Helmat
Valvoja: Moderators
Helmat
Moi!
En tiedä olenko oikealla palstalla,mutta kiinnostaisi tietää muiden kokemuksia 156:sen helmapeltien saumoista.Itselläni vajaan 1,5 vuoden sisällä sisällä maalattu 2kertaan ja taas hilseilee.Ammattimaalarilla ollut molemmilla kerroilla,ongelmapaikka kuulemma.Tekisikö hyvä autopeltiseppä yhdestä palasta ei olisi sauma ongelmaa,vai onko edes mahdollista?
En tiedä olenko oikealla palstalla,mutta kiinnostaisi tietää muiden kokemuksia 156:sen helmapeltien saumoista.Itselläni vajaan 1,5 vuoden sisällä sisällä maalattu 2kertaan ja taas hilseilee.Ammattimaalarilla ollut molemmilla kerroilla,ongelmapaikka kuulemma.Tekisikö hyvä autopeltiseppä yhdestä palasta ei olisi sauma ongelmaa,vai onko edes mahdollista?
- MiNkO^^
- Viestit: 869
- Liittynyt: 06 Huhti 2006, 13:03
- Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Saksalainen
Ex: Alfa Romeo 147 - Paikkakunta: Päijät-Häme
mitä olen lueskellut ja nähnyt valehtelemma jokaisessa 156 on tuo sama ongelma että joutuu maalailee uusiksi vain tämän takia että kivet hakkaa helmaan ja turmelee maalipinnan...tuskin kumminkaan ihan täysin väärässä ole tuon asian kanssa...tohon autopeltiseppään en osaa sanoa mitään
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Ehdottomasti paras ratkaisu on helmalevikkeet.
Tässä vähän omakohtaisia kokemuksia muista virityksistä:
Uudelleen maalaus:
Uusi maali ei tunnu kestävän senkään vertaa mitä vanha... Pahimmillaan ollut parin kuukauden sisällä reijillä ja ruosteessa.
Roiskeläpät:
Roiskeläpät eivät suojaa tarpeeksi. Hidastavat hieman tuota maalin kuoriutumista pois saumasta, mutta ei ehkäise sitä kokonaan.
Kiveniskuteippi
Vain lyhyen ajan ratkaisu. Firmani myy mm. kiveniskuteippiä joten sitä on tullut laitettua helmoihin useamman kerran tässä uudemmassa 156ssa. Pysyy nätisti muutaman kuukauden ja sitten irtoaa. Ongelmana on että saumaan pääsee vettä ja likaa teipin ohi ylä ja alakautta ja teippi alkaa repsottamaan ja lopulta irtoaa kokonaan.
Tässä vähän omakohtaisia kokemuksia muista virityksistä:
Uudelleen maalaus:
Uusi maali ei tunnu kestävän senkään vertaa mitä vanha... Pahimmillaan ollut parin kuukauden sisällä reijillä ja ruosteessa.
Roiskeläpät:
Roiskeläpät eivät suojaa tarpeeksi. Hidastavat hieman tuota maalin kuoriutumista pois saumasta, mutta ei ehkäise sitä kokonaan.
Kiveniskuteippi
Vain lyhyen ajan ratkaisu. Firmani myy mm. kiveniskuteippiä joten sitä on tullut laitettua helmoihin useamman kerran tässä uudemmassa 156ssa. Pysyy nätisti muutaman kuukauden ja sitten irtoaa. Ongelmana on että saumaan pääsee vettä ja likaa teipin ohi ylä ja alakautta ja teippi alkaa repsottamaan ja lopulta irtoaa kokonaan.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Pasi kirjoitti:
Roiskeläpät:
Roiskeläpät eivät suojaa tarpeeksi. Hidastavat hieman tuota maalin kuoriutumista pois saumasta, mutta ei ehkäise sitä kokonaan.
Varmasti suojaa kunhan laittaa riittävän kokoiset. Vakio läpistä ei ole mihinkään, A4 kokoiset laput vain kiinni siten että tulee kaaren "yli" jotta suojaa kunnolla helmoja ja kylkiä.
Tietysti isot läpät on monelle ulkonäkö kysymys, mutta näkisin että omalla kohdalla hyöty näistä läpistä on sen verran suuri, että aivan sama miltä näyttää... Hienommat ne on kuin mattapintaiset kyljet ja ruvella olevat helmat.
-
- Viestit: 384
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
- Car(s): Isolohko Ducato + V70
- Paikkakunta: Savitaipale
Näiden lappujen tulisi ulottua myös liki maahan asti, jotta ne suojaisivat helman takaosan sauman. Tällaisilla läpillä on vaan taipumus kadota jalkakäytävän tms. korokkeiden yli perutettaessa ja mutkissa läpät on heti kiinni tiessä.Nouko88 kirjoitti:Varmasti suojaa kunhan laittaa riittävän kokoiset. Vakio läpistä ei ole mihinkään, A4 kokoiset laput vain kiinni siten että tulee kaaren "yli" jotta suojaa kunnolla helmoja ja kylkiä.
