TS: Lämmöt, ruiskuvalo, timing variator

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

TS: Lämmöt, ruiskuvalo, timing variator

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Kesäkuussa matkalla Italiaan Spider (2.0 TS) sytytti moottorin varoitusvalon. Matkan kestäessä näytti, että se liittyi moottorin lämpenemiseen. Kotimaassa jäähdytysnesteen lämpö on yl. 80°C tietämissä, paikallaan seisoessa nousee 90°:een, jolloi tuuletin käynnistyy. Matkalla oli lämpimiä kelejä ja vuoristonousuja, jolloin lämpömittari näytti pitkiä aikoja 90°. Sen jälkeen syttyi varoitusvalo. Yleensä, kun jäähdytysnesteen lämpö oli pitemmän aikaa taas n. 80°:ssa (johon se siis laskee, kun ei ole helle tai kova kuormitus ja vauhtia on riittävästi), niin varoitusvalokin jonkin ajan kuluttua sammui.

Varoitusvalo ei siis syty moottorin kuumenemista ilmaisemaan, vaan jostakin syystä sen seurauksena. Itävallassa kävin luetuttamassa vikakoodin ja vastaus oli, että "Phasen Variator Sensor" (tai joku sen tapainen) antaa vääriä arvoja systeemille sekä rauhoittelut, että ei aiheuta vaaraa moottorille, voi jatkaa ajoa. Tulkitsin, että liittyy siis jotenkin ajoituksenmuuntimen toimintaan, mutta en kyllä ajossa mitään oireita huomannut. (Autobahnilla jäin kyllä kertaalleen turbodiesel Golfin jalkoihin, mutta latoin sen nukahtamiseni piikkiin, kun en pudottanut pykäliä tarpeeksi alas :D)

Käynnin tasaisuudessa, käynnistyvyydessä enkä oikein missään muuaakaan huomannut erityistä, jossakin vaiheessa tosin kävi mielessä, että tyhjäkäynnillä tuotti aika katkua peräpäästä??

OBD-maailma (tai tuossa '96 Motronic 10.2.3-mallissahan se on kai joku pre-OBD) on itselle vähän vieras, mutta olisiko siis 022 Timing Variator -vikakoodi?

Valaiskaapa viisaammat! Kokemuksia vastaavasta?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Se anturi voi hepuloida tavallista kovemman lämpötilan seurauksena. Itse variaattorissa tuskin on mitään vikaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Jep - ei ainakaan muuta kuin ajoituksenmuuntimen peruskalkatus ... :)

Mutta mikä anturi tai sensori tuon koodin lykkää? Mitä palikkaa pitäisi vaihtaa kuumankestävämpään?

Onko jollakulla havaintoja samanlaisesta ilmiöstä?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Nokka-akselin asentoanturi taitaa olla se joka kertoo muuntimen toiminnasta. Anturi on kiinni kannessa, pakonokka-akselin hihnapyörän takana.

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Eli olipa vika sitten itse muuntimessa tai anturissa niin käytännössä merkistsee jakopääremonttia ... :( no odotellaan siis vielä pari kolme vuotta... :)

Muuntimen toimimattomuus pitäisi huomata tehottomuutena?

Jos nyt olisi anturiviasta kysymys, niin mihinkä se käytännössä vaikutta; seokseen? sytytyksen ajoitukseen? -> tehohäviötä? päästöjä?

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Palataanpa nyt tähän kun tuli heitettyä tänään katsastuskäynti ja moottorivalo syttyi taas lämmönnousun myötä.

Öööö... olenkohan nyt oikeilla jäljillä ... että joko anturissa on lämpötilaan liittyvä toimintahäiriö vai voisiko niin päin, että ajoituksenmuunnin ei toimi?

Eli 1. Anturi antaa "lämpimänä" vääriä arvoja (jolloin ajoituksen muuntimen solenoidikaan ei saa toimintakäskyä??) tai sitten 2. ajoiuksen muunnin (solenoidi?) ei toimi, jolloin anturi antaa järjestelmän mielestä vääriä arvoja ja vikavalo syttyy.

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Jos sen tarkan vikakoodin sais tietoon, niin voisi asiaa miettiä tarkemmin.

Minulta löytyy tarvittaessa käyttämätön TS koneen nokka-akselin anturi hiukan markkinahintaa halvemmalla. Peräisin Heikalta ja osoittautui turhaksi kun näyttääkin siltä että vialla on RPM anturi, eli anturi joka tutkailee moottorin kierroslukua startin hammaskehältä. Anturi vielä avaamattomana pussissa, eli ei ole edes käytetty paikallaan.

Vastaa Viestiin