eLEARN ohje 2.0 jts
Valvoja: Moderators
eLEARN ohje 2.0 jts
eLEARNIN mukaa lukituspalat 1.870.859.000 laitettava imunokan 3een ja pakonokan 2een. Ts moottorissa päinvastoin.Mihin tässä enää uskoa.
- veskuk
- Viestit: 290
- Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
- Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic
Taitaa olla eri merkkiset palat, mulla oli 2.0 JTS:ssä merkinnät TE1 (3.pako) ja TE2 (2.imu)
- Liitteet
-
- lukkopalat.jpg
- (52.31 KiB) Tiedosto ladattu 4870 kertaa
vesku
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Ei taida saada minkään merkkisiä paloja imun 3:seen / pako 2:seen tuossa yllänäkyvässä ajoitusasennossa. Siinähän jää nokat akseleiden alle piiloon, eli ei niitä saa lukittua mitenkään. eLearn väärässä tässä tai väärinymmärretty?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- veskuk
- Viestit: 290
- Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
- Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic
Kuvakulma voi hieman hämätä, mutta kylllähän se pakotahti aika pian alkaakin, ennen alakuolokohtaa eli alle 90 astetta nokassa. Yläkuolokohta oli heittokellolla kohdallaan ja nokkapalat kävi paikalleen ilman mitään "hienosäätöä"stoichiometric kirjoitti:tuossa veskukin kuvassa näyttäis ikäänkuin olevan 1 pytyssä pakotahti alkamassa, kuvasta kyllä einyt oikein tarkasti saa selvää ja silloinhan mäntä ei olisi ylhäällä. sehän tietysti tarttis olla sytytyshetken yläkuolokohdassa se 1 mäntä.
vesku
Mittailin lukkopalojen kolon pituuksia ja näyttää /1 A 2 CIL. palan kolo pidemmältä .eLEARN ohje tämän mukaan ei pidä paikkaansa . Jakopään rempan teetin aiemmin Muukkosella,asentaja tunki Ts:lukkopalat eikä ne oikein tuntuneet käypäseltä.Yritin huomauttaa asiasta mutta ei varmaan osannut suomen kieltä. Ajattelin että olkoon,eihän se kovin paljon pieleen
mene. Nyt on ollut puhetta tuosta tehon puutteesta ja kurkkasin imurööriä endoskoopilla,oli karstaa aika paljon.Osasyy voi olla nokkien ajoituksessa. Laittasin nyt kerralla kunnolla jos löytyy kunnon ohje.
mene. Nyt on ollut puhetta tuosta tehon puutteesta ja kurkkasin imurööriä endoskoopilla,oli karstaa aika paljon.Osasyy voi olla nokkien ajoituksessa. Laittasin nyt kerralla kunnolla jos löytyy kunnon ohje.
Sori kun menee vähän OT, mutta miten tuon eLearnin ootte saaneet pelittämään. Latailin sen joskus aikoinani, mutta eipä ole vielä auennut. Ladattu tiedosto on .rar muodossa ja jostai ohjeesta luin että cd-poltto-ohjelmalla se pitää muuttaa .nrg muotoon (olen tuon tehnytkin, mutta ohjelmaa en saa toimimaan). Olisiko neuvoja kellään??
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Riippuu tietysti mistä sen latailit. Mutta tod. näk. sinun pitää purkaa se .rar tiedosto ensin pakkauksen purkuohjelmalla. Sitten sieltä tulee esiin. .img tai .iso tiedosto ja se sitten poltetaan levylle poltto ohjelmalla. Sen jälkeen levy pesään ja ohjelman asennus tietokoneelle.HeVi kirjoitti:Sori kun menee vähän OT, mutta miten tuon eLearnin ootte saaneet pelittämään. Latailin sen joskus aikoinani, mutta eipä ole vielä auennut. Ladattu tiedosto on .rar muodossa ja jostai ohjeesta luin että cd-poltto-ohjelmalla se pitää muuttaa .nrg muotoon (olen tuon tehnytkin, mutta ohjelmaa en saa toimimaan). Olisiko neuvoja kellään??
