156 täristää tyhjäkäynnillä
Valvoja: Moderators
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
156 täristää tyhjäkäynnillä
Nyt on ilmennyt vähän erikoisempi täristys, jota ilmenee moottorin lämmettyä 5-10km kaupunkiajon jälkeen tyhjäkäynnillä. Koko auto tärisee hiukan, hampaat vielä pysyy suussa, kone käy epätasaisesti ja tuntuu siltä että saattaisi sammua. Ajossa ei ongelmia, kierroksia ottaa normaalisti. Ravistusta edelsi tietty moottorin vikavalon piipitys ja MCSF. Lamppuhan on palanut jo pitemmän aikaa kun kattia lähinnä olevan lambdan esilämmitys sulanut. Tekeekös täysin särkinäinen lambda tuommoista oiretta ja kehtaako ajaa? Maanantaina korjaamolle mutta tarttis tietää lähinnä mistä voisi kyse olla ja passaako ajella lyhyitä matkoja.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: 156 täristää tyhjäkäynnillä
Käyköhän kolmella pytyllä. Ei kannattane ajella hirveästi, bensaa menee kattiin ja katti pilalle. Toisaalta jos se tekee sen vain tyhjäkäynnillä, niin kai sillä vähän voi ajaa jos pakko on.
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
Joo vain tyhjäkäynnillä ja kylmänä ihan tasainen. Räminästä päätellen voi olla hyvinkin joku pytty pois pelistä, mutta kai sen ajossakin huomaisi. Kävi mielessä koneen kannatinkumitkin mutta sittenhän se täryyttäisi koko ajan eikä vain lämpimänä.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Kantsii ehkä tsekata onko tulpanreiissä vettä tai öljyä. Mulla alkoi entinen TS oireilla noin aika pitkän aikaa moottorin pesun jälkeen just lämpimänä. Samoten moottoriöljyä voi päästä tulpanreikäään jos lorahtaa hiukka täyttöaukon ohi. Sinne jakohihnan päisiin reikiin pääse ehelpommin.
Nuo on ainakin helppo tarkistaa. Puolahan ainakin saattaa mennä rikki jos se pääsee pidemmän aikaa räpsimäään runkoon.
Nuo on ainakin helppo tarkistaa. Puolahan ainakin saattaa mennä rikki jos se pääsee pidemmän aikaa räpsimäään runkoon.
MP
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
Kiitos taas kolleegoille! Tulpat kuivat ja kallis öljykin yritetty sihdata tarkasti reikiin eikä oo moottoriakaan pesty. Lambda on vahva veikkaus.
Kottero kahdessa pätkässä kylmällä koneella tuupattu FiLaRo:on, tuomio tulee keskiviikoksi. Täytyy sitten kirjootella miten kävi ja missä mätti.
Kottero kahdessa pätkässä kylmällä koneella tuupattu FiLaRo:on, tuomio tulee keskiviikoksi. Täytyy sitten kirjootella miten kävi ja missä mätti.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
No ei ollut lambdassa itsessään vikaa. Rupesivat tutkimaan lisää. Puolen tunnin päästä eksoottinen puhelu samasta paikasta. Ohjainlaitteen toisen puolen kampa täynnä öljyä.
Ja ne öljyt on siellä täytyneet olla vähintään sen ajan mitä auto mullakin on ollut koska ei se sinne oikein itsestäänkään kai mene. Siis ainakin 2.5 vuotta ja vähintään nää mun ajamat 43.000km. Uskomatonta että alkaa nyt vasta vihoitella.
Toivottavasti paranee putsaamalla. Ilmeisesti autoon on joskus Deltalla tehty kansiremppa tms jossa ovat onnistuneet täyttämään boksinkin öljyllä tms. Huoltokirja ei kerro muutakuin metrit ja Deltan leimat. Mystistä, sanoisinko.
Ja ne öljyt on siellä täytyneet olla vähintään sen ajan mitä auto mullakin on ollut koska ei se sinne oikein itsestäänkään kai mene. Siis ainakin 2.5 vuotta ja vähintään nää mun ajamat 43.000km. Uskomatonta että alkaa nyt vasta vihoitella.

