Sähkövaivoja 155:ssa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
kalliais
Viestit: 809
Liittynyt: 02 Syys 2009, 09:46
Paikkakunta: Karkkila

Sähkövaivoja 155:ssa

Viesti Kirjoittaja kalliais »

Auto polttaa sulakkeita (sama 30A sulake) eikä sulakerasiakaan näytä ihan terveeltä

Kuva

Kuva

Sulake (nr. 13) on ilmeisesti lämppärin tuulettimen ja sähköpenkkien ja radion... ? Mistäköhän etsiä vikaa?

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

ettei vaan olis oikosulkua.erikoista että sulake kestäny niin kauan että muovi alkanu muuttaan muotoaan. tutkisin sulakkeen takana olevat laitteet ja sulakerasian.onhan sulake ollut oikean kokoinen?

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sähkövaivoja 155:ssa

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

kalliais kirjoitti:Sulake (nr. 13) on ilmeisesti lämppärin tuulettimen ja sähköpenkkien ja radion... ? Mistäköhän etsiä vikaa?
Katsopas onko lämmityslaitteen puhaltimen nopeuksia säätelevä esivastus terve (sijainti hanttarin jalkatilassa, puhallinmoottorin vieressä, kahdella ruuvilla kiinni ja muistaakseni neljä piuhaa sisältävä moninapaliitin kyljessä). Itselläni on sekä 155:ssa että Temprassa (jossa identtinen esivastus) nimenomaan tuo vastuspaketille menevä nelinapainen liitin kärvähtänyt huonon sähköisen kontaktin takia tuottaen "radion hajua" kabiiniin. Sulake ei ole kummassakaan tapauksessa palanut, muttei kyllä noin pahasti sulanutkaan.

Virrankulutus ei ole näemmä tuottanut riittävän kovaa virtapiikkiä sulakkeelle, kun ei ole johdin jaksanut palaa ajoissa poikki. Itselläni on samaa vikaa takalasinlämmittimessä: pari kertaa talvessa menee sulake rikki ja yleensä sulake on ennen palamistaan ehtinyt muuttaa muotoaan kuumuuden takia. Saisikohan kuumuudenkestävästä muovista valettuja sulakkeita jostakin? :wink:

Tarkoitatko sähköpenkeillä penkinlämmitystä vai sähköisiä säätöjä? Penkinlämmittimet on ainakin helppo napsaista pois pelistä, liittimet roikkuvat etupenkkien alla.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Veikkaisin (kontakti-)vikaa itse sulakerasiassa. Sulake ei pala, mutta huono kontakti aiheuttaa kuumenemista. Jos vastusta on huonon kontaktin ansioista vaikkapa mitättömältä tuntuvat 5 ohmia, niin 20 ampeerin virralla kontakti lämpenee ihan ku sitä lämmittäisi kolvilla.

Hetkellinen virtapiikki ei tee tuollaista jälkeä.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Vastaa Viestiin