166 V6 käyntihäiriö

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

166 V6 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja MKT »

Ajattelin laittaa 166sen myyntiin ja samalla kun tilailin ajan jakopäänhilppeiden vaihtoon niin kertastartista tasainen tyhjäkäynti katosi. Lähtee hyvin käyntiin mutta hetken lämmettyään ja kierrosten laskeuduttua normaaliin tyhjäkäyntiin alkaa täristävä ja kevyesti aaltoileva käynti. Varvimittarista heiluntaa ei juuri näe mutta kone tärisee ja äänestä tuon huomaa. Heti kun avaa kaasua hetken niin pelaa normaalisti. Vetää kierroksilla hyvin. Eikä tietty sytytä vikakoodia.

Kävin siinä läpi 15tkm sitten vaihdetut tulpat ja tulpankolot. Kaikki ok. Testailin imuilmavuodot - ei löytynyt yhtään. Kokeilin vanhalla ilmamassamittarilla - ei vaikutusta. Yksi pytty kerrallaan pelistä poistaen voi todeta että mikään yksittäinen sylinteri ei aiheuta ongelmaa.

Nokkahihnahuolto tuli ja ajattelin että siinä samassa yhteydessä selviää. Vaan ei. Mitään vikaa ei löytynyt, kaikki toimii. Jakokin pitäisi olla nyt tarkistetusti kunnossa.

Pian tuon jälkeen etummaisen pakosarjaan tuli vuoto ja ajattelin että no siinähän se syy. Saa ilmaa joka sotkee happimittauksen ja siksi käy rikkaalla. Se on nyt korjattu ja vika ei poistunut. Vähitellen käyntihäiriö on siirtynyt myös tyhjäkäynnin ulkopuolelle. Satunnaisesti nykii tasakaasulla ajaen ja pätkii joskus vedätettäessäkin - vedossa on onttoja kohtia ja meinaa kuin tukehtua. Bensaa menee noin 1,5-kertaisesti normaaliin verrattuna. Välillä toimii normaalisti paitsi että tyhjäkäynti täristää ja on epätasainen. Kylmänä hetken toimii hyvin.

Uudestaan eri autosähköliikkeeseen ja kaikkien järjestelmien testaus. Lambda toimii ja säätää oikein, ilmamassamittari toimii, polttoaineen paineet ok, kaikki mittaukset ohjearvoissa. Ei ilmavuotoja. Ei mitään mitattavaa vikaa.

Arvailuja otetaan mielellään vastaan että mikä tämän aiheuttaa - tietty se että auto ei pitänyt siitä kun ajattelin sen myyntiin laittaa mutta lienee tässä jokin muukin....;-)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kuulostaa ihan ilmamassamittari vialta.
Uudestaan eri autosähköliikkeeseen ... ilmamassamittari toimii
Millähän todettu?
Kokeilin vanhalla ilmamassamittarilla - ei vaikutusta
Ja vanha toimii varmasti?

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Venttiili kantaa matalilla kierroksilla? Kierroksilla sitten toimii niinkuin pitää.

Tällainen arvaus...

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Epezi kirjoitti:Kuulostaa ihan ilmamassamittari vialta.
Uudestaan eri autosähköliikkeeseen ... ilmamassamittari toimii
Millähän todettu?
Kokeilin vanhalla ilmamassamittarilla - ei vaikutusta
Ja vanha toimii varmasti?
Tuota itsekin eniten epäilin. Kokeilin vanhalla jossa oli se vika että hyytyi ylemmillä kierroksilla (ja poltti tietty vikavaloakin). Alakierroksilla tuo anturi pelasi hyvin. Vaihdon jälkeen käynti tyhjäkäynnillä ei muuttunut mihinkään, sama täristys ja kierroksilla nykimistä tasakaasulla ja kiihdytettäessä. No vikavalo tietty syttyi tuolla mittarilla.

Hyvä kysymys että miten todettu. Ilmeisesti testerin kautta että mitatut arvot ovat säätöalueen sisällä.

Ilmamassamittarin johdon irroitus ei tee muuta kuin sytyttää vikavalon.

