156 JTD:n lastutus?
Valvoja: Moderators
- EBITDA
- Viestit: 1858
- Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
- Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
- Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma
156 JTD:n lastutus?
150-heppaisen 1.9 JTDm:n lastutus pohdinnan alla, lähinnä squadra chippiä olen ajatellut. Foorumilaisilla käytännön kokemuksia 156:n nokivasaran lastutuksesta?
- Zulak
- Viestit: 465
- Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
- Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt
ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS - Paikkakunta: Savonlinna
Savonlinnassa onnistuu eräällä pajalla lastutus JTD:hen. Hintakin edullisempi mitä squadrat yms. ja ohjelma tehdään juuri autoosi sopivaksi ja niin ettei riko paikkoja.
Omaa JTD:täni aikanaan säädin suuntaan jos toiseenkin ja kyllähän siitä pienillä ohjelmamuutoksilla saa aika mukavan kulkineen tehtyä. Pitää vaan olla varovainen ettei ahnehdi liikoja, se vakioahdin kun ei ole mikään älyttömän suuri missään noissa.
EGR saadaan myös poistettua ohjelmasta kokonaan. Sen jälkeen kannattaa vielä varoilta tulpata mahdollisesti jo vuotava EGR tulppalevyllä.
Omaa JTD:täni aikanaan säädin suuntaan jos toiseenkin ja kyllähän siitä pienillä ohjelmamuutoksilla saa aika mukavan kulkineen tehtyä. Pitää vaan olla varovainen ettei ahnehdi liikoja, se vakioahdin kun ei ole mikään älyttömän suuri missään noissa.
EGR saadaan myös poistettua ohjelmasta kokonaan. Sen jälkeen kannattaa vielä varoilta tulpata mahdollisesti jo vuotava EGR tulppalevyllä.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Mulla oli/on briteissä yks kaveri joka lastutti 2.4 diuselin... Kulki aivan järjettömän hyvin kun kurvailtiin pikkuteitä manchesteristä barnsleyhin.
Kesti joku 2 vuotta kunnes kone poksahti ihan totaalisesti (en tarkkaan muista mikä siihen tuli) ... vaihtoi 159 sen jälkeen (lastutti ja hajosi) ja nykyään ajaa mersulla
Oli muistaakseni Autodeltan tekemä viritys (ei delta auto
).
Kesti joku 2 vuotta kunnes kone poksahti ihan totaalisesti (en tarkkaan muista mikä siihen tuli) ... vaihtoi 159 sen jälkeen (lastutti ja hajosi) ja nykyään ajaa mersulla

