Avataampas uusi ketju tästä.
Eli mitäs eroja noissa alfan 1.7 8v boksereissa on?
Ensimmäisen korimallin (ja sen faceliftin) kolmikolmosessa, siinä 1.7 litrasessa kaasarein hengittelevässähän on voimaa 118hv.
Kolmoskoppaisen 1.7 8v ruiskumotissa taas (muistaakseni) 109 hv.
Miksi uudempi on laimeampi? Ja onkos tuota isolohkoa tehty kaasarein tuolla pienemmällä teholla, vai onko nuo kaasari 1.7 motit samantehoisia, 118hv ja se 8v ruisku aina sen 109hv.
Hommasin tuollaisen 1.7 8v bokserin ja on nyt epäselvyyttä pannun iästä / tehosta. Myyjä ei ihan tarkaksi osannut sanoa, mutta moottorissa on kaasuttimien imusarjat kiinni. Eli 118 vai 109hv?
Boksereiden vuosimallierot / bokserin tunnistus
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: 17 Heinä 2010, 06:01
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Minulla taas on selainen mielikuva, että ruiskuversio ilman kattia oli 110 hv ja katilla 107 (tai 105 on myös joskus esitetty). Omassa exässä (-92) oli muistaakseni tuo 107 hv rekisteritiedoissa.
Tuo 1.7 118 hv on kahdella tuplakaasarilla, eikä siitä tietääkseni ole tehty muita tehoversioita. Tätä käytettiin tietääkseni vain kakkossarjan autoissa. Vastaava 1.5 oli muistaakseni 105 hv tehoinen.
Tuo 1.7 118 hv on kahdella tuplakaasarilla, eikä siitä tietääkseni ole tehty muita tehoversioita. Tätä käytettiin tietääkseni vain kakkossarjan autoissa. Vastaava 1.5 oli muistaakseni 105 hv tehoinen.
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: 17 Heinä 2010, 06:01
Jep, näin homman muistelisin menneen minäkin. Moottoreissahan ei päällepäin ole eroja? Mistäs tuo tehonalenema? Onko tuohon syynä juurikin tuo katti vai löytyykö eroa esim. nokista, puristuksista, yms..?Pepperoni kirjoitti: Tuo 1.7 118 hv on kahdella tuplakaasarilla, eikä siitä tietääkseni ole tehty muita tehoversioita. Tätä käytettiin tietääkseni vain kakkossarjan autoissa. Vastaava 1.5 oli muistaakseni 105 hv tehoinen.
1,7 QV (905-korisen, siis "kakkossarjan", eli 87-90), tuplakaasarikone on mekaanisesti täysin sama kuin 1.7IE (907-korisen, "facelift/kolmossarjan", Suomessa) vm.90-94. Tämä on fakta. Joskin poikkeus vahvistaa säännön: Suomeen tuotiin muutamia esisarjan 1.7 koneita, joissa oli palasäätöiset kannet, kuten 1.5-koneissakin. Tämä on tieto kahdesta eri vm.-87 autosta, vaikka kirjallisuuslähteet väittävät 1.7 koneiden olevan aina hydraulisilla nostajilla. Myös nokka-akseleissa oli hitusen eroa, mutta en nyt muista paljonko.
Euroopan markkinoilla oli ruisku 1.7 jo aikaisemmin, saatavilla siis jo 905-korisiin autoihin, sillä katalysaattoripakko tuli Saksassa (muistaakseni) jo 1986, vai oliko -84. Viisaammat valistakoot mikä vuosi se olikaan.
1987 esitelty 1.7 QV 8-venttiilinen tuplakaasareilla (118hv) on siis teknisesti sama mylly kuin uudemmat ruiskulliset (107-109hv lähteestä riippuen), mutta ajettavuudeltaan hiukan erilainen, sillä kaasuun vastaavuus kaasarikoneisissa on aivan toista luokkaa kuin ruiskuversiossa "1.7IE". Ruiskun hyväksi puoleksi ajettavuudessa voi kuitenkin sanoa sen hivenen tasaisemman vääntö-/ tehokäyrän, joka tuo ajoon rauhallisemman yleisfiiliksen. (minulla on niin ikävä tuota vanhaa kaasarikoneista...
)
Uudemman koneen päälle voi istuttaa tuplakaasarit. Näin on tehty pariinkin vanhaan 8-venttiiliseen ja maailmalla on monta esimerkkiä kuinka 1.7 16valve-koneita on istutettu esim. Sprintteihin ja ykkös-/kakkossarjan autoihin ja tipautettu kaasarit päälle.
Euroopan markkinoilla oli ruisku 1.7 jo aikaisemmin, saatavilla siis jo 905-korisiin autoihin, sillä katalysaattoripakko tuli Saksassa (muistaakseni) jo 1986, vai oliko -84. Viisaammat valistakoot mikä vuosi se olikaan.
1987 esitelty 1.7 QV 8-venttiilinen tuplakaasareilla (118hv) on siis teknisesti sama mylly kuin uudemmat ruiskulliset (107-109hv lähteestä riippuen), mutta ajettavuudeltaan hiukan erilainen, sillä kaasuun vastaavuus kaasarikoneisissa on aivan toista luokkaa kuin ruiskuversiossa "1.7IE". Ruiskun hyväksi puoleksi ajettavuudessa voi kuitenkin sanoa sen hivenen tasaisemman vääntö-/ tehokäyrän, joka tuo ajoon rauhallisemman yleisfiiliksen. (minulla on niin ikävä tuota vanhaa kaasarikoneista...

Uudemman koneen päälle voi istuttaa tuplakaasarit. Näin on tehty pariinkin vanhaan 8-venttiiliseen ja maailmalla on monta esimerkkiä kuinka 1.7 16valve-koneita on istutettu esim. Sprintteihin ja ykkös-/kakkossarjan autoihin ja tipautettu kaasarit päälle.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Kyllähän se tekee jo jotain että tuplkakaasareissa on oma kaasuläppä jokaiselle sylinterille verrattuna ruiskun yhteen kaasuläppään. 16v:ssä sitten onkin taas läppärungot myös. Tietysti siinä on nokka-akseleitakin tulpamäärä.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta