AR 156_latausvalo taulussa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

AR 156_latausvalo taulussa

Viesti Kirjoittaja silverine »

Oire:

Latausvalo syttyy aika ajoin, kylmäkäynnistysten yhteydessä. Lämpimänä ei koskaan. Valo sammuu heti liikkeellelähdön jälkeen. Auto starttaa ihan normaalisti ja tuntuu että startti pyörittää niinkuin pitääkin. Poislukien muutama kerta kun mylly ei ole lähtenyt käyntiin ekalla vaikka startti onkin pyörittänyt normaalisti. On kuitenkin startannut heti seuraavalla yrityksellä. Pari kertaa on myös pakoputkesta kuulunut poks...
Latausvalon syttymisen yhteyteen on liittynyt myös koneen normaalia korkeampi tyhjäkäynti ja jotenkin raaempi käyntiääni. Liikkeellelähdön jälkeen käynti asettuu nopeasti.

Tätä oireilua on jatkunut jo kohta vuoden, talvellakin kovilla pakkasilla starttasi aina vaikka latausvalo paloikin. Vaihdoin akun pari kuukautta sitten ja latausvalo pysyi aisoissa muutaman viikon mutta on taas (välillä) kehissä. Laturi on pari vuotta sitten uusittu.

Tulpilla (Brisk) on ajettu 50tkm...pieni epäilys on että ovat tiensä päässä. Lambda noin 3 vuotta vanha.

Comments?

PS. Avain ja/tai lukkopesä on kulunut, joskus saa hakemalla hakea oikeaa asentoa avaimelle jotta kiertyy...

PPS. Mun Alfassa akku on siirretty muutama vuosi sitten takakonttiin, piuhat on taatusti asianmukaiset mutta..
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Eli periaatteessa laturi oli kiinni vuoden, kun rupesi oireilemaan?

Mistäs tästä lähtisi... Latausjännite kun startin jälkeen valo palaa, ja kun startin jälkeen valo ei pala. Ehkä laturin liitin on hapetunnut?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Tuli mieleen apulaitehihna. Sen kireys/kiristin. Kuuluuko siltä suunnalta mitään outoa ääntä? Ajatukseni on, että urahihna luistaisi kun laturi kuormittaa kovasti. Sitä poks poks ääntä pakoputkessa ei oikein tuo selittäisi. Paukuttelu on sitten hubaa katille!

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Apulaitehihna kiristimineen pyörineen on vaihdettu...öööö...viime vuonna. Tosin, tästähän on ilmastoinnin kompura poistettu ja hihna on 100mm lyhyempi kuin alkuperäinen...testailivat kyllä sopivuuden pajalla. Muistelen että 5mm lyhyempikin olis menny. Kaikki on mahdollista näissä kekkereissä. Noi paukkeet ja (harvinaiset) käynnistymättömyydet viittaisivat varmaankin sinne sytkäosastolle.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Laturinvalo voi myös jäädä kylmäkäynnistyksissä palamaan jos starttauksen jälkeen kierrokset eivät nouse tarpeeksi ylös ja auto luulee että laturi on hajonnut.

Heti kun antaa kaasua niin valo sammuu ?

Avatar
McJohnson
Viestit: 182
Liittynyt: 15 Elo 2008, 14:17
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja McJohnson »

Mulla oli samantyyppisiä oireita entisessä 2.4 JTD:ssä. Eli syttyi latauksen merkkivalo käynnistyksen jälkeen aina silloin tällöin kylmällä koneella. Jonkin ajan kuluttua alkoi vilauttelemaan valoa vähän väliä ja syyksi paljastui laturin vapaakytkimen luisto. Varsinkin jos laturilla oli kuormaa, vilautteli herkemmin.
Mutta dieselin pakoputki ei sentään sanonut poks :P

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

^^
Voi hitto tota sun kuvaas. :lol:

Enpä ole tainnut tuota kaasun painamista (paikalla)kokeillakaan,
täytyy testata. Ja kuten avausviestissä totesin, kone nostaa
tyhjäkäyntikierroksia normaalia korkeammalle silloin kun
latausvalo syttyy...ja todellakin, mylly on silloin lähtenyt
hieman vaikeammin ,"alakautta" käyntiin. Valo ei sammu
peruutettaessa, vasta kun ajetaan eteenpäin.. :P
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Latauksen merkkivalon polttimo vaan pois, niin et stressaa turhaan ennen kun on aihetta, eli ei käynnisty :mrgreen:

Ei vain, kuulostaa kyllä joltain mystisemmältä kuin laturilta. Jos sulla on yleismittari, niin ota kyytiin ja mittaa tupakin sytyttimestä latausjännite, että lataako silti vaikka valo palaa. Jos ei lataa, niin sitten pitäisi selvittää tuleeko laturille herätevirta. Jos sekin tulee, niin sitten se vaan on laturi..
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Kaksi starttia tänään, molemmilla kerroilla latausvalo syttyi. Toisella kerralla polkaisin paikalla kaasua ja valo sammui samantien. Jos sitten vaikka huomenna muistaisi ottaa yleismittarinkin mukaan. Vähän kyllä epäilyttää jo edellä mainittu apulaitehihna ja sen kireys, varsinkin kun kyseessä on kaikkea muuta kuin alkuperäinen viritys...Auton ollessa käynnissä, hihna näyttää pyörivän ihan normaalisti ilman mitään ylimääräisiä kiemuroita tai ääniä. Voikos tuon hihnan oikean tai väärän kireyden tällainen amatööri tumpelo käsikopelolla todeta/havaita?

PS. Gulp. :roll: Kaivoin korjaamolaskun esiin (2.9.2009, kompuran poisto). Laskussa lukee: käyttöhihnan kiristys 500km jälkeen... No, onhan tässä 15tkm jo ajettu. Jos tuo hihna oikeasti on löysällä niin on siellä varmaan muutkin vehkeet sutineet kuin pelkästään laturi...esim. vesipumppu...
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

käyttöhihnan kiristys 500km jälkeen...
Eiköhän ne kuitenkin jättäneet sinne automaattikiristimen ??

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Kun kerran kyseessä on tollainen poikkeava viritelmä, niin saattaa olla että sen kiristimen kiristysvara on loppu. Kannattaa varmasti tutkia, ennekuin suurempiin remontteihin alkaa. Käy helposti kuin kohdallani. Korjaamon väärä diagnoosi johti koko moottorin peruskorjaukseen! Olisi selvitty pelkällä öljynlauhduttimen vaihdolla ja matka olisi jatkunut. No ... nyt ajellaan "uuden karhella" moottorilla pakostakin vielä vuosia.

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

fahlsjy kirjoitti:
käyttöhihnan kiristys 500km jälkeen...
Eiköhän ne kuitenkin jättäneet sinne automaattikiristimen ??
Varmasti. :) Tästä korjaamon "käyttöhihnan kiristys" -kommentista taisi joku jo vuosi sitten älähtää. Silti mua kuitenkin kiinnostas tarkistaa asia.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

JMV
Viestit: 163
Liittynyt: 23 Touko 2010, 20:23
Car(s): 156 1.6
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

...

Viesti Kirjoittaja JMV »

Lataussäädin ei lähde mukaan...kaasun polkaisulla alkaa pelittämään. Transitissa taannoin sama vaiva, kaasun polkaisu paikallaan niin valo sammui, sammui myös ajossa kun antoi reippaammin kaasua. Eli ei mistään "isosta" ole kysymys,,,luulisin

Vastaa Viestiin