The Ultimate ohjaustehostimen öljy pakkasiin?
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
The Ultimate ohjaustehostimen öljy pakkasiin?
Aiheesta lienee useampiakin topicceja.
Mikä se nyt on se oikeasti toimiva öljy pakkaseen, onko sellaista? Sellainen mikä ei saa pumppua kuullostamaan sirkkeliltä?
Mikä se nyt on se oikeasti toimiva öljy pakkaseen, onko sellaista? Sellainen mikä ei saa pumppua kuullostamaan sirkkeliltä?
On useampi topic, hakuun ohjaustehostin, sitten lukemaan ja tekemään päätelmiä.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... ustehostin
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... ustehostin
VMP
- GTA ROSSO
- Viestit: 400
- Liittynyt: 12 Loka 2007, 10:33
- Car(s): Alfa-Romeo 156 GTA Q2 3.2 v. 2003
Seat Leon FR 200 TFSI Turbo v. 2007
Seat Ibiza FR 1.8 T v. 2006 - Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Tätä kun laitoin omaan GTA:n niin ei ole enää ulvonu
ja litra vielä myynnissäkin.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=19622
ja litra vielä myynnissäkin.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=19622
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Omassani kun vuotaa, olen laittanut mobilen atf:ää, ei huuda.
Mulla vaan vaahtoaa tuo tohostaja, mikä ei ole öljyn laadudta kai kiinni.
Mikäli joku tietäis syyn tähän, olis kiva
Itse epäilen järjestelmän vetävän ilmaa raidetangonpäästä, mistä vuotaa öljyä ulos.
Mulla vaan vaahtoaa tuo tohostaja, mikä ei ole öljyn laadudta kai kiinni.
Mikäli joku tietäis syyn tähän, olis kiva

Itse epäilen järjestelmän vetävän ilmaa raidetangonpäästä, mistä vuotaa öljyä ulos.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Olen yhteen ketjuun kirjoitellut synpowerien vaihdosta, tuntuvat toimivan, nyt on ollut vähän vajaa -30 pakkasia eikä tehostin ole enää tänä talvella pitänyt mitään ääntä. Vanhat öljyt oli todella sontaiset joten kyllä ne kannattaakin edes joskus vaihtaa.
En tiedä oliko luulotautia, mutta aivan kuin ohjaus olisi muuttunut aavistuksen raskaammaksi uusilla öljyillä, mietin vain että onko ne niin ohuet että se vaikuttaa. No on ne kuitenkin sisällä pysyneet.
En tiedä oliko luulotautia, mutta aivan kuin ohjaus olisi muuttunut aavistuksen raskaammaksi uusilla öljyillä, mietin vain että onko ne niin ohuet että se vaikuttaa. No on ne kuitenkin sisällä pysyneet.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Mulla taasen ei toiminut kuin Castol täyssynteettinen.
Mobilia ja muutakin kokeilin.
Aikamoista marjapuuroa sieltä ekakerralla tuli.
Tärkeänä pidän myös sitä että putsaa sen valkoisen suodatinritilän sieltä säiliöstä, mulla se oli varsin tukossa kun sen putsasin.
Tuo öljyhän taitaa mennä vaahdoksi, jolloin se pumppu mouruaa jollei tuota suodatinta putsaa.
Nyt nuo castolit ainakin tuossa aamusella -29 asteessa olivat hiljaa.
Tosin meinasi olla koko alfakin, kun on tuo vanha akku ja lämppäriä en käytä yleensä, mutta lähti käymään kuitenkin vaivoin omin voimin.
"Edit"
Ahaa, joku kerkesi jo väliin
Mobilia ja muutakin kokeilin.
Aikamoista marjapuuroa sieltä ekakerralla tuli.
Tärkeänä pidän myös sitä että putsaa sen valkoisen suodatinritilän sieltä säiliöstä, mulla se oli varsin tukossa kun sen putsasin.
Tuo öljyhän taitaa mennä vaahdoksi, jolloin se pumppu mouruaa jollei tuota suodatinta putsaa.
Nyt nuo castolit ainakin tuossa aamusella -29 asteessa olivat hiljaa.
