Loistava alku... Tai ei. 159 JTD ongelmia

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Toner
Viestit: 417
Liittynyt: 25 Syys 2010, 20:26
Car(s): Exät: 159 2.4 SW -06, 147 1.6 -02
Paikkakunta: Loimaa

Loistava alku... Tai ei. 159 JTD ongelmia

Viesti Kirjoittaja Toner »

Perskeles. Perjantaina sain 159:n kotiin ja reilut 800km meni ongelmitta... Aamulla työmatkalla auto ensin ilmoitti ABS-viasta, hetken kuluttua luistonestosta ja lopulta hyytyi mäkilähtöavustin. Starttailin autoa muutaman kerran uudelleen, mutta samat vikailmoitukset toistuivat. Äsken kun kävin käynnistelemässä autoa, niin ABS-herjaa ei enää näkynyt, mutta luistonesto ja mäkilähtöavustin ovat edelleen poissa pelistä.

Ja mites, kuuluuko tuon kaksnelosen diisselin käynnistyä niin, että koko auto heilahtaa ja tyhjäkäynnin ravistaa koko pirssiä?

Hemmetti, ei tämän näin pitänyt mennä.
Pösöx2, Mazdax8, Saab, Seat, BMW, Tojox2, VWx2, Fiatx2, Nissanx2, Mitsu, Skoda, ARx2, Hjuntai, Ford.

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Auts. Minkä ikänen 159 oli kyseessä?
-Matti-

Avatar
Toner
Viestit: 417
Liittynyt: 25 Syys 2010, 20:26
Car(s): Exät: 159 2.4 SW -06, 147 1.6 -02
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Toner »

Pirssi on 2006, 80 000 km mittarissa. Kävin äsken työkeikalla ja motarille kiihdyttäessä vikavalot sammuivat. Seuraavalla startilla kaikki toimi taas normaalisti. Pitäiskö vaan todeta, että Alfahan tuo? :lol:
Pösöx2, Mazdax8, Saab, Seat, BMW, Tojox2, VWx2, Fiatx2, Nissanx2, Mitsu, Skoda, ARx2, Hjuntai, Ford.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Toner kirjoitti:Pirssi on 2006, 80 000 km mittarissa. Kävin äsken työkeikalla ja motarille kiihdyttäessä vikavalot sammuivat. Seuraavalla startilla kaikki toimi taas normaalisti. Pitäiskö vaan todeta, että Alfahan tuo? :lol:
Nuo viat kuulostaa siltä, että esim. ABS-amturissa on/voi olla kosteutta. Jos anturi on poissa pelistä niin luistonestokaan ei toimi. En tiedä saako mäkilähtöavustin jotain impulssiä siitä samasta vai mistä. Vikakoodinluvulla voi selvitä mikä anturi on kyseessä ja aluksi anturin voi ehkä puhaltaa kuivaksi vaikka paineilmallla - voi auttaa tai siten ei.
MP

Avatar
Toner
Viestit: 417
Liittynyt: 25 Syys 2010, 20:26
Car(s): Exät: 159 2.4 SW -06, 147 1.6 -02
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Toner »

Pesin ja puunasin Alfaa kyllä eilen, että saattaapa tuo ollakin noin. Tosin viat ilmenivät vasta n. 45km ajon jälkeen, että..
Pösöx2, Mazdax8, Saab, Seat, BMW, Tojox2, VWx2, Fiatx2, Nissanx2, Mitsu, Skoda, ARx2, Hjuntai, Ford.

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Re: Loistava alku... Tai ei. 159 JTD ongelmia

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Toner kirjoitti:Perskeles. Perjantaina sain 159:n kotiin ja reilut 800km meni ongelmitta... Aamulla työmatkalla auto ensin ilmoitti ABS-viasta, hetken kuluttua luistonestosta ja lopulta hyytyi mäkilähtöavustin.
Tuo kuullosti jo siltä, että olisit lukenut Airbusin SCARS ilmoituksia Air Francen lennolta... :lol:

Anyway, syynä voi olla kosteus tai jopa akku. Onko akussa varaus ihan ok?
Toner kirjoitti:Ja mites, kuuluuko tuon kaksnelosen diisselin käynnistyä niin, että koko auto heilahtaa ja tyhjäkäynnin ravistaa koko pirssiä?
Tähän veikkaisin jumittavaa EGR-venttiiliä. Savuttaako kun lähtee käyntiin?
Toner kirjoitti:Hemmetti, ei tämän näin pitänyt mennä.
Näin se menee..

