yms. romppeita lukuunottamatta mitään tosta ei oo vielä vaihdettu. En oo ajanut esim. tän päivän pakkasilla pitkää matkaa motarilla, joten mahd. huohottimen jäätymiset on vielä kokematta. Muutenkin 80 prossaa kilsoista on tullut ajettua Kehä I:n sisällä ja siitä suurin osa Helsingin ytimessä, joten en voi muuta tosta sanoa kuin, että nurkka-ajoon sopii hyvin ja lähtee valoista ihan reippaasti.

Avatar
tritonus
Viestit: 78
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja tritonus »

-10 170hv diesel itselläni. Kokemusta sangen ohkaisesti vielä, kun auton vasta syyskuussa hankin, mutta on hyvä talviautona.
Tuo radion mykistyminen tuli koettua kaikista kovimmilla pakkasilla, se hieman nauratti.
Akku on toistaiseksi kunnossa ja auto lähtee ilman lämmitystäkin nätisti käyntiin.
Tähän liittyen kuitenkin, jos akkua haluaa latailla c-tekillä, niin eikös ohje ole pitää se autossa kiinni, jotta sähköaivokin ymmärtää akkua ladattavan tjms syystä? Oliko tähän liittyen jotain muuta huomioitavaa?

Jaa, tulihan sitä heikohkoja talviominaisuuksia mieleen. Takaovien kahvojen alle pääsee lunta, joka lopulta muuttuu jääksi tai paakkuuntuu sinne muuten vaan, ja kahvan käyttäminen tuntuu ikävältä tai sitä ei viitsi käyttää ollenkaan. Olenkin avannut ovet sisäkautta jos tarve on ollut, onnistuuhan se niinkin.
Lisäksi tankinluukku näkys jäätyneen. Eka kerta tänä talvena, onneksi tankki on vielä puolessa enkä huomannut tuota esimerkiksi mittarilla. Vaikuttais jäätyneen reunoistaan eikä lukkomekanismistaan, ei liiku nimittäin mihkään.
Tää jälkimmäinen ei tosin ole vierasta saksalaisistakaan. Mieleeni muistuu eräs lauantaiyö Tebarin mittarilla taksi-Passatilla, kun yritin jäätynyttä luukkua saada sillä kuskin ovessa olevalla napilla auki, ja korkkihan on just vastakkaisessa kulmassa autoa...

Oscar-Papa
Viestit: 3
Liittynyt: 03 Helmi 2021, 17:35
Car(s): Alfa Romeo GTV 2.0 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Oscar-Papa »

sanctus kirjoitti:
04 Helmi 2021, 09:52
Tasan 2 vuotta ja 22 000 kilsan verran ollut nyt 75 000 ajettu vuoden 2016 MultiAir+TCT-Giulietta alla. Öljyjä, tulppia yms. romppeita lukuunottamatta mitään tosta ei oo vielä vaihdettu. En oo ajanut esim. tän päivän pakkasilla pitkää matkaa motarilla, joten mahd. huohottimen jäätymiset on vielä kokematta. Muutenkin 80 prossaa kilsoista on tullut ajettua Kehä I:n sisällä ja siitä suurin osa Helsingin ytimessä, joten en voi muuta tosta sanoa kuin, että nurkka-ajoon sopii hyvin ja lähtee valoista ihan reippaasti.
Oletko pitänyt autoa piuhan päässä tai hallissa vai käynnistellyt raakana vain pakkasillakin? Itse joutuisin todennäköisesti ainakin tämän talven ajan tyytymään kadunvarsipaikoitukseen kun asun myös Helsingin kantakaupungissa. Webaston jälkiasennusta autoon kuin autoon harkitsenkin tästä syystä vakavasti jos ja kun sitä ei löydy valmiiksi asennettuna. Olisikin kiinnostava kuulla kustannuksista ja toiminnasta jos joku on webaston omaan Giuliettaansa asennuttanut.

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Tuosta vastaus Giulietta-kuumeeseen:
https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/giulietta/11896700

On facelift, eli jonkinlainen infotainment tarjolla. Ei MA-huohotinongelmia (omassa meni uusiksi 50tkm, kyseessä oli FL MA -tct, asui KehäI sisällä sekin, mutta kävi usein kehäIII ulkopuolella). Frendillä ollut TBi-tct kesästä, ei mitään ongelmia, yksilö majailee Pasilassa. Toisella kaverilla taas T-Jet ollut vuosikausia, asuu sekin KehäI sisällä - ainoastaan jenkkakoneen jäätymisen kanssa talvella mutinoita. T-Jet itselläkin oli ns. varmista varmoin - johtosarja tosin poikki takaluukusta, mutta se kuuluu asiaan. Oman MA:n kanssa oli myös turbon ahtojen ongelmia, ne eivät koskaan selvinneet.

Summaten - jos QV tarjolla, kannattaa sellainen noukkia talteen! Jostain syystä tuntuu että siinä myös tct toimii fiksummin kuin ainakin omassa MA:ssa toimi, mukaanlukien 2 kpl MiToja suht vastaavalla tekniikalla.

RIPA
Viestit: 1137
Liittynyt: 12 Loka 2006, 15:12
Car(s): Giulietta 2,0 JTDm -12, ex-159 2,4 JTDm -06,ex-156 SW GTA -03, ex-156 SW 2,0 TS -01, ex- 156 2,0TS -00
Paikkakunta: Hattula

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja RIPA »

tritonus kirjoitti:
04 Helmi 2021, 10:23
-10 170hv diesel itselläni. Kokemusta sangen ohkaisesti vielä, kun auton vasta syyskuussa hankin, mutta on hyvä talviautona.
Tuo radion mykistyminen tuli koettua kaikista kovimmilla pakkasilla, se hieman nauratti.
Akku on toistaiseksi kunnossa ja auto lähtee ilman lämmitystäkin nätisti käyntiin.
Tähän liittyen kuitenkin, jos akkua haluaa latailla c-tekillä, niin eikös ohje ole pitää se autossa kiinni, jotta sähköaivokin ymmärtää akkua ladattavan tjms syystä? Oliko tähän liittyen jotain muuta huomioitavaa?