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

pjotrthegreat kirjoitti:Venttiili kantaa matalilla kierroksilla? Kierroksilla sitten toimii niinkuin pitää.

Tällainen arvaus...
Jos ongelma olisi se millä tämä alkoi eli tyhjäkäynnillä täristää niin se olisi voinut olla vaihtoehto. Ajattelin jopa sitä että toisen lohkon jako olisi heittänyt pykälällä. Nyt kun vika laajeni tasakaasulla ajamisen ja jopa kiihdytyksessä tuntuviin "onttoihin" kohtiin niin en veikkaisi tuon puolesta.

Mahtaakohan se putkisto siltikin vuotaa jostain ennen lambdaa....

Avatar
Rölli ja metsänhenki
Viestit: 385
Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
Paikkakunta: Hyvinkää

166

Viesti Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki »

Aikoinaan kun meillä oli 166:nen niin se teki suunnilleen samalla lailla. Ja vika paheni koko ajan. Vikaa etsittiin jopa Boschin kouluttajan toimesta, onnistumatta. Pakokaasut olivat niin kuumat, että hemmo pelkäs pakoputkiston sulavan. No loppujen lopuksi yksi alfamestari Järvenpäästä keksi pistää piirtävän ilmamassamittarin mittauksen, laite siis piirtää mittauskäyrää siitä kuinka mittari toimii, koneeseen kiinni. Ja kunkas ollakaan siellä se vika oli. Mittari pätki. Siis antoi oikeaa arvoa ja ei antanut.

Ilmamassamittarin vaihdolla siitä selvittiin. Tosin lambda kerkes siinä tuhoutumaan (paloi), mutta se on toinen juttu.
Kautta likaisten varpaitteni!

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Mielenkiintoista, siis sinullakin täristi tyhjäkäynnillä koko ajan? Voisihan sitä koettaa tuliterällä ilmilläkin. Erikoista tietty että sama vika olisi tullut vanhaan, mittausalueen yläpäästä väsähtäneeseen mittariinkin koska käyntihäiriö säilyi silläkin. Jostain tätä on kyllä alettava eliminoimaan.

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Voisiko jako kuitenkin olla pielessä? Kuullostaa oireet niin samalta kuin itsellä oli 156v6:ssa. Vaihdettiinko jakokilkkeet varmasti lukkopalojen kanssa samalla jako tsekaten?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

MKT kirjoitti:Mielenkiintoista, siis sinullakin täristi tyhjäkäynnillä koko ajan? Voisihan sitä koettaa tuliterällä ilmilläkin. Erikoista tietty että sama vika olisi tullut vanhaan, mittausalueen yläpäästä väsähtäneeseen mittariinkin koska käyntihäiriö säilyi silläkin. Jostain tätä on kyllä alettava eliminoimaan.
Onkohan tuossa kuitenkin joku sopeutus myös tuolle ilmamäärälle? korjannee ilmin signaalia mm. lambdan antaman signaalin mukaan. jos ajansaatossa säätänyt "eri laitaan" aluetta itsensä kuin mitä oli tuolla vanhalla mittarilla, niin tekisi sen että ei toimi se vanhakaan enää. Ainakaan ennen ECU:n resetointia.

Itsellä kävi näin meinaan TS:n kanssa, ECU:n resetointi auttoi ja vanha mittari alkoi taas toimia ja toimikin ihan ok siihen asti että sain uuden tilattua.

Avatar
Rölli ja metsänhenki
Viestit: 385
Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
Paikkakunta: Hyvinkää

166

Viesti Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki »

Joo, täristi ja lopuksi meni siihen ettei meinannut liikkeelle päästä esim. valoista.

Vikaa tosiaan haettiin korjaamolla siten, että paikalla oli Boschin kouluttaja. Auto oli siis todellinen koulutuskappale. Ja hän ei sitä vikaa löytänyt.

Piirturi käytti selvästi miten mittari pätki kun koneelle annettiin kierroksia, välillä toimi ja välillä ei. samoin kun palattiin tyhjäkäynnille oli mittaus mitä sattui. Välillä oikein ja välillä väärin.
Kautta likaisten varpaitteni!

