Murheita 156 2.5 V6:n kanssa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
juhpaj
Viestit: 2
Liittynyt: 17 Maalis 2010, 20:37
Paikkakunta: Siilinjärvi

Murheita 156 2.5 V6:n kanssa

Viesti Kirjoittaja juhpaj »

Suuri suru ja murhe kohtasi minua ja tytärtäni. Ostin taannoin kakkosautoksi Alfa Romeo 156 2.5 V6:n, jolla sitten opetin poikani ja tyttäreni harjoitusluvilla ajamaan. Poika on jo muuttanut kotoa, mutta tyttäreni on nyt ajelllut Alfalla aivan ihastuksissaan. Kunnes pari viikkoa sitten han soitti minulle itku kurkussa, että auto sammui yllättäen eikä suostu enää lähtemään käyntiin. Hinattiin auto tutulle korjaamollle ja diagnoosi oli, että jakopään hihna on jumittunut ja tehnyt tuohonsa.

Mitä tästä eteenpäin. Ko. korjaaja sanoi, että he eivät käytännössä pysty korjaamaan moottoria (ei ole tarvittavia erikoistyökaluja) tai vaihtamaan moottoria (tilat eivä mahdollista kunnolla). Mitä yleensäkään Alfan kanssa kannattaa tehdä? Kannattaako yrittää korjata moottoria vai kannattaako hankkia suosiolla toinen tilalle? Mistä kannattaa etsiä mottoria tai osia? Mistä löytyy sellainen luotettava taho, joka voisi homman tehdä Kuopion seudulla? Vai onko suosiolla vietävä kauemmaksi? Vai onko joku halukas ostamaan "raadon" (vm. -99).

Kuten viestistä on jo tähän mennessä käynyt ilmi, täällä kyselee aika lailla "kädetön", joten olisin enemmän kuin kiitollinen kaikista neuvoista asian suhteen.
JP

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

Se on vähän miten pahasti se moottori on mennyt.

eikös nimimerkillä "90" ollut myynnissö 24 tappinen V6 olisikohan se riittäväsi samanlainen.

Periaatteessa jos auto on vain sammunut ja sillä ei ole yritetty ajaa voi olla että venttiilit eivät ole vahigoittuneet ja pelkkä jakopään korjaus riittää, näin siis jos hyvä tuuri on. Pahin skenaario on se että hihna on porsinut vauhdissa siten että kaikki 24 venttiiliä on vääntynyt ja tärskyn seurauksena on vielä kampiakselin laakerit kärsineet, näinkään on tuskin käynyt. Venttiilit on melko hintavia isommissa määrissä hankittuna, kysele hintoja vaikka www.heikka.fi tai www.tmuukkonen.fi. Samalla voit kysyä mitä jakopään osat maksaa. Töineen voi olla että tonni menee tai kolme.

Auto pitäisi saada kuljetettua vaikka trailerilla johonkin osaavaan Alfaan erikoistuneeseen korjaamoon, itse en oikein tiedä muutakuin tuo Ähtävällä oleva ja eräs täällä Oulussa. Itäsuomessakin on ollut joku mutta en saa millään asiaa päähäni. Unohda merkkikorjamot, kallis työ, huono lopputulos. Tampereellakin on jokunen paikka.

Riippuu vähän Alfan kunnosta muuten että kannattaako korjata. V6 156:sta ei taida vielä sada ihan muutamalla tonnilla toista tilalle.

Niin kokemusta on sekä TS että V6 kansiremontista, nämä ovat näitä yllättäviä käyttökuluja, muutoin hyvässä ja edullisessa autossa.

Avatar
heus
Viestit: 59
Liittynyt: 24 Syys 2004, 02:13
Paikkakunta: lahti

.

