155 sisäpuhallin

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Tuumer
Viestit: 61
Liittynyt: 29 Loka 2005, 00:15
Paikkakunta: Espoo

155 sisäpuhallin

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

155:n kanssa ongelmana sisäilmapuhallin, tai oikeastaan tämä "automaattinen lämmönsäädin järjestelmä" joka ei käynnisty.

Valot napeille tulee, mutta puhallus tai muut eivät toimi. Sulakkeet, johdot yms perussetit on katsottu läpi. Puhaltimen moottori toimii jos sille syöttää virtaa suoraan.

Autossa ei siis ole ilmastointia vaan pelkästään tämä sisäpuhallusta hoitava automatiikka.

Olisiko apuja? Teki saman tempun n.5 vuotta sitten pidemmän seisotuksen jälkeen, mutta lähti toimimaan itsekseen. Nyt ei edes makuuttaminen lämpimässä tallissa ole auttanut. :roll:

Avatar
FatTony
Viestit: 72
Liittynyt: 26 Touko 2007, 09:57
Car(s): Giulia Veloce, Ex 159, 147, 155
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja FatTony »

Mulla oli sama vika pari vuotta sitten, syynä oli hiusmurtuma 50 ampeerin lankasulakkeessa joka löytyy ainakin v6:ssa muovisuojuksen sisältä jarrunestesäiliön vierestä. Tarkistin sen itse monta kertaa mutta oli niin hilkusti poikki ettei sitä paljaalla silmällä huomannut.
Speed is a virtue

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

tuleeko säätimille jännitettä? entä puhaltimelle? saako mikään maita? Entäs etuvastus? Löysiä liittimiä/hapettumaa? Kytkentäkaavio vois olla kova sana niin lähtis sen mukaan ettiin vikaa johdonmukaisesti.

Tuumer
Viestit: 61
Liittynyt: 29 Loka 2005, 00:15
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

FatTony kirjoitti:Mulla oli sama vika pari vuotta sitten, syynä oli hiusmurtuma 50 ampeerin lankasulakkeessa joka löytyy ainakin v6:ssa muovisuojuksen sisältä jarrunestesäiliön vierestä. Tarkistin sen itse monta kertaa mutta oli niin hilkusti poikki ettei sitä paljaalla silmällä huomannut.
Mittasin yleismittarin piipperillä että ko. sulake on ehjä.
Mittailin samalla sen sulakkeen liittimiä, eikä sinne näyttäisi tulevan virtaa ollenkaan! :? Ei sytytysvirta kytkettynä, eikä muutenkaan.
Johdot siitä sukeltaa suoraan johtosarjaan, näyttäisi menevän ratin alla olevaan sulakekeskukseen tai siihen toiseen suojuksen sisällä olevaan, tai sinnepäin. Siinä on aikamoinen liitin/johto -hässäkkä, toivottavasti vika on siellä... pitää tutkia lisää paremmalla ajalla.

Tuon 50A sulakkeen vieressä olevaan virranjakoblokkiin tulee sama jännite kuin akulla on.

Tuumer
Viestit: 61
Liittynyt: 29 Loka 2005, 00:15
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Caijo-Romeo kirjoitti:tuleeko säätimille jännitettä? entä puhaltimelle? saako mikään maita? Entäs etuvastus? Löysiä liittimiä/hapettumaa? Kytkentäkaavio vois olla kova sana niin lähtis sen mukaan ettiin vikaa johdonmukaisesti.
En vielä ehtinyt niitä mittailemaan, valot napeille tulee, mutta lienevät samassa kojelaudan valojen kanssa. Liittimiä kävin jo läpi, ei ainakaan vielä löytynyt vikaa sieltä.
Etuvastus lienee se alumiininen rivoitettu mötikkä puhaltimen vieressä, se josta menee syöttö puhaltimelle? Sinne ei virtaa tule, koska suoralla kytkennällä akusta puhallin toimii.

Vika tosiaan tuli taas seisonnan aikana, joten joku kontaktihäiriö lienee kyseessä.

Tuumer
Viestit: 61
Liittynyt: 29 Loka 2005, 00:15
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Joopa,ei pitäis yömyöhällä näitä tutkia... Eli kyllä se sille 50A sulakkeelle tulee virta, syöttö tulee juurikin siltä viereiseltä jakoboksilta... :oops:
Mittasin myös etuvastuksen, sinnekin tulee +12V.

Tietääkö kukaan mitä tuon etuvastuksen hajoaminen aiheuttaa näissä?