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Kiitokset kaikille kanssapohdinnasta. Vaikka tässä oireet ja toiminnot eivät aivan 100% täsmääkään niin aloitetaan todennäköisimmästä päästä. Eli uusi mittari lähti tilaukseen. Pitää odotellessa kokeilla resetin kanssa tuolla wanhalla mittarilla. Sitä optiota en ollut ottanut huomioon.

hoblaa
Viestit: 94
Liittynyt: 20 Touko 2006, 12:32
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja hoblaa »

kokeile vielä ilman happitunnistinta...

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Ei ollut ilmamassamittarissa vikaa. Sama vika uudellakin. Sähköistä vikaa ei löydy. Maanantaina tsekataan jako jos se toisi ratkaisun.

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Kannattaisi mitata ne puristukset jos kuitenkin huohottelee pako/imusuuntaan...

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Meinasin tänään kysellä mitä 166:n käyntihäiriölle kuuluu, mutta täältä löytyi tarkka kuvaus nykytilanteesta.

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Jakokin oli kohdallaan. Samalla tosin tuli havaituksi että etummainen pakosarja vuotaa edelleen eli hitsaamalla tehty korjaus ei onnistunut. Tosin tuo oli pakko tehdä paikallaan ollessa kun ei pakosarjan tiivistettä löytynyt mistään. Jos tuon nyt fiksaisi kunnolla ennenkuin tekee pidemmälle meneviä johtopäätöksiä.

On tässä se etu että tuleepahan aika huolellisesti käytyä auton tekniikka läpi. Auto on kohta uudenveroinen.

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

MKT kirjoitti:Jakokin oli kohdallaan. Samalla tosin tuli havaituksi että etummainen pakosarja vuotaa edelleen eli hitsaamalla tehty korjaus ei onnistunut. Tosin tuo oli pakko tehdä paikallaan ollessa kun ei pakosarjan tiivistettä löytynyt mistään. Jos tuon nyt fiksaisi kunnolla ennenkuin tekee pidemmälle meneviä johtopäätöksiä.

On tässä se etu että tuleepahan aika huolellisesti käytyä auton tekniikka läpi. Auto on kohta uudenveroinen.
Kai oli akunkaapelit irti kun hitsailitte?

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

MKT kirjoitti:Jakokin oli kohdallaan. Samalla tosin tuli havaituksi että etummainen pakosarja vuotaa edelleen eli hitsaamalla tehty korjaus ei onnistunut. Tosin tuo oli pakko tehdä paikallaan ollessa kun ei pakosarjan tiivistettä löytynyt mistään. Jos tuon nyt fiksaisi kunnolla ennenkuin tekee pidemmälle meneviä johtopäätöksiä.

On tässä se etu että tuleepahan aika huolellisesti käytyä auton tekniikka läpi. Auto on kohta uudenveroinen.
Finalisoidaanpa tämä ketju jos tulee jollekin vastaavaa eteen niin ei mene rahaa yhtä paljon kuin itsellä. Pakosarja oli ja on edelleen 100% ehjä - turhaanpa sitä toista kertaa tuli lähdettyä korjaamaan. Ja se syy: Toisinkuin tuossa aiemmin mainitsin niin eipä se jako lopulta ollutkaan kohdallaan. Sen ammattimainen tarkastaminen ei vaan näemmä onnistunut paikassa x, kiitokset menevät AutoMilano Viikille erinomaisesta diagnoosista. Paloilla laitettiin jako paikalleen, kolme nokkaa oli hampaan pielessä ja se taaimmaisin kahdella hampaalla. Merkkien ja reippaasti tasoittuneen tyhjäkäynnin perusteella jo aiemmassa hihnanvaihdossa on kämmäilty ja sitten ilmeisesti juuri ennen hihnanvaihtoa heitti startissa lisää. Liekö syynä ollut löysällä ollut kiristin? Ainakin kiristimen positiointi oli jälleen pielessä.

Kylläpä muuten kehrää ja kulkee nätisti :-D

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

mitäs mä sanoin :mrgreen: (kerrankin osui arvaus oikeaan)
EDIT: kerrotko vielä mikä putiikki sen jakopäärempan ryssi? Ihan vaan ettei muut erehdy samaan paikkaan.

