Rasvanipat takaisin

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
lato
Viestit: 137
Liittynyt: 29 Maalis 2008, 23:37

Rasvanipat takaisin

Viesti Kirjoittaja lato »

Neljäkymmentätuhatta ajetussa 916 - Spiderissäni katsastajalle ei kelvannut vasemman etualatukivarren pallonivel.
Hommasin uudet alatukivarret ja asensin palloniveliin rasvanipat ennen paikalleen asennusta. Uskoisin Alfani alatukivarsien pallojen kestävän maailman tappiin kunhan niitä joskus joku muistaa rasvata.
Ennen oli joka kylässä huoltoasema, siellä rasvamonttu ja kaikissa autossa n. kymmenen rasvanippaa, miksiköhän?
Tarvitaan 5mm. poranterä, 6mm. kierretappi +väännin, 6mm. rasvanippa ja nipan alle 6mm. prikka. Jos sinulla ei ole porakonetta, niin unohda koko juttu.
Vanha sananlasku. Parempi rasva pallossa, kun ilman, vai miten se meni.
t. Lasse T.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Viesti Kirjoittaja mutt »

Tarvikenivelistä pitää muutenkin aina muistaa katsoa kumien alle, suurimmassa osasta niistä ei rasvaa ole kuin nimeksi, joissakin ei ollenkaan. Ei ihme, että niitä saa vuosittain vaihdella. Rasvanippojen asennus on paikallaan monessakin autossa, joissakin on maahantuojatkin niitä laitelleet (mm. pösö 405:t aikoinaan.)

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Olen ihan samaa mieltä. 156:n yläpalloihin (kulutustavaraa) moiset onnistuu myös.

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Viesti Kirjoittaja katiska »

Tuota tuota. Ainakin noiden chevyjen nipallisissa ja kestovoidelluissa pallonivelissä on selkeä ero. Nipallisten nivelien palloissa on ns. rasvaurat joita pitki rasva pääsee pallon ohi - Kestovoidelluissa näitä ei ole.
Jos kestovoideltuun niveleen asentaa nipan ja antaa riittävasti rasvaa, paine ampuu pallon ulos nivelestä.
En tyytynyt tavanomaiseen.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

En kiellä etteikö nipasta olisi hyötyä, mutta uskon myös että jos pilkkua viilataan, ei semmoista saisi jälkeenpäin asentaa. Yksi reikä heikentää (ainakin perjaatteessa) alkuperäisen osan kestävyyttä ääritilanteissa.

lato
Viestit: 137
Liittynyt: 29 Maalis 2008, 23:37

Viesti Kirjoittaja lato »

Olet Epetzi oikeassa, että kaikki vaikuttaa kaikkeen. Olen ajellut erilaisilla rakkineilla yli kuusikymmentä vuotta, jos lasketaan mukaan se vihreä potkulauta, jonka varastin 4 vuotiaana paikallisesta osuuskaupasta vuonna 1948.
Voin kertoa sen, jos se jotain kiinnostaa.
Aikoinaan se pallo ui valuraudasta tehdyssä "montussa", ja sen pohjalla oli prässätty pelti, jonka keskellä oli nippa. Olen sitä mieltä, että se pallonivel on ollut samanlainen kymmeniä vuosia, ilman sitä nippaa.

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

reikä heikentää

Ei välttämättä.
Bertonen kisa "light" malliset jousilautaset reikiä täynnä, jäykemmät ainakin leimakonttorin mukaan - korvataan niillä sitten originaalit.
..ammattina autoslalom..

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Uskoisin Alfani alatukivarsien pallojen kestävän maailman tappiin kunhan niitä joskus joku muistaa rasvata.
Ei niissä rasvakaan paljon auta kun pallonivelen ympärillä saattaa olla muovinen pesä...näin on ainakin Passatin ylätukivarsissa.

Leikkaa vanhan varren nivelen ympärys halki ja kato millanen se on.. :wink:

Kunnon perinteisessä, kuten raskaassa kalustossa vieläkin, on metallia pallon ympärillä ja jousikuormitteinen pohjaosa joka poistaa pystysuuntasen tyhjän liikkeen välyksen ja niille on yleensä ilmoitettu jokin maksimiarvo mitä pystyvälys saa olla, esim 2mm kun raudalla vääntää ylös alas tai painaa isoilla pihdeillä...sivusuunnassa ei yleensä sallita yhtään.

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

kumimuumi kirjoitti:
reikä heikentää

Ei välttämättä.
Bertonen kisa "light" malliset jousilautaset reikiä täynnä, jäykemmät ainakin leimakonttorin mukaan - korvataan niillä sitten originaalit.
Joo ei heikennä.

Kerran Boeingillä yritetiin saada uutta siipeä kestämään. Ei kestänyt taivutustestiä. Silloin lattiatasolla työskentelevä suomalainen huusi, että tehkää rivi reikiä siihen, mistä katkeaa, niin ei katkea. Inssit oli kuulemma, että miten niin ei. Siihen suomalainen, että hän on ollut Serlalla tekemässä paskapaperia, eikä se siihen aikaan koskaan katkennut perforoinnin kohdalta.

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

kumimuumi kirjoitti:
reikä heikentää

Ei välttämättä.
Bertonen kisa "light" malliset jousilautaset reikiä täynnä, jäykemmät ainakin leimakonttorin mukaan - korvataan niillä sitten originaalit.
Pelkästään tekemällä reikä, osa heikkenee, aina.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Siirretty Kaikkea Alfasta-osastolle.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

jiiässä kirjoitti:
Uskoisin Alfani alatukivarsien pallojen kestävän maailman tappiin kunhan niitä joskus joku muistaa rasvata.
Ei niissä rasvakaan paljon auta kun pallonivelen ympärillä saattaa olla muovinen pesä...näin on ainakin Passatin ylätukivarsissa.

Leikkaa vanhan varren nivelen ympärys halki ja kato millanen se on.. :wink:

Kunnon perinteisessä, kuten raskaassa kalustossa vieläkin, on metallia pallon ympärillä ja jousikuormitteinen pohjaosa joka poistaa pystysuuntasen tyhjän liikkeen välyksen ja niille on yleensä ilmoitettu jokin maksimiarvo mitä pystyvälys saa olla, esim 2mm kun raudalla vääntää ylös alas tai painaa isoilla pihdeillä...sivusuunnassa ei yleensä sallita yhtään.
Eiks noissa vanhan kunnon ole pronssi "pesä"? juu jouset poistaa välyksen.Meidän pajassa sorvaillaan juuri noita ruostumattomasta teräksestä halkaisijaltaan isoimmat noin 400mm :) ja muistaakseni niihin tulee pronssista se sisäosa

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Viesti Kirjoittaja mutt »

katiska kirjoitti:Tuota tuota. Ainakin noiden chevyjen nipallisissa ja kestovoidelluissa pallonivelissä on selkeä ero. Nipallisten nivelien palloissa on ns. rasvaurat joita pitki rasva pääsee pallon ohi - Kestovoidelluissa näitä ei ole.
Jos kestovoideltuun niveleen asentaa nipan ja antaa riittävasti rasvaa, paine ampuu pallon ulos nivelestä.
Jos rasvan paine ampuu nivelen ulos, niin kyllä se lähtisi jo käytössäkin. :shock: Kyse on siitä, että loppuun kuluneen nivelen välykset saa pois tuollaisessa tapauksessa, kun rasva ei pääse puristumaan urien puuttuessa pallon ohi. Riittävän monta kertaa, kun nivel "korjataan" rasvaa lisäämällä, pallo yksinkertaisesti kuluu pesästään ulos. Niiden urien puuttuessa kun ei tule voitelua sinne yläpuolelle. Eli on siis ihan totta, että kaikkiin niveliin ei pidä mennä nippoja laittamaan, ei ainakaan sellaisiin, joissa kuorma on vetävää. Paras olisi, että olisi jonkinlaiset urat, joita pitkin rasva pääsee nivelen ympäri. Jos rasvaa nipan kautta lisätessä sitä ei missään vaiheessa ala pursuamaan kumen läpi, kannattaa nivel pistää kierrätykseen.

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

lato kirjoitti: Olen ajellut erilaisilla rakkineilla yli kuusikymmentä vuotta, jos lasketaan mukaan se vihreä potkulauta, jonka varastin 4 vuotiaana paikallisesta osuuskaupasta vuonna 1948.
Juu. Ei tarvii tulla räkänokat neuvomaan.. :-D
- Alfaholic -

Vastaa Viestiin