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Mutta jos palataan alkuperäiseen kysymykseen niin olisiko tässä yksinkertaisimmillaan kyse vain siitä että ykkösen yläkuolokohta haetaan pako- tai imutahdille? Silloinhan kakkos ja kolmospyttyjen nokkien asento vaihtaa paikkaa juuri niinkuin stoickiometric tuossa aiemmin veikkaili. Olisko Roomeo voinut kokeilla tuota?
Kummalle tahdille tuo ykk pitäisi hakea tessuissa?
Kummalle tahdille tuo ykk pitäisi hakea tessuissa?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Niin puutui ts:ssäkin.
Jos siinä on ajoituksenmuunnin, niin löysää tavittaessa säätöä varten neljä? ribe ruuvia imupuolelta ja laita nokka-akselit paikoilleen ajoituspaloilla ja hae tuo kohta hihnanhampaiden kanssa paikoilleen niin että hihna on paikoillaan ja kiristintä vasten nuo hihnan löysät.
Sitte pultit kiinni ja pyöritä konetta kaksi kierrosta ja ajoituksen tarkastus ja hienosäätö?
Sitten tasapainoakseli paikoilleen merkkien mukaan.
Itse tein koneen ollessa päreinä tuon homman niin, että laitoin ensin nokka-akselit lukituspaloilla kohdalleen.
Sitten vasta nostin ykkösen männän yläkuolokohtaan.
Hihnan sovitus paikoilleen kahden merkin mukaan.
Hihnapyörän pultit löysään ja ja tuo hihnan löysä kiristintä vasten.
Pultit kiinni ja kone ympäri kaksi kertaa, tarkastus ja periaatteessa loppuromujen laiton jälkeen kone tulille.
Toki ykk oli helppo merkata kun oli kansi ollut pois häiritsemästä.
Jossain vaiheessa kannattaa ottaa myös ne lukituspalat pois
Oliko tämä versio helpompi ymmärtää?
Lieneekö nämä ohjeet sopivat myös Jts versioon?, Ken tietää?
Jos siinä on ajoituksenmuunnin, niin löysää tavittaessa säätöä varten neljä? ribe ruuvia imupuolelta ja laita nokka-akselit paikoilleen ajoituspaloilla ja hae tuo kohta hihnanhampaiden kanssa paikoilleen niin että hihna on paikoillaan ja kiristintä vasten nuo hihnan löysät.
Sitte pultit kiinni ja pyöritä konetta kaksi kierrosta ja ajoituksen tarkastus ja hienosäätö?
Sitten tasapainoakseli paikoilleen merkkien mukaan.
Itse tein koneen ollessa päreinä tuon homman niin, että laitoin ensin nokka-akselit lukituspaloilla kohdalleen.
Sitten vasta nostin ykkösen männän yläkuolokohtaan.
Hihnan sovitus paikoilleen kahden merkin mukaan.
Hihnapyörän pultit löysään ja ja tuo hihnan löysä kiristintä vasten.
Pultit kiinni ja kone ympäri kaksi kertaa, tarkastus ja periaatteessa loppuromujen laiton jälkeen kone tulille.
Toki ykk oli helppo merkata kun oli kansi ollut pois häiritsemästä.
Jossain vaiheessa kannattaa ottaa myös ne lukituspalat pois

Oliko tämä versio helpompi ymmärtää?
Lieneekö nämä ohjeet sopivat myös Jts versioon?, Ken tietää?
- Turre
- Viestit: 274
- Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
- Car(s): 156 2.0 JTS -03
156 SW 2.0 JTS -02
Kia Rio 1.2ISG LX -16
Ex:Mitsubishi Outlander 2.0 -07
Ex: 156 SW 1.8 TS -02 - Paikkakunta: Salo
Re: eLEARN ohje 2.0 jts
Tässä tuli taannoin harjoiteltua JTS:n kanssa jakopääremppaa, ensikertalaisella tietysti menee muutenkin paljon aikaa mutta sekavat, ristiriitaiset ja suorastaan virheelliset ohjeet ei varsinaisesti asiaa auta. Jos tästä seuraavalle hämmästelijälle iloa on...
