
Itselläni alussa haitarikumi märkä - talvella alkoi kylmänä nahistaa ja ravistaa ohjausta käännellessä - lopussa reilua vuotoa tiputtamalla

Valvoja: Moderators
Siitä se lähteesreivone kirjoitti:Olisikohan tässä 159 2.4 JTDM A:kin menossa ohjausvaihde?
Rattia pyörittäessa kuuluu ratista pientä napsuntaa ja samalla tuntuu pientä nykimistä. Tämä ilmenee etenkin kylmänä.
Miten muilla vika on ilmennyt?
Mulla on just tätä. Ohjaus tuntuu "lonksahtelevan" samaan malliin kuin silloin kun vilkku menee pois päältä. Lisäksi haittaa usein tunne, että ohjausta pitää koko ajan korjata hieman, käännellä rattia pari milliä puoleen ja toiseen. On ihan eri ajaa 156:a tai GTV:ä: Ne kulkevat vakaasti. Deltassa todettiinkin osuvasti, että nämä kaksi viimeksi mainittua ovat Alfoja ja 159 on Ooppeli. Enpä ole Ooppelillä muutamaan kymmeneen vuoteen ajanut eikä ole sen tyyräysominaisuudet tiedossa. Ehkä ne ovat samat kuin 159:ssä ja kysymys onkin ominaisuudesta eikä viasta!petjohk kirjoitti:Joo.Niin se meikäläisenkin Alfasta vaihdettiin takuuseen toi raidetanko ja ohjausvaihde 1.5 vuotta sitten ja silloin mittarissa n.35tkm.
Alkoi pitää kummaa "narsketta" käännyttäessä hiljaa esim .parkkiin.
Öljyt pysyi kyllä sisällä.
Tota ratin nypytystä rattia käännettäessä kylmillä pakkaskeleillä oon itsekin
ihmetellyt.Raidetangon ja ohjausvaihteen vaihto ei korjannut "nypytystä".
Vika kuitenkin häviää muutaman kilometrin ajon jälkeen.
Niin... niitä vuosimalleja, minuakin kiinostaa? Onko riski pienempi, jos ostaa vaikka 07 tai 08? Muutenkin aika pieneillä kilometreillä menneet pääosin... Olisiko muka 100tkm rullattu tältä osin turvallisempi kuin 50tkm... Jatkuvasti 159 kuolannu, ja tuo on aina asia mikä itselläni koputtelee takaraivoon aina kun noita kattelee...Maunu kirjoitti: Onko havaittu mitään vuosimalliin liittyvää yhteyttä hammastangon kulumisen kanssa?
Tänään meni mun 159 2.4 JTDm A autokeskukseen samanlaisen ongelman takia. Ratti "narisee" ja nykii. Autolla ajettu 60t ja on vm.2008. Ilmoittelen mikä oli vikana kunhan saan sen takaisin.Kirkinen kirjoitti:Siitä se lähteesreivone kirjoitti:Olisikohan tässä 159 2.4 JTDM A:kin menossa ohjausvaihde?
Rattia pyörittäessa kuuluu ratista pientä napsuntaa ja samalla tuntuu pientä nykimistä. Tämä ilmenee etenkin kylmänä.
Miten muilla vika on ilmennyt?
Molemmat raidetangon sisemmät päät vaihdettu takuuseen. Autokeskukselle iso plussa homman hoidosta, ei väittelyä takuista, ainoastaan kysyttiin missä vika ja se korjattiin mitä löydettiin.Jeba kirjoitti:Tänään meni mun 159 2.4 JTDm A autokeskukseen samanlaisen ongelman takia. Ratti "narisee" ja nykii. Autolla ajettu 60t ja on vm.2008. Ilmoittelen mikä oli vikana kunhan saan sen takaisin.Kirkinen kirjoitti:Siitä se lähteesreivone kirjoitti:Olisikohan tässä 159 2.4 JTDM A:kin menossa ohjausvaihde?
Rattia pyörittäessa kuuluu ratista pientä napsuntaa ja samalla tuntuu pientä nykimistä. Tämä ilmenee etenkin kylmänä.
Miten muilla vika on ilmennyt?
Ilmeisesti vika ei kuitenkaan ollut raidetangossa, natina palasi kahden päivän ajon jälkeen, hiljaisempana, mutta palasi. No täytyy soittaa uudestaan Autokeskukseen, saa nähdä onko palvelu yhtä hyvää seuraavallakin kerralla?Jeba kirjoitti:Molemmat raidetangon sisemmät päät vaihdettu takuuseen. Autokeskukselle iso plussa homman hoidosta, ei väittelyä takuista, ainoastaan kysyttiin missä vika ja se korjattiin mitä löydettiin.Jeba kirjoitti:Tänään meni mun 159 2.4 JTDm A autokeskukseen samanlaisen ongelman takia. Ratti "narisee" ja nykii. Autolla ajettu 60t ja on vm.2008. Ilmoittelen mikä oli vikana kunhan saan sen takaisin.Kirkinen kirjoitti: Siitä se lähtee
Sinullakin ohjausvaihde saattais se syypää sitten olla eli juurikin tuo tyyppiviaksi luettava vika. Eihän niitä nykyään moderneissa autoissa mene. Onko siellä juoksevaa öljyä joka karkaa, vai pyöriikö hammasratas liian paksussa vaseliinissa joka kökkäröityy jonnekin laidoille? Anyone? Minulla menee torstaina tämä -07 120tkm ajettu Deltalle.Jeba kirjoitti: Ilmeisesti vika ei kuitenkaan ollut raidetangossa, natina palasi kahden päivän ajon jälkeen, hiljaisempana, mutta palasi. No täytyy soittaa uudestaan Autokeskukseen, saa nähdä onko palvelu yhtä hyvää seuraavallakin kerralla?
