159 lämmityslaite; vesipumppuvika

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Ollie
Viestit: 176
Liittynyt: 20 Maalis 2004, 01:48
Car(s): Spider 2,0 -71, GTJ 1300 -71, GTV 3.0 24V -02, 159 1.9 JTDm TI -07
Paikkakunta: Tampere

159 lämmityslaite; vesipumppuvika

Viesti Kirjoittaja Ollie »

Tänään loppui lämmön tulo 159 sisätiloihin. Kaikki ilmastonnin namikat käyttäytyvät normaalisti, ja puhalluksen saa suunnattua eri suuntiin, mutta lämpöä ei tule. Onko kellään kokemuksia vastavasta?
Voisikohan olla jokin lämpötila-anturi vika?
Moottorin lämmöt nousee normaalisti ja jäähdytinnestettä on riittävästi.
Takuu on loppu, ja ulkona on kylmä :(

(Autohan on 2007 1,9 JTDm 110 kW)
Viimeksi muokannut Ollie, 11 Loka 2010, 12:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Onkohan 159:ssä samanlainen pikkupuhallin joka vetää ilmaa keskikonsolin läpi lämpötila-anturille, kuin on 156:ssa. 156:ssa tuon puhaltimen rikkoutuminen aiheuttaa juuri sen että anturi luulee kabiinin olevan lämmin, koska mittaa kojelaudan sisältä lämpöä.
Alfaholismia vuodesta 2001

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Jos puhallin kuitenkin toimii, kaasujalan yläpuolelta on sekoitusläpän vipu päässyt irtoamaan pallotapista! Sen näkee kun konttaa lattialla :-D

Avatar
Ollie
Viestit: 176
Liittynyt: 20 Maalis 2004, 01:48
Car(s): Spider 2,0 -71, GTJ 1300 -71, GTV 3.0 24V -02, 159 1.9 JTDm TI -07
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ollie »

Läpän vivut on kiinni ja näyttäsi liikkuvan, kun säätää lämpötilaa.

Ilmeisesti vika on kennon nestekierrossa.
Alempi kennolle menevä letku lämpää, mutta ylempi, jossa on ilmausruuvi on tuliseinän puoleisesta päästä viileä. Ilmausruuvista ei tule kuin hyvin pienenä norona nestettä.
Onko nestekierrossa jokin hana, jos on niin missä?

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Vesipumpun siivet menny rikki?

vale
Viestit: 62
Liittynyt: 01 Huhti 2009, 00:58
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja vale »

Kuulostaisi siltä että magneettiventtiili(läm.laitteen hana) on jumissa. Mersuissa yleinenkin vika ja oireet juuri tuollaisia, Tai sitten vaan lämmityslaitteen kenno tukossa, jos kerta kennolle asti lämpöä tulee mut ei ulos.

Avatar
Ollie
Viestit: 176
Liittynyt: 20 Maalis 2004, 01:48
Car(s): Spider 2,0 -71, GTJ 1300 -71, GTV 3.0 24V -02, 159 1.9 JTDm TI -07
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ollie »

jiiässä kirjoitti:Vesipumpun siivet menny rikki?
ollie kirjoitti:Onko nestekierrossa jokin hana, jos on niin missä?
Kun lähtee kylmällä moottorilla ajamaan, nousee lämmöt 90 asteeseen reilun parin kilometrin jälkeen ja pysyy siinä.
Kuitenkin vielä 15 kilometrin ajon jälkeen alavesiletku on aivan viileä jäähdyttimen puoleisesta päästä.
Voiko lämmöt pysyä normaalina, jos vesipumppu ei toimi?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Onhan sulla jäähdytinnestettä säiliössä (tai järjestelmässä yleensäkkään)? Tuollainen samanlainen tapaus tuli töissä mazdan muodossa vastaan, muuten toimii, mutta kuumaa vain ei tule - paisunta säiliö oli ihan tyhjä.