Oli muistaakseni Autodeltan tekemä viritys (ei delta auto

33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Zulak
- Viestit: 465
- Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
- Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt
ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS - Paikkakunta: Savonlinna
Jepjep.. Eli nyt ois taas sit JTD omistuksessani pitkästä aikaa! Malttoihan sillä päivän ajella vakiona ja aamulla tyrkättiin uusi ohjelma ECUun. Ahtopaineita sekä syöttöjä nostettiin ja poistettiin EGR käytöstä ohjelmallisesti.
Käytin auton rullillakin ennen lastutusta, mutta lastutuksen jälkeen en ole vielä ehtinyt mittaamaan todellista tehoa. Vakioauton dynolapussa lukee 144hv / 333Nm. Eli aika hyvin sen mitä tehdas lupaa, 140hv.
Tästä sitten lähdetään jatkamaan.. Kunhan käytän lastutetun auton rullilla, laittelen dynolappuja näkyvile. Sen jälkeen vaihtunee turbo vähän fiksumpaan malliin.
Käytin auton rullillakin ennen lastutusta, mutta lastutuksen jälkeen en ole vielä ehtinyt mittaamaan todellista tehoa. Vakioauton dynolapussa lukee 144hv / 333Nm. Eli aika hyvin sen mitä tehdas lupaa, 140hv.
Tästä sitten lähdetään jatkamaan.. Kunhan käytän lastutetun auton rullilla, laittelen dynolappuja näkyvile. Sen jälkeen vaihtunee turbo vähän fiksumpaan malliin.
- Zulak
- Viestit: 465
- Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
- Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt
ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS - Paikkakunta: Savonlinna
Kilometrejä on jo kertynyt 233tkm. Kyllä Suomesta muutamia nelivetodynojakin löytyy, mutta on ne tietty harvemmassa.EBITDA kirjoitti:^ Pidähän meidät sitten ajantasalla projektin edetessä. Ihan hyvin sulla on hummat tallella. Paljonko on kilometrejä takana? Itseänikin kiinnostaisi todellisen tehon mittaus, mutta helpommin sanottu kuin tehty nelivedon kyseessä ollen.
Missä Zulak käytti JTD:n modattavana ja paljonko kustansi? Itselläkin olisi sama homma tulossa, jokin +40hv olisi kiva saada lisää tuohon traktorinkoneeseen.
Viimeksi muokannut Sautio, 15 Loka 2010, 21:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
- Zulak
- Viestit: 465
- Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
- Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt
ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS - Paikkakunta: Savonlinna
www.savonautotune.fiSautio kirjoitti:Missä Zulak käytti JTD:n modattavana ja paljonkjo kustsansi? Itselläkin olisi sama homma tulossa, jokin +40hv olisi kiva saada lisää tuohon traktorinkoneeseen.
Kiitos tiedosta Zulak, tuohon hinta- tai tehokyssäriin et sitten kuitenkaan halua vastata?Zulak kirjoitti:www.savonautotune.fiSautio kirjoitti:Missä Zulak käytti JTD:n modattavana ja paljonko kustansi? Itselläkin olisi sama homma tulossa, jokin +40hv olisi kiva saada lisää tuohon traktorinkoneeseen.
Voit laittaa privanakin jotain sinnepäin -tietoa noista

No kulkeeko se 2.4JTD ihan erilailla kuin ennen modausta, eli kannattiko investointi?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
- SaLexi
- Viestit: 549
- Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 JTD:n lastutus?
http://www.racechip.de/racechip-chiptun ... -59-r.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Onko kellään vielä kokemusta näistä halpislastuista? Itseäni on alkanut kovasti houkuttamaan tuo halvin vaihtoehto, koska se on... noh, halpa. Tosin vanhan sanonnan mukaan hyvää ja halpaa ei saa samassa paketissa, mahtaako pitää tässäkin kohtaa paikkansa?
Onko kellään vielä kokemusta näistä halpislastuista? Itseäni on alkanut kovasti houkuttamaan tuo halvin vaihtoehto, koska se on... noh, halpa. Tosin vanhan sanonnan mukaan hyvää ja halpaa ei saa samassa paketissa, mahtaako pitää tässäkin kohtaa paikkansa?

- Carlos
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
- Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15 - Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi
Re: 156 JTD:n lastutus?
http://www.racechip.de/racechip-chiptun ... -74-r.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Olishan tuommonen ihan kiva, jos arvot toteutuu ja paikat pysyis kasassa.
Olishan tuommonen ihan kiva, jos arvot toteutuu ja paikat pysyis kasassa.
Viimeksi muokannut Carlos, 16 Elo 2012, 13:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- SaLexi
- Viestit: 549
- Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 JTD:n lastutus?
Juuh, lisäksi näyttävät toimittavan Suomeen ilman maksuja.. Hmm... Uskaltaisikohan...Carlos kirjoitti:http://www.racechip.de/racechip-chiptun ... -74-r.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Olishan tuommonen ihan kiva, jos toteutuu arvot toteutuu ja paikat pysyis kasassa.
- Zulak
- Viestit: 465
- Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
- Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt
ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS - Paikkakunta: Savonlinna
Re: 156 JTD:n lastutus?
Kannattaa suosiolla jättää väliin. Noilla ns. tehobokseilla ei oo mitään tekemistä varsinaisen lastuttamisen kanssa. Ne vaan hämää jotain anturia (esim. railipaine) ja sillä saa kyllä lisätehoa jonkun verran mutta monesti muutos on lineaarinen koko kierrosalueella ja herkästi tulee esim. liikaa alavääntöä. Jos haluaa välttämättä tuollasen tehoboksin niin ei siitä kannata maksaa tuollasia summia vaan juottaa ite se vastus sinne railipainianturiin (maksaa ehkä 10snt).
Oikea lastutus tehdään moottorinohjauksen ohjelmaa muokkaamalla jolloin saadaan tehoa lisättyä just sille kierrosalueelle minne halutaan.
Nyt on muuten oma JTD työn alla. Tulee suurempi ahdin kun vanha tuli tiensä päähän ja samalla tietysti ohjelma muokataan uusiksi. Eiköhän tuosta joku >230hp saada noilla lääkkeillä.
Oikea lastutus tehdään moottorinohjauksen ohjelmaa muokkaamalla jolloin saadaan tehoa lisättyä just sille kierrosalueelle minne halutaan.
Nyt on muuten oma JTD työn alla. Tulee suurempi ahdin kun vanha tuli tiensä päähän ja samalla tietysti ohjelma muokataan uusiksi. Eiköhän tuosta joku >230hp saada noilla lääkkeillä.
Re: 156 JTD:n lastutus?
Maksaako vaivaa?
Voimaa kun tulee lisää saa seuraavaksi, pahimmassa tapauksessa valmistautua kytkin ja vauhtipyörä remonttiin....
Toki oikein käyttämällä saattaapi kestää sen mitä vakionakin.