Tosin meinasi olla koko alfakin, kun on tuo vanha akku ja lämppäriä en käytä yleensä, mutta lähti käymään kuitenkin vaivoin omin voimin.
"Edit"
Ahaa, joku kerkesi jo väliin
Eipä ole luulotautia, itsellä ja SamiN.llä on muuttunut myös ohjaus raskaammaksi valvolinen vaihdon jälkeenJiiTeeÄssä kirjoitti:En tiedä oliko luulotautia, mutta aivan kuin ohjaus olisi muuttunut aavistuksen raskaammaksi uusilla öljyillä, mietin vain että onko ne niin ohuet että se vaikuttaa. No on ne kuitenkin sisällä pysyneet.

Hyvin on kyllä muuten toiminu noi synpowerit, ulina on muisto vain!
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
No ei toimi ei... Naapurit varmaan aatteli että siellä se Italian ihmettä pitää käynnissä ja meillä ei sisällä kuule telkkaria kun ulvoo siihen malliinRolle kirjoitti:Mobilin ATF:t tai Castrollit eivät omassa toimineet, Valvolinesta ei ole pahaa sanaa vielä tullut vastaan?

N.15 min tyhjäkäyntiä auttaa hävittämään ylimääräiset äänet

Ens viikolla saa sen kortin takas ja meen saman tien ostamaan sen öljyn!
Ja täytyy samaan hengen vetoon todeta ettei Rolle toi bilteman akku ole kaiksita paras pakkas säässä

Life is too short to drive boring cars.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: parasta.
Mutta taitaapa olla vielä hintavampaa mitä sikakallis Valvoline Synpower ja Synpowerilla tehostin toimii kokeillun varmasti.zarre kirjoitti:Paras "pakkasöljy" siihen ohj. tehostimeen on tutelan cs speed.
Re: parasta.
Mutta onko muutama kymppi iso hinta siitä että letkut pysyy paikallaan ja tehostin hiljaisena.pjotrthegreat kirjoitti:Mutta taitaapa olla vielä hintavampaa mitä sikakallis Valvoline Synpower ja Synpowerilla tehostin toimii kokeillun varmasti.zarre kirjoitti:Paras "pakkasöljy" siihen ohj. tehostimeen on tutelan cs speed.
Itse yhdet letkut pakkasessa pihalla kiinnittäneenä olen vaihdellut kaikkiin autoihini Valvolinet.
Kesällä ja tallissa se on hieman mielekkäämpää hommaa.
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Alfa sai kylmää kyytiä 23. päivä, Espoo - Saarijärvi, pakkanen matkalla -20 -> -30. Viimeisten 100km aikana rupesi auto olemaan aika kankean oloinen, jotain pientä sivuääntäkin olin kuulevinani kiihdytyksissä. Määränpäässä pelti auki ja toteamaan että jonninverran oli nestettä pohjalevyn päällä, ohjaustehostimen sellaista. Letkut ovat kiinni mutta ilmeisesti tehostajan tiivisteet falskanneet... pari senttiä oltiin jo alamerkin alapuolella. Eilen sitten hakemaan paikallisesta Fixuksesta ensiapua. Katellaan huomenna pysyykö tehostin nipussa... Kelit sentäs lauhtuvat.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Nyt menee vähän off topic, mutta mikä/mistä löytyy halvin akku, 166:sessa kun pötköttää 110a akku takakontissa ja näyttäis siltä että vetelee viimosiaan. Biltemassakin tuntuis olevan 135€!Rolle kirjoitti:Heh, eipä ollut parempaa tarjolla kun oli tilanne päälläKauGoH kirjoitti:
Ja täytyy samaan hengen vetoon todeta ettei Rolle toi bilteman akku ole kaiksita paras pakkas säässä. menee sekin vaihtoon samalla kertaa.