Toivottavasti paranee putsaamalla. Ilmeisesti autoon on joskus Deltalla tehty kansiremppa tms jossa ovat onnistuneet täyttämään boksinkin öljyllä tms. Huoltokirja ei kerro muutakuin metrit ja Deltan leimat. Mystistä, sanoisinko.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
Missä ohjainlaitteessa oli öljyä? Miten se sinne on saatu?maybetomorrow kirjoitti: Toivottavasti paranee putsaamalla. Ilmeisesti autoon on joskus Deltalla tehty kansiremppa tms jossa ovat onnistuneet täyttämään boksinkin öljyllä tms. Huoltokirja ei kerro muutakuin metrit ja Deltan leimat. Mystistä, sanoisinko.

Eksoottinen vika.
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
ECUksikos sitä boksia kutsutaan, joka säätelee mm. lambdojen toimintaa? Toinen ohjainlaite, jossa ymmärtääkseni on sisätilansähköt yms oli kuiva. Yhteen lambdoistakin oli joutunut öljyä.. Sori, termit on hukassa kuin humanistilla kuuluukin.
MCSF on vaivannut vain talvisin, johtunee varmaan öljyn sekaan joutuneen kondenssiveden jäätymisestä.
Vikakoodejakin oli muistissa kuulemma aivan tuhottomasti. Aiemmilla testereillä niistä on saatu irti parin vuoden aikana lähinnä P0141 (takimmaisen lambdan esilämmityspiiri).
Jännäksi käy, onneksi tykkään tragikomiikasta. Asentajaakin nauratti puhelimessa.
MCSF on vaivannut vain talvisin, johtunee varmaan öljyn sekaan joutuneen kondenssiveden jäätymisestä.

Jännäksi käy, onneksi tykkään tragikomiikasta. Asentajaakin nauratti puhelimessa.

Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Aihetta sivuten:
hain auton tänään jakopään remontista.
Ajelin noin 25km sählyhallille. Sieltä lähtiessä tyhjä käynti hieman epätasainen ja ajossa tuntuu ikäänkuin käyvän hieman vajaalla.
Tehosta vaikea sanoa kun päivän ajoin 850 20v volvolla. Tuntuu kuitenkin kulkevan.
Syksyllä leimalla inssi sanoi, että antaa välillä piikkiä päästöihin.
Viime viikolla hetken olessaan tyhjäkäynnillä alkoi röpöttämään ja kierroksen hieman vaelsivat. Silloin ajossa kuitenkin normaali ja röpötys loppui.
Missä vika on todennäköisesti? lambda, tulpat, puola..
hain auton tänään jakopään remontista.
Ajelin noin 25km sählyhallille. Sieltä lähtiessä tyhjä käynti hieman epätasainen ja ajossa tuntuu ikäänkuin käyvän hieman vajaalla.
Tehosta vaikea sanoa kun päivän ajoin 850 20v volvolla. Tuntuu kuitenkin kulkevan.
Syksyllä leimalla inssi sanoi, että antaa välillä piikkiä päästöihin.
Viime viikolla hetken olessaan tyhjäkäynnillä alkoi röpöttämään ja kierroksen hieman vaelsivat. Silloin ajossa kuitenkin normaali ja röpötys loppui.
Missä vika on todennäköisesti? lambda, tulpat, puola..
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Alkuun tosiaan toimi normaalisti, olivat käyneet koeajolenkin tekemässä myös.Epezi kirjoitti:^yleensä vika johtuu edellisestä korjauksesta, joten oliskohan jako pielessä. Käy korjaamolta kysymässä että käyttivätkö lukkopaloja, jos ei niin olen lähes varma että jako on pielessä.
Käsittääkseni eivät käyttäneet.
Miten se väärä jako ilmenee?
Tuli mieleen olisiko jokin tulpan hattu mahdollisesti löysällä?
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Myöhäisellähän tuo tuntuu olevan.Epezi kirjoitti:^epätasaisena tyhjäkäyntinä ja huipputehon puutteena
V6:sen jako on erittäin helppa saada pieleen ilman lukkopaloja, tapauksia on useita, eikä se välttämättä katso asentajan ammattitaitoa.
Puhelimeen vastausta odotellessa, kun netissä ei ole aukioloaikoja
Edit:
Yleismallin testeri antoi korjaamolla vikakoodin lohko 2:sen nakutuksentunnistimesta.
Laite tunnisti vasta 2001 vuodesta 2.5 litraisen koneen. Tämä ei siis ole varmuudella ainut vikakoodi.
Kumpi lohkoista on kakkonen ja missä tuo tunnistin on?
Finest kirjoitti:Myöhäisellähän tuo tuntuu olevan.Epezi kirjoitti:^epätasaisena tyhjäkäyntinä ja huipputehon puutteena
V6:sen jako on erittäin helppa saada pieleen ilman lukkopaloja, tapauksia on useita, eikä se välttämättä katso asentajan ammattitaitoa.
Puhelimeen vastausta odotellessa, kun netissä ei ole aukioloaikoja
Edit:
Yleismallin testeri antoi korjaamolla vikakoodin lohko 2:sen nakutuksentunnistimesta.
Laite tunnisti vasta 2001 vuodesta 2.5 litraisen koneen. Tämä ei siis ole varmuudella ainut vikakoodi.
Kumpi lohkoista on kakkonen ja missä tuo tunnistin on?
Nakutuksentunnistin on lohkojen välissä jonne ei oikein mitenkään pääse käsiksi. Jokin muu vika voi häiritä nakutuksentunnistinta, näin bosch car servicessa sanottiin.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Tästä varmaan pisteet Epezille.Epezi kirjoitti:^epätasaisena tyhjäkäyntinä ja huipputehon puutteena
V6:sen jako on erittäin helppa saada pieleen ilman lukkopaloja, tapauksia on useita, eikä se välttämättä katso asentajan ammattitaitoa.
Alfadiag antoi myös nakutusvikakoodin.
Otin muovisen jakopäänsuojan pois ja nyin merkit kohdalleen.
Etulohkon pakonokka 1-1,5 hammasta ohi korjaamon merkeistä..
Alempaa suojaa en sitten viitsinyt enään poistaa.
Onko tuossa kiristäjässä jokin ominaisuus, diiseleissä kuulemma saattaa pienen ajon jälkeen olla jako pielessä?
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Jos se jako on pielessä, niin ei sitä mistään korjaamon merkeistä näe! Venakopat irti ja lukkopaloilla mittaamaan, samalla työllä tietysti kohdalleen!Finest kirjoitti:Tästä varmaan pisteet Epezille.Epezi kirjoitti:^epätasaisena tyhjäkäyntinä ja huipputehon puutteena
V6:sen jako on erittäin helppa saada pieleen ilman lukkopaloja, tapauksia on useita, eikä se välttämättä katso asentajan ammattitaitoa.
Alfadiag antoi myös nakutusvikakoodin.
Otin muovisen jakopäänsuojan pois ja nyin merkit kohdalleen.
Etulohkon pakonokka 1-1,5 hammasta ohi korjaamon merkeistä..
Alempaa suojaa en sitten viitsinyt enään poistaa.
Onko tuossa kiristäjässä jokin ominaisuus, diiseleissä kuulemma saattaa pienen ajon jälkeen olla jako pielessä?
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Riippuu kai miten merkit on tehty - jos merkit on kampiakselin päässä olevassa pyörässä ja nokka-akseleiden päissä ja vastaavat merkit taas lohkossa ja kannessa niin niiden pitäis pysyä kohillaan, mutta jos merkki on hihnassa (tyyliin tussilla ja vastaava tussimerkki hihnapyörässä) niin moottorin pyöriessä hihnassa olevat merkit ei kovin todennäköisesti täsmää hihnapyörien merkkeihin. Sama hammas hihnassa ei yleensä ei enää ole yleensä saman hihnapyörän hampaan kohdalla kun pyörittää konetta yhdenkin kierroksen.
MP
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Merkit ovat nokka-akseleiden hammaspyörissä ja siinä peltisessä mustassa suojalipareessa (=kiinteä). Merkkejä on kaksi pois lukien taaempi pakonokka.MP kirjoitti:Riippuu kai miten merkit on tehty - jos merkit on kampiakselin päässä olevassa pyörässä ja nokka-akseleiden päissä ja vastaavat merkit taas lohkossa ja kannessa niin niiden pitäis pysyä kohillaan, mutta jos merkki on hihnassa (tyyliin tussilla ja vastaava tussimerkki hihnapyörässä) niin moottorin pyöriessä hihnassa olevat merkit ei kovin todennäköisesti täsmää hihnapyörien merkkeihin. Sama hammas hihnassa ei yleensä ei enää ole yleensä saman hihnapyörän hampaan kohdalla kun pyörittää konetta yhdenkin kierroksen.
toinen merkki peltisuojaan ja toisen pitäisi kohdata viereisen hammaspyörän kanssa lähimmässä kohdassa.
Näiden mielestäni pitäisi olla kohdallaan vaikka miten pyörittäisi. Eihän tehtaan merkeilläkään muuten mitään tekisi, olettaen että hammaspyöriä ei ole löysätty.
Kampiakseliin en edes katsonut/viitsinyt purkaa, kun yksi merkeistä heitti.
Minullakin samat vikakoodit.. Ruiskunvalo paloi satunnaisesti ja nyt on alkanut palamaan koko aika joten päätin lukea vikakoodit. Ei tosin noista tainnut mitään siihen viittäävää olla. Tuo P0235 viittaa Turboon jota autossa ei ole. Mikä oli ratkaisu ongelmaan?Finest kirjoitti:Fiat Ecuscan antoi pienen taistelun jälkeen vikakoodit. Valitti kyllä väärästä ISO:sta.
P0704 transmission/gear system
P1555 Brake pedal
P0235 Boost Pressure
Googlella löytyi jotain pientä vinkkiä, tosin lähinnä diesel puolelta

