156 JTS naksuminen

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Fyr
Viestit: 158
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 10:45
Car(s): -03 156 JTS
-95 Fiat Coupe 16vt
-Punto -06 (Se tais olla)
Paikkakunta: Riihimäki

156 JTS naksuminen

Viesti Kirjoittaja Fyr »

Moro!
Mikäs tossa JTS`ässä oikee naksuu?, ääni tulee moottorista ja tasasella kaasulla kun ajelee niin aina kun tulee naksaus niin vähä niinkun nykäsee...?
venttiilien nosturit? vai mikä?

Avatar
Fyr
Viestit: 158
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 10:45
Car(s): -03 156 JTS
-95 Fiat Coupe 16vt
-Punto -06 (Se tais olla)
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Fyr »

Kuulostaa vähä samalta kun Citroen XM`än hydrauliikka...tietäiskö kukaan tai kuulostaako tutulta?

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Ilmastoinnin magneettikytkin?

Avatar
Fyr
Viestit: 158
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 10:45
Car(s): -03 156 JTS
-95 Fiat Coupe 16vt
-Punto -06 (Se tais olla)
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Fyr »

Ilmastointi kyllä elää ihan omaa elämää, (välillä puhaltaa kylmää ja sitten taas joskus ei meinaa totella yhtää) en ole koittanut muuten ilman ilmastointia, eli siinä on jotain feeluu jos pitää tollasta ääntä vai ihan normaalia?

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Ilmastoinnin kompressori menossa rikki, ja nykäisee aina kun magneettikytkin kytkee sen päälle? Siis se kompressorihan toimii naksuttelemallalla kytkintä auki kiinni kerran pari minuutissa, riippuen keleistä ja kylmäpuolen kunnosta. Kokeile nyt ajella ilman ilmastointia jääkö naksunta pois. Voisi se ilmastoinnin vikurointikin jollain tavalla liittyä tuohon.

Kovin montaa tavanomaista vikaa ei ole joka tuollalailla ilmenisi. Laturi voisi olla toinen, tai joku ihme sähkövika joka tekee laturille kovasti kuormaa yhtäkkiä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Visconti
Viestit: 146
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 16:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Visconti »

vaikuttaa aika vahvasti ilmastoinnin kompessoriin liittyvältä jutulta
Citroen DS5 + Victory Hammer S

Avatar
Fyr
Viestit: 158
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 10:45
Car(s): -03 156 JTS
-95 Fiat Coupe 16vt
-Punto -06 (Se tais olla)
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Fyr »

Moro!
Joo kyllä se ilmastoinissa on se vika, sen pysty helposti testaa cruise päällä ja kun paineli ac on/off, niin alko heti nykii kun oli päällä, eli kompura vaihtoon...vaihdetaanko se helposti itte? paljo moisella hintaa? hyviä paikkoja mistä tilaa? ei kai delta sentää?

Avatar
Visconti
Viestit: 146
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 16:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Visconti »

kannattaa varmaan ensin kokeilla sen huoltamista, naksuminen ei välttämättä tarkoita että kompressori olis vaihtokunnossa
Citroen DS5 + Victory Hammer S

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Fyr kirjoitti:Moro!
vaihdetaanko se helposti itte?
Ei... tai siis kai kompuran voi vaihtaa helposti mutta kylmäaineet pitäs ensin saada talteen ja takas sisälle järjestelmään kompuran vaihdon jälkeen. Eli tarvii olla ilmastointihuolto laitteet
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
Fyr
Viestit: 158
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 10:45
Car(s): -03 156 JTS
-95 Fiat Coupe 16vt
-Punto -06 (Se tais olla)
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Fyr »

Auto oli just 2viikkoo sitte isossa huollossa ruotsissa, järjestelmä täytettiin mutta ne oli löytänyt jotain häikkää siitä, en sitten hirveesti siitä välittänyt kun tuntu toimivan jotenkin kun sain auton, nyt vaan toi naksuminen/nykiminen alko pännii...pitää tonkii ne paperit huollosta ja alkaa tutkii mitä ne sielt oli löytänyt, ei mielestäni mitään kompurasta mainittu vaan joku vuoto jos en ihan väärin muista, eihä sekin voi aiheuttaa samoja oireita,
ei varmaa hirveesti kannata ilmastointia käyttää ennenku vika on korjattu? sais syksy jo tulla pikkuhiljaa :)

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Visconti kirjoitti:kannattaa varmaan ensin kokeilla sen huoltamista, naksuminen ei välttämättä tarkoita että kompressori olis vaihtokunnossa
Juuri näin! huolto maksaa 100€ ja alle, ammattikoulussa tein hultoja hintaan 20€ (jos vaikka lähellä on ammattikoulu), virhemarginaalia hädin tuskin on, huollon tekee lähes täysin automatisoitu laite.