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Sama homma 166 v6 kanssa eilen.Yli puolet aineista katosi,mitta-tikku ei kastu lainkaan.Huomenna ensiapu pullo ostamaan ja tutkimaan lämpimään.silverine kirjoitti:Alfa sai kylmää kyytiä 23. päivä, Espoo - Saarijärvi, pakkanen matkalla -20 -> -30. Viimeisten 100km aikana rupesi auto olemaan aika kankean oloinen, jotain pientä sivuääntäkin olin kuulevinani kiihdytyksissä. Määränpäässä pelti auki ja toteamaan että jonninverran oli nestettä pohjalevyn päällä, ohjaustehostimen sellaista. Letkut ovat kiinni mutta ilmeisesti tehostajan tiivisteet falskanneet... pari senttiä oltiin jo alamerkin alapuolella. Eilen sitten hakemaan paikallisesta Fixuksesta ensiapua. Katellaan huomenna pysyykö tehostin nipussa... Kelit sentäs lauhtuvat.
Näytti olevan vuoto siinä hanttarin puolen edessä.Veikkauksia?
Halpa-hallista,tokmannilta,hong-kongista saa ihan OK bannerin akun aikas edukkaasti. http://www.bannerbatterien.com/banner/home/index_en.phppjotrthegreat kirjoitti:Nyt menee vähän off topic, mutta mikä/mistä löytyy halvin akku, 166:sessa kun pötköttää 110a akku takakontissa ja näyttäis siltä että vetelee viimosiaan. Biltemassakin tuntuis olevan 135€!
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Lybrassa tehostin mekasti kylmästarteissa, niin pistin tuota Valvolinea sinne. Vaihtaminen tapahtui imaisemalla säiliö tyhjäksi, sitten Valvolinea täyteen ja kone hetkeksi käyntiin. Alusta uudelleen, kunnes purkki oli käytetty. Nesteiden väri (vanha neste punaista, tuo Valvoline suht kirkasta) ei juuri muuttunut, mutta hieman enemmän kestää nyt pakkasta ennen mekastamista. Tänään kuitenkin jo -19C tiesi vonkumista. Pitänee varmaan sopivana aikana etsiä sopiva tapa laskea koko systeemi tyhjäksi, että vaihtuu isompi osa rasvoista.
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Itse ihmettelen tota tehostimien vonkumista, omassani kun ei ääntele muuta kuin nesteen vähyydestä (vuotaa).
Tällähetkellä siis mobilen atf:ät, aattona pakkasta 28 astetta ei ääntelyä.
Mutta ei ole äännellyt muillakaan öljyillä.
Mobilet hinnantakia, koska joudun lisäämään 2kk välein 0,5-1dl.
Tällähetkellä siis mobilen atf:ät, aattona pakkasta 28 astetta ei ääntelyä.
Mutta ei ole äännellyt muillakaan öljyillä.
Mobilet hinnantakia, koska joudun lisäämään 2kk välein 0,5-1dl.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Kannattaa vähän pyöritellä rattia siinä välillä niin se kierrättää paremmin sen öljyn sekaisin, ettei imaise sitä tuoretta öljyä pelkästään sieltä säiliöstä toisella täytöllä...mutt kirjoitti:Lybrassa tehostin mekasti kylmästarteissa, niin pistin tuota Valvolinea sinne. Vaihtaminen tapahtui imaisemalla säiliö tyhjäksi, sitten Valvolinea täyteen ja kone hetkeksi käyntiin. Alusta uudelleen, kunnes purkki oli käytetty. Nesteiden väri (vanha neste punaista, tuo Valvoline suht kirkasta) ei juuri muuttunut, mutta hieman enemmän kestää nyt pakkasta ennen mekastamista. Tänään kuitenkin jo -19C tiesi vonkumista. Pitänee varmaan sopivana aikana etsiä sopiva tapa laskea koko systeemi tyhjäksi, että vaihtuu isompi osa rasvoista.
