Alfa 159 ja Fiat EcuScan
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 384
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
- Car(s): Isolohko Ducato + V70
- Paikkakunta: Savitaipale
Alfa 159 ja Fiat EcuScan
Tulipa hommattua otsikon mukainen ohjelma ja adapteri 159 Alfan huoltojen kuittaukseen, mahdollisien vikakoodien lukuun ja 2.4 jtdm hiukkassuodattimen regenerointiin (nokipolttoon). Siltä varalta, että jotain muutakin ko. toiminnot kiinnostavat niin raapustampa tähän jotain.
Tarvittavat varusteet:
- kannettava tietokone
- OBD2 ELM 327 adapteri, itse ostin tällaisen
- Fiat EcuScan -ohjelman rekisteröity versio, voi ladata ja rekisteröidä täällä
Pääpiirteissään homma menee niin, että ensin asennetaan adapteri läppäriin joko mukana tulevilla ajureilla tai sitten ladataan ajurit netistä. Tuossa omassa adapterissa tuli mukana hyvät ohjeet, joiden perusteella kaikki tarvittava löytyi netistä ja asentui ilman ongelmia. Ladataan Fiat EcuScan em. linkin takaa. Rekisteröimättömällä versiolla ei voi tehdä oikein mitään, mutta rekisteröinti maksaa tuon 49,95€ ja on mielestäni sen arvoinen.
Tämän jälkeen adapterin ja läppärin kanssa autolle mars. 159:ssä OBD2 tökkeli löytyy sulaketaulusta kuskin vasemman polven kohdalla olevan muovin takaa. Kytketään adapteri OBD2 pistokkeeseen ja toinen pää tietokoneeseen. Avain asetetaan virtalukkoon, jonka jälkeen otetaan yhteys ohjelmalla haluttuun ECU:hun. Esim. öljynvaihdon kuittaus ja nokipoltto löytyy 159:ssä moottorin ECU:sta. Jos asetukset ovat kohdallaan, yhteys saadaan ja päästään käsiksi haluttuihin tietoihin.
Tuon Fiat EcuScan -ohjelman monipuolisuus ja helppokäyttöisyys yllätti. Ohjelma kattaa tuoreemmat Alfan mallit hyvin ja esim. 159:stä saadaan luettua todella paljon eri antureiden tietoja (esim EGR ja DPF). Lisäksi ohjelmalla voi lukea lokiin tallentunutta dataa, miten autoa on käytetty/huollettu. Itse tuli alkajaisiksi kuitattua öljynvaihto ja ajettua tuo pakotettu nokipoltto. Nokipoltto vaikutti positiivisesti ainakin kulutukseen (ajoi tuota omatoimista polttoa vähän turhan tiuhaan ennen regenerointia). Adapteri ja ohjelma maksoivat pyöreästi 150€.
Tarvittavat varusteet:
- kannettava tietokone
- OBD2 ELM 327 adapteri, itse ostin tällaisen
- Fiat EcuScan -ohjelman rekisteröity versio, voi ladata ja rekisteröidä täällä
Pääpiirteissään homma menee niin, että ensin asennetaan adapteri läppäriin joko mukana tulevilla ajureilla tai sitten ladataan ajurit netistä. Tuossa omassa adapterissa tuli mukana hyvät ohjeet, joiden perusteella kaikki tarvittava löytyi netistä ja asentui ilman ongelmia. Ladataan Fiat EcuScan em. linkin takaa. Rekisteröimättömällä versiolla ei voi tehdä oikein mitään, mutta rekisteröinti maksaa tuon 49,95€ ja on mielestäni sen arvoinen.
Tämän jälkeen adapterin ja läppärin kanssa autolle mars. 159:ssä OBD2 tökkeli löytyy sulaketaulusta kuskin vasemman polven kohdalla olevan muovin takaa. Kytketään adapteri OBD2 pistokkeeseen ja toinen pää tietokoneeseen. Avain asetetaan virtalukkoon, jonka jälkeen otetaan yhteys ohjelmalla haluttuun ECU:hun. Esim. öljynvaihdon kuittaus ja nokipoltto löytyy 159:ssä moottorin ECU:sta. Jos asetukset ovat kohdallaan, yhteys saadaan ja päästään käsiksi haluttuihin tietoihin.
Tuon Fiat EcuScan -ohjelman monipuolisuus ja helppokäyttöisyys yllätti. Ohjelma kattaa tuoreemmat Alfan mallit hyvin ja esim. 159:stä saadaan luettua todella paljon eri antureiden tietoja (esim EGR ja DPF). Lisäksi ohjelmalla voi lukea lokiin tallentunutta dataa, miten autoa on käytetty/huollettu. Itse tuli alkajaisiksi kuitattua öljynvaihto ja ajettua tuo pakotettu nokipoltto. Nokipoltto vaikutti positiivisesti ainakin kulutukseen (ajoi tuota omatoimista polttoa vähän turhan tiuhaan ennen regenerointia). Adapteri ja ohjelma maksoivat pyöreästi 150€.
Viimeksi muokannut Jevgen, 24 Heinä 2010, 14:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 69
- Liittynyt: 04 Huhti 2010, 20:38
- Paikkakunta: Espoo
Fiat ECUScan-toiminnot?
Moi,
mitä toimintoja tarkalleen on tarjolla tuolla setillä? Olen korjaamassa kolaroitua 159:iä, ja siitä on lisää juttua projektiosastolla. Niinpä kun homma on edennyt vikakoodipoistovaiheeseen ja sopivia auttajia ei ole pääkaupunkiseudulla, ajattelin itse ostaa vihdoinkin läppärin, ja lisänä vielä tuon Fiat ECUscan´in rekisteröitynä ja mainitsemasi piuhan. (Delta-autoa/Autokeskusta haluan välttää viimeiseen asti.)
Tarkoitus on saada poistettua vikakoodit ja katsoa mitä jäisi vielä päälle, sekä tärkein: turvatyynyvalon poisto. Olennainen kysymys onkin, että onko airbag-valo suojattu niin että vain Fiat/Alfa-maahantuojan ohjelmistoilla tuo onnistuu, vai onnistuuko jopa Fiat EcuScanilla?
Ja sattuuko jossain olemaan listaa mitä 159:in eri yksiköiden toimintoja ko. paketilla saa mitattua/nollattua/modifioitua?
(Hyvä toiminto tuo nokipoltto dieseleissä..)
mitä toimintoja tarkalleen on tarjolla tuolla setillä? Olen korjaamassa kolaroitua 159:iä, ja siitä on lisää juttua projektiosastolla. Niinpä kun homma on edennyt vikakoodipoistovaiheeseen ja sopivia auttajia ei ole pääkaupunkiseudulla, ajattelin itse ostaa vihdoinkin läppärin, ja lisänä vielä tuon Fiat ECUscan´in rekisteröitynä ja mainitsemasi piuhan. (Delta-autoa/Autokeskusta haluan välttää viimeiseen asti.)
Tarkoitus on saada poistettua vikakoodit ja katsoa mitä jäisi vielä päälle, sekä tärkein: turvatyynyvalon poisto. Olennainen kysymys onkin, että onko airbag-valo suojattu niin että vain Fiat/Alfa-maahantuojan ohjelmistoilla tuo onnistuu, vai onnistuuko jopa Fiat EcuScanilla?
Ja sattuuko jossain olemaan listaa mitä 159:in eri yksiköiden toimintoja ko. paketilla saa mitattua/nollattua/modifioitua?
(Hyvä toiminto tuo nokipoltto dieseleissä..)
Monen auton loukussa, aina... nämä ovat pakkomielle.
-
- Viestit: 384
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
- Car(s): Isolohko Ducato + V70
- Paikkakunta: Savitaipale
Re: Fiat ECUScan-toiminnot?
Moro,
en osaa bagien osalta varmasti sanoa, pystyykö vikakoodit nollaamaan ja yleensä lukemaan niiden ECU:a. Joku viisaaampi varmasti osaa tämän kertoa. Kuitenkin tuon FiatEcuScan -sivusto kertoo seuraavaa:
Mitään tarkkaa luetteloa 159:n asetusmahdollisuuksista en ole nähnyt, mutta Alfaownerissa suosittelivat nimenomaan kyseistä pakettia 159:n ropelointiin. Pitääpä ottaa muutama kuvaruutukaappaus ja laittaa tänne, josko niistä selviäisi ohjelman ominaisuudet paremmin.
en osaa bagien osalta varmasti sanoa, pystyykö vikakoodit nollaamaan ja yleensä lukemaan niiden ECU:a. Joku viisaaampi varmasti osaa tämän kertoa. Kuitenkin tuon FiatEcuScan -sivusto kertoo seuraavaa:
Tuon em. perusteella uskoisin, että ELM 327 piuhalla 159:n bagit saa nollattua? Voin huomenissa kokeilla ottaa yhteyttä bagien ECU:n ja katsoa, mitä kaikkea sieltä löytyy.- TRW MY03 Airbags ELM 327/OBDKey Interface is required for MY03 airbags
Mitään tarkkaa luetteloa 159:n asetusmahdollisuuksista en ole nähnyt, mutta Alfaownerissa suosittelivat nimenomaan kyseistä pakettia 159:n ropelointiin. Pitääpä ottaa muutama kuvaruutukaappaus ja laittaa tänne, josko niistä selviäisi ohjelman ominaisuudet paremmin.
-
- Viestit: 69
- Liittynyt: 04 Huhti 2010, 20:38
- Paikkakunta: Espoo
Viivakoodinnumerona turvatyyny-ECUni päällä: 60692059. Laite on TRW:n valmistama, mikä lie tuon merkinnän MY03 selkokielinen selite, sitä en osannut katsoa ennen kiinnitystä. Pitänee irrottaa ECU vielä pois ja katsoa kaikki mitä siinä lukee.
Tuo on nyt Saksassa nollautettu, ja pitäisi muka olla alkuperäiskunnossa.