Ei tarvitse viedä telttaan, melkein kaikki korjaamot pystyy tekemään tuon homman
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^^ jos jossain on kylmäaine vuoto alkaa kompressori varmasti tällöin kenkkuilemaan. Ilmastointihuolloissa pystyvät nuo vuotopaikatkin katsomaan vuodonilmaisuaineella ja uv-lampulla.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

R134 tunkeutuu myös ajan myötä alumiiniputkiensa läpi. tuo on normaalia, mutta jos ilmastointia ei huolleta pitkään aikaa alkaa järjestelmässä olla vajautta
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

R134 tunkeutuu myös ajan myötä alumiiniputkiensa läpi. tuo on normaalia
:shock:

Avatar
PP
Viestit: 161
Liittynyt: 02 Elo 2005, 09:15

Viesti Kirjoittaja PP »

DaViega kirjoitti:R134 tunkeutuu myös ajan myötä alumiiniputkiensa läpi. tuo on normaalia, mutta jos ilmastointia ei huolleta pitkään aikaa alkaa järjestelmässä olla vajautta
Näinhän ne uskottelevat kun eivät löydä vuotoa. Omissa autoissani on aina ollut vajausta, vuotoa vain ei ole löytynyt mistään ja olen uskonut em. tarinaan.

Huolsin juuri 10 vuotta vanhan Volvon ilmastointilaitteen jossa vielä alkuperäiset tavarat sisällä. Grammaakaan ei puuttunut eli ei ne oikeasti sieltä mihinkään karkaa ellei ole vuotoja. Vuoto vain on usein kompuran tiivisteissä tai muussa sellaisessa paikassa josta sitä ei näe.
TPP

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Vanhemmissa Alfoissa oli ohjekirjassa että käytä ilmastointia päällä myös talvisin. Siis hetkellisesti. Väittivät että tiivisteet kuivuvat ja alkavat vuotamaan.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

PP kirjoitti:
DaViega kirjoitti:R134 tunkeutuu myös ajan myötä alumiiniputkiensa läpi. tuo on normaalia, mutta jos ilmastointia ei huolleta pitkään aikaa alkaa järjestelmässä olla vajautta
Näinhän ne uskottelevat kun eivät löydä vuotoa. Omissa autoissani on aina ollut vajausta, vuotoa vain ei ole löytynyt mistään ja olen uskonut em. tarinaan.
Ilmastoinninhuoltolaitteen alipaine vaiheessakaan tuo ei tule ilmi, niin pienistä määristä on kyse. 3-4 vuoden aikana putkista menee läpi ~50gr jos sitäkään.

Ilmastoinita pitäisi käyttää kaikissa autoissa myös talvisin (esim parkkihalleissa) jotta tiivisteet eivät haperru
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Ilmastoinninhuoltolaitteen alipaine vaiheessakaan tuo ei tule ilmi, niin pienistä määristä on kyse. 3-4 vuoden aikana putkista menee läpi ~50gr jos sitäkään.
Mix jääkaapeissa/ pakastimissa ei kylmäaineet vuoda putkiston läpi??

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

eipä ole jääkaapeissa/pakastimissa kumiputkia eikä käyttöympäristö ole niin karu jos vaikka miettii kompuraa ja sen tiivistystä.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Autoissa putket on alumiinia, mutta jääkaapeista en tiedä. Jääkaappi on jatkuvasti päällä, sekin varmana vaikuttaa, kun aine kiertää koko ajan
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

Autoissa putket on alumiinia
Kyllä kyllä mutta joustojen takia on myös kumiletkuja ja niistä sekä niiden liitoksista se kylmäaine suotaa pikkuhiljaa läpi.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

No joo aikas pahasti menee jo alkuperäisestä aihesta ohi... mutta edelleen olen aikas varma että se kylmäaine ei siitä alumiiniputkesta tule läpi vaan liitoksista ja tiivisteistä joita tosiaan autoissa riittää..
Tämän perustelen sillä että jääkaapeissa ja pakastimissa tuota alumiini putkistoa myös on mutta ei niistä kylmäaineet karkaile jos putkeen ei tule reikää... Kompuratkin noissa ovat yleensä hermeettisiä ja pääsääntöisesti kaikki liitokset ovat juottamalla. Ja yleensä muutaman vuoden seisseessäkin jääkaapissa on kylmäaineet tallessa..

[/quote] R134 tunkeutuu myös ajan myötä alumiiniputkiensa läpi. tuo on normaalia [quote]

Eli tätä väittämää hiukan epäilen mutta olen kyllä usein ennenkin ollut väärässä...

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

fahlsjy kirjoitti:No joo aikas pahasti menee jo alkuperäisestä aihesta ohi... mutta edelleen olen aikas varma että se kylmäaine ei siitä alumiiniputkesta tule läpi vaan liitoksista ja tiivisteistä joita tosiaan autoissa riittää..
Tämän perustelen sillä että jääkaapeissa ja pakastimissa tuota alumiini putkistoa myös on mutta ei niistä kylmäaineet karkaile jos putkeen ei tule reikää... Kompuratkin noissa ovat yleensä hermeettisiä ja pääsääntöisesti kaikki liitokset ovat juottamalla. Ja yleensä muutaman vuoden seisseessäkin jääkaapissa on kylmäaineet tallessa..

[/quote="DaViega"] R134 tunkeutuu myös ajan myötä alumiiniputkiensa läpi. tuo on normaalia

Eli tätä väittämää hiukan epäilen mutta olen kyllä usein ennenkin ollut väärässä...
Saataa se tietysti olla niinkin, että kumiletkut vuotaa, ihan en täysin muista sitä kohtaa mapista jossa tästä puhuttiin... Joka tapauksessa sitä kylmäainetta vähän karkaa letkujen ja putkien läpi autoissa
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Vastaa Viestiin