Tietysti, jos ei koskaan tarvitse ajaa edes lyhyitä matkoja sorateillä tai hiekoitetuilla teillä, niin pelkät normaalia kookkaammat läpätkin voivat olla 156:ssa riittävä suojaus. Muuten kyllä maalit saumasta lähtee vaikka läpät tulisi metrin lokasuojasta ulos. Suosittelen helmojen asentamista yhdessä fiksun kokoisten läppien kanssa.
159:ssä helma on toteutettu kertaluokkaa fiksummin. Sekin tosin vaatii läppien lisäksi kiveniskuteipit takakaaren pullistukseen pysyäkseen siistinä ympärivuotisessa käytössä.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Ainakin, mulla kun kyselin helmojen asennust atäällä Oulun seudulla ois asennus ja maalaus ollu 500 enemmän ku normi maalaus ja hiekkapuhallus noiden helmojen hinnan lisäksi. En halunnu itte asentaa ja ruosteet piti saada helmoista pois joka tapauksessa.
Päädyin sitte hiekkapuhalluttaan ja maalauttaan vaan (kesällä). Maalin alle tuli myös joustava kiveniskumassa. Saa nähä kuinka se pysyy - tietty isot ja rumat roiskeläpät mallia Motonet tuli pistettyä samalla kertaa.
Ekassa 156sessa oli läpät j apaikkailin väillä itte sitä saumaa. Se pysy aika hyvässä kunnossa ku oli isohkot läpät. Ne Lesterin helmat on tietty siistin näköset, mutta 700 on luokkaa 10% mun auton hinnasta.
Päädyin sitte hiekkapuhalluttaan ja maalauttaan vaan (kesällä). Maalin alle tuli myös joustava kiveniskumassa. Saa nähä kuinka se pysyy - tietty isot ja rumat roiskeläpät mallia Motonet tuli pistettyä samalla kertaa.
Ekassa 156sessa oli läpät j apaikkailin väillä itte sitä saumaa. Se pysy aika hyvässä kunnossa ku oli isohkot läpät. Ne Lesterin helmat on tietty siistin näköset, mutta 700 on luokkaa 10% mun auton hinnasta.
MP
Re: Helmat
Kiitti neuvoista. Levikkeet ok,mutta arveluttaa,mitä ei näe jääkö alitajuntaan. Ruoste muhii ja voi hyvin,no ei ajatella tänään on perjantai ja palautukset tilillä.Viikonloppuja kaikille!Ransu kirjoitti:Moi!
En tiedä olenko oikealla palstalla,mutta kiinnostaisi tietää muiden kokemuksia 156:sen helmapeltien saumoista.Itselläni vajaan 1,5 vuoden sisällä sisällä maalattu 2kertaan ja taas hilseilee.Ammattimaalarilla ollut molemmilla kerroilla,ongelmapaikka kuulemma.Tekisikö hyvä autopeltiseppä yhdestä palasta ei olisi sauma ongelmaa,vai onko edes mahdollista?
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Omaan ja mml:n varttikutosten lestereihin viritettiin orkkisläpät suojaksi.
Homma on simppeli. Lätkät "halkaistaan" niin, että niistä irtoaa helmapeltiä vasten asettuva osa. Jäljelle jäävät läpyskät antaa sopivasti suojaa eikä näytä mitenkään pahalta. Tuon operaation jälkeen ne pitää vaan asentaa päinvastoin, eli vasen oikealle jne.
Homma on simppeli. Lätkät "halkaistaan" niin, että niistä irtoaa helmapeltiä vasten asettuva osa. Jäljelle jäävät läpyskät antaa sopivasti suojaa eikä näytä mitenkään pahalta. Tuon operaation jälkeen ne pitää vaan asentaa päinvastoin, eli vasen oikealle jne.
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Kaariin ei laitettu ruuveja, mutta helman läpi sisälokariin ruuvattiin about 25mm pitkät laippakantaruuvit. Ei ehkä siistein asennus, mutta ei se kyllä koskaan itseäni häirinnyt.
Pysyivät muuten hyvin kiinni noin. Turussa on kaikkiin hirmumarketteihin viritetty sellaiset n. 10x10cm metalliset hidasteet, joihin lätkät otti aina kiinni. Mitään irtoamista tai muutakaan vauriota ei silti syntynyt.
Pysyivät muuten hyvin kiinni noin. Turussa on kaikkiin hirmumarketteihin viritetty sellaiset n. 10x10cm metalliset hidasteet, joihin lätkät otti aina kiinni. Mitään irtoamista tai muutakaan vauriota ei silti syntynyt.