156 mysteeri - mitä tapahtui?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
altair
Viestit: 64
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 15:53
Paikkakunta: Rusko

156 mysteeri - mitä tapahtui?

Viesti Kirjoittaja altair »

Eli, kulkupelinä 156 2,5 V6 -99 mittarissa 186000

Tapahtui seuraavaa;
Alkukeväästä kanssa-autoilija kolaroi alfasta puskurin, ja auto meni Delta-autoon puskurin vaihtoon. Samalla tilasin sitten myös laatikkoöljyn vaihdon. Autoon ei tehty kolarikorjauksessa muutakuin vaihdettiin puskuri ja oikaistiin puskurin ja syylarin välissä olevaan palkkiin tullut pieni vekki.

Kävin hakemassa auton pois, ja ihmettelin kun tuntui jotenkin että kytkinpoljin olisi painunut lähelle lattiaa, ja kääntynyt hieman vasemmalle. Noh, auto on minulle suhteellisen uusi, joten kuvittelin tämän johtuvan vain omasta mielikuvituksesta.

Kunnes: ihmettelin kun ei laatikkoöljyn vaihdosta ollut juurikaan mitään hyötyä, ja tuntui että varsinkin kylmänä pienet pykälät ja pakki meni helvetin huonosti silmään, ei rutissut, vaan ei vaan mennyt paikalleenkaan. Lisäksi tuntui että kytkimen sai runnoa aivan helvetin pohjaan että vapautti, mikä sekin tuntui oudolta.Vastavuoroisesti liikkeelle lähtiessä pienikin jalan nosto laittoi kytkimen kiinni.

Hämmästys kasvoi. Mieleen tuli kaikki vaihtoehdot aina unohtuneesta tai väärästä laatikkoöljyn määrästä (ei olisi deltassa ensimmäinen kerta...) siihen että kytkin on menossa. Yllä mainitsemani ilmiö oli häiritsevä varsinkin kylmällä koneella,mutta parani koneen lämmetessä.

Noh, viime tiistaina vein auton öljynvaihtoon, ja sama ilmiö tietysti jatkui. Hain auton iltapäivällä pois ja ihmettelin luistaako kytkin kun tuntui että ottaa ylhäällä kiinni. Vilkaisu polkimiin aiheutti melkoisen hämmästyksen:
Poljin pönöttää täsmälleen samassa asennossa kuin ostaessani auton, pykälät menee hienosti silmään, ja laatikko toimii kuin ihmisen mieli.
Huoltomies ei mistään mitään maininnut, eikä laskussakaan näkynyt mitään kytkimen roplauksesta.

Eli viisammat kertokaa:
-Mitä tapahtui?
-Kuka teki ja mitä?
-Jäikö tästä episodista kenties vahinkoa, kytkin hangannut itsekseen jne?

Aika ihmeissäni olen... :crazyeyes:

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Kannattaisi varmaan kysyä asiaa öljyt vaihtaneelta huoltomieheltä.
Jos hän ei mitään asiasta tiedä, niin kehoita menemään johonkin tv ohjelmaan. Hän omaa selvästi yliluonnollisia kykyjä. (vrt.ihmeparantajat) :-D

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Vois olla vuoto pää-, tai ehkä ennemminkin työsylinterissä? Ekassa 156v6:ssa oli vähän samaa vikaa, väilillä toimi ok, välillä poljin oli hervoton puoleen väliin saakka eikä pykälät menny päälle ilman rutinaa.

Avatar
altair
Viestit: 64
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 15:53
Paikkakunta: Rusko

Viesti Kirjoittaja altair »

toolman kirjoitti:Vois olla vuoto pää-, tai ehkä ennemminkin työsylinterissä? Ekassa 156v6:ssa oli vähän samaa vikaa, väilillä toimi ok, välillä poljin oli hervoton puoleen väliin saakka eikä pykälät menny päälle ilman rutinaa.
Se mikä sinänsä on mielenkiintosta on se, että poljin ei suinkaan ollut hervoton, toimi hemmetin napakasti, ainoa vaan että sai tosiaan runnoa täysin pohjaan asti,ennenkuin mitään tapahtui, ja kytkimessä ei tosiaan minkään muunlaista feelua tuntunut, eikä esiintynyt minkään näköistä rutinaa vaihtaessa. Mut hyvä vinkki tuo työsylinteri täytyy tutkailla ja tarkkailla asiaa.

