159: Renkaiden kuluminen
Valvoja: Moderators
159: Renkaiden kuluminen
Hei 159 kuskit!
Onko teillä kuluneet renkaat tasaisesti?
Minulla kaikkien renkaiden sisäreunat ovat kuluneet paljon, eturenkaissa sisäreunoissa jo kudosta näkyvissä! Onkohan tämä ominaisuus vai vika pyöränkulmissa? Näillä HakkaV renkailla on ajettu n.20tkm ja renkaissa on muuten pintaa 3mm edessä ja 4-5mm takana.
Ja jos jollain lojuu pari joutilasta 225/50 R17 rengasta nurkissa, niin voisin vaikka ostaa pois?
Onko teillä kuluneet renkaat tasaisesti?
Minulla kaikkien renkaiden sisäreunat ovat kuluneet paljon, eturenkaissa sisäreunoissa jo kudosta näkyvissä! Onkohan tämä ominaisuus vai vika pyöränkulmissa? Näillä HakkaV renkailla on ajettu n.20tkm ja renkaissa on muuten pintaa 3mm edessä ja 4-5mm takana.
Ja jos jollain lojuu pari joutilasta 225/50 R17 rengasta nurkissa, niin voisin vaikka ostaa pois?
- Matti_S
- Viestit: 595
- Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
- Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08
Pärtsätin: Triumph Thruxton '06 - Paikkakunta: Oulu
Re: 159: Renkaiden kuluminen
Trö. TJoo, mulla oli ekan kesän ja about 20tkm jälkeen kankailla noi.sreivone kirjoitti:Hei 159 kuskit!
Onko teillä kuluneet renkaat tasaisesti?
Minulla kaikkien renkaiden sisäreunat ovat kuluneet paljon, eturenkaissa sisäreunoissa jo kudosta näkyvissä! Onkohan tämä ominaisuus vai vika pyöränkulmissa? Näillä HakkaV renkailla on ajettu n.20tkm ja renkaissa on muuten pintaa 3mm edessä ja 4-5mm takana.
Ja jos jollain lojuu pari joutilasta 225/50 R17 rengasta nurkissa, niin voisin vaikka ostaa pois?
-Matti-
Re: 159: Renkaiden kuluminen
Vika pyöränkulmissa. Mulla oli sama vika ja pyörienkulmien uudelleen asetus ja nyt renkaat on kuluneet normaalisti.sreivone kirjoitti:Hei 159 kuskit!
Onko teillä kuluneet renkaat tasaisesti?
Minulla kaikkien renkaiden sisäreunat ovat kuluneet paljon, eturenkaissa sisäreunoissa jo kudosta näkyvissä! Onkohan tämä ominaisuus vai vika pyöränkulmissa? Näillä HakkaV renkailla on ajettu n.20tkm ja renkaissa on muuten pintaa 3mm edessä ja 4-5mm takana.
Ja jos jollain lojuu pari joutilasta 225/50 R17 rengasta nurkissa, niin voisin vaikka ostaa pois?
Alfa159 MB320
"Voi elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista, Kankkunen"
"Voi elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista, Kankkunen"
- einari
- Viestit: 517
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
- Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
- Paikkakunta: Jokiloinen
Re: 159: Renkaiden kuluminen
Vähän samantyylistä vikaa. Tarkistutin pyörien kulmat eikä kuluminen ole enää ollut niin voimakasta. Lisäksi ohjaus keveni huomattavasti sen säädön ansiosta.Qtronic kirjoitti: Vika pyöränkulmissa. Mulla oli sama vika ja pyörienkulmien uudelleen asetus ja nyt renkaat on kuluneet normaalisti.
- sataviisysi
- Viestit: 211
- Liittynyt: 18 Touko 2010, 07:55
- Car(s): Pelkkää exää, mito tb, mito qv, giulietta ma tct x2, 159 2,4 x2, brera 3.2.
- Jurin
- Viestit: 357
- Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
- Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift - Paikkakunta: Tampere
Sisäreunan kuluminen johtuu pääasiassa pyöränkulmista. Ainakin Ti-alustassa on edessä vakio asetuksilla haritusta joka yhdistettynä melko suureen camber-kulmaan syö sisänurkat hyvin nopeasti. Etenkin kun tuossa kesärengaskoko on 235/40 19". Kulmat kannattaa käydä säädättämässä nolliin.
