Jäähdytinneste (156)
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: 29 Heinä 2003, 20:48
- Paikkakunta: Oulu
Jäähdytinneste (156)
Miten muilla Alfisteilla jäähdytinnesteen pysyminen? Itse täytin auton jäähdytinnestesäiliön reilu 2 kk sitten ja nyt neste oli laskenut maksimista minimiin. Kaveri sanoi, että ainakin Wolsuissa se laskee aina minimin pintaan. Miten muilla 156:n omistajilla? Pysyykö nestemäärä maksimissa vai laskeeko minimi viivaan melko pian täytön jälkeen?
Alfa-Rome 156 2.0 TS -99
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Johonkin ne mullakin häipyy - olen ihmetellyt että kutistuuko neste/letkut kylmässä niin vahvasti. Menee nimittäin minimiin ja allekin. En ole nyt ihan viime aikoina pitänyt kirjaa että miten nopeasti ne katoaa. Jossain vaiheessa olen aina täyttänyt sen maksimiinsa siltä varalta että neste ei ole jossain systeemissä piilossa vaan oikeasti kadonnut taivaan tuuliin
Toissa talvena näkyi hangessa ihan selkeästi nestepisaroita siinä kohtaa missä auto oli ollut parkissa. Käytin huollossa jossa olivat kuulemma kiristäneet jotain klemmaria (tästä taisi jossain threadissa olla jo puhettakin). Seuraavana talvena sitä kiristettiin taas. Nyttemmin neste häviää sen verran hitaasti etten ole ihan varma vuotaako se vai minne se katoaa - nykyään ei ole nesteläikkiä maassa näkynyt, mutta toisaalta auto on päivät parkkitalossa ja yöt katoksessa joten ei sen alla ole luntakaan jossa ne näkyisivät.

Toissa talvena näkyi hangessa ihan selkeästi nestepisaroita siinä kohtaa missä auto oli ollut parkissa. Käytin huollossa jossa olivat kuulemma kiristäneet jotain klemmaria (tästä taisi jossain threadissa olla jo puhettakin). Seuraavana talvena sitä kiristettiin taas. Nyttemmin neste häviää sen verran hitaasti etten ole ihan varma vuotaako se vai minne se katoaa - nykyään ei ole nesteläikkiä maassa näkynyt, mutta toisaalta auto on päivät parkkitalossa ja yöt katoksessa joten ei sen alla ole luntakaan jossa ne näkyisivät.
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
En nyt ole varsinaisesti asiantuntija, mutta tietääkseni jäähdytys piiri on suljettu piiri ja sieltä ei pitäisi karata nesteet. Ainakin noissa vanhemmissa
Mulla karkas nesteet pikkuhiljaa kun oli toinen kansista haljennut eikä auton alla näkynyt minkäänlaisia lätäköitä. Tosin tuon kannen helkeaminen ei ole lienee kovin yleistä. Ja jos kannen tiiveisteet on mennyt niin silloinkaan ei taida tiputtaa nesteitä. Mutta tosiaan en ole asian tuntija, että toivottavasti tää on vain aiheetonta pelottelua.

33 P4 -91, Skoda Octavia 4x4 -04, Superb 4x4
-
- Viestit: 301
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Veikkailisn, että sulla sama kuin mulla oli eli vuotaa moottorinlämmittimen letkuliitoksesta. Kun sen sai kunnolla tiiviiksi niin ei oo tarvinnu lisäillä nestettä sitten viime talven. Kun mootori alämmitetään niin juuri se tahtoo löysyttää sen klemmariliitoksen. Kesällähän lämmitintä ei pahemmin käytetä.Curva Grande kirjoitti:Talvella saa lisäillä vähän väliä. Kesällä taas ei.