Lyhyt versio: unohda eLearnin JTS-ohjeet, noudata 2.0 TS:n ohjeita mutta käytä JTS:n lukkopaloja.
Pitkä versio, eli mitä kaikkia ongelmia JTS-ohjeissa huomasin:
1. Ohjeet alkaa siitä että irrotetaan vauhtipyörän tirkistysluukku ja asennetaan vauhtipyörän lukitustyökalu. Mikäs siinä, mutta tarkistusluukun toinen pultti ei ainakaan omassa autossa mahdu ehjänä tulemaan ulos jos vaihdelaatikko on kiinni koneessa. Saisihan sen varmaan pätkissä sieltä ulos mutta... Toisaalta netistä tuli bongattua useampi tapaus jossa puuttuva lukitustyökalu on korvattu ruuvimeisselillä, eli ilmeisesti joissain yksilöissä tuon saa auki. Mutta miksi ihmeessä sen kanssa pitäisi vaivautua apulaitehihnan hihnapyörän saa irti muutenkin, ihan kuten TS:ssäkin.
2. JTS:n ohjeen asennusosa alkaa siitä että käännetään kampiakselia ykkössylinterin TDC:en. Ja tässä kohtaa jakohihna on siis irti! Ei näin...
3. Topicin varsinainen aihe eli lukkopalojen oikea paikka. TS:n ohjeet sanoo TDC:stä:
"Rotate the crankshaft until the piston for cylinder no. 1 is at T.D.C. at the power stroke." kun taas JTS:n ohjeet sanoo "turn the crankshaft clockwise, timing gear side, until the piston of cylinder no.1 is at T.D.C. in the explosion stroke." Eri termiä käytetty mutta samasta asiastahan tuossa on kyse. Jos kuitenkin koneen kääntää niin että lukkopalat sopivat JTS:n ohjeiden mukaisiin paikkoihin ("4th inlet side camshaft cap and the 2nd exhaust side camshaft cap") niin pakopuolen hihnapyörässä oleva ajoitusmerkki jää "sisäpuolelle" eli sinne mihin hihna ei kosketa. Eli hihnassa olevia ajoitusmerkkejä on mahdotonta saada kohdistettua hihnapyörien vastaaviin jos kone on JTS:n ohjeiden mukaisessa asennossa.
Vähemmän haitallisia mutta ilmeisen turhia kohtia jotka TS:n ohjeista puuttuu:
1. JTS:n ohje kehottaa irrottamaan ohjaustehostimen letkujen kiinnikkeet. Ei liene tarpeen yhtään sen enempää kuin TS:äkään, itse tuon tein sillä seurauksella että ruosteiset kiinnitysraudat vääntyivät lähinnä vaan enemmän tielle kuin alunperin olisivat olleet.
2. JTS:n ohje kehottaa irrottamaan imupuolen hihnapyörän takana olevan jakohihnan suojakopan palasen, en ymmärrä miksi koska ei se siinä tiellä ole. Ei maksa vaivaa.
Näiden virallisten hauskuuksien lisäksi koneessa oli edellisten asentajien jäljiltä epälukuinen määrä epämääräisiä ajoitusmerkkejä. Mm. tasapainoakseleissa oli tehtaan merkkien lisäksi tussimerkinnät, toisessa akselissa tehtaan merkin kohdalla ja toisessa tehtaan merkin vastakkaisella puolella. Jne.
Lyhyt versio: unohda eLearnin JTS-ohjeet, noudata 2.0 TS:n ohjeita mutta käytä JTS:n lukkopaloja.