Tuo jakohihna hieman on pyörinyt mielessä muutenkin.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 156 täristää tyhjäkäynnillä
Mites tämän tarina päättyi?
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
Re: 156 täristää tyhjäkäynnillä
Finestin?
Jos multa kysyt niin tehdasuusi ECU ja oli yksi nokkakin jännästi kulunut veke. Materiaalivika kai.
Jos multa kysyt niin tehdasuusi ECU ja oli yksi nokkakin jännästi kulunut veke. Materiaalivika kai.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 156 täristää tyhjäkäynnillä
No joo, oikeestaan Finestin tapausta ajattelin, mutta eipä tuohon sinunkaan tapauksen vielä vastausta ollut.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 täristää tyhjäkäynnillä
Päättyi ihan hyvin.
Siis toimii, eikä tullut mutinoita kun soittelin. Seuraavalle päivälle uusi aika kyseiseen korjaamoon.
Laittoivat merkit kohdalleen, lukkopaloista en tiedä käyttivätkö. Heidän merkit olivat selkeät ja oli niissä näköjään vanhemmatkin merkit aiemmasta vaihdosta.
Edit: Alfadiag (maksullinen versio) ei anna vikakoodeja, fiatecuscan (ilmainen) muistaakseni antaa välillä jokin koodin, saattoi olla tuo nakutuksen tunnistin.
Siis toimii, eikä tullut mutinoita kun soittelin. Seuraavalle päivälle uusi aika kyseiseen korjaamoon.
Laittoivat merkit kohdalleen, lukkopaloista en tiedä käyttivätkö. Heidän merkit olivat selkeät ja oli niissä näköjään vanhemmatkin merkit aiemmasta vaihdosta.
Edit: Alfadiag (maksullinen versio) ei anna vikakoodeja, fiatecuscan (ilmainen) muistaakseni antaa välillä jokin koodin, saattoi olla tuo nakutuksen tunnistin.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 156 täristää tyhjäkäynnillä
Ookkei. vinkkinä että seuraava vaihto sitten lukkopaloilla
väittäisin että jos jo kaksi kertaa tehty tussimerkeillä on ajotus lähes varmasti hieman väärin.

- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 täristää tyhjäkäynnillä
Jos aikaa siunaantuu niin itse ajattelin tehdä palojen kera
Vaihto maksoin 350€ pintaan..

Vaihto maksoin 350€ pintaan..