Tästä pulistu täällä paljon:
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-159 ... ation.html
ja
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-159 ... -data.html
Camberille ei oikein mitään voi kun säätöä ei vakiona ole eikä camber-kittejä 159:lle ole olemassa. Tosin en välttämättä edes haluaisi koskea camberiin koska pelkkä kulmiensäätö ja taka-camberin ruuvailu huononsi ajo-ominaisuuksia jonkin verran.
Tästä pulistu täällä paljon:
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-159 ... ation.html
ja
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-159 ... -data.html
Camberille ei oikein mitään voi kun säätöä ei vakiona ole eikä camber-kittejä 159:lle ole olemassa. Tosin en välttämättä edes haluaisi koskea camberiin koska pelkkä kulmiensäätö ja taka-camberin ruuvailu huononsi ajo-ominaisuuksia jonkin verran.
- Tommi
- Viestit: 592
- Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
- Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
- Paikkakunta: Espoo
Hieman aihetta liipaten:
Mitenkäs nelivetoinen syö renkaita? Kuluuko edessä vai takana nopeammin?
Edellinen omistaja oli säästänyt ja vaihtanut vain puolet renkaista uusiin. No nyt vaihdoin toisenkin parin. Pitäisikö laittaa uudemmat eteen vai taakse?
Nyt ei siis ole kyse siitä, että kummassa on turvallisempi pitää parempia renkaita, vaan kummassa kuluu nopeammin.
Eipä noissa ole kuin parin millin ero, mutta mukavahan se olisi ensi kerralla vaihtaa molemmat renkaat samalla kertaa ja suunilleen yhtä kuluneina.
Autokeskuksessa näyttivät laittaneen paremmat eteen.
Mitenkäs nelivetoinen syö renkaita? Kuluuko edessä vai takana nopeammin?
Edellinen omistaja oli säästänyt ja vaihtanut vain puolet renkaista uusiin. No nyt vaihdoin toisenkin parin. Pitäisikö laittaa uudemmat eteen vai taakse?
Nyt ei siis ole kyse siitä, että kummassa on turvallisempi pitää parempia renkaita, vaan kummassa kuluu nopeammin.
Eipä noissa ole kuin parin millin ero, mutta mukavahan se olisi ensi kerralla vaihtaa molemmat renkaat samalla kertaa ja suunilleen yhtä kuluneina.
Autokeskuksessa näyttivät laittaneen paremmat eteen.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2
Veikkaisin että takaa kuluu rivakammin. Oman huoltohistoriasta löytyy 1. omistajan ajalta jopa erillinen maininta kuluneista takarenkaista. Kiinteä 65% voimanjako taka-akselille kanssa vähän tukee sitä olettamusta. Ja vaikuttaahan siihen sitten vielä pyörän säädöt ja ajotapa ja kuunkierto ja vaikka mikä. Pitää seurailla miltä uudet kesätassut sitten syksyllä näyttää.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Jos uutta auto ostaa niin tilaussopimukseen kannattaa vaatia teksti, "nelipyöräsuuntaus" ennen toimitusta. Oli merkki mikä tahansa niin hatusta (no joo, jotkut pika asetukset) ne on temmottu sinne tehtaalla. Kokemusta on ja aina on säädettävää
Sama juttu on kaikkien nesteiden kanssa, aina joutuvat toimitushuollossa/tarkastuksessa lisäämään, tehostinöljy, jarruneste ym. Yksinkertainen laskutoimenpide kertoo miksi. Desi atfää pois kaikista, on miljoonan auton jälkeen .... 100000 litraa, eikä se ilmaista ole autotehtaallekkaan.

Sama juttu on kaikkien nesteiden kanssa, aina joutuvat toimitushuollossa/tarkastuksessa lisäämään, tehostinöljy, jarruneste ym. Yksinkertainen laskutoimenpide kertoo miksi. Desi atfää pois kaikista, on miljoonan auton jälkeen .... 100000 litraa, eikä se ilmaista ole autotehtaallekkaan.
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
juu, eivät mene takuuseenkaan, mutta jos uudessa autossa on kaikki nesteet alarajalla, pakkohan myyjäliikkeen on ne täytellä maximiin !!
Tosin taitaa tuolla 600 saada muutakin, kas kumma kun sitä ei voi katteeseen lisätä, tai no, olihan se siellä ennenkn, joku vain keksi millä saadaan pikkuisen lisää...
Tosin taitaa tuolla 600 saada muutakin, kas kumma kun sitä ei voi katteeseen lisätä, tai no, olihan se siellä ennenkn, joku vain keksi millä saadaan pikkuisen lisää...
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi