GTVn akku

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

GTVn akku

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Minkäkokoinen (korkeus, leveys, syvyys) akku PH1 GTV:hen kuuluu alunperin? Itselläni paikalla oli Bannerin yleismallinen akku joka ilmeisesti alkuperäistä hiukan korkeampi. Akun alla olevaa akkukaukaloa oli jouduttu hiukan runnomaan ja nyt akusta vuotaneet myrkyt joutuu osittain väärille teille. Lisäksi akku oli mallia jossa ei paikkaa huohotusletkulle. Ei hyvä akun ollessa sijoitettu niin kuin se GTVssä on. Hiukan oli edellinen akunvaihtaja hätäillyt akkua tuohon ostaessaan.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1128
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

En osaa sanoa mutta itse olen löytänyt aina avun ammattitaitoisesta akkuliikkeestä. Niissä yleensä riittä kun vie auton paikalle ja katselee kun ammattimiehet vaihtaa painavan (ainakin mulle..) akun uuteen ja varmasti sopivaan. Siitä palvelusta ei yleensä ole tarvinnut erikseen maksaa. Toki akku saattaa sitten olla muutaman euron kalliimpi kuin se "piilteeman halvin".

Avatar
routasydän
Viestit: 1555
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Tästä olikin jo puhetta, mutta otin mitat ja laitetaan ne nyt kirjallisenakin, jos joku joskus tarvitsee. Eli leveys 26cm, korkeus 18cm ja syvyys 16cm.

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

TeroPee kirjoitti:En osaa sanoa mutta itse olen löytänyt aina avun ammattitaitoisesta akkuliikkeestä. Niissä yleensä riittä kun vie auton paikalle ja katselee kun ammattimiehet vaihtaa painavan (ainakin mulle..) akun uuteen ja varmasti sopivaan. Siitä palvelusta ei yleensä ole tarvinnut erikseen maksaa. Toki akku saattaa sitten olla muutaman euron kalliimpi kuin se "piilteeman halvin".
Samaa mieltä. Jos se edellinen akun vaihtaja olisi käyttänyt ammattimiestä en nyt ihmettelisi mistä saan ehjän akkukaukalon ja miten neutralloidaan pelleille päässyttä akkuhappoa. Nyt kun vanha akku on pois autosta ja ei mahdu takaisin paikalleen ehjän akkukaukalon kanssa, niin mittojen kanssa mennään. Laatuakku (Excide, Bosch, Varta tms) sinne kuitenkin tulee.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Kiitos mitoista! En juuri nyt tarvitse, mutta hyvä että ne nyt täältä löytyy. Yritin olla avulias ja etsin tietoa huoltomanuaalista ja eperistä mutta yllättäen kumpikaan ei antanut mittoja :o:

Paikkahan on siitä "hassu" että periaatteessa tilaa on vaikka kahdelle akulle mutta kuitenkin hankala paikka. Siellä on muutenkin hieman ilmavasti osat sijoiteltu! Luulisi että kun ne olisi pakannut eritavoin olisi takapaksia voitu suurentaa.

Minulla oli ostaessa myös bannerin akku mutta ilmeisesti pienempi kapasiteetiltaan kun oli lukitusraudan alla hieman löysästi. Olosuhteiden pakosta tilalle meni se ainut akku joka sattui fyysisiltä mitoiltaan. Vartan silver joka pelannut ok. Hieman ihmetyttää bannerin vuotaminen happoa!? Ettei olisi vieläkin vanhempaa perua?
Ayrton Senna da Silva forever

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Wile E. Coyote kirjoitti:Hieman ihmetyttää bannerin vuotaminen happoa!? Ettei olisi vieläkin vanhempaa perua?
Kyse on enemmänkin siitä että auton alle menevälle akun huohotusletkulle (sellainen parin millin sisähalkaisijainen letku) ei ollut ko. akussa paikkaa joten letku oli jätetty irti. Sitten kun oli vielä murjottu akun alla oleva kaukalo niin että siitä puuttui yhdeltä sivulta reunat kokonaan, akun hengittäessä haihtuvat hapot joutuivat akun alle pellille sen sijaan että olisivat menneet letkua myöten auton alle kuten on tarkoitettu. Isoja määriä ei tuonne ollut mennyt, mutta kuitenkin sen verran että maalia oli akkutelineestä irronnut ja sellaista keltaista "kuonaa" kertynyt peltien päälle parin tulitikkulaatikon verran.

En hölmö ottanut ennen puhdistamista kuvaa vaikka just autotalliin halvan kameran hankin juuri tällaisia tarkoituksia varten.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

^Ok. Eipä ollut vanhassa bannerissa huohotukselle paikkaa. Eikä ole uudessa vartassakaan. Irtoletkun kyllä huomasin omassanikin. Tuollaisenaan se ei paljon huohottele. Mitään ryönää tai ruostetta ei onneksi ollut ja kaukalo vaikutti ehjältä. Pölyä oli sitäkin enemmän. Kerro ihmeessä jos löydät sellaisen akun jossa on huohotukselle paikka. Eipä ole itselle tullut vastaan, en tosin ole osannut etsiäkään.
Ayrton Senna da Silva forever

Vastaa Viestiin