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Saarijärvi - Alavus - reissu takana ja nesteet pysyivät sisällä. Tosin pakkasta enää -10.silverine kirjoitti:Alfa sai kylmää kyytiä 23. päivä, Espoo - Saarijärvi, pakkanen matkalla -20 -> -30. Viimeisten 100km aikana rupesi auto olemaan aika kankean oloinen, jotain pientä sivuääntäkin olin kuulevinani kiihdytyksissä. Määränpäässä pelti auki ja toteamaan että jonninverran oli nestettä pohjalevyn päällä, ohjaustehostimen sellaista. Letkut ovat kiinni mutta ilmeisesti tehostajan tiivisteet falskanneet... pari senttiä oltiin jo alamerkin alapuolella. Eilen sitten hakemaan paikallisesta Fixuksesta ensiapua. Katellaan huomenna pysyykö tehostin nipussa... Kelit sentäs lauhtuvat.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
Forumin suositusten mukaisesti Valvolinen Synpoweria tuli laitettua 1,5 litraa ja eipä ole nyt tehostin paljoa huudellut. Vaihdon tein kätevästi imupumpulla, eli aina säilöllinen kerrallaan: kone käyntiin, ratin pyörittelyä, ja sitten taas säiliö tyhjäksi. Tuolla systeemillä sain varmaan valtaosan öljystä vaihtumaan, öljyn värikin muuttui selvästi kirkkaammaksi.
-
- Viestit: 353
- Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
- Car(s): GLC 300e
Coupe Fiat
9-3 Aero - Paikkakunta: Hyvinkää
Re: The Ultimate ohjaustehostimen öljy pakkasiin?
Nyt on pikku kokemukset kertyneet tuosta syksyllä vaihdetusta synpowerista, sen verta kylmää tuossa sunnuntaina oli...
Viime talvena 164 vinkui ihan pikkupakkasista alkaen ATFfät sisällä. Nyt -14 asteessa ei vielä inahtanutkaan. Vaihto tehty sillä idealla, että vanhaa ei jäänyt varmuudella sisään... Suosittelen
.
Viime talvena 164 vinkui ihan pikkupakkasista alkaen ATFfät sisällä. Nyt -14 asteessa ei vielä inahtanutkaan. Vaihto tehty sillä idealla, että vanhaa ei jäänyt varmuudella sisään... Suosittelen

Viljan tar fram det som inte fanns.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: The Ultimate ohjaustehostimen öljy pakkasiin?
156:n ohjaustehostin hiljeni hieman yllättäen Motonetin halvimmalla tehostinlitkulla. Merkki oli jokin tuntematon (en muista nimeä, pullo on takakontissa ja voin tarkastaa jos jotain kiinnostaa), mutta nyt muutaman kuukauden ollut sisällä ja hyvin pelittää. En tiedä voiko sitä suositella, mutta ainakin ääni hiljeni, mikä ei liene ihan itsestäänselvyys merkkilitkuillakaan.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: The Ultimate ohjaustehostimen öljy pakkasiin?
Aamulla -12 ja tehostin ulvoo käynnistyksen jälkeen sen aikaa, että auton saa peruuteltua ulos katoksesta.
Eilen oli hieman vähemmän pakkasta ja sama homma. Liemet vaihtoon siis.
Onko tuo Valvoline Synpower nyt sitten paras vaihtoehto vai onko joku parempaa, esim ketjussa aiemmin mainittu tutelan cs speed?
Eilen oli hieman vähemmän pakkasta ja sama homma. Liemet vaihtoon siis.
Onko tuo Valvoline Synpower nyt sitten paras vaihtoehto vai onko joku parempaa, esim ketjussa aiemmin mainittu tutelan cs speed?
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: The Ultimate ohjaustehostimen öljy pakkasiin?
Kannattaisi ehkä kuitenkin ainakin sen verran odotella että pumpun ulina hiljenee ennenkuin rattiin koskee ja peruuttelee....tehostin ulvoo käynnistyksen jälkeen sen aikaa, että auton saa peruuteltua ulos katoksesta.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re:
Jouduin kyllä myöhemmin vielä imemään kerran säiliön tyhjäksi ja laittamaan lisää tätäpjotrthegreat kirjoitti:Litralla Valvolinen Synpoweria tehostin hiljeni täälläkin!SamiN kirjoitti:Valvolinen mehut vaihdettu täälläkin,ja meteli loppui siihen,suosittelen!
Synpoweria. Suosittelen edelleen. Onhan se pirun kallista, mutta niin oli Red Linen
tehostinöljykin ja sillä tehostin huuti kuin viimeistä päivää...
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: The Ultimate ohjaustehostimen öljy pakkasiin?