Lievästi off-topicina:
Toisaalta privaviestinä pukkasi vihjettä että EcuScan nollaisi airbag-valon tuolla ELM-piuhan kokoonpanolla. Olen näissä aivan ummikko, mutta tärkeää juuri saada selville mikä on se setti joka oikeasti kannattaisi hankkia. Niinpä sinun hankkima paketti vaikuttaa täydelliseltä. On iso harmistus kannaltani että auto ei liiku mihinkään, ja toisekseen että Savitaipaleelle tulee matkaa, Voikkaalta sinne olisi viitsinytkin vielä ajaa.
On kai pakolla taivuttava merkkiliikkeeseen pääkaupunkiseudulla, vaikka se onkin niin kirotun huono vaihtoehto. Nimittäin, jos jokin mättää itse vaihdetuissa bägeissä ja nollata pitää useamman kerran, kyllä merkkiliike joka kerrasta rokottaa kamalan summan.
Tuo on nyt Saksassa nollautettu, ja pitäisi muka olla alkuperäiskunnossa.
Lievästi off-topicina:
Toisaalta privaviestinä pukkasi vihjettä että EcuScan nollaisi airbag-valon tuolla ELM-piuhan kokoonpanolla. Olen näissä aivan ummikko, mutta tärkeää juuri saada selville mikä on se setti joka oikeasti kannattaisi hankkia. Niinpä sinun hankkima paketti vaikuttaa täydelliseltä. On iso harmistus kannaltani että auto ei liiku mihinkään, ja toisekseen että Savitaipaleelle tulee matkaa, Voikkaalta sinne olisi viitsinytkin vielä ajaa.
On kai pakolla taivuttava merkkiliikkeeseen pääkaupunkiseudulla, vaikka se onkin niin kirotun huono vaihtoehto. Nimittäin, jos jokin mättää itse vaihdetuissa bägeissä ja nollata pitää useamman kerran, kyllä merkkiliike joka kerrasta rokottaa kamalan summan.
Monen auton loukussa, aina... nämä ovat pakkomielle.
-
- Viestit: 384
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
- Car(s): Isolohko Ducato + V70
- Paikkakunta: Savitaipale
Juu, luulisi sieltä ruuhkasuomesta löytyvän mahdollisuus koodien lukuun muualtakin kuin Deltasta tai Autokeskuksesta. Pidetään peukkuja, ettei tulisi mitään ongelmia ja homma hoituisi koodien kuittaamisella.tiukka Temekki kirjoitti:Toisaalta privaviestinä pukkasi vihjettä että EcuScan nollaisi airbag-valon tuolla ELM-piuhan kokoonpanolla. Olen näissä aivan ummikko, mutta tärkeää juuri saada selville mikä on se setti joka oikeasti kannattaisi hankkia. Niinpä sinun hankkima paketti vaikuttaa täydelliseltä. On iso harmistus kannaltani että auto ei liiku mihinkään, ja toisekseen että Savitaipaleelle tulee matkaa, Voikkaalta sinne olisi viitsinytkin vielä ajaa.
Pikaisesti kokeilemalla ainakin -07 SW 2.4 JTDm:n bagien ECU:un sai yhteyden FiatEcuScanilla ja tuolla ELM piuhalla ja TRW MY 03 bagit näytti olevan eli eiköhän toiminne myös sinun autossasi. Uskoisin, että mahdolliset vikakooditkin tuolla yhdistelmällä saa nollattua.
Jos Alfasta pitoautoa meinaat, niin suosittelen kaapelin ja softan hommaamista. Ja käyväthän nuo moneen muuhunkin saman konsernin tuotteeseen (naapurin Ducatoa tullut myös ihmeteltyä).
- Liitteet
-
- alfa airbags1.jpg
- (67.51 KiB) Tiedosto ladattu 1561 kertaa
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Tuli hankittua tuollainen ELM327 ver1.5 kiinalaisesta nettikaupasta halvalla kun sai. Piuha maksoi vajaa 28$ ja vaikutti toimivan tuon 159 jtdm&fiatecuscan demoversion kanssa ihan hyvin. Piuhan ostin, että saisin nollattua tuon öljynvaihtovälin laskurin. Meinasin hankkia myös lisenssiversion tuosta fiatecusanista kohtapuoleen niin saa kaikki ominaisuudet käyttöön.
Onkos kukaan ohjelmaa enemmän käyttänyt löytänyt mitään optiota mistä saisi turvavyömuistuttimen hiljennettyä? Olettaisin, että valinta löytyy "body computer" osasta jos on löytyäkseen. Demoversio kun ei näytä muuta kuin jotain sarjanumeroita yms. tuolta body computer osasta.
Onkos kukaan ohjelmaa enemmän käyttänyt löytänyt mitään optiota mistä saisi turvavyömuistuttimen hiljennettyä? Olettaisin, että valinta löytyy "body computer" osasta jos on löytyäkseen. Demoversio kun ei näytä muuta kuin jotain sarjanumeroita yms. tuolta body computer osasta.