Yhdessä toisessa autossa sen hajoaminen aiheutti jatkuvan täysillä puhaltamisen vaikka virta ei ollut päällä!

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Luulis jos siä ei oo vastusta välissä eli lanka poikki niin virta ei kulje puhaltimelle. Paitsi sitten suurimmalla nopeudella, koska se tulee suoraan akulta. Kai se voi jotenki mennä sieltä oikoseenki ja pyöriä sit koko ajan. Näin kävi tutun 156ssa. Eli etuvastukselle tulee jännite. Tuleeko puhaltimellekin vielä jännite? Jos tulee niin sit on maa vika taikka puhallin entinen..

Tuumer
Viestit: 61
Liittynyt: 29 Loka 2005, 00:15
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Caijo-Romeo kirjoitti:Luulis jos siä ei oo vastusta välissä eli lanka poikki niin virta ei kulje puhaltimelle. Paitsi sitten suurimmalla nopeudella, koska se tulee suoraan akulta. Kai se voi jotenki mennä sieltä oikoseenki ja pyöriä sit koko ajan. Näin kävi tutun 156ssa. Eli etuvastukselle tulee jännite. Tuleeko puhaltimellekin vielä jännite? Jos tulee niin sit on maa vika taikka puhallin entinen..
Tossa mun autossa johdotus menee niin, että +12V tulee suoraan puhaltimelle (oranssi johto) ja siitä samasta liittimestä menee samanvärinen johto etuvastukselle.
Maa taasen menee suoraan etuvastukselle (musta johto), josta se lähtee eri navasta (sinisellä kaapelilla) puhaltimelle.
Eli etuvastuksessa on siis 3napainen liitin ja puhaltimessa kaksi napainen liitin. Toivottavasti tästä selvityksestä ottaa selvää.

Johdotus näyttää alkuperäiseltä, eikä johdotuksiin ole meidän 10vuoden omistusaikana ainakaan koskettu.

Uusi etuvastus Heikalla maksaa lähes 200€ ja toimitusaika on 3-4viikkoa joten eipä tuota viitsisi ihan vaan kokeilun vuoksi ostaa. :?
Löytyykö kenenkään varastoista käytettyä ko. osaa jolla voisi kokeilla?

Niin, ja tuo etuvastus näyttää siltä että se ei ole kovinkaan helposti purettavissa. Eikös sen vastuslangan voisi mitata yleismittarilla, mutta mitä arvoja sieltä suunnilleen pitäisi tulla?

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

jos sieltä löytyy luokkaa kilo/mega ohmeja niin sitten on entinen.aika pieni vastus pitäisi olla.33sen puhallin mene mykäksi pari kertaa aikoinaan.syynä ensin oli hapettunut maajohto kytkimen takana (johto oli turvonnut ja sisälsi sinistä jauhoa) ja sen jälkeen virtapiuhan liitin oli sen verran väljä/hapettunu ettei enää pelannu.eli kannattaa ne johdot kattoo sit hyvin.mittaus voi näyttää et maajohto maissa.todellisuus voi olla et siä on yks säie maissa.

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Mulla on juurikin samanlainen lämmityslaitos vanhemmassa 155:ssa ja siinä hyvin harvoin tapahtuvaan lakkoiluun on auttanut kopautus kojelautaan. Tuolloin on kyllä ollut myös nappuloiden valaistus pimeänä, joten tuskin on samasta vian aiheuttajasta kyse.

Onkohan tässä automaattilaitoksen vastuspaketissa lämpösulaketta? Tavanomaisella lämmityslaitteella varustetun 155:sen vastuspaketin rinnalla on lämpösulake (arvo jotain 160C), joka kerran oli kärähtänyt ja mykistänyt 1-3 puhallinnopeudet. Ulkoisesti vikaa ei lämpösulakkeesta huomannut, mutta irrallaan mitattaessa kärähtämisen huomasi, virta ei mennyt komponentin läpi. Uusi lämpösulake maksoi elektroniikkaliikkeessa 2-3€, jossa siinäkin oli varmasti katteet kohdallaan. Tämmöisestäluteesta on siis kyse. Jos tuollainen komponentti esivastuspaketista löytyy ja siinä on vikaa, ei kannata raksia vanhaa sulaketta irti aivan päistään, vaan jättää pätkät vanhaa johdinta paikoilleen, niin uusi sulake on helpompi kolvata niihin kiinni.