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Sen ammattimainen tarkastaminen ei vaan näemmä onnistunut paikassa x,

Voitko kertoa mikä tuo X paikka oli?

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

toolman kirjoitti:mitäs mä sanoin :mrgreen: (kerrankin osui arvaus oikeaan)
EDIT: kerrotko vielä mikä putiikki sen jakopäärempan ryssi? Ihan vaan ettei muut erehdy samaan paikkaan.
Propsit oikeasta arvauksesta - ja samat onnittelut itsellekin sillä tuota epäilin alusta alkaen. Mutta kun jako oli "tarkastettu" kahteen otteeseen niin oli pakko hakea muuta. Luonnollisesti en kerro tässä vaiheessa reklamaatiokierrosta tekopaikan nimeä jotten mustamaalaa suotta. Annetaan mahdollisuus kirkastaa kilpi - vien kuitenkin viestin niin selvästi perille että seuraavat hommat onnistuvat.

V6:lla autoileville tiedoksi että ilman lukituspaloja ajoituksen laittaminen kohdalleen vaatii aika paljon ammattitaitoa taaimmaisen nokan osalta. Auto on joko vietävä sellaiseen paikkaan jossa tuota kokemuksen tuomaa ammattitaitoa on tai sitten pyytää tekemään työ lukituspaloja käyttäen.

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

MKT kirjoitti:
toolman kirjoitti:mitäs mä sanoin :mrgreen: (kerrankin osui arvaus oikeaan)
EDIT: kerrotko vielä mikä putiikki sen jakopäärempan ryssi? Ihan vaan ettei muut erehdy samaan paikkaan.
Propsit oikeasta arvauksesta - ja samat onnittelut itsellekin sillä tuota epäilin alusta alkaen. Mutta kun jako oli "tarkastettu" kahteen otteeseen niin oli pakko hakea muuta. Luonnollisesti en kerro tässä vaiheessa reklamaatiokierrosta tekopaikan nimeä jotten mustamaalaa suotta. Annetaan mahdollisuus kirkastaa kilpi - vien kuitenkin viestin niin selvästi perille että seuraavat hommat onnistuvat.
Sehän on selvä että jos paja sanoo että jako tarkistettu, niin vikaa aletaan etsimään muualta. Kilpi ei kirkastu enää millään, mutta toki voit koittaa saada rahallista hyvitystä, niin itsekin tekisin. Tollasen paskapajan nimi pitäis silti paljastaa, meinaatko että ne lukee tätä foorumia ja kieltäytyy hyvittämästä sulle jos kerrot nimen täällä?
MKT kirjoitti: V6:lla autoileville tiedoksi että ilman lukituspaloja ajoituksen laittaminen kohdalleen vaatii aika paljon ammattitaitoa taaimmaisen nokan osalta. Auto on joko vietävä sellaiseen paikkaan jossa tuota kokemuksen tuomaa ammattitaitoa on tai sitten pyytää tekemään työ lukituspaloja käyttäen.
Ilman lukkopaloja ajoituksen laittaminen kohdalleen ei ole mahdollista! Hihnanvaihdon voi kyllä tehdä ilman paloja jos luottaa että jako on ok, mutta kaikilta se ei onnistu kuten huomasit. :wink:

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

toolman kirjoitti:Ilman lukkopaloja ajoituksen laittaminen kohdalleen ei ole mahdollista! Hihnanvaihdon voi kyllä tehdä ilman paloja jos luottaa että jako on ok, mutta kaikilta se ei onnistu kuten huomasit. :wink:
Artikuloin kirjallisesti turhan epäselvästi. Jos ajoitus on pielessä niin ei sitä ilman lukituspaloja saa kohdalleen kuin lottovoittajan tuurilla, sehän on selvä. Tarkoitin juuri tuota että jos ilman lukituspaloja tekee hihnanvaihdon niin homma täytyy osata. Kiristysvaiheessa muutoin taaimmaisin nokka heittää helposti.

Vastaa Viestiin