Se auto kuitenkin piti lämmöt siellä 90:ssä, eikä mennyt yli. Laitoin säiliön täyteen ja ilmailin hetken aikaa auto käynnissä, nokka hiukan koholla, ja lämmönsäätö täysillä tuulilasille, sen jälkeen toimi ja lämmitti normaalisti

Pikkudieseli ei välttämättä keitä pitkässäkään ajossa yli vaikka nesti olisi vähissä
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

nousee lämmöt 90 asteeseen reilun parin kilometrin jälkeen ja pysyy siinä.

Vaikea uskoa että lämpöä on todellisuudessa 90 astetta parin kilometrin jälkeen, mittari vain näyttää 90...samanlailla kuin keskiverto VAG tuotteissa.. :-D

Kuulostaa tosiaan kuin ei hana aukeisi kennolle ollenkaan mutta onko 159:ssä sellaista, samoin nestevaje tosiaan aiheuttaa tuollaisen oireen..
'
TAMK opettajan sanoja lainaten turbodiesel on osittain typpijäähdytetty, turbo painaa kylmää ilmaa koneeseen välijäähdyttimen kautta mikä alentaa palotilan lämpötilan lämpötilaa, tämän vuoksi vesivaje ei heti aiheuta ongelmia... :lol:

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

jiiässä kirjoitti:
nousee lämmöt 90 asteeseen reilun parin kilometrin jälkeen ja pysyy siinä.

Vaikea uskoa että lämpöä on todellisuudessa 90 astetta parin kilometrin jälkeen, mittari vain näyttää 90...samanlailla kuin keskiverto VAG tuotteissa.. :-D

Kuulostaa tosiaan kuin ei hana aukeisi kennolle ollenkaan mutta onko 159:ssä sellaista, samoin nestevaje tosiaan aiheuttaa tuollaisen oireen..
'
TAMK opettajan sanoja lainaten turbodiesel on osittain typpijäähdytetty, turbo painaa kylmää ilmaa koneeseen välijäähdyttimen kautta mikä alentaa palotilan lämpötilan lämpötilaa, tämän vuoksi vesivaje ei heti aiheuta ongelmia... :lol:
Juuri tuo mainitsemani mazda teki niin, että lämmöt tärähtivät nopeasti 90 mutta eivät ylittäneet missään kohtaan. Yritä lämmitää uutta VAG tiisseliä, kun ei anna kiertää paikallaan yli 3000, menee viikko että saa sinne 80 lukemille - ärsyttävää, etenkin kun valmistajan testerit vaativat jäähdytinnesteen lämpötilaksi sen 80 astetta joissakin testeissä.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Ollie
Viestit: 176
Liittynyt: 20 Maalis 2004, 01:48
Car(s): Spider 2,0 -71, GTJ 1300 -71, GTV 3.0 24V -02, 159 1.9 JTDm TI -07
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ollie »

No, nyt on vika paikallistettu ja korjattu.

Vesipumpun muovinen siipipyörä oli irti akselesistaan. Myös termostaatti meni vaihtoon.

Avatar
pitkämies
Viestit: 2457
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

^ Siis jösses! Vieläkö noinkin uudessa Alfassa on tehdaspumpussa (niin tai siis oletan ettei ole vielä vaihdettu....)muovinen siipipyörä?! :crazyeyes: Eiköneikinäopi.......
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Ei ne opi, on tullut ostettua pitkän aikaa tarvikepumppuja joka kotteroon ja niissä on ollut metallisiivet...

Nyt just Skodaan vähän aika sitten 2.0 FSI, tarvikepumppu kokometallia...alkuperäinen Veholta muovisiivin, jos saman osan hakee VW:ltä niin siihen päälle saa maksaa vielä pantin rungosta jonka saa takasin kun palauttaa vanhan, entisöivät varmaan jossain vinkuintiassa niitä muovisiipi mallejakin.. :crazyeyes:

fredu
Viestit: 12
Liittynyt: 19 Elo 2008, 12:06

Viesti Kirjoittaja fredu »

Metalliset kyllä kestää! Kun purkailin oman 166:n konetta,niin tuli kuvan mukainen näky vastaan...
Onko kukaan törmänny vastaavaan?

24V veekutonen siis kyseessä ja tuossa pikkukuvassa uusi ehjä plugi.
Liitteet
vesipumpun alta.jpg
(453.99 KiB) Tiedosto ladattu 1869 kertaa

Vastaa Viestiin