Avatar
Toner
Viestit: 417
Liittynyt: 25 Syys 2010, 20:26
Car(s): Exät: 159 2.4 SW -06, 147 1.6 -02
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Toner »

Ja jatketaas tarinaa... Lähdin äsken viemään osaa asiakkaalle. Auto lähti ensin yskähdellen käyntiin ja ensimmäisiin liikennevaloihin päästyäni huomasin, että tyhjäkäynti vaelteli 500-1000 välillä. Samalla mokoma tärisi ku nudisti pilkillä. Valoista lähdettyäni Alfan taakse jäi komea sininen savuvana. Seuraavaksi aloin seurata kulutusmittaria, joka 60 vauhdissa vitosvaihteella näytti 16-18l/100km.

Pysäköin auton ja hetken päätä hakattuani starttasin uudelleen matkaan. Auto kävi kauniisti, kulutus oli vastaavassa ajossa kuin aikaisemmin n. 5l, eikä savutusta enää ollut havaittavissa. Olenko sekoamassa vai mitä :shock: ?

Vienkö liikkeeseen takaisin ja perun kaupat, vai mitäs tässä nyt tekis? Kojelaudan joulukuusiefekti sentään loppui aamun jälkeen, mutta ei se ainakaan luottamusta autoon nostattanut. Perskeles.
Pösöx2, Mazdax8, Saab, Seat, BMW, Tojox2, VWx2, Fiatx2, Nissanx2, Mitsu, Skoda, ARx2, Hjuntai, Ford.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »


Avatar
Toner
Viestit: 417
Liittynyt: 25 Syys 2010, 20:26
Car(s): Exät: 159 2.4 SW -06, 147 1.6 -02
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Toner »

Tämä on ensimmäinen dieselillä kulkeva ajopeli meidän perheessä, joten ilmaisen ehkä tyhmyyteni kysymällä; voiko se olla noin dramaattinen tapahtuma? :silly:
Pösöx2, Mazdax8, Saab, Seat, BMW, Tojox2, VWx2, Fiatx2, Nissanx2, Mitsu, Skoda, ARx2, Hjuntai, Ford.

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Toner kirjoitti:Tämä on ensimmäinen dieselillä kulkeva ajopeli meidän perheessä, joten ilmaisen ehkä tyhmyyteni kysymällä; voiko se olla noin dramaattinen tapahtuma? :silly:
Kyllä se on. Naftaa se syö ja savuttaa varsinkin liikkeelle lähdössä. Pakoäänet ovat hyvät tuon nokipolton ollessa käynnissä - harmi vaan, että häviävät sen ollessa ohi. :wink:

Helpoiten nokipolton huomaa paikallaan ollessa siitä, että ahtopaineita on vähän myös tyhjäkäynnillä. Kun paineet putoavat nollaan on nokipoltto ohi.

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Toner kirjoitti: Pysäköin auton ja hetken päätä hakattuani starttasin uudelleen matkaan. Auto kävi kauniisti, kulutus oli vastaavassa ajossa kuin aikaisemmin n. 5l, eikä savutusta enää ollut havaittavissa. Olenko sekoamassa vai mitä?
Tähän lisätäkseni oman kokemukseni mukaan muotoutunut toimintaohje:
Kun tuo nokipoltto on kesken, niin älä vaan keskeytä sitä. Jos useampi tuollainen väliin, niin auto menee "limb" moodiin ja mittaristossa loimottaa moottorin vikavalo.

Hiukkasloukun saa joissain tapauksissa auki regeneroinnilla (joko huollossa tai itse), mutta itse tehtäessä kannattaa valita sellainen paikka missä savusta ja äänestä ei ole haittaa. Regeneroinnin yhteydessä kierrokset ovat jonkin aikaa 4000rpm/min ja savua piisaa.

Jos regenerointi ei auta, niin edessä taitaa olla hiukkasloukun uusinta.

Kieltämättä itseäni hieman vituttaa, kun mulla tuo nokipoltto sattuu lähes aina niin, että joko olen ajamassa työpaikan parkkiin tai sitten kotiin katokseen. Siinä sitten odotellaan, että homma on ohi.. :?