Viesti Kirjoittaja heus »

laitettu pm..
*156 v6*

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

jeps kone on myynnissä mutta tuo kokonainen on 164 superista, osina löytyy kyllä sitten 156:n vastaava mutta on siis purettu osiin..

tuohon kannattanee katsella ehjä moottori jonka voi vaihtaa suorilta sinne keulalle..


http://www.varaosahaku.fi/ autopurkaamo fustilla tampereella yksi 155 tkm ajettu moottori.

http://www.autovahinkokeskus.fi/ tai täältä koko auto varaosiksi parikin V6:sta olisi tarjolla.

UHREG
Viestit: 45
Liittynyt: 06 Marras 2008, 15:30

Viesti Kirjoittaja UHREG »

Minä voisin myydä oman alffani kelpo hintaan jos et muuta keksi, leimalle menossa todennäköisesti lähipäivinä.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Itse hihnavaurio V6:sta korjaavana (viikonloppuna olisi tarkoitus kasata) täytyy sanoa että korjaaminen ei kannata. Tuommoisia -99 V6:sia saa ihan naurettavan halvalla. Itselläni on mennyt pelkästään osiin ja koneistuksiin vajaa 2000€. Työt pystyn tekemään itse, mutta jos joutuisi teettämään voisi hinta olla yli 3000€. Ehjiä autoja saa jo 4000€:lla.

Koko moottorin vaihto saattaisi olla ihan järkevä, jos löydät hyvän moottorin sopivaan hintaan.

Moottorin vaihto onnistuu hyvin monelta pajalta, ei ole mitenkään erityisen haastavaa.

Konevikasen 156 V6:sen arvo on noin 1000€. Siitä sitten laskemaan mikä tuntuu "järkevimmältä".

Pahoitteluni tapahtuneesta, ei ole mukavia juttuja.

Kuinkas paljon/kauan hihnalla oli ajettu?

juhpaj
Viestit: 2
Liittynyt: 17 Maalis 2010, 20:37
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja juhpaj »

Kiitokset vastauksista. Koneella on ajettu n. 170.000, mistä itse n. 50.0000. Hihna oli vaihdettu juuri ennen kuin ostin sen eli hihnalla ajettu vähän päälle 50.0000. Kuitit sun muut asiasta löytyi.

Avautan vielä kannen. Nimittäin kone sammui risteyksessä eikä vauhtia ollut juuri ollenkaan, joten toivon kipinä elää...

Vielä on hakusessa se alfoihin perehtynyt korjaaja Kuopion seudulta.
JP

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Avautan vielä kannen. Nimittäin kone sammui risteyksessä eikä vauhtia ollut juuri ollenkaan, joten toivon kipinä elää...

Iso juttu tosta kansien aukaisustakin tullee. Sylinteriputket kun on ns. kelluvat, niin niiden alapään tiivisteet olisi kannen aukaisun jälkeen vaihdettava. Oman Alfani kone on remontissa korjaamolla ja "projektiksi" se meni. Öljy pääsi jostain kannessa virtaamaan paisuntasäiliöön. Päätettiin ottaa kone pois ja samalla hoonata putket ja rengastaa uudelleen. Myös kytkin vaihdetaan samalla. Vaihtuupahan samalla tihkunut kampiakselin stefa. Rahallisesti hommassa ei kai ole kauheesti järkee. Paisi että tiedän tämän jälkeen missä kunnossa moottori ja kytkin on. 5 K€ vaihtoauto olisi tämän suhteen arvoitus.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

En kyllä ymmärrä mistä tuo uskomus että putkien o-renkaat olisi vaihdettava kansirempan takia..ei tarvitse..kunhan pitää huolta että konetta ei pyöritä yhtään ennen kuin on laitettu sylinteriputkille lukitukset.

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Ricambi kirjoitti:En kyllä ymmärrä mistä tuo uskomus että putkien o-renkaat olisi vaihdettava kansirempan takia..ei tarvitse..kunhan pitää huolta että konetta ei pyöritä yhtään ennen kuin on laitettu sylinteriputkille lukitukset.
Noin ne kumminkin korjaamolla sano. Eivät anna takuuta, ellei o-renkaita vaihdeta. Mikähän se olisi "viisainta" ?