MP
-
- Viestit: 301
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07
Näin minäkin olen arvellut, mutta en ole saanut itseäni tarttumaan asiaan vielä neljässä vuodessa.MP kirjoitti:Veikkailisn, että sulla sama kuin mulla oli eli vuotaa moottorinlämmittimen letkuliitoksesta. Kun sen sai kunnolla tiiviiksi niin ei oo tarvinnu lisäillä nestettä sitten viime talven. Kun mootori alämmitetään niin juuri se tahtoo löysyttää sen klemmariliitoksen. Kesällähän lämmitintä ei pahemmin käytetä.Curva Grande kirjoitti:Talvella saa lisäillä vähän väliä. Kesällä taas ei.
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: 29 Heinä 2003, 20:48
- Paikkakunta: Oulu
Nostetaanpas tätä vanhaa ketjua esille...eli edellisen postauksen jälkeen autokin on jo vaihtunut JTS:ään, mutta nesteet ne vain katoilee tässä uudessakin. Ennen ne vähenivät sen verran hitaasti etten asiasta huolestunut, kun ne tuntuvat muillakin mystisesti vähenevän.
Mutta tänä talvena on katoaminen ollut nopeampaa, joten katsoin vähän tarkemmin että vuotaako siellä oikeasti joku. Ja vuotaahan siellä.
Eli tälläviisiin: kuva 1
Kuvassa punaisen nuolen kohdasta näkyy mistä nestettä vuotaa, siitä alaspäin lähtevä paksu putki nimittäin on kauttaaltaan tahriintunut ja pohjapanssarin päälläkin nestettä näkyy, ks. kuva 2.
Kiintoisasti sitä on pitkästi muuallakin - pitkin saumaa aina tuolla sinisen nuolen kohdalla saakka. Ja kotelon taustapuolella sama homma.
Noh, ensin ajattelin että kiristänpä noita klemmareita mitä näkyy. Vihreän nuolen kohdassa näkyvä klemmari kiristyy näppärästi 8mm avaimella, tosin ei se kyllä siitä kohtaa taida vuotaa.
Muut ovatkin eksoottisempaa sorttia. Ensin ihmettelin että minne hiivattiin on ylipäätään piilotettu kiristyskohta tuossa kuvan 2 klemmarissa. Sitten kun oikein vinosta kurkistaa, niin sehän on täällä eli mahdollisimman hankalasti letkun taustapuolella.
Muutenhan tuota voisi yrittää kiristää jos vain suinkin sormet yltävät, mutta kertokaas joku viisas minulle miten tuommoista klemmaria kiristetään? Samanlainen löytyy paisuntasäiliön vierestä - siinä on vähän niinkuin kaksi sisäkkäistä liparetta eikä mitään mihin voisi avaimen tai meisselin tunkea?
Ja entäpä yleensä ottaen - nestettä näyttäisi olevan vähän siellä täällä, joten liekö vika koko klemmarissa lainkaan? Muualta sitä ei kyllä ole alas valunut kuin tuon paksun putken kohdalta.
Nimim. kääntyisinkö sittenkin luottamuksella valtuutetun Alfahuollon puoleen
Mutta tänä talvena on katoaminen ollut nopeampaa, joten katsoin vähän tarkemmin että vuotaako siellä oikeasti joku. Ja vuotaahan siellä.
Eli tälläviisiin: kuva 1
Kuvassa punaisen nuolen kohdasta näkyy mistä nestettä vuotaa, siitä alaspäin lähtevä paksu putki nimittäin on kauttaaltaan tahriintunut ja pohjapanssarin päälläkin nestettä näkyy, ks. kuva 2.
Kiintoisasti sitä on pitkästi muuallakin - pitkin saumaa aina tuolla sinisen nuolen kohdalla saakka. Ja kotelon taustapuolella sama homma.
Noh, ensin ajattelin että kiristänpä noita klemmareita mitä näkyy. Vihreän nuolen kohdassa näkyvä klemmari kiristyy näppärästi 8mm avaimella, tosin ei se kyllä siitä kohtaa taida vuotaa.