-TMP-
Viestit: 187
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Loistava alku... Tai ei. 159 JTD ongelmia

Viesti Kirjoittaja -TMP- »

Toner kirjoitti:Aamulla työmatkalla auto ensin ilmoitti ABS-viasta, hetken kuluttua luistonestosta ja lopulta hyytyi mäkilähtöavustin. Starttailin autoa muutaman kerran uudelleen, mutta samat vikailmoitukset toistuivat. Äsken kun kävin käynnistelemässä autoa, niin ABS-herjaa ei enää näkynyt, mutta luistonesto ja mäkilähtöavustin ovat edelleen poissa pelistä..
Itellä teki tuon saman "mäkilähdö, abs, vdc" vikaväläyttelyt kun vaihdoin jarrupalat autoon, saattaa liittyä myös jarrunesteen määrään. Ei meinannut sammua ensin ollenkaan, mutta sitten vaan monoa autolle niin että asr puuttui peliin niin ongelma hävisi. Eli olisiko tuohon sitten palat vaan vaihdettu ja sitä oireili.. Tutkimattomat ovat alfan tiet, vai miten se meni..

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Tarkastapa akun päällä olevien sähköjohtojen kiinnitysmutterit. Niitä on useita. Mulla oli yksi neljä kierrosta löysällä ja vikavaloja ja moottorin sammumista ilmeni satunnaisen epäsäännöllisesti. Mutterin kiinnityksen jälkeen ei mitään ongelmia.

Avatar
Alfisti felice
Viestit: 99
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45

Viesti Kirjoittaja Alfisti felice »

Minulla antoi samanlaisia varoituksia kun kone kävi neljällä pytyllä viallisen ruiskusuuttimen liittimen vuoksi.

Deltassa vaihtoivat silloin koko suuttimen takuuseen, auto oli alle vuoden ikäinen.

Käyntiongelmasikin viittavat että yksi sylinteri puuttuu välillä.

Lienee pesu mahdolinen syy, jos vettä pääsi myös koneen lähistölle?

Avatar
Toner
Viestit: 417
Liittynyt: 25 Syys 2010, 20:26
Car(s): Exät: 159 2.4 SW -06, 147 1.6 -02
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Toner »

Kiitokset kommenteista ja vinkeistä!

Yritän tänään ehtiä käymään ostoliikkeessä lukemassa vikakoodit, niin nähdään, mikä pikkuista kiukuttaa. Ja tosiaan, auton moottoritilahan on pesty juuri, että silläkin saattaa olla jotain vaikutusta asiaan.

Täytyy nyt toivoa, että mistään suuremmasta ei olisi kyse. Tuntuu vaan olevan meikäläisen tuuria, että mitä tahansa tuleekin ostettua, jotain hajoaa heti alkuunsa. Bemarista meni aikoinaan kytkin, Tojotasta kampiakseli, Pököstä taka-akseli, Seatista sähköt jne. Bluray-soitin kesti keväällä puolitoista leffaa ennen jumalatonta ujellusta. Ja talostakin meni peekule lämminvesivaraajan vedensekoittaja kaksi päivää muuton jälkeen :D
Pösöx2, Mazdax8, Saab, Seat, BMW, Tojox2, VWx2, Fiatx2, Nissanx2, Mitsu, Skoda, ARx2, Hjuntai, Ford.

Avatar
Toner
Viestit: 417
Liittynyt: 25 Syys 2010, 20:26
Car(s): Exät: 159 2.4 SW -06, 147 1.6 -02
Paikkakunta: Loimaa

No niin...

Viesti Kirjoittaja Toner »

Vikakoodit luettu, eikä mitään löytynyt. Alfa on käynyt ja kukkunut nyt pari päivää ilman herjoja. Oiskohan ollut tosiaan kyse jostain kosteudesta vaan...
Pösöx2, Mazdax8, Saab, Seat, BMW, Tojox2, VWx2, Fiatx2, Nissanx2, Mitsu, Skoda, ARx2, Hjuntai, Ford.

Makke
Viestit: 20
Liittynyt: 28 Huhti 2007, 14:43

Viesti Kirjoittaja Makke »

Olikos tämä ostamasi yksilö Kamuxissa myynnissä?

Avatar
Toner
Viestit: 417
Liittynyt: 25 Syys 2010, 20:26
Car(s): Exät: 159 2.4 SW -06, 147 1.6 -02
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Toner »

Sieltäpä se. Älä vaan sano, että tiedät jotain hämärää auton historiasta :wink:
Pösöx2, Mazdax8, Saab, Seat, BMW, Tojox2, VWx2, Fiatx2, Nissanx2, Mitsu, Skoda, ARx2, Hjuntai, Ford.