Huomenna siis Tikkulan ABC:lle vuodattamaan kyynyliä asiasta klo 19:00jalittam kirjoitti:Amatöörit!![]()
97000 ajetussa ainakin kolmas ohjausvaihde menossa; alkuperäinen, 6/2008 tehty (ed. omistaja) ja viimesyksynä laitattamani 8/2010 tehty. No tässä uusimmassakin nyt 4kk/8000km:n jälkeen klappia ratissa, kuten edellisessäkin oli, minkä vuoksi sen vaihdatin. Asiasta tarinaa jossain vanhemassa säikeessä. Nyt vähä kyrpii...
Jos asiasta hakemalla hakee jotain positiivista, niin se on se, kun ei ole ollut öjyvuotoja tai väljiä niveliä noissa kahdessa viimeisessä - ekasta luigin virityksestä ei tietoa mikä sen oli tappanut.
Ja tuo pakkanenkin on ihan perseestä.
1. Kyllä tuntuu ja kuuluukin, mutta ei aina. Pakkasessa kyllä, mutta ei lämpimästä tallista lähtiessä. "Pykälät" tuntuvat samalta kuin vilkkuautomaatin (villku pois käännettäessä) toimiessa. Lisäksi on tunne, että tuo tunto ja hento napsahdus olisi peräisin todellakin ohjauspyörästä kabiinin puolelta. Voisi kuvitella, että ratin keskiän siällä liikkuisi jotain.sreivone kirjoitti:Nonniin, kävin Deltalla valittamassa ohjauksessa tuntuvista pykälistä.
Heidän mielestään pykälät kuuluvat 159:n ohjaukseen.
Miten on teillä muilla 159-kuskeilla:
1. Tuntuuko rattia pyöritellessa pykäliä ja pieniä napsauksiakin kuuluu?
2. Jos tuntuu niin onko tehty remonttia ohjauksessa?
3. Jos rempattiin, niin mitä tehtiin?
4. Meneekö Deltan 5v/150tkm takuuseen?
5. Onko pykälät poistuneet em. remontin jälkeen vai onko pykälöinti siis 159:ssä ominaisuus?
Jäihän minulla asiasta paperi jossa lukee, että heidän mielestä on kyseessä ominaisuus ja jättivät korjaamatta. Tiukan paikan tullen voin siis todistaa, että takuuaikana on jätetty vika korjaamatta. Tietty pitää osoittaa, että kyseessä on vika eikä ominaisuus.Manukki kirjoitti:ei siinä ohjauksessa todellakaan kuulu mitään pykäliä olla, eikä napsahteluja.
pyydä kirjallinen lauselma deltasta miksi ei mene takuuseen ja sano että toimitat sen lakimiehellesi, jos eivät suostu niin totea että sitten ei varmaan ole muuta vaihtoehtoa kuin noudattaa takuuehtoja jotka huoltokirjaan on printattu ja korjata vika.
minulle kitisivät taas viime viikolla kun auto kävi termostaatin vaihdossa joka puhelimessa varmistettiin takuutyöksi (130 tkm 9/2006 rekisteröity auto) autoa hakiessa että ei tälläinen voi takuuseen mennä koska termostaatti väsyy vanhemmiten (ylläri) eikä näin pitkiin takuisiin kuulu tälläiset kuluvat osat![]()
totesin vaan että herra on hyvä ja näyttää näistä edustamanne yhtiön allekirjoittamista takuuehdoista sen kohdan missä näin kerrotaan ja selittää vielä sen jälkeen miten puhelimessa huoltoa varatessa työ on luvattu takuuna huoltoneuvoja x:n toimesta? avaimet tuli kouraan eikä maksua kyselty![]()
joka kerta noiden pässien kanssa saa vääntää...
jalittam kirjoitti:Amatöörit!![]()
97000 ajetussa ainakin kolmas ohjausvaihde menossa; alkuperäinen, 6/2008 tehty (ed. omistaja) ja viimesyksynä laitattamani 8/2010 tehty. No tässä uusimmassakin nyt 4kk/8000km:n jälkeen klappia ratissa, kuten edellisessäkin oli, minkä vuoksi sen vaihdatin. Asiasta tarinaa jossain vanhemassa säikeessä. Nyt vähä kyrpii...
Jos asiasta hakemalla hakee jotain positiivista, niin se on se, kun ei ole ollut öjyvuotoja tai väljiä niveliä noissa kahdessa viimeisessä - ekasta luigin virityksestä ei tietoa mikä sen oli tappanut.
