Askartelua 156 JTS:n parissa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
JaniW
Viestit: 840
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
Rellu
Paikkakunta: Jyväskylä

Askartelua 156 JTS:n parissa

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Juuri kun pääsin toisessa topicissa hehkuttamasta perheautoamme viattomaksi, eikös se pistänyt taas MCSF-shown päälle. Luin koodit, jotka olivat P0300 (yleinen misfire -häiriö) ja P0303 (kolmospuolan sytytyshäiriö). Eipä siinä mitään, puolia saa kaupasta ja helppohan se on vaihtaakin, mutta mahtaakohan tämä (etenkin tuo P0300) kertoa jostain yleisemmästä häiriöstä, semminkin kun viime kesänä puola meni kakkospytystä? Eli olisiko aihetta viedä pajalle viisaampien ihmeteltäväksi vai korjaanko vaan itse oireen?

Toinen kuntoon askarreltava asia on pyyhkijän toiminta. Oli 30 asteen pakkasten aikaan yksi aamu jäätynyt lasiin kiinni ja autoa käynnistellessäni olin kai laittanut vahingossa pyyhkijät toimimaan siksi aikaa kun raavin lasit puhtaaksi, sillä seurauksella että nyt lähtevät käymään enää nopeimmassa asennossa, pysyvät kyllä nihkeästi liikkeessä hitaammallakin jos ensin laittaa liikkeelle nopeimmalla. Eivät myöskään palauta kunnolla. Kaverin kanssa järkeiltiin että joku ohjausyksikön tapainen on kärähtänyt. Tietääkö joku missä sellainen sijaitsee? Tai onko yksikön vaihtamisen lisäksi muita ehdotuksia vian hoitamiseksi?

Il Mostro
Viestit: 353
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
Car(s): GLC 300e
Coupe Fiat
9-3 Aero
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Il Mostro »

Puola uusiks vaan. Tuntuu nää nykyiset autot syövän noita suorasytkäpuolia kuin leipää. Omat kokemukset rellusta ja ooppelista, vaihdeltu siis on. Alfaan enkä Fiudeen oo moisia kyllä joutunut vaihtamaan.

Vaihdoit siis viime kesänä ilmeisesti yhden puolan? Kyllä ne muutkin siitä pikkuhiljaa kypsyy :silent: . Silloin kun meillä oli perheenkuljettimena vielä Megane, mulla oli aina varapuola kyydissä. Kusahtelivat yhtenään...

Siitä lähetään että kumpikin vikakoodi johtuu siis puolasta, joku viisaampi voi toki kumota väiteeni...
Viljan tar fram det som inte fanns.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Joo eipä noissa puola vioissa ole mitään ihmeellistä, niitä vaan kypsyy. Sitten kun on 4kpl vaihdettu niin taas voi ajaa sen verran mitä ensimmäisilläkin. Niiden hajoamista ei voi käsittääkseni mikään ulkoinen syy aiheuttaa. Itsellä ei ole vielä JTS:ssä mennyt mutta eräs toinen auto vaihdatti kaikki uusiin.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Tuo pyyhkijä homma voi myös viitata itse moottoriin. Olettaen että siellä on hiilimoottori ja kollektorissa x-käämiä. On mahdollista että yksi käämi on esim poikki jolloin ei jaksa lähteä liikkeelle mutta pyörii kun ensin antaa täydet virrat. Moottori auki ja mittailemaan.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
JaniW
Viestit: 840
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
Rellu
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Laitetaan siis puola tilaukseen. Edellinen kulkine oli juurikin Megane, johon verrattuna tämä sentään syö puolia ihan maltillisesti.

Kelju K. Kojootin kuvailema pyyhkijämoottorivika kuulostaa järkevältä. Tarvii roplata joku aurinkoinen päivä, tosin veikkaan että kätevin tapa korjata asia on vaihtaa purkuosa tilalle.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Wile E. Coyote kirjoitti:Tuo pyyhkijä homma voi myös viitata itse moottoriin. Olettaen että siellä on hiilimoottori ja kollektorissa x-käämiä. On mahdollista että yksi käämi on esim poikki jolloin ei jaksa lähteä liikkeelle mutta pyörii kun ensin antaa täydet virrat. Moottori auki ja mittailemaan.
Tai sitten kyseessä on tämä jokaiseen 156:een ennemmin tai myöhemmin iskevä tyyppivika, jonka korjauksesta on juttua esim. täällä:

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... yyhkij%E4t
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
JaniW
Viestit: 840
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
Rellu
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Jakke kirjoitti:
Wile E. Coyote kirjoitti:Tuo pyyhkijä homma voi myös viitata itse moottoriin. Olettaen että siellä on hiilimoottori ja kollektorissa x-käämiä. On mahdollista että yksi käämi on esim poikki jolloin ei jaksa lähteä liikkeelle mutta pyörii kun ensin antaa täydet virrat. Moottori auki ja mittailemaan.
Tai sitten kyseessä on tämä jokaiseen 156:een ennemmin tai myöhemmin iskevä tyyppivika, jonka korjauksesta on juttua esim. täällä:

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... yyhkij%E4t
Tänks, tämä foorumi tosiaan rokkaa!

Avaan moottorin kun seuraavan kerran ilmenee sopiva sauma päivän näöllä.

e: siltä varalta että koko moottori on paskana, niin Heikalla näyttää uusi kustantavan 75 euroa.