Rattiinhan tuossa ei tarvinnut koskea kun pyörät (ja katos) on suorassa, mutta mieleen ei tosiaan tullut, että kevyt kierrosten lisääminen tekisi pahaa. Olenpahan mahdollista seuraavaa kertaa varten fiksumpi.fahlsjy kirjoitti:Kannattaisi ehkä kuitenkin ainakin sen verran odotella että pumpun ulina hiljenee ennenkuin rattiin koskee ja peruuttelee....tehostin ulvoo käynnistyksen jälkeen sen aikaa, että auton saa peruuteltua ulos katoksesta.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: The Ultimate ohjaustehostimen öljy pakkasiin?
Kyllä se kestää rauhallisesti käännellä, mutta ei mitään äkkiliikkeitä - eikä varsinkaan ratin kääntämistä ihan ääriasentoon!Albertolli kirjoitti:Rattiinhan tuossa ei tarvinnut koskea kun pyörät (ja katos) on suorassa, mutta mieleen ei tosiaan tullut, että kevyt kierrosten lisääminen tekisi pahaa. Olenpahan mahdollista seuraavaa kertaa varten fiksumpi.fahlsjy kirjoitti:Kannattaisi ehkä kuitenkin ainakin sen verran odotella että pumpun ulina hiljenee ennenkuin rattiin koskee ja peruuttelee....tehostin ulvoo käynnistyksen jälkeen sen aikaa, että auton saa peruuteltua ulos katoksesta.
Jokainen pohjolan poika tietää ainakin sen että rattia ei saa jättää talvella missään nimessä ääriasentoon. Voi olla että heti startissa lentää tehostin öljyt kentälle kun auto sopivasti seisoessaan jäätyy - eikä ole ainoastaan Alfan ongelma...
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: The Ultimate ohjaustehostimen öljy pakkasiin?
Mä ole aina elänyt siinä uskossa että ohjaustehostin tekee duunia vain silloin kun rattia käännetään...Jokainen pohjolan poika tietää ainakin sen että rattia ei saa jättää talvella missään nimessä ääriasentoon. Voi olla että heti startissa lentää tehostin öljyt kentälle kun auto sopivasti seisoessaan jäätyy - eikä ole ainoastaan Alfan ongelma...

Re: The Ultimate ohjaustehostimen öljy pakkasiin?
Itse olen todennut Alfoissa täyssynteettisen Mobil ATF:än parhaaksi, sitä vaan ei tahdo olla joka paikassa ja hintaa on jotain 22 euron luokkaa litralta.
Halvempia puolisynteettisiä ATF:iä on kyllä joka paikassa...
Litran purkilla juuri ja juuri vaihtaa nuukasti 164:een, 155:een ja 75:een. Imemällä säiliö tyhjäks, hetken käyttelyä ja tyhjäksi pari-kolme kertaa. Sitten uutta säiliöön, kääntelyä ja kunnon koelenkin jälkeen vielä tarkastaa määrän.
Jos -30 vaiheilla käynnistää niin en millään öljyllä suosittele heti käänteleen rattia ja edellisenä iltana kannattaa jättää ratti suoraan..
Halvempia puolisynteettisiä ATF:iä on kyllä joka paikassa...
Litran purkilla juuri ja juuri vaihtaa nuukasti 164:een, 155:een ja 75:een. Imemällä säiliö tyhjäks, hetken käyttelyä ja tyhjäksi pari-kolme kertaa. Sitten uutta säiliöön, kääntelyä ja kunnon koelenkin jälkeen vielä tarkastaa määrän.
Jos -30 vaiheilla käynnistää niin en millään öljyllä suosittele heti käänteleen rattia ja edellisenä iltana kannattaa jättää ratti suoraan..

- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Re: The Ultimate ohjaustehostimen öljy pakkasiin?