Pitkä versio, eli mitä kaikkia ongelmia JTS-ohjeissa huomasin:
1. Ohjeet alkaa siitä että irrotetaan vauhtipyörän tirkistysluukku ja asennetaan vauhtipyörän lukitustyökalu. Mikäs siinä, mutta tarkistusluukun toinen pultti ei ainakaan omassa autossa mahdu ehjänä tulemaan ulos jos vaihdelaatikko on kiinni koneessa. Saisihan sen varmaan pätkissä sieltä ulos mutta... Toisaalta netistä tuli bongattua useampi tapaus jossa puuttuva lukitustyökalu on korvattu ruuvimeisselillä, eli ilmeisesti joissain yksilöissä tuon saa auki. Mutta miksi ihmeessä sen kanssa pitäisi vaivautua apulaitehihnan hihnapyörän saa irti muutenkin, ihan kuten TS:ssäkin.
2. JTS:n ohjeen asennusosa alkaa siitä että käännetään kampiakselia ykkössylinterin TDC:en. Ja tässä kohtaa jakohihna on siis irti! Ei näin...
3. Topicin varsinainen aihe eli lukkopalojen oikea paikka. TS:n ohjeet sanoo TDC:stä:
"Rotate the crankshaft until the piston for cylinder no. 1 is at T.D.C. at the power stroke." kun taas JTS:n ohjeet sanoo "turn the crankshaft clockwise, timing gear side, until the piston of cylinder no.1 is at T.D.C. in the explosion stroke." Eri termiä käytetty mutta samasta asiastahan tuossa on kyse. Jos kuitenkin koneen kääntää niin että lukkopalat sopivat JTS:n ohjeiden mukaisiin paikkoihin ("4th inlet side camshaft cap and the 2nd exhaust side camshaft cap") niin pakopuolen hihnapyörässä oleva ajoitusmerkki jää "sisäpuolelle" eli sinne mihin hihna ei kosketa. Eli hihnassa olevia ajoitusmerkkejä on mahdotonta saada kohdistettua hihnapyörien vastaaviin jos kone on JTS:n ohjeiden mukaisessa asennossa.
Vähemmän haitallisia mutta ilmeisen turhia kohtia jotka TS:n ohjeista puuttuu:
1. JTS:n ohje kehottaa irrottamaan ohjaustehostimen letkujen kiinnikkeet. Ei liene tarpeen yhtään sen enempää kuin TS:äkään, itse tuon tein sillä seurauksella että ruosteiset kiinnitysraudat vääntyivät lähinnä vaan enemmän tielle kuin alunperin olisivat olleet.
2. JTS:n ohje kehottaa irrottamaan imupuolen hihnapyörän takana olevan jakohihnan suojakopan palasen, en ymmärrä miksi koska ei se siinä tiellä ole. Ei maksa vaivaa.
Näiden virallisten hauskuuksien lisäksi koneessa oli edellisten asentajien jäljiltä epälukuinen määrä epämääräisiä ajoitusmerkkejä. Mm. tasapainoakseleissa oli tehtaan merkkien lisäksi tussimerkinnät, toisessa akselissa tehtaan merkin kohdalla ja toisessa tehtaan merkin vastakkaisella puolella. Jne.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: eLEARN ohje 2.0 jts
JTS:ssäkin lie kiristämättömänä vapaasti pyörivät hihnapyörät? Se yhdistettynä noihin villin sarjan merkkeihin tarkoittaa, että ei ole mitään takeita siitä että hihnapyörä olisi lähelläkään samaa asentoa suhteessa akseliin kuin tehtaalta lähtiessään.Turre kirjoitti:Jos kuitenkin koneen kääntää niin että lukkopalat sopivat JTS:n ohjeiden mukaisiin paikkoihin ("4th inlet side camshaft cap and the 2nd exhaust side camshaft cap") niin pakopuolen hihnapyörässä oleva ajoitusmerkki jää "sisäpuolelle" eli sinne mihin hihna ei kosketa. Eli hihnassa olevia ajoitusmerkkejä on mahdotonta saada kohdistettua hihnapyörien vastaaviin jos kone on JTS:n ohjeiden mukaisessa asennossa.
...
