147:n mittaristo pimeänä moottori käynnissä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

147:n mittaristo pimeänä moottori käynnissä

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Keksiikö kukaan mikä piuha on irronnut vai onko sulake tai itse mittaristo mennyt? Oireet on omituiset: kun auton oven avaa mittaristoon tulee valo kuten normaalisti ja näkyy mm. kilometrilukemat. Valo sammuu jos odottaa jonkin aikaa niin kuin normaalistikin. Kuitenkin jos yrittää käynnistää eli laittaa sytytysvirran päälle niin valot sammuvat eikä mitään varoitusvaloja esimerkiksi tule näkyviin. Mittaristo pysyy täysin mykkänä vaikka auto käynnistyy ja käy ihan normaalisti. Myöskään ikkunoiden tai lämmityslaitteen kontrollit eivät toimi.

Aikani ihmettelin mutta kun ei ollut konetta mukana. Pitää huomenna kytkeä piuha kiinni vaikka tuskin tuosta siellä mitään virhekoodia löytyy.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Hidasväylä mykkänä, testeritarkastus kertoo syyn, joka on korjattava!

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Tarkoittanet hitaalla väylällä CAN-L väylää. Pitää tarkistaa etten ole rusikoinut pinnejä kun ECU oli välillä irti. ECU oli ohjelmoinnissa talvella ja harmittavasti en muista yhtään että kun laitoin sen takaisin toimiko mittaristo vai ei. Todennäköisesti toimi kun muistelen hämmästelleeni ulkolämpötila-arvona --- astetta, mikä taisi johtua siitä että sivupeili ei ollut kiinni.

Saattaahan se olla niissä väylän maadoituksissa tai oikeastaan missä vaan. Pitää toivoa että vikakoodit selittäisi jotain.

Googlailun tuloksena on myös löytynyt ratkaisuja, joissa on vain sulake mennyt satunnaisesti tai sitten tiettyä sulaketta irrottamalla on resetoitunut. Tuokin voisi olla mahdollista kun käynnistys eilen tapahtui liian tyhjällä akulla. Arvailuksi menee.

Sunnuntaina pitäisi olla Tammisaaressa sprintissä. Mittariston olisi hyvä toimia etten vahingossa aja liian kovaa ;) No, ehkä öljynpainevalokin olisi hyvä toimia.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Niinhän siinä oli käynyt kuten pelkäsinkin että olin taittanut ECU:n A-liittimessä pinnin 16. Pinni oli vielä ollut kosketuksissa pinnin 15 kanssa, joten jotain on voinut kärähtääkin. Pinnin sain suoristettua mutta ongelma ei varsinaisesti ratkennut. Nuo pinnit ovat joidenkin lähteiden mukaan kummatkin +12V, joten en tiedä olisiko vaikuttanut. Ranskalaisen huolto-oppaan mukaan nuo ovat ruokapinnejä ;) pin15=alimentation +30 permanent, ja pin16=alimentation +15 aprés contact (google suomentaa pysyvä ruoka ja kosketuksen jälkeinen ruoka, noista +30 ja +15 ei hajuakaan, ei ne ainakaan sekunteja ole... tuskin volttejakaan).

Kaikki sulakkeet on ehjät. Virhekoodeista ei sinänsä selvinnyt kuin tuo CAN-väylän kommunikointiongelma U1706. Lisäksi immobilizer jostain syystä näyttää taas aiheuttavan virhekoodia U1600. Moottori kyllä käynnistyy normaalisti.

Huomasin että kun painan konsolista keskuslukitusta ja avaan avaimen keskuslukituksen avauksella tulee lämmityslaite ja sen valot päälle noin 3 sekunniksi ja sitten sammuu joksikin epämääräiseksi ajaksi kunnes taas yrittää käynnistyä. Tämä jatkuu epämääräisellä intervallilla. Ihan niinkuin resetoituisi aina jonkin kommunikointiongelman tai väärän arvon vuoksi. Kun avaimen ottaa pois lukosta tämä arpominen jatkuu. Päävirta otettava pois että loppuu.

Pitää käydä kaikki maadoitukset läpi vielä tarkemmin.

Toivottavasti tätä ei pidä siirtää projektiosioon ;)
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Löytyihän se vika sitten parin illan puurtamisella. Loppujen lopuksi kaikki taittuneet pinnit jne. vain säikäyttivät turhaan. Vika oli lopulta sulakerasian takana olevan liittimen kosketushäiriö. Muun räpeltämisen yhteydessä olin kiskonut johdoista liittimen löysälle.

Joskus näinkin että mahdollisesta tonnin tai parin korjauksesta selviää pelkillä kipeillä polvilla ja rystysillä ;)
Alfaton ainakin hetkellisesti...

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Näin on, eli väyläjohdossa oli katkos heti keskusohjainlaitteen liittimessä, ei ihme että kaikki "mukavuustoiminnot" oli pimeänä! Onko tullut menestystä Alfalla kilparadoilla :)

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Näinhän se oli vikakoodienkin mukaan. Joutui vaan etsimään melko pitkään kun ensimmäistä kertaa juuri tällainen häiriö sattui kohdalle.

Tässä V1600-luokassahan on ollut ennen viime syksyä vähän niukasti osallistujia, joten joitain voittojakin on sen vuoksi kohdalle sattunut.

Viime kaudella rata-sm kisojen finaalissa oli jo 9 autoa (tosin lainasin autoa yhdelle kaverille tuohon kisaan) ja tälle vuodelle odotettavissa varsinainen läpimurto: 17 autoa ilmoittautunut sarjaan. Talouden tiukat ajat ja luokan tasainen kalusto ovat varmastikin suurimmat syyt suosion kasvuun. Koko kesän budjetti jää alle 5 tonniin vaikka ajan kaksi sarjaa: Rata-SM kisoissa V1600 Cup -sarjan ja Future-rallisprint sarjan. Jälkimmäinen alkaa sunnuntaina Tammisaaressa. Futuressa luokassa tosin ajaa vain 5 kuljettajaa + 2 nuorissa. Itse olen viimeksi tällä autolla ajanut viime heinäkuussa joten vähän kylmiltään pitää lähteä kisaan.

Radalla ajaa vähintään yksi toinenkin alfa 147 kuten viime kesänäkin ja todennäköisesti itseäni kovempaa. Itse en pääse ihan minimipainoon ja saattaa tämä ikäkin alkaa hieman rauhoittaa. Ratakisat alkavat 14.-15.5. (pe-la) Kemorasta, Vetelistä.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Vastaa Viestiin