Vilpittömästi itseäkin kiinnostaa,että miksi&miten?fahlsjy kirjoitti:Mä ole aina elänyt siinä uskossa että ohjaustehostin tekee duunia vain silloin kun rattia käännetään...Jokainen pohjolan poika tietää ainakin sen että rattia ei saa jättää talvella missään nimessä ääriasentoon. Voi olla että heti startissa lentää tehostin öljyt kentälle kun auto sopivasti seisoessaan jäätyy - eikä ole ainoastaan Alfan ongelma...Mites pumppu tai ohjaustehostus järjestelmä haistelee pyörien asennon ja mikä järjestelmän toiminnassa on erilaista jos fillarit on linkussa kun käynnistetään??
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: The Ultimate ohjaustehostimen öljy pakkasiin?
Eiköhän paine ole kovimmillaan kun käännetään ääriasentoa vasten. Vähän sama kuin rengas olisi suorassa, mutta syvässä urassa tai kanttaria vasten. Eli ei se ääriasennossa oleminen mitään haittaa, siitä on vaan turhan helppo kääntää heti ääriasentoa vasten.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: The Ultimate ohjaustehostimen öljy pakkasiin?
Toinen mikä tässä tuli mieleen on se että ääriasennossa, ohjauksen nivelkulmia ajatellen, vaatii enemmän voimaa kääntää renkaita kuin keskellä.
Leegoautoilla helppo testata...
Leegoautoilla helppo testata...
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: The Ultimate ohjaustehostimen öljy pakkasiin?
No oliskos siinä ääriasentohommelissa ny sitten vähän semmosta että:
Kun ohjaus on ääriasennossa niin se kierrättää kaiken öljyn "ylipaineventtiilin" (vai mikä se nyt oli)
kautta. Ylipaineventtiilissä rakoset on vähän piukempaa laatua joten se kankea öljy joutuu
änkeämään itsensä pienemmästä reiästä päästäkseen kiertämään - suurempi vastus siinä kohtaa - suurempi paine järjestelmässä.
Varsinkin jos sattuu vielä koneessa olemaan vähän kierroksia niin voi olla että heikompi hydrauliletku siinä läsähtää päreiksi.
Tämän voi todeta jo sillä että jos se ohjaustehostin rallattaa kevyesti silloin kun se ohjaus on suorassa, kääntää renkaat linkkuun niin se pitää jo meteliä.
Allekirjoittaneella tuppaa Alfan ohjaustehostin pitämään aikamoista kurinaa ääriasennoissa ihan kesäkelissäkin...
Kun ohjaus on ääriasennossa niin se kierrättää kaiken öljyn "ylipaineventtiilin" (vai mikä se nyt oli)
kautta. Ylipaineventtiilissä rakoset on vähän piukempaa laatua joten se kankea öljy joutuu
änkeämään itsensä pienemmästä reiästä päästäkseen kiertämään - suurempi vastus siinä kohtaa - suurempi paine järjestelmässä.
Varsinkin jos sattuu vielä koneessa olemaan vähän kierroksia niin voi olla että heikompi hydrauliletku siinä läsähtää päreiksi.
Tämän voi todeta jo sillä että jos se ohjaustehostin rallattaa kevyesti silloin kun se ohjaus on suorassa, kääntää renkaat linkkuun niin se pitää jo meteliä.
Allekirjoittaneella tuppaa Alfan ohjaustehostin pitämään aikamoista kurinaa ääriasennoissa ihan kesäkelissäkin...
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: The Ultimate ohjaustehostimen öljy pakkasiin?
Joo, en missään nimessä ilkeillyt kysymyksessäni, kunhan kyselen asioita joita en heti tajua..
Mut vielä, systeemeitähän on erilaisia ja esim. mun kissassa on nopeuden mukaan säätyvä tehostus mutta kun puhutaan 156:n alfan tehostimen toiminnasta niin luulisin sen toimivan suunnilleen silleen että hydraulipumppu tuottaa painetta joka on riippuvainen täysin kierrosluvusta jolla pumppua pyöritetään.(= koneen kierrokset) Kun rattia käännetään niin painetta lisätään raidetangolla toisella puolen ja vähennetään toisella puolen jolloin hydrauliikka tekee työtä eikä kaikkea voimaa tarvi ottaa ratin kääntäjän hauiksesta.