Makke
Viestit: 20
Liittynyt: 28 Huhti 2007, 14:43

Viesti Kirjoittaja Makke »

Ei mitään sen suuntaista. Pisti vaan silmään sijaintisi ja auton malli. Täsmäsi niin hyvin juuri tuohon yksilöön. 159 Alfaa on kuitenkin vähän tarjolla :-D .

Huomasit varmaan, että oli jonkin aikaa yksityisellä myynnissä tällä suunnalla, edullisemmin...

Tärkeintä kuitenkin, että pelit laulaa!

Avatar
Toner
Viestit: 417
Liittynyt: 25 Syys 2010, 20:26
Car(s): Exät: 159 2.4 SW -06, 147 1.6 -02
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Toner »

No mä jo luulin, että olet pilaamassa alkavaa viikonloppua :-D

Katselin kyllä noita 159:a aina silloin tällöin, mutta tuon olin onnistunut sivuuttamaan jostain syystä (näytti vielä olevan myydyissä 159:ssä nettiautossa). Toisaalta arveluttaa ostaa kallis auto yksityiseltä, joten parempi mielestäni näin. (Huomaa kova puolustelu).
Pösöx2, Mazdax8, Saab, Seat, BMW, Tojox2, VWx2, Fiatx2, Nissanx2, Mitsu, Skoda, ARx2, Hjuntai, Ford.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

156:sessani syttynyt abs valo, kun lumihangessa kunnnolla möyrinyt ja joskus konetilan pesun jälkeen heti.

Voisiko kosteutta päästä absanturin ja laakerin väliin?
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

jaa mutta minkä takia sitä konetilaa pitää mennä pesemään?
Ehkä kerran vuodessa kuumalla kesäkelillä ja jollain liuotinpesulla enintään...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

pjotrthegreat kirjoitti:jaa mutta minkä takia sitä konetilaa pitää mennä pesemään?
Siksi että se on likainen?

Pellin allakin on paljon mukavampi möyriä kun joka mutterin päällä ei ole sentin kerrosta tervaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Toner
Viestit: 417
Liittynyt: 25 Syys 2010, 20:26
Car(s): Exät: 159 2.4 SW -06, 147 1.6 -02
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Toner »

Autoliikkeen myyntipesuhan tuonne konehuoneeseen tehtiin...
Pösöx2, Mazdax8, Saab, Seat, BMW, Tojox2, VWx2, Fiatx2, Nissanx2, Mitsu, Skoda, ARx2, Hjuntai, Ford.

Avatar
doublesix
Viestit: 2529
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24
Car(s): 2.0, 2,0, 5.7.

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Eli painepesurilla wasseria niin pirusti.Ei mikään ihme,jos valot vähän vilkkuu.Sama ilmiö,kun rättäri menee pesulinjan läpi.
Ride on!

Avatar
Toner
Viestit: 417
Liittynyt: 25 Syys 2010, 20:26
Car(s): Exät: 159 2.4 SW -06, 147 1.6 -02
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Toner »

No, Alfan myynyt myyjä tuntui tietävän italiaanoista enemmänkin ja hän painottikin sitä, että konehuoneeseen ei käytetä painepesuria... Onneksi näin.
Pösöx2, Mazdax8, Saab, Seat, BMW, Tojox2, VWx2, Fiatx2, Nissanx2, Mitsu, Skoda, ARx2, Hjuntai, Ford.

Makke
Viestit: 20
Liittynyt: 28 Huhti 2007, 14:43

Viesti Kirjoittaja Makke »

Kyllä Hanu Alfat tuntee, ei sitä ole kiistäminen!!

Avatar
HANU
Viestit: 769
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HANU »

Toner kirjoitti:No mä jo luulin, että olet pilaamassa alkavaa viikonloppua :-D

Katselin kyllä noita 159:a aina silloin tällöin, mutta tuon olin onnistunut sivuuttamaan jostain syystä (näytti vielä olevan myydyissä 159:ssä nettiautossa). Toisaalta arveluttaa ostaa kallis auto yksityiseltä, joten parempi mielestäni näin. (Huomaa kova puolustelu).
Tehän olitte ostamassa Passattia ja kottikärryjä, ei Alfaa :wink:
Autokaupan ammattilainen

Avatar
Toner
Viestit: 417
Liittynyt: 25 Syys 2010, 20:26
Car(s): Exät: 159 2.4 SW -06, 147 1.6 -02
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Toner »

Eikös tuo emäntäkin todennut, että Alfa on ollut se salainen haave jo pidempään ;)
Pösöx2, Mazdax8, Saab, Seat, BMW, Tojox2, VWx2, Fiatx2, Nissanx2, Mitsu, Skoda, ARx2, Hjuntai, Ford.