Avatar
JaniW
Viestit: 840
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
Rellu
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Askartelua 156 JTS:n parissa

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Jaahas, jatketaas tähän kun oli aiemmin tällainenkin ketju tullut aloitettua. 156:en on ilmaantunut paljon pientä sipisteltävää, joista ensimmäisenä listalla oli rikkinäiset takaovenkahvat sekä hapettunut peilinvarsi. Takaoven kahvat vaihdoinkin jo purkuautosta löytyneisiin käytettyihin. Peilikolmiot otin eilen työn alle, hinkkasin puhtaaksi ja suihkin kaksi kerrosta kuvassa näkyvää Motonetista löytämääni maalia päälle. Kestävyydestä en osaa sanoa mutta pinnasta tuli lähestulkoon täsmälleen alkuperäisen näköinen.

https://picasaweb.google.com/lh/photo/v ... directlink

Jakohihnakin tuli vaihdatettua juuri. Parhaillaan odotan etuvakaajan PU-puslia, tuossa laatikossa jo vaihtoa odotteleekin vajaa parikymmentä kiloa tukivarsia ja niveliä. Tarkoitus on päästä kaikista narinoista kertaheitolla eroon.

Helmatkin vaatisivat taas siistimistä, pitikin olla tyhmä ja jättää kuraläpät laittamatta viime kierroksen jälkeen :oops:

Modet siirtäkööt tämän projektiosastolle jos siltä tuntuu. Samaten pienenä ennakkomainoksena, että kärry saattaa jonkun ajan perästä ilmestyä Myydään-osastolle.
CARF0869

Kaarlo
Viestit: 47
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:33
Car(s): Alfa 156 JTS Sportwagon

Re: Askartelua 156 JTS:n parissa

Viesti Kirjoittaja Kaarlo »

Hyvän näköinen tuo peilinvarsi. Pitäisi omalle tehdä sama homma. Myös helmat vaativat laittoa. On niin ruotoisen näköiset, ettei kehtaa kohta kylille mennä. :oops:
Kuinkas olette noita helmoja fiksailleet? Olisko jossain enempi tarinaa kuvein kera?

Avatar
JaniW
Viestit: 840
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
Rellu
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Askartelua 156 JTS:n parissa

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Kaarlo kirjoitti:Kuinkas olette noita helmoja fiksailleet? Olisko jossain enempi tarinaa kuvein kera?
Viime kierros sujui ihan maalarifirmassa samassa yhteydessä kun vakuutusyhtiön piikkiin oiottiin puun alle jäänyttä etulokaria. Ei ole kyllä mitään käsitystä paljonko operaatio sellaisenaan mahtaisi kustantaa.
CARF0869

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Askartelua 156 JTS:n parissa

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

JaniW kirjoitti:
Kaarlo kirjoitti:Kuinkas olette noita helmoja fiksailleet? Olisko jossain enempi tarinaa kuvein kera?
Viime kierros sujui ihan maalarifirmassa samassa yhteydessä kun vakuutusyhtiön piikkiin oiottiin puun alle jäänyttä etulokaria. Ei ole kyllä mitään käsitystä paljonko operaatio sellaisenaan mahtaisi kustantaa.
Siivoilin eilen papereita ja löysin kuitin. 610 euroa molemmat helmat, sisälsi johonkin kohtaan ruostesuojausta hiukan. Ei ollut pitkäaikainen korjaus, talvella lähti takasaumat kesimään, niitä olisi pitänyt tasoitella vähän.

Kaarlo
Viestit: 47
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:33
Car(s): Alfa 156 JTS Sportwagon

Re: Askartelua 156 JTS:n parissa

Viesti Kirjoittaja Kaarlo »

Siivoilin eilen papereita ja löysin kuitin. 610 euroa molemmat helmat, sisälsi johonkin kohtaan ruostesuojausta hiukan. Ei ollut pitkäaikainen korjaus, talvella lähti takasaumat kesimään, niitä olisi pitänyt tasoitella vähän.
Taitaa olla viisainta tehdä ekalla kertaa hieman enempi pohjustusta ja sitten vuosittain korjausmaalausta pintaa. Mahtaisiko tuossa toimia se 3M:n teippi? Kovilla tuo helma tuntuu olevan ja mitään helmoja en halua asentaa.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Askartelua 156 JTS:n parissa

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^Noin ne pojalle taisivat sanoa siellä viimevuotisessa maalaamossa. Lupasivat tämän vuoden keikan hiukan halvemmalla, mutta vaihdettiinkin auto.

Kaarlo
Viestit: 47
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:33
Car(s): Alfa 156 JTS Sportwagon

Re: Askartelua 156 JTS:n parissa

Viesti Kirjoittaja Kaarlo »

Tarkoitatko maalausta vai tuota teippiä?

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Askartelua 156 JTS:n parissa

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Aa, sori. Tarkoitin, että saumain tasaus, helmain maalaus ja teippi. Vai mitäköhän ne sanoi...alkaa pää lahota...

Avatar
varttikutonen
Viestit: 212
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 21:56
Paikkakunta: Petäjävesi - Jyväskylä

Re: Askartelua 156 JTS:n parissa

Viesti Kirjoittaja varttikutonen »

Minä käytin tuossa viime syksynä jyväskylässä eräässä maalamossa alfaa kun oli kivet hakannut helmoja. Operaatioon kuului saumojen puhallus, helmapeltien maalaus ja massaus pohja puolelta, heikalta tilattujen helmojen maalaus ja sitten vielä takaluukun alareunan ruosteiden puhallus ja maalaus. Hintaa oli muistaakseni 370 euroa ja jälki on näin talvenkin jälkeen erinomaista :)

Vastaa Viestiin