Järjestelmässä lienee ohivirtaus venttiili jonka kautta painetta ohjataan silloin kun ratilta ei "kääntöpyyntöä" tule. Kun elän siinä luulossa että järjestelmä toimii suunnilleen näin niin olen edelleen sitä mieltä että sillä ei voi olla mitään merkitystä missä asennossa pyörät ovat kun kylmäkäynnistystä suoritetaan. Oleellista on se että ei anneta kierroksia "kylmänä" eikä kosketa rattiin ennenkuin öljyt ovat hieman notkistuneet.
Eli vielä kiteytettynä:
Mutta en ole tämänkään alan asiantuntija joten vain luulen sen toimivan suunnilleen tolleen.... :oops:ampukaa teoria välttömästi alas jos se on väärä!!!

Mut vielä, systeemeitähän on erilaisia ja esim. mun kissassa on nopeuden mukaan säätyvä tehostus mutta kun puhutaan 156:n alfan tehostimen toiminnasta niin luulisin sen toimivan suunnilleen silleen että hydraulipumppu tuottaa painetta joka on riippuvainen täysin kierrosluvusta jolla pumppua pyöritetään.(= koneen kierrokset) Kun rattia käännetään niin painetta lisätään raidetangolla toisella puolen ja vähennetään toisella puolen jolloin hydrauliikka tekee työtä eikä kaikkea voimaa tarvi ottaa ratin kääntäjän hauiksesta.
Järjestelmässä lienee ohivirtaus venttiili jonka kautta painetta ohjataan silloin kun ratilta ei "kääntöpyyntöä" tule. Kun elän siinä luulossa että järjestelmä toimii suunnilleen näin niin olen edelleen sitä mieltä että sillä ei voi olla mitään merkitystä missä asennossa pyörät ovat kun kylmäkäynnistystä suoritetaan. Oleellista on se että ei anneta kierroksia "kylmänä" eikä kosketa rattiin ennenkuin öljyt ovat hieman notkistuneet.
Eli vielä kiteytettynä:
Tästä olen siis eri mieltä, luulisin kuitenkin että ohvirtaus venttiilin kautta mene aivan sama virtaus , oli pyörien asento mikä tahansa??Kun ohjaus on ääriasennossa niin se kierrättää kaiken öljyn "ylipaineventtiilin" (vai mikä se nyt oli)
kautta. Ylipaineventtiilissä rakoset on vähän piukempaa laatua joten se kankea öljy joutuu
änkeämään itsensä pienemmästä reiästä päästäkseen kiertämään - suurempi vastus siinä kohtaa
Mutta en ole tämänkään alan asiantuntija joten vain luulen sen toimivan suunnilleen tolleen.... :oops:ampukaa teoria välttömästi alas jos se on väärä!!!
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: The Ultimate ohjaustehostimen öljy pakkasiin?
En ole satavarma omista jorinoistani, kunhan jossittelen. Mutta tuota ohjaustehostimen laukeamista
pyörien ääriasennossa ollessa olen kuullut tapahtuneen, mutta se ei nyt kestä tietenkään tieteellistä tarkastelua
pyörien ääriasennossa ollessa olen kuullut tapahtuneen, mutta se ei nyt kestä tietenkään tieteellistä tarkastelua

- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: The Ultimate ohjaustehostimen öljy pakkasiin?
Täälläkin nykysillä litkuilla pitää selkeesti jurinaa ääriasennossa ja on hyvin pientä pykälöintiä jos liian äkkiä lähtee liikkumaan kylmällä. Pari minuuttia kun kone lämmennyt niin tuntuu öljytkin notkistuvan? En tiedä. Mutta ennen tehostinöljyjen vaihtoa vanhoilla, kuulemma erittäin huononnäkösillä litkuilla tuota ei ollut... Liekkö laittaneet sitten liian hienoa ainetta
En muista mitä sinne laitettiin, mutta mielestäni Mobilia.

- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: The Ultimate ohjaustehostimen öljy pakkasiin?
Varmaan tehostimeen tarkoitetut öljyt toimivat parhaiten. Ainakin Saabissa ja Mersussa on omat tehostinöljyt, eikä tehostin valittanut viimetalvena 30 asteen pakkasessakaan kylmänä.