Jep, tiedän että olisi hyvä selvittää huoltomieheltä, mutta tuollaisen laskun jälkeen mitä lykättiin en ole varma haluanko heidän kanssa vielä keskustella :-D noh, jottei nyt aiheutuis ylimääräistä mielipahaa en täällä mainostele mikä kyseinen liike oli...

Ja tokihan on aina olemassa se mahdollisuus, että mikäli työ tai pääsylinterissä on jotain vikaa, niin kaikki muutokset on vaan sattumalta osunu kohdalle kun auto on ollut pajalla. Kait sitä sattumiin saa uskoa, mutta mutta...

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Ihan samanlaiset oireet oli 164:ssä kun oli väljähtäny ja kulahtanut pääsylinteri. ;)

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Olisko tuonne kytkimeen päässy jostain syystä ilmaa kolarikorjauksen yhteydessä, joka nyt sitten on poistunut?
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Re: 156 mysteeri - mitä tapahtui?

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

altair kirjoitti: ...
varsinkin kylmänä pienet pykälät ja pakki meni helvetin huonosti silmään, ei rutissut, vaan ei vaan mennyt paikalleenkaan.
...
Yllä mainitsemani ilmiö oli häiritsevä varsinkin kylmällä koneella,mutta parani koneen lämmetessä.
Kuulostaa ihan tavanomaiselta, olen pitänyt tätä melkein Alfan ominaisuutena, kylmä vaihteisto on tukkoinen, lämpimänä toimii paremmin. Spiderin (5+R) vaihteiston pakki lienee sykronisoimaton(?), joten sen kanssa on taiteilua muutenkin...
altair kirjoitti: Eli viisammat kertokaa:
-Mitä tapahtui?
-Kuka teki ja mitä?
-Jäikö tästä episodista kenties vahinkoa, kytkin hangannut itsekseen jne?

Aika ihmeissäni olen... :crazyeyes:
Ahahaa.. Alfan temperamentti ja omituinen oikkuilu.. ei ole, katsos, Alfa mikään DIN-normitettu liukuhihnatuote, vaan Yksilö ja suuri Diiva :D

Avatar
altair
Viestit: 64
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 15:53
Paikkakunta: Rusko

Re: 156 mysteeri - mitä tapahtui?

Viesti Kirjoittaja altair »

Alfieri kirjoitti:
altair kirjoitti: ...
varsinkin kylmänä pienet pykälät ja pakki meni helvetin huonosti silmään, ei rutissut, vaan ei vaan mennyt paikalleenkaan.
...
Yllä mainitsemani ilmiö oli häiritsevä varsinkin kylmällä koneella,mutta parani koneen lämmetessä.
Kuulostaa ihan tavanomaiselta, olen pitänyt tätä melkein Alfan ominaisuutena, kylmä vaihteisto on tukkoinen, lämpimänä toimii paremmin. Spiderin (5+R) vaihteiston pakki lienee sykronisoimaton(?),

Ahahaa.. Alfan temperamentti ja omituinen oikkuilu.. ei ole, katsos, Alfa mikään DIN-normitettu liukuhihnatuote, vaan Yksilö ja suuri Diiva :D
Huvittavaa on myöskin se, että nyt öljynvaihdon jälkeen vaikka kuinka kylmä olisi, niin pykälät toimii hienosti...


Ei alfan temperamentti haittaa,lähinnä olisi mielihaluja hakea käsittämättömiä korvauksia Deltasta jos ovat jotain kolarikorjauksen yhteydessä murjoneet :wink:

Vastaa Viestiin