Jos Ylöjärven suunnalle on asiaa, niin voidaanhan noita vastuspaketteja toki ristiin kokeilla. Auto on jatkuvassa käytössä, joten lähettelemään en osaa rupea.

Tuumer
Viestit: 61
Liittynyt: 29 Loka 2005, 00:15
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Mittailin vastuksia tuosta vastuspaketista ja arvot mitä sain olivat luokkaa 120-170k ohmia. Eli särkihän se taitaa olla. :roll:

Tietääkö kukaan mitä tuo automaattinen lämmönsäätöjärjestelmä tekee jos tuo etuvastuspaketti on poissa pelistä? Lähteekö se "käyntiin" kuitenkin vai onko kokonaan mykkänä?

Auto on tosiaan vielä katsastamatta ja tässä on muutamia muitakin vikakohteita jotka kaipaavat huomiota, esim. takaluukkuun menevät johdot olivat aika kuluneet siitä kumisuojan alta, jotkut olivat jopa poikki.
Noh, jos sitä tänään olisi taas aikaa ropailla alfaa, eli: :drinking:

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Mulla oli tuo etuvastusregulaattorijännitteensäädin rikki aikoinaan 155:ssa (autossa AC), ja käyttäytyi juuri niinkuin sinullakin. Eli mikään nopeus ei toiminut, paneli ja valot kylläkin. Muistaakseni oli karvan alta 200 euroa Saksasta 5 vuotta sitten.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Saiko sitä vanhaa nutikkaa auki? Joku yleismallinen tehoelektroniikkasatiainen kun ei maksaisi juuri mitn.

Muistelisin kyllä hämärästi ettei olisi saanut.
- Epäkelpokeräilijä -

Tuumer
Viestit: 61
Liittynyt: 29 Loka 2005, 00:15
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Rasvis kirjoitti:Saiko sitä vanhaa nutikkaa auki? Joku yleismallinen tehoelektroniikkasatiainen kun ei maksaisi juuri mitn.

Muistelisin kyllä hämärästi ettei olisi saanut.
Kyllä saa. Mutta särkihän se samalla meni. :x

Muovikansi lähtee helposti irti, kulmissa on pienet tapit jotka pitää avata. Hoidin sen hienovaraisesti rälläkällä.
Kaikki mulle heti nyt asenne kuitenkin kostautui, koska piirilevyltä piti juottaa 6kpl liitoksia auki, ennenkuin se nousi pois paikaltaan. Irtijuotettavat kohdat näkyvät kuvassa.
Tätä en tietenkään tiennyt, vaikka arvasinkin, ennen kuin raotin piirilevyä sen verran että näin sinne sisään. Tämä taasen aiheutti sisällä olleen pienemmän levyn hajoamisen.

Sisältä ei ainakaan mun vajaavaisilla elektroniikka taidoilla löytynyt vian aiheuttajaa. :roll:

Onkos kenelläkään jäänyt tätä osaa hyllyyn, rikkinäisetkin käy... :lol:
Liitteet
P3010015 (Custom).JPG
piirilevyn takapuoli
(99.25 KiB) Tiedosto ladattu 1372 kertaa
P3010018 (Custom).JPG
jäähdytettävät komponentit
(97.71 KiB) Tiedosto ladattu 1372 kertaa
P3010002 (Custom).JPG
piirilevyn etupuoli ja auki juotetut liitokset
(71.76 KiB) Tiedosto ladattu 1372 kertaa

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Äkkipäätä veikkaisin syylliseksi jompaa kumpaa noista TIP142-merkityistä transistoreista. Nehän voisi laittaa ihan kokeeksi uusiksi kun eivät maksa juuri mitään verrattuna koko moukuran hintaan.

Johtaahan käämin kaverina olevat kärjet virtaa?
- Epäkelpokeräilijä -

Tuumer
Viestit: 61
Liittynyt: 29 Loka 2005, 00:15
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Rasvis kirjoitti:Äkkipäätä veikkaisin syylliseksi jompaa kumpaa noista TIP142-merkityistä transistoreista. Nehän voisi laittaa ihan kokeeksi uusiksi kun eivät maksa juuri mitään verrattuna koko moukuran hintaan.

Johtaahan käämin kaverina olevat kärjet virtaa?
Pitää vielä sitä mittailla, ainakin liikkuivat hereästi. Mutta tosiaan multa hajos toi pienempi piirilevy...
Liitteet
P3010015 (Custom).JPG
särki, voisiko vielä ehjätä?
(173.54 KiB) Tiedosto ladattu 1361 kertaa

Vastaa Viestiin