Näiden virallisten hauskuuksien lisäksi koneessa oli edellisten asentajien jäljiltä epälukuinen määrä epämääräisiä ajoitusmerkkejä. Mm. tasapainoakseleissa oli tehtaan merkkien lisäksi tussimerkinnät, toisessa akselissa tehtaan merkin kohdalla ja toisessa tehtaan merkin vastakkaisella puolella. Jne.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Turre
- Viestit: 274
- Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
- Car(s): 156 2.0 JTS -03
156 SW 2.0 JTS -02
Kia Rio 1.2ISG LX -16
Ex:Mitsubishi Outlander 2.0 -07
Ex: 156 SW 1.8 TS -02 - Paikkakunta: Salo
Re: eLEARN ohje 2.0 jts
Hmm? Ei nuo hihnapyörät mene paikalleen kuin yhdessä asennossa, poislukien imupuolen nokan hihnapyörä jossa ei sitten myöskään ole ajoitusmerkkejä tehtaan jäljiltä. Tai no, tasapainoakselin hihnapyöristä en tiedä kun niitä ei ollut tarvetta irrottaa. Olettaisin kuitenkin että sama meininki niissäkin.Polforea kirjoitti:JTS:ssäkin lie kiristämättömänä vapaasti pyörivät hihnapyörät? Se yhdistettynä noihin villin sarjan merkkeihin tarkoittaa, että ei ole mitään takeita siitä että hihnapyörä olisi lähelläkään samaa asentoa suhteessa akseliin kuin tehtaalta lähtiessään.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: eLEARN ohje 2.0 jts
Ahh, jos ne eivät ole kartioilla (=pyörivät vapaasti jos eivät ole kiristettyinä/jämähtäneinä kiinni ja kiristettävissä mihin asentoon vain) niin ajoitusmerkki hihnapyörässä kuulostaa ihan järkevältä. Selvennyksenä: en siis ole ole operoinut JTS:iä, olen vain elänyt ymmärryksessä että niissäkin olisi kartiolliset pyörät.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: eLEARN ohje 2.0 jts
Juu pakonokassa on liikevaraa oikeasti aika vähän, liekö edes hampaan verran, koska kiilapala. Siinähän on ajoitusanturi sisäpuolella joka vaatinee tietyn asennon. Jos hihnaa laittaessa tuntuu että tuo liikevara ei riitä ja menee ihan laitaan, on joku pielessä. Itsellä kävi näin, kampiakseli oli kellotuksen jälkeen aavistuksen kääntynyt. Magneettijalka oli pakonokan päällä joka oli ihan hyvä, kun autossa ei ole hihnaa paikallaan. Mutta kun laittaa hihnan ja pakonokka heittokellon jalan alla kääntyy kampiakselin mukana.. *idiot*
Noitten lukkopalojen asennon kanssa ihmettelyssä ei oikeastaan ole ihmettelyä, jos vaan tietää kumpi on kumpaan nokaan. Kun ykkösen nokat osoittaa oikeassa asennossa tasan vastasuuntiin imu taakse pako eteen, ei jää kauheasti arpomista mihin ja mitenpäin nuo laitetaan. Omissakin paloissa a ja s, joista a on imunokka.
Noitten lukkopalojen asennon kanssa ihmettelyssä ei oikeastaan ole ihmettelyä, jos vaan tietää kumpi on kumpaan nokaan. Kun ykkösen nokat osoittaa oikeassa asennossa tasan vastasuuntiin imu taakse pako eteen, ei jää kauheasti arpomista mihin ja mitenpäin nuo laitetaan. Omissakin paloissa a ja s, joista a on imunokka.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
Re: eLEARN ohje 2.0 jts
Meneekös tämä sinne päin, poistakaa ketjusta jos on shaibaa.
https://m.youtube.com/watch?v=tnax3OSbUzc
https://m.youtube.com/watch?v=tnax3OSbUzc
Re: eLEARN ohje 2.0 jts
Muuten hienosti, mutta vesipumppu taisi jäädä vaihtamatta?kurppa kirjoitti:Meneekös tämä sinne päin, poistakaa ketjusta jos on shaibaa.
https://m.youtube.com/watch?v=tnax3OSbUzc
Samalla konseptilla olen vaihtanut ts ja jts:sän hihnat.