Avatar
Toner
Viestit: 417
Liittynyt: 25 Syys 2010, 20:26
Car(s): Exät: 159 2.4 SW -06, 147 1.6 -02
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Toner »

Jaahas, jos jatkettais tuota otsikon aihetta.

Käväisin tänään öljynvaihdossa ja katsastustarkistuksessa Auto FiLaRo:ssa Turussa. Tulos; hammastanko sökönä, takajarrut jumissa, eikä auto hehkuta lainkaan :x Olenkin ihmetellyt tuota kankeaa käynnistymistä, niin johan löytyi syykin... Eipä muuta kuin osat tilaukseen ja odottelemaan niiden saapumista. Onneksi tuli tosiaan ostettua se lisätakuu autoliikkeestä!

Noh, pihalta löytyy lämmin talli, niin Alfa saa luvan viettää yönsä siellä. Emännän Passatti joutaa ulkoruokintaan siis toviksi ;)

Sananen täytyy vielä sanoa tuosta FiLaRo:sta. Olihan asiantuntevaa ja hyvää palvelua! Alfa tunnuttiin tuntevan läpikotaisin ja hintakin jäi erittäin inhimilliselle tasolle työn määrään verrattuna! Suosittelen muillekin, ketkä huollattavat autojaan täällä suunnalla Suomea.
Pösöx2, Mazdax8, Saab, Seat, BMW, Tojox2, VWx2, Fiatx2, Nissanx2, Mitsu, Skoda, ARx2, Hjuntai, Ford.

Avatar
Toner
Viestit: 417
Liittynyt: 25 Syys 2010, 20:26
Car(s): Exät: 159 2.4 SW -06, 147 1.6 -02
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Toner »

Hitto, Giugiaron tarra irtosi pesussa :lol:

(Oli pakko kertoa, tapahtuma kun sopii tuohon omaan "mottoon", vai miksi tuota voisi kutsua.)

Muuten Alfa on kulkenut nyt hienosti. Osat ovat tosiaan tilauksessa ja vaihdetaan paikoilleen, kunhan vaan Suomeen ehtivät.
Pösöx2, Mazdax8, Saab, Seat, BMW, Tojox2, VWx2, Fiatx2, Nissanx2, Mitsu, Skoda, ARx2, Hjuntai, Ford.

Avatar
Toner
Viestit: 417
Liittynyt: 25 Syys 2010, 20:26
Car(s): Exät: 159 2.4 SW -06, 147 1.6 -02
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Toner »

Sepustellaanpa taas:

Kävin äsken hakemassa uuden keulamerkin Alfaan vanhan, hyvin palvelleen tilalle. Vaihto oli minuutin homma ja kyllähän parani keulan ilme huomattavasti!

Tarttiskohan tää yksinpuhelu lopetella kohta, ettei foorumilta aleta lähetellä hullunpapereita kotiin :mrgreen:
Pösöx2, Mazdax8, Saab, Seat, BMW, Tojox2, VWx2, Fiatx2, Nissanx2, Mitsu, Skoda, ARx2, Hjuntai, Ford.

Avatar
alamajy
Viestit: 1989
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Toner kirjoitti:
Kävin äsken hakemassa uuden keulamerkin Alfaan vanhan, hyvin palvelleen tilalle. Vaihto oli minuutin homma ja kyllähän parani keulan ilme huomattavasti!
Mistä hankit uuden keulamerkin ja paljonko kustansi?
Tarttis tehdä sama operaatio.

Avatar
Toner
Viestit: 417
Liittynyt: 25 Syys 2010, 20:26
Car(s): Exät: 159 2.4 SW -06, 147 1.6 -02
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Toner »

Pösöx2, Mazdax8, Saab, Seat, BMW, Tojox2, VWx2, Fiatx2, Nissanx2, Mitsu, Skoda, ARx2, Hjuntai, Ford.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Vanhemmissa malleissa tuo keulamerkin vaihto ei mennyt ihan minuutissa, hieman lämpöä niin irtoaa liimat.