Jaa, tulihan sitä heikohkoja talviominaisuuksia mieleen. Takaovien kahvojen alle pääsee lunta, joka lopulta muuttuu jääksi tai paakkuuntuu sinne muuten vaan, ja kahvan käyttäminen tuntuu ikävältä tai sitä ei viitsi käyttää ollenkaan. Olenkin avannut ovet sisäkautta jos tarve on ollut, onnistuuhan se niinkin.
Lisäksi tankinluukku näkys jäätyneen. Eka kerta tänä talvena, onneksi tankki on vielä puolessa enkä huomannut tuota esimerkiksi mittarilla. Vaikuttais jäätyneen reunoistaan eikä lukkomekanismistaan, ei liiku nimittäin mihkään.
Tää jälkimmäinen ei tosin ole vierasta saksalaisistakaan. Mieleeni muistuu eräs lauantaiyö Tebarin mittarilla taksi-Passatilla, kun yritin jäätynyttä luukkua saada sillä kuskin ovessa olevalla napilla auki, ja korkkihan on just vastakkaisessa kulmassa autoa...
Mulla taas nyt parikin kertaa kunnon pakkasilla 140hv diesel jäänyt pihaan lämmityksestä huolimatta, ekan kerran jälkeen vaihdettiin löpösuodatin, mutta tänään n pari viikkoa myöhemmin ei n kolmen tunnin piuhassa olon jäleen kuin hörähtänyt pari kertaa. Jätin piuhaan ja ruokatunnilla kokeilemaan niin käyntiin että helähti, alkaakohan hehkut olla tiensä päässä ?

Tuon takaovien kahva ongelman allekirjoitan täysin.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Oscar-Papa kirjoitti:
03 Helmi 2021, 17:47
Luettuani kymmeniä sivuja huohottimen jäätymisestä...
Huohottimen jäätyminen uhkana lähinnä maantieajossa. Omat jäätymiset aina pitkän maantie/moottoritiesiivun jälkeen seuraavana aamuna. Nokkapeitto ja huohotinolion säännöllinen puhdistus varmaan vähentää riskiä, vaikkei kokonaan poista. 5 v./100 tkm aikana ei tarvinnut hinausautokyytiä kertaankaan, mutta 500X kanssa 1. talvena kahdesti. Seuraavaksi talveksi hommasin siihen rätin keulalle -> toimi. Giulietassa rättiä ei tullut kokeiltua.

TCT:llä ei aina vaihdot kylmänä aina ihan siistejä , mutta hyvä muistaa, että manuaalinkin hämmentäminen menee -25 kelissä voimailulajiksi. Olikohan kolme kertaa oma auto TCT:n osalta vikatilassa kovalla pakkasella. Aina reilun esilämmityksen ja lyhyen ajomatkan jälkeen. Aquatica jatkoi tänä talvena testejä ja vähän siltä näyttää, että esilämmityksen siivittämänä kun on äkkiä kone lämmin ja loota vielä kylmä, lastuaivo päättelee lootan lämpötila-anturin olevan rikki -> limp mode päälle. Tarttis nähdä mittaustiedot/vikakoodit, kun tilanne on päällä. Tämä siis voi olla riskinä, jos pellin alle tuupataan webasto.

Takaluukun ongelmat pääasiassa johtosarjan katkeamista. Marmorihintaa korjaukselle et halua kuulla, mutta nyrkkipaja ehjää nuo siedettävällä summalla.

Hyviin puoliin laittaisin rauhallisen käytöksen (c-segmentin töpöperäksi) liukkaalla (mitä jotkut kutsuvat tylsyydeksi), hyvä vetopito, sähkölämmittimetkin OK ja karvalakkeja lukuun ottamatta tuulilasin alareunassa lämmitys, mikä pitää pyyhkijät sulana, xenonit ovat tehokkaat ja kääntyvyys pelaa kuin ajatus. Tosin xenonien hiipuminen voi olla normaalia nopeampaa, tämä muistaakseni tuli jossain vertailussakin esiin ja myös oman auton valoissa teho väheni selvästi 100 tkm matkalla. Jäi kokeilematta, olisiko korjaantunut pelkällä polttimoiden uusimisella.

Vrt. nyt käsissä V60. TM valitsi 4-vetoversion vuoden 2016 talviautoksi. Ehkä siinä sitten ei lakkaa mm. peilien kääntö toimimasta 0 °C lämpötilassa (Guilietan pakkasraja -15 °C), tuulilasin tunnistimet eivät huurru varttitunnin ajon jälkeen, jos ei käsin säätele puhallusta isolle teholle ja tuulilasille, ja autoon pääsee sisälle ilman esilämmitystä webastolla. No, syksyllä kyllästin kaikki tiivisteet oikein kunnolla silikonilla, joten nyt saa räppänät auki myös alle 0°C lämpötilassa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 139
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): -2011 Alfa Giulietta MA 170
Paikkakunta: Heinola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

^ Omani menee ensi viikolla johtosarjan korjaukseen, hinta-arvioksi sain 120 e. Ei kuulosta kovin pahalta verrattuna siihen mitä merkkiliike saattaisi laskuttaa :-D

Vastaa Viestiin