Takapyörän laakerin vaihto 147(=156?)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Takapyörän laakerin vaihto 147(=156?)

Viesti Kirjoittaja toolman »

147:n toinen takapyörän laakeri aivan väljä, onko minkälainen homma vaihtaa?
Lienee samat kilkkeet kuin 156:ssa, ainakin motonetin hinnaston mukaan.

hoblaa
Viestit: 94
Liittynyt: 20 Touko 2006, 12:32
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja hoblaa »

Vanha pois ja uusi päinvastaisessa järjestyksessä kiinni? :D

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Ei nyt ois tarvinnu noin juurta-jaksain selittää :wink:
Sitä lähinnä että tarviikohan tuossa prässiä tms. spesiaalivehjettä?

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Jos eteen vaihdettaessa prässi on aikalailla korvaamaton niin veikkaan että se on sama ohjelma takanakin. Onhan niitä tosin saatu muutenkin paikoilleen mutta siihen vaaditaan sen luokan tekijä joka ei tällä palstalla kysele...

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

pjotrthegreat kirjoitti:Jos eteen vaihdettaessa prässi on aikalailla korvaamaton niin veikkaan että se on sama ohjelma takanakin. Onhan niitä tosin saatu muutenkin paikoilleen mutta siihen vaaditaan sen luokan tekijä joka ei tällä palstalla kysele...
Joo. Kaverin Sneloseen oli takalaakerin vaihtoon tarvittu semmonen 15 ke maksanut prässi ja silläkin oli kuulunut kunnon krunksahduksia. Ja sitten oli huomattu, että joka iskari on vaihtokunnossa. No se ei liity laakereihin...niin että ihan kivasti palaa rahaa audimiehelläkin...varsinkin bensaan...mutta toisaalta siinä vehkeessä tietää, miksi penkeissä on selkänojat...sitä äijää vaan hymyilyttää väheksyvästi, silloin kun hiivatissa tai tossa kiisselissä istuu...

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

No eikös siihen tule koko napa mukana. Mikäli akselitappiin jää sisempi sisäkehä kiinni, eikä meinaa irrota niin lovi vaan rälläkällä ja kunnon iskumeisselillä reilu isku niin kehä on halki. Uusi onkin helppo laittaa.

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Re: Takapyörän laakerin vaihto 147(=156?)

Viesti Kirjoittaja veskuk »

toolman kirjoitti:147:n toinen takapyörän laakeri aivan väljä, onko minkälainen homma vaihtaa?
Lienee samat kilkkeet kuin 156:ssa, ainakin motonetin hinnaston mukaan.
Ei siinä ole mitään ihmeellistä, vaihdoin 156:een. Varaosa on koko napa. Vanha ulosvetäjällä ulos, sisemmän laakerin sisäkehä jää yleensä akselille. Sisäkehää rälläkällä vähän matkaa halki (varo akselia), niin halkeama ja lämpö irrottaa juuttuneen sisäkoolin. Uusi napa vedetään uudella mutterilla kiinni, olikohan 300Nm, kuitenkin kunnolla kiinni, ei vaikuta välykseen.
vesku

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

^

Kiristystiukkuudet 156:

Etunapa: 67-74 Nm + 62°
Takanapa: 304-336 Nm

Autodata 2004.

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

fahlsjy kirjoitti:^


Takanapa: 304-336 Nm

Autodata 2004.
Mikä taas on 75kg jannu 400mm varren päässä koko painollaan...
vesku

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Kannattaa sitten olla vähän hemmetin tarkkana että et riko sitä uutta laakeria. Se kun ei kummoista iskua tarvi niin siellä on yhdestä kuulasta pinta rikki...

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Ei vaaraa rikkomisesta kun koputtelee uuden laakerin paikalleen laakerin sisäkoolista jollain sopivan paksulla putkella/holkilla/hylsyllä. Ulkokehää/napaa ei saa hakata koska silloin voima välittyy sisäkooliin kuulia pitkin ja siitä laakeri ei tykkää...
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Vastaa Viestiin