Il Principe
Viestit: 106
Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja Il Principe »

Toner kirjoitti:Ricambi Heikalta Turun seudulta:

http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... cts_id=663
Köyhästä tuntuu kalliilta tuo merkin hinta :shock: Kaipaisi tosin päivitystä täälläkin päin.. edellinen omistaja lienee ollut innokas ohitusten kärkkyjä.. Itse en tietenkään moiseen syyllisty :wink:
"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

^Ei enempää kuin muutaman päivän arvonalenema :wink:

Avatar
Toner
Viestit: 417
Liittynyt: 25 Syys 2010, 20:26
Car(s): Exät: 159 2.4 SW -06, 147 1.6 -02
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Toner »

Joo, eihän tuo ilmainen ollut, mutta teki todella terää ulkonäölle! Tuollakin kun on aika lailla taidettu toisten pakokaasuja nuuskia...

Ohituksista tuli mieleen: On aika hyvin tullut näinkin äkkiä huomattua, kuinka paljon eteenkin Audimiehiä tuntuu 159 provosoivan. Motarilla/ohikulkutiellä nauruttaa, kun moni ohitettu/kiinni saatu A(jokunumero) singahtaa hetken kuluttua reippaasti ohi tai alkaa nostaa nopeuttaan. Samoin jos eksyy valoissa OOOO:n viereen, ni pakkohan sen on nopeasti singahdettava liikkeelle valon vaihtuessa... Hassua.
Pösöx2, Mazdax8, Saab, Seat, BMW, Tojox2, VWx2, Fiatx2, Nissanx2, Mitsu, Skoda, ARx2, Hjuntai, Ford.

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

Toner kirjoitti:Ricambi Heikalta Turun seudulta:

http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... cts_id=663
pitäis itsenikin tilata tuo. vanha niin haalistunut
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Toner
Viestit: 417
Liittynyt: 25 Syys 2010, 20:26
Car(s): Exät: 159 2.4 SW -06, 147 1.6 -02
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Toner »

Jaha, se olis perjantai ja viikonloppu ovella. Alfa odottelee vielä(kin) osiaan, mutta hyvin se silti on näyttänyt kulkevan: Ostaessani auto syys-lokakuun vaihteessa mittarissa oli 79xxx kilometriä. Äsken kun kurvasin koulutusmatkalta kotipihaan, näytti ajomäärä 84152 km. Eli ei paskemmin reilussa kuukaudessa mielestäni.

Pidin aikaisempaa autoa (Mazda 6) hyvänä ajaa, mutta on tämä 159 ihan omaa luokkaansa. Mitenköhän tuo sitten kulkee, kun saadaan se hammastanko kuntoon? Tänäänkin istuin 5h ratin takana ja nyt tuntuu siltä, kuin vähän pidemmällä kauppareissulla olisi piipahtanut :)
Pösöx2, Mazdax8, Saab, Seat, BMW, Tojox2, VWx2, Fiatx2, Nissanx2, Mitsu, Skoda, ARx2, Hjuntai, Ford.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Ihan yleisesti näihin nykydieseleihin liittyen: jotta koneet ja varsinkin ne nokiloukut pysyy kunnossa, pitää koneelle antaa kunnolla kierroksia ajossa silloin tällöin. Moni kun hissuttelee väännöllä pitääkseen kulutuksen pienenä. Tämä ei ole mitään mutua tai essonbaarin tietotoimiston juttua vaan ihan Alfan huollon kautta saatua tietoa. Jos se yhtään lohduttaa niin muillakin merkeillä ilmenee näitä nokipoltto-ongelmia.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

AlfaTom kirjoitti:Ihan yleisesti näihin nykydieseleihin liittyen: jotta koneet ja varsinkin ne nokiloukut pysyy kunnossa, pitää koneelle antaa kunnolla kierroksia ajossa silloin tällöin. Moni kun hissuttelee väännöllä pitääkseen kulutuksen pienenä. Tämä ei ole mitään mutua tai essonbaarin tietotoimiston juttua vaan ihan Alfan huollon kautta saatua tietoa. Jos se yhtään lohduttaa niin muillakin merkeillä ilmenee näitä nokipoltto-ongelmia.
Automaattilaatikkoisella vaan tuo homma käy vähän hankalaksi. Eivät ne kierrokset juuri nouse, vaikka sillä "S"-asennolla ajelee jatkuvasti. Käsivalinnalla ei juuri viitsi alkaa veivaamaan. Mutta olen kyllä tuosta samaa mieltä, että masiinalle pitää aina välillä antaa kunnolla kenkää. Johan se pian unohtaa kulkemisen kokonaan, ellei palauteta realismiin. Eräässä alfan huollossa asentaja kertoi, että "se on alfa, sillä pitää ajaa niinkuin alfalla tehdään".

