Vehje meni katsastuksesta tänään läpi yhdellä korjauskehotuksella. Vika oli sellainen, jonka olemassa olosta en tiennyt - virtalukossa olevasta namiskuukkelista painamalla pitäisi avainta pystyä kääntämään vastapäivään, jolloin parkit tulevat päälle. Ja tottahan se oli, manuaalikin tunsi ko. toiminnon. Katsastusmies arveli, että voitelemalla siitä selviää. Vaan ei CRC ainakaan auttanut.
Onko jollakulla ollut samanlaisia ongelmia ja mikä siihen on neuvo ollut?
Pitiköhän se avain ottaa ensin pois virtalukosta virrankatkaisun jälkeen ja laittaa uudestaan paikalleen, jotta tuo parkkihomma onnistuisi? Muistelen jotain sellaista....
No ei, vaan parkit jäävät päälle nimenomaan silloin kun napista painaa ja kääntää virtaavainta vastapäivään, jolloin avaimen voi poistaa parkkien jäädessä palamaan. Parkit poistuvat käytöstä kun avain laitetaan lukkoon ja käännetään myötäpäivään seuraavaan eli normaaliin virrat pois asentoon.
Ei tuo systeemi oikein toimi tuon uudemman mallisen avaimen kanssa. Se nappi jää avaimen taakse piiloon ja vaikka sitä onnistuukin painamaan niin ei se avain mihinkään käänny. Tuurilla olen sen kerran saanut parkki asentoon.
Jalamari kirjoitti:Ei tuo systeemi oikein toimi tuon uudemman mallisen avaimen kanssa. Se nappi jää avaimen taakse piiloon ja vaikka sitä onnistuukin painamaan niin ei se avain mihinkään käänny. Tuurilla olen sen kerran saanut parkki asentoon.
Ei tosiaan mikään ergonomian riemuvoitto mutta aina olen päälle kuitenkin saanut.
V6 kirjoitti:mihin sitä parkkiasentoa yleensä ottaen edes tarvitsee....eipä ole ikinä ollut tarvetta
Tieliikennelain mukaan (vapaasti muisteltuna):
Jos auto on pysäköitävä valta(?)tielle pimeän aikaan, on autossa oltava pysäköintivalot päällä. Lisäksi tarvitaan tietyissä tilanteissä varoituskolmio sadan metrin päässä tulosuunnassa ja tarvittaessa menosuunnassakin.
Itse olen noudattanut tuota siten, että pisitauon ajaksi olen jättänyt parkit päälle, vaikka auto olisi kunnolla pientareella. Kolmiosta olen tinkinyt (paitsi karva-).
Joku nyt tietysti äkkiä tarkistaa finlexinistä, että moinen pykälä on jyrätty sata eikun 15 vuotta sitten - mutta vuonna 1983 se meni jotenkin noin.
Ok, eli pitääpä kaivaa jotain muuta öljyä esiin ja kokeilla myös toisella avaimella. Rekisteriotteeseen kun katsastusmies tuon maininnan laittoi, niin kaipa se sitten on saatava kuntoon. Vaikka tosiaan en ole tuota ominaisuutta osannut koskaan kaivatakaan...
V6 kirjoitti:joo siis tiedän pykälät jne, mutta eipä ole ollut ikinä tarvetta jättää moottoritien tms poskeen autoa ...
No ei o ollu mullakaan ennen kuin ton "C-Vectran" jousi katkesi! Ajoin sen kyllä pala kurkussa ja kylmä rinki vissin paikan päällä Nesteen pihalle parkkiin.
Miksi kaikki italoissa rikkoutuneet osat on jotenkin peräisin teutoneilta?!? Jokin VAGin salajuoni kenties?