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Sylinteriputkien o-renkaat on asettunut paikoilleen (puristukseen) ajan myötä ja jos putket ei pääse nousemaan niin o-rengas kyllä pysyy ehjänä, sitten voi olla riski jos putki vahingossa nousee (vaarana että o-rengas menee poikki).

Tuntuu hurjalta että kansien takia joutuisi koko koneen purkamaan. Onko tämä sitten korjaamon kanta asiaan että pitää avata kone... Edit..niin näkyy olevan kun luin vastauksesi tarkemmin ;O)... Ainakin Alfan korjaamomanuskoissa neuvotaan asentamaan putkille lukitukset jos kansi avataan ja mielestäni näillä ohjeilla pitäisi olla painoarvoa myös muille kuin "merkkiliike" korjaamoille.

Aika monta Alfaa läpikäyneenä ei ole koskaan ollut ongelmia siitä että vedet olisi mennyt öljyn sekaan joten ainakin itse suhtaudun asiaan aika levollisesti.. 8)

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Ainakin Alfan korjaamomanuskoissa neuvotaan asentamaan putkille lukitukset jos kansi avataan ja mielestäni näillä ohjeilla pitäisi olla painoarvoa myös muille kuin "merkkiliike" korjaamoille.
.........

Tuo tieto onkin mielenkiintoinen. Ainakin laskun maksun yhteydessä. :shock:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Korjaamo varmaan pelaa sillä ajatuksella että alatiivisteiden vaihdolla välttävät tilanteen jossa jonkun putken liikahtaessa päätyvät uudelleenavauksen maksumiehiksi.

Kertaalleen olen kaksitoistatappisen kannet irrottanut koskematta renkuloihin ja kyllä siinä pysyi öljyt ja vedet järjestyksessä. Ei ollut edes mitään lukitusta putkille, piti vain olla kohtuullisen varovainen ettei kampiakseli pyörähdä ja nosta putkia ylös.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Avk:lla taitaa olla muutama sopiva elinten luovuttaja tällä hetkellä. Toinen Oulussa 900 eurolla ja toinen Espoossa 1400 eurolla. Luulisi kummassakin olevan koneen kunnossa. Sitten vaan loput osat edullisesti myyntiin foorumille niin voi päästä todella kohtuullisilla kustannuksilla.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Visconti
Viestit: 146
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 16:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Visconti »

..tai samalla vähän isompaa tilalle, eikös jollakin täällä laitettu hajonneen kakspuolikkaan tilalle kolmelitranen, mitäköhän sille kuuluu?
Citroen DS5 + Victory Hammer S

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Visconti kirjoitti:..tai samalla vähän isompaa tilalle, eikös jollakin täällä laitettu hajonneen kakspuolikkaan tilalle kolmelitranen, mitäköhän sille kuuluu?
Olis tosiaan moisen vaihtotyön onnistumisesta mukava kuulla. Mitä katsastus sanoo asiaan. Maailmalta kai moottoreita saatavilla. Kuntohan sitten lie arpapeliä?

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Mikä v***n muutoskatsastus? :mrgreen:
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

jknracing kirjoitti:Mikä v***n muutoskatsastus? :mrgreen:
Niin... näkyykös se koneen kolmelitraisuus mitenkään päällepäin, eikös kaikki näkyvissä olevat osat ole ihan samat kuin 2.5:ssa, jos kone on se 166:n 24V... :wink:

Avatar
hamppi
Viestit: 746
Liittynyt: 21 Marras 2004, 04:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hamppi »

Visconti kirjoitti:eikös jollakin täällä laitettu hajonneen kakspuolikkaan tilalle kolmelitranen
Muistelisin, että ainakin jäsen carajillolla oli tuo kolme litranen pytty. Tiedä sitten onko enää ja löytyykö täältä muita omistajia.

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Tuollahan tosta moottorinvaihdosta oli juttua.

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=4327&highlight=
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Vastaa Viestiin