johansa
Viestit: 47
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 15:54
Car(s): BMW F10 520dA -11
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja johansa »

AlfaTom kirjoitti:Ihan yleisesti näihin nykydieseleihin liittyen: jotta koneet ja varsinkin ne nokiloukut pysyy kunnossa, pitää koneelle antaa kunnolla kierroksia ajossa silloin tällöin. Moni kun hissuttelee väännöllä pitääkseen kulutuksen pienenä. Tämä ei ole mitään mutua tai essonbaarin tietotoimiston juttua vaan ihan Alfan huollon kautta saatua tietoa. Jos se yhtään lohduttaa niin muillakin merkeillä ilmenee näitä nokipoltto-ongelmia.
Minä jouduin kanssa aikoinaan käymään pahimmillaan kerran viikossa EGR -ongelmien takia huollossa 159:n kanssa. "Kenkää pitää antaa ja kunnolla" oli huollon neuvo, eipä auttanut vaikka yritin noudattaa :lol:

Avatar
Toner
Viestit: 417
Liittynyt: 25 Syys 2010, 20:26
Car(s): Exät: 159 2.4 SW -06, 147 1.6 -02
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Toner »

Jep jep, kyllähän tässä ollaan nilkka suorana mentykin ;) No ei vaan, järkeä käyttäen (yleensä).

Filarosta soiteltiin eilen ja ilmoitettiin, että hehkun boksi olisi nyt Suomessa ja asennettavissa. Onneksi tuo osa tuli juurikin nyt, sillä ensi viikolla olisi tarkoitus lähteä Kuopion seudulle. Hammastankoa (tai tangon päätä) odotellaan yhä, mutta eiköhän sekin sieltä aikoinaan saavu.

Talvirengashankintaa piti odotella niin kauan, kunnes tuo ohjaus olisi tullut kuntoon. Luvatut pakkaset ja lumisateet kuitenkin alkoivat jännittää siinä määrin, että rengaskaupanhan kautta sitä piti tänään piipahtaa. Nyt olisi tuoreet Continentalit alla. Toivottavasti vaan tuo hammastanko ei ala temppuilla enempiä ja haukata reunoja etupyöristä tai vastaavaa :/
Pösöx2, Mazdax8, Saab, Seat, BMW, Tojox2, VWx2, Fiatx2, Nissanx2, Mitsu, Skoda, ARx2, Hjuntai, Ford.

piva
Viestit: 2
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 14:50
Paikkakunta: Sastamala

Re: Loistava alku... Tai ei. 159 JTD ongelmia

Viesti Kirjoittaja piva »

Toner kirjoitti:Perskeles. Perjantaina sain 159:n kotiin ja reilut 800km meni ongelmitta... Aamulla työmatkalla auto ensin ilmoitti ABS-viasta, hetken kuluttua luistonestosta ja lopulta hyytyi mäkilähtöavustin. Starttailin autoa muutaman kerran uudelleen, mutta samat vikailmoitukset toistuivat. Äsken kun kävin käynnistelemässä autoa, niin ABS-herjaa ei enää näkynyt, mutta luistonesto ja mäkilähtöavustin ovat edelleen poissa pelistä.

Ja mites, kuuluuko tuon kaksnelosen diisselin käynnistyä niin, että koko auto heilahtaa ja tyhjäkäynnin ravistaa koko pirssiä?

Hemmetti, ei tämän näin pitänyt mennä.

Avatar
Toner
Viestit: 417
Liittynyt: 25 Syys 2010, 20:26
Car(s): Exät: 159 2.4 SW -06, 147 1.6 -02
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Toner »

No niin! Nyt toimii hehku ja jarrutkin on herkistelty! Kiitokset taas Filarolle nopeasta (kunhan osat vaan saatiin) ja järkevänhintaisesta huollosta!
Pösöx2, Mazdax8, Saab, Seat, BMW, Tojox2, VWx2, Fiatx2, Nissanx2, Mitsu, Skoda, ARx2, Hjuntai, Ford.