Voimaa kun tulee lisää saa seuraavaksi, pahimmassa tapauksessa valmistautua kytkin ja vauhtipyörä remonttiin....

Toki oikein käyttämällä saattaapi kestää sen mitä vakionakin.
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: 156 JTD:n lastutus?
Ja toisaalta vakionkin saa rikki, jos haluaa...savijo-r kirjoitti:Maksaako vaivaa?![]()
Voimaa kun tulee lisää saa seuraavaksi, pahimmassa tapauksessa valmistautua kytkin ja vauhtipyörä remonttiin....![]()
Toki oikein käyttämällä saattaapi kestää sen mitä vakionakin.
- Zulak
- Viestit: 465
- Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
- Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt
ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS - Paikkakunta: Savonlinna
Re: 156 JTD:n lastutus?
Noh, voimansiirto päivittyi samalla. Kiinteä vauhtipyörä ja vahvempi kytkin on jo.savijo-r kirjoitti:Maksaako vaivaa?![]()
Voimaa kun tulee lisää saa seuraavaksi, pahimmassa tapauksessa valmistautua kytkin ja vauhtipyörä remonttiin....![]()
Toki oikein käyttämällä saattaapi kestää sen mitä vakionakin.
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: 18 Helmi 2012, 18:49
- Car(s): 166 JTD -03, GTV,155Q4
Ex:yli 30 Alfaa - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 156 JTD:n lastutus?
Teetitkö vauhtipyörän jossain pajalla, vai löytyikö jostain toisesta mallista sopiva vauhtipyörä+kytkinpaketti? Itse olen myös miettinyt kiinteään vauhtipyörään ja jousitettuun kytkimeen vaihtamista kun tuo nykyinen on aivan loppu...Zulak kirjoitti:Noh, voimansiirto päivittyi samalla. Kiinteä vauhtipyörä ja vahvempi kytkin on jo.savijo-r kirjoitti:Maksaako vaivaa?![]()
Voimaa kun tulee lisää saa seuraavaksi, pahimmassa tapauksessa valmistautua kytkin ja vauhtipyörä remonttiin....![]()
Toki oikein käyttämällä saattaapi kestää sen mitä vakionakin.
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 JTD:n lastutus?
Ei löydy, tuo VP on teetätetty PO-Metallilla ja myös asetelma sekä kytkin on hieman erikoisempia osia. VP oli siis tuossa omassa 10V JTD:ssä kiinni, mutta päädyin pitämään koneen vakiona, joten se vaihtui takaisin alkuperäiseen kaksoismassaan...
Mikäli et ole voimaa ottamassa koneesta (kuten Zulak), niin suosittelen uuden kytkimen+ kaksoismassa VP:n hommaamista.
Niin, tuo on siis 10V koneiseen, 20V koneissa on aivan erillaiset osat!
Mikäli et ole voimaa ottamassa koneesta (kuten Zulak), niin suosittelen uuden kytkimen+ kaksoismassa VP:n hommaamista.
Niin, tuo on siis 10V koneiseen, 20V koneissa on aivan erillaiset osat!
"No smoke => no power => no hope"
Re: 156 JTD:n lastutus?
Omassa autossa juurikin kyseisen pajan pro-chippi kiinni. Persdynolla tehoa ja vääntöä tuli lisää, ja tuntuisi että vääntökäyrä on siirtynyt hieman alaspäin jolloin vääntöä tulee on kaupunki ajossa mukavasti.. Pro-mallin chippiä pystyy vielä säätämään jollain tavalla tuolta lastun sisältä, mutta eipä ole ollut vielä tarvetta..SaLexi kirjoitti:http://www.racechip.de/racechip-chiptun ... -59-r.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Onko kellään vielä kokemusta näistä halpislastuista? Itseäni on alkanut kovasti houkuttamaan tuo halvin vaihtoehto, koska se on... noh, halpa. Tosin vanhan sanonnan mukaan hyvää ja halpaa ei saa samassa paketissa, mahtaako pitää tässäkin kohtaa paikkansa?
-Joonas
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: 156 JTD:n lastutus?
Zulak kirjoitti:Kannattaa suosiolla jättää väliin. Noilla ns. tehobokseilla ei oo mitään tekemistä varsinaisen lastuttamisen kanssa. Ne vaan hämää jotain anturia (esim. railipaine) ja sillä saa kyllä lisätehoa jonkun verran mutta monesti muutos on lineaarinen koko kierrosalueella ja herkästi tulee esim. liikaa alavääntöä. Jos haluaa välttämättä tuollasen tehoboksin niin ei siitä kannata maksaa tuollasia summia vaan juottaa ite se vastus sinne railipainianturiin (maksaa ehkä 10snt).
Oikea lastutus tehdään moottorinohjauksen ohjelmaa muokkaamalla jolloin saadaan tehoa lisättyä just sille kierrosalueelle minne halutaan.
Nyt on muuten oma JTD työn alla. Tulee suurempi ahdin kun vanha tuli tiensä päähän ja samalla tietysti ohjelma muokataan uusiksi. Eiköhän tuosta joku >230hp saada noilla lääkkeillä.
Näinköhän näissä uudemmissa enää tuo rail-paineanturin huijaus onnistuu ilman vikavaloja..? Edelliseen pösöön tuollainen tuli värkkäiltyä n. 10 ohmin päähän vikatilasta.
Jos onnistuu, niim taitaapi olla elektrolinnan keikka edessä