Muut ovatkin eksoottisempaa sorttia. Ensin ihmettelin että minne hiivattiin on ylipäätään piilotettu kiristyskohta tuossa kuvan 2 klemmarissa. Sitten kun oikein vinosta kurkistaa, niin sehän on täällä eli mahdollisimman hankalasti letkun taustapuolella.
Muutenhan tuota voisi yrittää kiristää jos vain suinkin sormet yltävät, mutta kertokaas joku viisas minulle miten tuommoista klemmaria kiristetään? Samanlainen löytyy paisuntasäiliön vierestä - siinä on vähän niinkuin kaksi sisäkkäistä liparetta eikä mitään mihin voisi avaimen tai meisselin tunkea?
Ja entäpä yleensä ottaen - nestettä näyttäisi olevan vähän siellä täällä, joten liekö vika koko klemmarissa lainkaan? Muualta sitä ei kyllä ole alas valunut kuin tuon paksun putken kohdalta.
Nimim. kääntyisinkö sittenkin luottamuksella valtuutetun Alfahuollon puoleen

Käänny toki sinne D-A:n puoleen, sillä nekin tekisi kuin minä.
Eli vaihtaisin tilalle "kunnon" klemmarin, kun mielestäni tuota toista ei pysty edes kiristämään. Itsellä oli imusarjan kumit samoilla kiinni ja vaihdoin kaikki , kun kerran auki oli ja on huomattavasti helpompaa kiristellä ja löysäillä tuollaisilla perinteisillä klemmareilla.

Mikä oli lopputulos, oliko vika klemmareissa vai siinä paisuntasäiliön ja syylärin välissä olevassa muovikotelossa. Itselläni sama vika ja tuntuu olevan liikaa nestettä pitkin sen muovilootan saumaa ollakseen vika jossain muualla.sami_r kirjoitti: Ja entäpä yleensä ottaen - nestettä näyttäisi olevan vähän siellä täällä, joten liekö vika koko klemmarissa lainkaan? Muualta sitä ei kyllä ole alas valunut kuin tuon paksun putken kohdalta.
Ja josko joku kertoisi mikä sen laatikon (sami_r:n kuva 1) funktio on ja onko siinä ylipäänsä saumaa / tiivistettä / kiristysmahdollisuutta.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Siis tuo "laatikko" on jäähdytysjärjestelmän putki, joka lähtee koneen vasemmaltapuolelta, kulkee pakosarjanpäältä koneen oikealle puolelle missä nuo vuotavat letkunkiristimet ovat.
Hintaa muuten putkella Deltassa 158euroo. Projekti Alfa kaipaisi uutta, mutta toistaiseksi halvempi vaihtoehto hakusessa.
Hintaa muuten putkella Deltassa 158euroo. Projekti Alfa kaipaisi uutta, mutta toistaiseksi halvempi vaihtoehto hakusessa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Kyllä sinne se putki vaihdettiin. Maahantuoja tuli sen verran vastaan että maksoivat osan (kun oli takuuaika jo ummessa, takuun aikana olin asiasta joskus maininnut mutta se oli jäänyt puheelle että seuraillaan, eikä auton historiaan ollut tullut asiasta merkintää) ja minä maksoin työt.miksa kirjoitti: Mikä oli lopputulos, oliko vika klemmareissa vai siinä paisuntasäiliön ja syylärin välissä olevassa muovikotelossa. Itselläni sama vika ja tuntuu olevan liikaa nestettä pitkin sen muovilootan saumaa ollakseen vika jossain muualla.
Kannattaa vilkasta joskus syylärin ala-osaa sieltä flektien alta...itellä 148 mittarissa ja hikoillu nestettä reilusti ulos,vaikkei tippoina valukkaan.Kanavien väliset "syheröt"irtoilee hipaisemalla.Heikalta syyläri 220,mutta deltalla asennus 275e.. 

Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..
-
- Viestit: 95
- Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
- Car(s): 156 2.0 TS 1999
Moi
Mitenkään paremmuutta tuntematta toteaisin, että nesteiden katoaminen ei ole mikään sisäänrakennettu ominaisuus. Jäähdytysnetettä en ole joutunut koskaan lisäämään normaalien vaihtovälien aikana. Sama tuuri jatkuu tosin voitelupuolellakin: tavallinen Mobiloil pysyy sisällä niin hyvin, että litran varapänikkä ei ehdi yhdellä öljynvaihtovälillä tyhjentyä. Ehkä tässä on kysymys siitä, että Alfat ovat yksilöitä.
Mitenkään paremmuutta tuntematta toteaisin, että nesteiden katoaminen ei ole mikään sisäänrakennettu ominaisuus. Jäähdytysnetettä en ole joutunut koskaan lisäämään normaalien vaihtovälien aikana. Sama tuuri jatkuu tosin voitelupuolellakin: tavallinen Mobiloil pysyy sisällä niin hyvin, että litran varapänikkä ei ehdi yhdellä öljynvaihtovälillä tyhjentyä. Ehkä tässä on kysymys siitä, että Alfat ovat yksilöitä.
Itelläni 156 -99 Melkei 200 000 ajettu. Neste ei katoa mihinkään eikä syyläris ole hapristunut mihinkään... En tosin tiedä onko se joskus vaihdettu... Edellisen omistajan aikana ei ainaskaan... Mutta eikös kaikissa jäähdytys järjestelmissä nestettä "haihdu" jonkin verran??? Vai onko huhu puhetta???
Too fast to live, too young to die
Voi täyttää mutta kun se lämpenee niin ylimääräset tulee pois ja sittem katot määrän seuraavan kerran kylmänä niin varmasti on alle max merkin...Neste pitää täyttää aina kylmään moottoriin max-rajaan asti.
Siinä puolivälissä tai minimin yläpuolellla kun pitää niin pysyy määrä parhaiten vakiona, aina jostain vähän hikoilee että sitä kuluukin.
Fortelta löytyy aine joka oikeesti toimii jos jotain putsattavaa on, olen omin silmin nähnyt kun sillä aukesi yön yli liuotuksessa oleva Vw Transportterin lämmityslaitteen kenno joka oli täysin umpitukossa, meinaattin jo vaihtaa kenno mutta kokeiltiin kuitenkin Fortea ja se toimi.kehua mitään erityistä jäähdytysjärjestelmän puhdistusainesta. Olisi tarkoitus pikku pesut tehdä jossain välissä.
Forte on periaatteessa vain ammattikäyttöön mutta ainakin AD Varaosamaailma myy joitakin tuotteita myös siviileille.
http://www.tecalemit.fi/files/File/PDF/ ... rimaan.pdf
Jaahas, nyt olen reilu pari viikkoa seuraillut tilannetta eli johonkin se jäähdytinneste tuntuu häviävän. Auton alle ei kyllä mitään lätäkköä ole tullut parkissa. Säiliön korkin avatessa sinne on selvästi painetta muodostunut koska sihisee mukavasti. Moottoriöljy ei tosin vaahtoa, mutta voisiko syynä olla kannen tiiviste? Pitää kyllä hoitaa asia kuntoon piakkoin.
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Saattaa se neste hävitä vuotavan syylärinkin takia, vaikka mitään läikkää ei olisikaan auton alla. Paineen kerää, jos termari on kiinni, niin eihän se neste silloin siellä kennossa kulje.
Mielestni noita jäähdyttäjiä on 156:ssa jonkinverran vaihdeltu. (mitä täältä on lukenut)
Mielestni noita jäähdyttäjiä on 156:ssa jonkinverran vaihdeltu. (mitä täältä on lukenut)
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: 28 Huhti 2005, 21:27
- Paikkakunta: Helsinki