Il Principe
Viestit: 106
Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja Il Principe »

Toner kirjoitti:Jep jep, kyllähän tässä ollaan nilkka suorana mentykin ;) No ei vaan, järkeä käyttäen (yleensä).

Filarosta soiteltiin eilen ja ilmoitettiin, että hehkun boksi olisi nyt Suomessa ja asennettavissa. Onneksi tuo osa tuli juurikin nyt, sillä ensi viikolla olisi tarkoitus lähteä Kuopion seudulle. Hammastankoa (tai tangon päätä) odotellaan yhä, mutta eiköhän sekin sieltä aikoinaan saavu.

Talvirengashankintaa piti odotella niin kauan, kunnes tuo ohjaus olisi tullut kuntoon. Luvatut pakkaset ja lumisateet kuitenkin alkoivat jännittää siinä määrin, että rengaskaupanhan kautta sitä piti tänään piipahtaa. Nyt olisi tuoreet Continentalit alla. Toivottavasti vaan tuo hammastanko ei ala temppuilla enempiä ja haukata reunoja etupyöristä tai vastaavaa :/
Valotapa lisää tuota sun hammastanko-ongelmaa.. eli koko hammastankoa ei tarvitse vaihtaa? Itsellä nimittäin ilmeisesti sama ongelma kun kaikki muut mahdolliset ohjauksen ongelmien aiheuttajat alkaa olla pois suljettuja. Deltalla vain totesivat tyyliin "siitä kai ongelmien pitää sitten johtua".. eli ei turhan asiantuntevan kuuloinen diagnoosi - vaihdetaan osia niin pitkään että vika korjaantuu :roll: Kustannusarvio koko hommalle jotain 1300€.. eli jos vähemmälläkin pärjää, niin kovasti kiinnostaa.
"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson

Avatar
Toner
Viestit: 417
Liittynyt: 25 Syys 2010, 20:26
Car(s): Exät: 159 2.4 SW -06, 147 1.6 -02
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Toner »

No en itsekään tarkalleen vielä tiedä, vaihdetaanko koko tanko, vai saako sen väljän pään jotenkin korvattua. Minäpä palaan asiaan, kun homma selviää.
Pösöx2, Mazdax8, Saab, Seat, BMW, Tojox2, VWx2, Fiatx2, Nissanx2, Mitsu, Skoda, ARx2, Hjuntai, Ford.

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Mitäpä kuuluu tuolle ABS/VDC vialle? Saitko selville mikä siinä oli vialla vai hoituiko vika itsestään? Itselle on tullut vastaava viesti tauluun muutamaan kertaan.
Kirjoitin siitä tonne http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... &start=200 toisen otsikon alle vähän tarinaa.
Sain läppärin kiinni autoon silloin kun valot paloivat mittaristossa ja tuloksena oli, että toisen etupyörän nopeus/ abs anturi on rikki.
Viikonloppuna tuli tutkailtua tuota anturia lämpöisessä tallissa ja putsattua se samalla. Siinä tutkiessa tarkistin liittimen sekä koitin mitä anturi sanoo kylmäspraystä. Liitin oli ok. Autossa oli virrat päällä kun laitoin kylmäspraytä anturiin ja kappas vaan sieltähän se piippailu alkoi kuulumaan. Epäilen siis vahvasti, että anturissa on tosiaan joku rikki.
Auton papereita selaillessa huomasin, että tässähän on Teltta-auton myöntämä 5 vuoden takuu. Siis likasin sormeni aivan turhaan :oops: .

Avatar
Toner
Viestit: 417
Liittynyt: 25 Syys 2010, 20:26
Car(s): Exät: 159 2.4 SW -06, 147 1.6 -02
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Toner »

Sain korjaamolta seuraavanlaista vinkkiä vikaan: Eli kun avainkortin heittää paikoilleen, kannattaa odottaa kaikkien varoitusvalojen sammumista ennen starttia. Ja kas, tuon kikan jälkeen minkäänlaisia herjoja ei ole tullut.
Pösöx2, Mazdax8, Saab, Seat, BMW, Tojox2, VWx2, Fiatx2, Nissanx2, Mitsu, Skoda, ARx2, Hjuntai, Ford.

Vastaa Viestiin