Re: 156 JTD:n lastutus?
Se on muuten pojat sellanen juttu, että se on ihan sama miten niitä moottoriohjauksen karttoja muuttaa.
Tarpeet on erilaisia, kuten ovat myös boksit ja lastut/ ohjelman vaihdot.
Ei noita nykyajan dieseleitä enää millään pelkällä vastuspotikalla huijata.
"Oikea lastutus" on viriohjelmien tekijöiden/myyjien hömppäpuhetta. Onhan se saatava kuulostamaan paljon paremmalta, kun hintaeroakin on usein satoja euroja.
Ainoa hyöty ns. oikeasta ohjelmasta on ehkäpä tuo, että alavääntöä saadaan rajoitettua, jolloin kytkin ja vaihdelaatikko pääsee helpommalla. Tosin nykyään nuo boksitkin ohjelmoidaan autokohtaisesti, joten se siitä.
Tarpeet on erilaisia, kuten ovat myös boksit ja lastut/ ohjelman vaihdot.
Ei noita nykyajan dieseleitä enää millään pelkällä vastuspotikalla huijata.
"Oikea lastutus" on viriohjelmien tekijöiden/myyjien hömppäpuhetta. Onhan se saatava kuulostamaan paljon paremmalta, kun hintaeroakin on usein satoja euroja.
Ainoa hyöty ns. oikeasta ohjelmasta on ehkäpä tuo, että alavääntöä saadaan rajoitettua, jolloin kytkin ja vaihdelaatikko pääsee helpommalla. Tosin nykyään nuo boksitkin ohjelmoidaan autokohtaisesti, joten se siitä.