Ja tuo pakkanenkin on ihan perseestä.
Tehtaan noista toki pitäisi vastata, mutta laatu ei liene Luigin alkuperää, vaan ennemminkin Helmutin:sreivone kirjoitti:jalittam kirjoitti:Amatöörit!![]()
97000 ajetussa ainakin kolmas ohjausvaihde menossa; alkuperäinen, 6/2008 tehty (ed. omistaja) ja viimesyksynä laitattamani 8/2010 tehty. No tässä uusimmassakin nyt 4kk/8000km:n jälkeen klappia ratissa, kuten edellisessäkin oli, minkä vuoksi sen vaihdatin. Asiasta tarinaa jossain vanhemassa säikeessä. Nyt vähä kyrpii...
Jos asiasta hakemalla hakee jotain positiivista, niin se on se, kun ei ole ollut öjyvuotoja tai väljiä niveliä noissa kahdessa viimeisessä - ekasta luigin virityksestä ei tietoa mikä sen oli tappanut.
Ja tuo pakkanenkin on ihan perseestä.
Ovatko nuo vaihdot menneet Deltan takuuseen? Jos ei niin mitä lysti on maksanut?
Onko selvinnyt miksi ne hajoavat?
Eikö tehdas ole missään vaiheessa parantanut osaa?
Deltan takuu loppunut liki 3v sitten - siis 2v takuulla myyty. Ostin käytettynä viime kesänä kaupasta 80k ajettuna. Tässä ei ollut mitään HELMI-takuuta (titaani/VarmaWalinta/tms. takuita) ja oli ehjä n. 7-8k km:n ajan. Edelliset omistajat vaihdattaneet osan ainakin kertaalleen...sreivone kirjoitti:Ovatko nuo vaihdot menneet Deltan takuuseen? Jos ei niin mitä lysti on maksanut?
Onko selvinnyt miksi ne hajoavat?
Eikö tehdas ole missään vaiheessa parantanut osaa?
Argumentti Helmutin syyllisyydestä on aukoton mutta en silti ymmärrä Helmutin syyttämistä. Helmut rakentaa kilkkeet tilaajan speksien mukaisesti ja koko höskä on täysin tilaajan vastuulla. Ihan sama onko Helmutin tekemä värkki rikki tai muuten huono, Luigi kantaa vastuun.TTi kirjoitti:
Tehtaan noista toki pitäisi vastata, mutta laatu ei liene Luigin alkuperää, vaan ennemminkin Helmutin:
http://www.zf.com/corporate/en/products ... talog.html
Omastani hajosi kesällä ilmastoinnin kompura, valmistaja oli kuulemma Hella.
Jännä (hyvin jännä, erikoisjännä, jännä ku Pasila) juttu jos antavat alihankkijoidensa pilata automallinsa maineen... Luigi olisi voinut ojentaa Helmuttia ja reklamoida. Vähemmän kuluja ja parempi maine - mutta jos ei kiinnosta - vai eikö alfat saa pysyä ehjinä - maineensa vuoksi?TTi kirjoitti:Tehtaan noista toki pitäisi vastata, mutta laatu ei liene Luigin alkuperää, vaan ennemminkin Helmutin
Ellei sitten Helmut ole sössinyt - vaikka speksit onkin. Ei se aina mene kuin Strömsöössä. Helmutin vinkuintialainen alihankkija voinut sössiä ellei jopa Helmut itse, mikä tuntuu mulla ohjauksessa... Ja luigi reklamoi jos viitsisi. Ja miksi speksejä ei ole muutettu, jos niissä virhe, vian tullessa tietoon?mattijus kirjoitti:Argumentti Helmutin syyllisyydestä on aukoton mutta en silti ymmärrä Helmutin syyttämistä. Helmut rakentaa kilkkeet tilaajan speksien mukaisesti ja koko höskä on täysin tilaajan vastuulla. Ihan sama onko Helmutin tekemä värkki rikki tai muuten huono, Luigi kantaa vastuun.
(Valitatko hammastangon viasta Alfalle vaiko ZF:lle?)
Erittäin hyvin kuvattu, voisin selittää asian aivan samoin sanoin. Ratin tööttikeskiö on mielestäni ihan asiallisesti kiinni, et ei se napsunta taida siittä kuitenkaan tulla.Casa di Matti kirjoitti:"Pykälät" tuntuvat samalta kuin vilkkuautomaatin (villku pois käännettäessä) toimiessa. Lisäksi on tunne, että tuo tunto ja hento napsahdus olisi peräisin todellakin ohjauspyörästä kabiinin puolelta. Voisi kuvitella, että ratin keskiän siällä liikkuisi jotain.
Samalla tavalla täälläkin napsahtelee, vaikka hammastanko vaihdettu pari kuukautta sitten.hoblaa kirjoitti:Ratissa oleva airbag/töötinpainike heiluu kiinnikeissään mitkä ovat muovia. Kylmä muovi kohtaa toisen muovin ja kuuluu/tuntuu naksahdus. Ei ole mikään rikki.